του συνεργάτη ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού
Το Λεντύκ 0.22 (Leduc 0.22) ήταν το πειραματικό γαλλικό υπερηχητικό μαχητικό αεροπλάνο που κατασκευάστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1950. Είχε ένα από τα πιο περίεργα σχήματα για αεροπλάνο που παρέπεμπε σε στυλό. Αν και πραγματοποίησε πολλές δοκιμαστικές πτήσεις, η Γαλλική Αεροπορία, τελικά εφοδιάστηκε με τα πρώτα της Μιράζ.
Ρενέ Λεντύκ
Λίγο πριν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Γάλλος σχεδιαστής αεροπλάνων Ρενέ Λεντύκ προσπαθούσε να κατασκευάσει ένα από τα πρώτα υπερηχητικά αεροσκάφη. Το 1947 παρουσίασε ένα πειραματικό αεροσκάφος, το Λεντύκ 0.10, που ήταν το πρώτο που πέταξε με αυλωθητές (ramjet). Ένα αεροσκάφος με τέτοιους κινητήρες μπορεί θεωρητικά να σπάσει το φράγμα του ήχου, δηλαδή, να πιάσει ταχύτητα 1 Μαχ ή 1225.04 χιλιόμετρα την ώρα.
Όμως, το Λεντύκ 0.10 δεν τα κατάφερε.
Το 1953 ο Ρενέ Λεντύκ παρουσίασε ένα νέο βελτιωμένο πειραματικό αεροπλάνο, το Λεντύκ 0.21. Αν και ούτε και αυτό έσπασε το φράγμα του ήχου, έφθασε πολύ κοντά, αφού κατέγραψε στη διάρκεια μία δοκιμαστικής πτήσης ανώτατη ταχύτητα 0.95 Μαχ.
Το έργο του Λεντύκ και άλλων Γάλλων σχεδιαστών αεροπλάνων, όπως ο Μαρσέλ Ντασώ, στις αρχές της δεκαετίας του 1950, κατέδειξε ότι η Γαλλία σύντομα θα ήταν σε θέση να έχει υπερηχητικά μαχητικά εγχώριας κατασκευής.
Παραγγελία της Γαλλικής Αεροπορίας
Για το λόγο αυτό, το 1953 η Γαλλική Πολεμική Αεροπορία ανακοίνωσε ότι ενδιαφερόταν να αποκτήσει ένα μαχητικό υψηλής απόδοσης που θα μπορούσε να αναχαιτίσει και να καταρρίψει οποιοδήποτε εχθρικό αεροσκάφος μετά την απογείωση από ένα διάδρομο μήκους 940 μέτρων.
Η Γαλλική Αεροπορία παρήγγειλε την κατασκευή πειραματικών υπερηχητικών μαχητικών στις γαλλικές αεροναυπηγικές εταιρείες Nord Gerfaut, και Griffon, καθώς και στον Ρενέ Λεντύκ.
Όταν ο Λεντύκ πήρε την παραγγελία άρχισε να κατασκευάζει ένα πειραματικό αεροπλάνο με το όνομα Λεντύκ 0.22S.
Λεντύκ 0.22S
Το αεροπλάνο είχε άτρακτο που μοιάζει με βαρέλι και το προεξέχον τμήμα μύτης που φιλοξενούσε το διαφανές πιλοτήριο από πλεξιγκλάς όπου υπήρχε ένα ραντάρ μικρής εμβέλειας. Το μπροστινό μέρος της μύτης σχημάτιζε μια κάψουλα διαφυγής για τον πιλότο. Έμοιαζε με ένα τεράστιο στυλό!
Κάποια από τα χαρακτηριστικά αυτά υπήρχαν και σε προγενέστερα πειραματικά αεροπλάνα του Λεντύκ.
Όμως, το Λεντύκ 0.22S μπoρούσε να απογειωθεί από ένα διάδρομο καθώς ήταν εξοπλισμένο μ’ ένα συμπληρωματικό κινητήρα αεριωθουμένου. Αντίθετα, τα προηγούμενα αεροπλάνα του Λεντύκ απαιτούσαν ένα μητρικό αεροσκάφος να τα μεταφέρει σε ύψος, επειδή οι αυλωθητές δεν μπορούν να παράγουν ώθηση σε κατάσταση ακινησίας.
Το Λεντύκ 0.22S έπαιρνε 2.728 λίτρα καυσίμου κατανεμημένα μεταξύ της ατράκτου, των πτερυγίων και των δεξαμενών στο άκρο των πτερυγίων. Ο προβλεπόμενος οπλισμός του αποτελούνταν από ένα ζεύγος κατευθυνόμενων πυραύλων Nord AA.20 και 24 αντιαεροπορικές ρουκέτες.
Λεντύκ 0.22
Το 1956 λίγο πριν ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές πτήσεις του Λεντύκ 0.22S, αντικαταστάθηκε ο κινητήρας του από ένα ισχυρότερο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αλλάξει λίγο ο σχεδιασμός του, και να αυξηθεί ο αριθμός των ρουκετών του σε 40. Επίσης, άλλαξε το όνομα σε Λεντύκ 0.22.
Ξεκίνησε τις δοκιμαστικές πτήσεις του στις 28 Δεκεμβρίου 1956. Ένα χρόνο αργότερα, στις 21 Δεκεμβρίου 1957, το Λεντύκ 0.22 έφτασε σε ταχύτητα 1.15 Μαχ. Έγινε και επίσημα υπερηχητικό αεροσκάφος. Επίσης, μέσα σε μόλις 7 λεπτά από την απογείωσή του μπορούσε να φθάσει στα 82.000 πόδια ύψος, μια ταχύτητα αναρρίχησης πολύ μεγαλύτερη από τα αεριωθούμενα της εποχής του.
Όμως, λίγο αργότερα το αεροπλάνο υπέστη ζημιές όταν έπιασε φωτιά κατά την απογείωση. Τελικά στις 13 Φεβρουαρίου 1958, όταν το Λεντύκ 0.22 είχε πραγματοποιήσει 141 πτήσεις, η Γαλλική Αεροπορία διέκοψε τις δοκιμαστικές πτήσεις.
Αλλαγή δραστηριοτήτων
Ο Λεντύκ δεν κέρδισε τελικά το συμβόλαιο της Γαλλικής Αεροπορίας, η οποία για λόγους οικονομίας επέλεξε ως μαχητικό το πιο συμβατικό Ντασώ Μιράζ ΙΙΙ. Ήταν ο πρώτος τύπος «Μιράζ», με το χαρακτηριστικό σχήμα πτερυγίων που μοιάζει με το γράμμα Δέλτα.
Η εξέλιξη αυτή οδήγησε τον Ρενέ Λεντύκ να σταματήσει να ασχολείται με το σχεδιασμό αεροσκαφών. Άλλαξε τομέα δραστηριοτήτων και αφοσιώθηκε στο σχεδιασμό υδραυλικών αντλίων υψηλής πίεσης καθώς και άλλου υδραυλικού μηχανικού εξοπλισμού. Η εταιρεία του υπάρχει και σήμερα και είναι μία από τις σημαντικότερες και πιο πρωτοποριακές στο χώρο.
Δείτε εδώ λήψη μιας δοκιμαστικής πτήσης του Λεντύκ 0.22:
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr