Μία από τα πρώτες διαφημιστικές φωτογραφίες του Έλβις Πρίσλεϊ ως αστέρι της ροκ ελήφθη το 1956. Τον δείχνει να οδηγεί το αυτοκίνητο που αγόρασε με τα κέρδη του από το τραγούδι. Στη φωτογραφία δίπλα του είναι ο παππούς του. Το όχημα αυτό ήταν τρίκυκλο και ένα πρώτα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στη Δυτική Γερμανία μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Αποτελούσε σύμβολο της ανάκαμψης της γερμανικής βιομηχανίας μετά την καταστροφή που υπέστη το 1945
του συνεργάτη ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού
Προσαρμογή στην ειρηνική χρήση
Στο τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ένα μεγάλο τμήμα της βιομηχανικής υποδομής της Γερμανίας ήταν καταστραμμένη. Χρειάστηκαν κάποια χρόνια προκειμένου για ανοικοδομηθεί και να ξεκινήσει και πάλι την παραγωγή. Μέχρι αυτό να συμβεί, οι Γερμανοί προσάρμοσαν ό,τι είχε απομείνει από τη βιομηχανία τους, που μέχρι το τέλος του πολέμου ήταν αποκλειστικά για στρατιωτικούς εξοπλισμούς, στην παραγωγή προϊόντων για ειρηνική χρήση. Έτσι, για παράδειγμα, εργοστάσια που έφτιαχναν κράνη για το γερμανικό στρατό τα μετέτρεπαν σε σουρωτήρια, κατσαρόλες ή δοχεία νυχτός.
Όμως, ο βιομηχανικός κολοσσός Μέσσερμιτ που παρήγαγε μαχητικά αεροπλάνα για τη Γερμανική Πολεμική Αεροπορία (Λουφτβάφφε) στη διάρκεια του πολέμου δεν μπορούσε να κάνει το ίδιο και μετά το 1945, αφού οι Σύμμαχοι απαγόρευσαν στους Γερμανούς να κατασκευάζουν αεροπλάνα, ακόμη και για την πολιτική αεροπορία.
Μικρά αυτοκίνητα για αναπήρους πολέμου
Το 1948, ο Φριτς Φεντ ήταν πρώην αεροναυπηγός, μηχανικός και τεχνικός υπάλληλος της Λουφτβάφφε. Καθώς αυτή είχε καταργηθεί ήταν άνεργος. Τότε σκέφθηκε ότι θα μπορούσε να κάνει μετατροπές στα κουβούκλια πιλότων των μαχητικών αεροπλάνων της Μέσσερμιτ που σχεδίαζε στη διάρκεια του πολέμου ώστε να γίνουν μηχανοκίνητα οχήματα για τους χιλιάδες αναπήρους πολέμου.
Βρήκε μερικά κουβούκλια πιλότων σ’ ένα παρατημένο πολεμικό εργοστάσιο και ξεκίνησε να τα μετατρέπει σε μικρά αυτοκίνητα. Τοποθέτησε σε αυτά ένα κινητήρα, σύστημα διεύθυνσης, τιμόνι και τρεις τροχούς, δύο μπροστά και μία πίσω. Γρήγορα διαπίστωσε ότι τα οχήματά του θα ήταν χρήσιμα για το γενικό πληθυσμό και όχι μόνο για τους αναπήρους.
Η Μέσσερμιτ παράγει «αεροδυναμικά» τρίκυκλα αυτοκίνητα
Μέχρι το 1952, ο Φριτς Φεντ είχε βελτιώσει κατά πολύ τις επιδόσεις των μικρών του αυτοκινήτων και τα είχε κάνει διθέσια. Θεώρησε ότι θα μπορούσαν πια να παραχθούν μαζικά. Για να γίνει αυτό εφικτό, συνεργάστηκε με την παλιά του εταιρεία, τη Μέσσερμιτ.
Το πρώτο από τα οχήματα του Φέντ που μπήκε στην παραγωγή στο εργοστάσιο της Μέσσερμιτ στο Ρέγκενμπουργκ ήταν το KR175.
Περίπου 15.000 τέτοια οχήματα κατασκευάστηκαν μέχρι το 1956, όταν ο τύπος του αντικαταστάθηκε από ένα ακόμη καλύτερο, το Messerschmitt KR200, γνωστό και ως «Kabinenroller», δηλαδή «σκούτερ με καμπίνα».
Ήταν οικονομικά αυτοκίνητα σε μία εποχή που υπήρχαν περιορισμοί στην κατανάλωση πετρελαίου. Έτσι ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή με τις νεολαίες, τόσο σε ευρωπαϊκές χώρες όσο και στις ΗΠΑ. Σύντομα τα οχήματα αυτά έγιναν σύμβολα της Γερμανίας που προσπαθούσε να αφήσει πίσω της τον πόλεμο και τον ναζισμό και να μπει στη νέα εποχή.
Από τα τέλη της δεκαετίας του 1950, η οικονομία της Δυτικής Γερμανίας είχε επανακάμψει σε μεγάλο βαθμό και πολλοί Γερμανοί ήταν σε θέση να αγοράσουν «κανονικά» αυτοκίνητα. Η παραγωγή των μικρών τρίτροχων αυτοκινήτων του Φεντ άρχισε να περιορίζεται σημαντικά και σταμάτησε το 1964.
Δείτε εδώ γερμανικά κράνη που μετατρέπονται σε κατσαρόλες μετά το τέλος του πολέμου:
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr