Πως τα γυμνά αγάλματα στην ταράτσα του Μεγάρου Σλήμαν στην Πανεπιστημίου προκάλεσαν τους συντηρητικούς του 1880! Ο Σλήμαν ως απάντηση, τα έντυσε

Πως τα γυμνά αγάλματα στην ταράτσα του Μεγάρου Σλήμαν στην Πανεπιστημίου προκάλεσαν τους συντηρητικούς του 1880! Ο Σλήμαν ως απάντηση, τα έντυσε
Το Μέγαρο Σλήμαν, γνωστό και ως Ιλίου Μέλαθρον, είναι ένα από τα ωραιότερα νεοκλασικά της Αθήνας, χτίστηκε μεταξύ 1878 και 1880 σε σχέδια του Ερνέστου Τσίλλερ, ως κατοικία του Ερρίκου Σλήμαν, του ερευνητή που ανακάλυψε το θησαυρό της αρχαίας Τροίας. Σήμερα στεγάζει το Νομισματικό Μουσείο.

Επί χρόνια το “Ιλίου Μέλαθρον” αποτελούσε το κέντρο της πολιτικής, κοινωνικής και πνευματικής ζωής της Αθήνας. Είναι ενδεικτικό ότι σε ένα τμήμα του μεγάρου στεγαζόταν και το πολιτικό γραφείου του Ελευθέριου Βενιζέλου. Συνδέθηκε ωστόσο και με ένα ευτράπελο περιστατικό. Πάνω στο στηθαίο είχαν τοποθετηθεί 24 αγάλματα θεών. Η γυμνότητά τους όμως, προκάλεσε τη σεμνοτυφία κάποιων, με αποτέλεσμα να γίνει διάβημα διαμαρτυρίας στην κυβέρνηση!

Ο Σλήμαν μετά τις καταγγελίες αποφάσισε να ντύσουν τα γυμνά αγάλματα, αλλά το θέαμα την επόμενη ημέρα προκάλεσε γέλια.

Athina_-_Iliou_Melathron -mix

Megaro Sliman,Panepistimiou (Ilion Melathro)2

Το Νομισματικό Μουσείο Αθηνών στεγάζεται σήμερα στο κτίριο «Ιλίου Μέλαθρον», στην αρχοντική κατοικία του αρχαιολόγου Ερίκου Σλήμαν, έργο του αρχιτέκτονα Ερνστ Τσίλερ. Το κτήριο είχε συστήματα εξαερισμού και θέρμανσης με αεραγωγούς που κατέληγαν στα δάπεδα των δωματίων, εγκατάσταση φωταερίου, ρολά στις πόρτες και τα παράθυρα, ακόμα και πυροπροστασία!

Ο Μελέαγρος, του Παριανού γλύπτη Σκόπα.

Ο Μελέαγρος του Παριανού γλύπτη Σκόπα. Τότε του φόρεσαν “μπούργκα”…

Τα 24 αγάλματα  ήταν τοποθετημένα στην ταράτσα

Τα μεγάλα πήλινα αγάλματα ήταν κατασκευασμένα στη Βιέννη και παρίσταναν μορφές από το Πάνθεον, της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας και Μυθολογίας.

Τα αντίγραφα αυτά ήταν ο Μελέαγρος του Σκόπα, ο οινοχόος Σάτυρος της Δρέσδης, η Αμαζόνα του Βατικανού, ο Απόλλωνας, η Αθηνά, ο Διαδούμενος τύπου Farense, η Άρτεμις, ο Δορυφόρος του Πολυκλείτου της Νεαπόλεως, η Χλωρίδα της Νεαπόλεως, ο Ζήνων του Καπιτωλίου, ο Σειληνός και ο Διόνυσος του Λούβρου, η Μεγάλη Ηρακλεώτισσα, ο Αντίνοος του μουσείου του Καπιτωλίου και ο Κυνίσκος του τύπου του Castelgandolfo. Πολλά από αυτά συναντώνται περισσότερες από μια φορές στον διάκοσμο της ταράτσας και του κήπου του κτιρίου.

