Κοντά στο Τρίκερι Μαγνησίας, το ιστορικό καταφύγιο οπλαρχηγών του ’21, βρίσκεται ο ύφαλος “Λευτέρης“. Ήδη από την αρχαιότητα και την εποχή του Ξέρξη, ο μικρός βράχος του υφάλου αποτελούσε έναν από τους μεγαλύτερους κίνδύνους της ναυσιπλοΐας.
Μέχρι τον 21ο αιώνα, διατήρησε τη “φήμη” του, καθώς αποτέλεσε την αιτία για δεκάδες ναυάγια που βρίσκονται μέχρι σήμερα κρυμμένα στα βάθη του Παγασητικού Κόλπου. Μερικά από αυτά καταγράφηκαν από την καταδυτική ομάδα του Αντώνη Γράφα και την υποστήριξη του Κώστα Κόντου (Aqua Core Divers).
Το ναυάγιο του πλοίου Bora στον Παγασητικό έχει εξελιχθεί σε βασικό αξιοθέατο για επαγγελματίες και ερασιτέχνες καταδύτες. Η εντυπωσιακή δομή του και η εύκολη πρόσβαση στην περιοχή βύθισης προσελκύουν σταδιακά ολοένα και περισσότερο κόσμο.
Κατασκευάστηκε στη Βενετία και από το 1960 εκτελούσε τη γραμμή Σκύρος – Κύμη Εύβοιας. Το 1965 παροπλίστηκε στο λιμάνι του Βόλου, ώσπου αγοράστηκε από Ε. Πατσά, πλοιοκτήτη από το Τρίκερι Μαγνησίας. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, παρέμεινε αγκυροβολημένο στη νήσο Πύθο, στη νησίδα βορειότερα από τη νήσο Παλαιό Τρίκερι.
Σταδιακά, το πλοίο παρουσίασε σοβαρές βλάβες, οι οποίες κατέστησαν αναγκαστική τη μεταφορά του σε καρνάγιο στο Τρίκερι.
Έτσι, την άνοιξη του 1978 και ενώ το πλοίο ταξίδευε προς το μικρό ναυπηγείο, η φουρτουνιασμένη θάλασσα άρχισε να πλημμυρίζει το εσωτερικό του.
Οι αντίξοες καιρικές συνθήκες επιβάρυναν την κατάσταση, με αποτέλεσμα το πλοίο να βυθιστεί στον Παγασητικό Κόλπο.
Σήμερα, το ναυάγιο βρίσκεται στον αμμώδη βυθό, επί του άξονα ανατολής – δύσης. Το πλοίο είναι ανάποδα βυθισμένο με μέγιστο βάθος τα 28 μέτρα. Ένα μεγάλο του μέρος λείπει ενώ τα ξύλα που δημιουργούσαν το κατάστρωμα έχουν πλέον καταστραφεί, αποκαλύπτοντας τη μεταλλική δομή του.
Δείτε το βίντεο του συνεργάτη μας Grafas Diving από το ναυάγιο του Bora στον Παγασητικό:
Ναυάγιο “ΒΕΡΑ”
Ένα ακόμα πλοίο που ναυάγησε στην περιοχή είναι το Βέρα. Στις 10 Φεβρουαρίου του 1999 και ώρα 11.45, το πλοίο απέπλευσε από τις εγκαταστάσεις της ΛΑΡΚΟ στον βόρειο Ευβοϊκό, φορτωμένο με 1.160 τόνους σκουριάς. Προορισμός του ήταν η Θεσσαλονίκη.
Όταν διέσχιζε τον δίαυλο ανάμεσα στη Σκιάθο και την ακτή της Μαγνησίας, κυβερνώμενο από τον αυτόματο πιλότο, το πηδάλιο μπλόκαρε, με αποτέλεσμα το πλοίο να στραφεί προς τα δεξιά και να προσαράξει επί του υφάλου “Λευτέρη”.
Σχεδόν αμέσως παρουσιάστηκε εισροή υδάτων. Το “ΒΕΡΑ” πήρε αμέσως κλίση και ο κίνδυνος να βυθιστεί ήταν παραπάνω από ορατός.
Το βράδυ της ίδιας ημέρας, το πλήρωμα το εγκατέλειψε, επιβιβαζόμενο σε αλιευτικό που έσπευσε να συνδράμει τους ναυαγούς.
Η εφημερίδα ΒΡΑΔΥΝΗ της 12.02.1999 αναφέρει τα εξής για το συμβάν:
“Σώοι παρελήφθησαν από το αλιευτικό «ΚΟΥΛΑ» επτά ναυτικοί και ένας επιβάτης του φορτηγού πλοίου «ΒΕΡΑ», το οποίο το βράδυ της Τετάρτης [10.02.1999] έπεσε στον ύφαλο «Λευτέρης», που βρίσκεται ανάμεσα σε Σκιάθο και Μαγνησία.
Ο κίνδυνος να βυθιστεί το πλοίο ήταν μεγάλος, καθώς γέμισε νερά από το ρήγμα που προκλήθηκε στα ύφαλα του πλοίου.
Εξάλλου και οι καιρικές συνθήκες ήταν άσχημες. Έτσι, λίγο μετά τις 10 το βράδυ, οι επτά έλληνες ναυτικοί και ο εκπρόσωπος της εταιρείας (εδρεύει στη Θεσσαλονίκη) εγκατέλειψαν το πλοίο. Μεταφέρθηκαν με ασφάλεια από το αλιευτικό που τους αποβίβασε στην Πλατανιά Μαγνησίας”.
Το ναυάγιο βρίσκεται μέχρι σήμερα στο νότιο τμήμα του υφάλου “Λευτέρης” σε βάθος 33 μέτρων και είναι σπασμένο σε δυο κομμάτια.
Το γεγονός ότι δεν λείπουν τμήματα του ναυαγίου πιστεύεται πως δηλώνει ότι δεν πραγματοποιήθηκαν προσπάθειες ανέλκυσης του πλοίου καθώς και ότι βυθίστηκε στο συγκεκριμένο σημείο, λόγω των αντίξοων καιρικών συνθηκών.
Το άτυχο “Καλή Τύχη”
Το ξημέρωμα της 25ης Ιουλίου του 1975, το πρώην ναρκαλιευτικό “ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ”, απέπλευσε από τον Βόλο, φορτωμένο με 230 τόνους σιδήρου, με προορισμό το Ηράκλειο της Κρήτης.
Δύο ώρες μετά την αναχώρησή του και ενώ βρισκόταν 1,5 ναυτικό μίλι από το Τρίκερι, παρατηρήθηκε ελαφρά κλίση, η οποία προερχόταν, όπως διαπιστώθηκε, από την εισροή υδάτων σε κύτος του πλοίου.
Αμέσως σήμανε συναγερμός και τέθηκαν σε λειτουργία οι αντλίες. Παρά την συνεχή λειτουργία τους, η στάθμη του νερού ολοένα και ανέβαινε, με αποτέλεσμα ο πλοίαρχος να κατευθύνει το πλοίο προς την Αγία Κυριακή Μαγνησίας, για να δέσει.
Μέσα στο σκοτάδι και με τη βοήθεια του πληρώματος, το “ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ” προσδέθηκε στην ακτή, κοντά στο μικρό ναυπηγείο. Οι εντατικές προσπάθειες διάσωσής του αποδείχτηκαν άκαρπες. Το νερό πλημμύριζε ασταμάτητα το πλοίο, μέχρι που οι αντλίες έπαψαν να λειτουργούν και το πλοίο βυθίστηκε στο σημείο που είχε προσδέσει.
Τον Ιούνιο του 1940, με την είσοδο της Ιταλίας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το “VINCENZO DORMIO”, όπως ονομαζόταν τότε, επιτάχθηκε και χρησιμοποιήθηκε ως βοηθητικό ναρκαλιευτικό. Το 1964 πουλήθηκε σε ελληνική εταιρεία και μετονομάστηκε σε “ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ”.
Μέχρι σήμερα βρίσκεται βυθισμένο σε μικρό βάθος, ανάμεσα στο καρνάγιο και το λιμάνι της Αγίας Κυριακής και είναι ορατό από την επιφάνεια.
Ολόκληρο το ναυάγιο έχει καλυφθεί από βένθος ενώ τα αμπάρια και οι χώροι ενδιαίτησης στην πρύμνη παραμένουν προσβάσιμοι και διατηρούν ακόμη κάποια μηχανικά και ηλεκτρικά στοιχεία του πλοίου.
Ο Αντώνης Γράφας και η ομάδα του πραγματοποίησαν καταδύσεις στο ναυάγιο του “ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ”, τον Οκτώβριο του 2020, υποστηριζόμενοι από τον Κώστα Κόντου (Aqua Core Divers). Δείτε το βίντεο από την κατάδυση:
Διαβάστε ακόμα στη “ΜτΧ”: Εντυπωσιακά ναυάγια που έγιναν αξιοθέατα. Το πλοίο με τα πανάκριβα δώρα του ισπανού δικτάτορα, το πειρατικό που εγκαταλείφθηκε στην Αμοργό, το μυστικό του φορτηγού που προσάραξε στο Γύθειο. Ιστορίες ναυτικής «τρέλας»
Ειδήσεις σήμερα:
- Ο Μητσοτάκης διέγραψε από τη ΝΔ τον Αντώνη Σαμαρά. Τι του καταλογίζει o πρωθυπουργός. Η απάντηση Σαμαρά
- Η έκκληση του επικεφαλής του ΟΗΕ για το κλίμα. Σε εξέλιξη η διάσκεψη COP29. Τι αναφέρει
- Συνεχίζονται και κορυφώνονται αύριο οι εκδηλώσεις για την επέτειο του Πολυτεχνείου. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
- Ποιο είναι το ψάρι του «τέλους του κόσμου» που ξεβράστηκε για δεύτερη φορά στις ακτές της Καλιφόρνιας
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