Γνωριμία Τσίλερ-Σλήμαν

Η γνωριμία των δύο αντρών πραγματοποιήθηκε το 1864, όταν ο Σλήμαν επισκέφτηκε για πρώτη φορά την Ελλάδα. Αφορμή στάθηκε ένα φυλλάδιο που περιείχε χάρτες και σχέδια της Τροίας, το οποίο είχε επιμεληθεί ο Τσίλερ με τον αστρονόμο Δρ. Σμιτ, κατά την επίσκεψη τους στην περιοχή, μετά από πρόσκληση του Αυστριακού πρέσβη Δρ. Χαν. Το φυλλάδιο αυτό δόθηκε από τον Τσίλερ στον Σλίμαν, όταν συναντήθηκαν επί ελληνικού εδάφους και η γνωριμία αυτή υπήρξε η αρχή μιας ισόβιας φιλίας.

Ανέγερση και εγκαίνια

Μια δεκαετία μετά την εγκατάσταση του στην Αθήνα και αφού πλέον είχε γίνει πλούσιος, ο Σλήμαν ανέθεσε τη δημιουργία της κατοικίας του στον στενό του πλέον φίλο, Ερνστ Τσίλερ. Τα σχέδια της οικίας Σλήμαν στην οδό Πανεπιστημίου πραγματοποιήθηκαν το 1878. Κατά την ανάθεση του έργου στον Τσίλερ, ο Σλήμαν φέρεται να είπε τα εξής:

“Έζησα όλο μου τον βίο εν μικρά οικία, θέλω όμως να διέλθω τα υπολοιπόμενα μου έτη εν μεγάλη οικία, ζητώ ευρυχωρίαν και ουδέν πλέον, έκλεξον οιονδήποτε ρυθμόν θέλεις, οι μόνοι μου όροι είναι πλατειά μαρμάρινη κλίμαξ άγουσα από του εδάφους μέχρι του άνω πατώματος και επί της κορυφής τεράτσα”.

Megaro Sliman,Panepistimiou (Ilion Melathro)

Τα τεράστια πήλινα αγάλματα του στηθαίου σήμερα έχουν απομακρυνθεί για να προστατευτούν, ενώ ο Διαδούμενος μεταφέρθηκε και κοσμεί το εξωτερικό του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Για την κατασκευή των μωσαϊκών δαπέδων ήρθαν ειδικοί ψηφοθέτες από την Ιταλία. Ήρθαν επίσης Βαυαροί και Βιεννέζοι ζωγράφοι, οι οποίοι πραγματοποίησαν τις πομπηϊανές τοιχογραφίες και τις ζωγραφικές συνθέσεις στο εσωτερικό και τους δυο εξώστες. Ντόπιοι τεχνίτες κατασκεύασαν το υπόλοιπο κτίριο, όπως για παράδειγμα τα κιγκλιδώματα.

Οι εργασίες της διακόσμησης έγιναν το 1880, ενώ ο ίδιος ο Σλήμαν επέλεξε κάποια από τα διακοσμητικά στοιχεία κυρίως με αρχαιολογικά θέματα.

Η βασική σύλληψη του διακόσμου έγινε από τον Τσίλερ, ο οποίος εμπνεύστηκε από τα τρωικά και μυκηναϊκά ευρήματα για τα μωσαϊκά πατώματα.

Πηγή : walk in athens και hellenica.de

SlimanΔιαβάστε στη “ΜτΧ”: Ερρίκος Σλήμαν, ο άνθρωπος που ανέσκαψε την Τροία και τις Μυκήνες. Μιλούσε 22 γλώσσες, ήταν ερασιτέχνης αρχαιολόγος και δύσκολος άνθρωπος

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.