Το 1967, ξεκίνησε η επανάσταση των χίπις με το όνομα “Καλοκαίρι της αγάπης”. 22 χρόνια μετά, το 1989 ξεκίνησε στη Βρετανία το Δεύτερο κύμα του “Καλοκαιριού της Αγάπης”. Οι αποκαλούμενοι “νεοχίπις”, καθιέρωσαν τα ρέιβ πάρτι.
Η προέλευση του ρέιβ
Η λέξη ρέιβ προέρχεται από το αγγλικό ρήμα rave που σημαίνει παραληρώ. Δεν εκφράζει ακριβώς ένα είδος μουσικής, αλλά μια κατάσταση όπου κυριαρχεί η δυνατή ηλεκτρονική μουσική και ο χορός. Τα πάρτι, ήταν διέξοδος και διασκέδαση.
Όπως στο Γούντστοκ το 1967, έτσι και το 1989 υιοθετήθηκαν συνθήματα όπως «Αγαπάμε τη φύση», «Peace and Unity» κλπ.
Οι ρέηβερς, φορούσαν πολύχρωμα και εκκεντρικά ρούχα, με συμμετρικά ή και πολύπλοκα σχήματα, εξωγήινες μορφές, αθλητικά παπούτσια ή χοντρές μπότες.
Προφανώς λανσάραν μια νέα οπτική στη μόδα, όπως γίνεται σχεδόν σε κάθε νέα γενιά.
Η ιστορία του ρέιβ
Τα ρέιβ πάρτι, ξεκίνησαν από το Ηνωμένο Βασίλειο την δεκαετία του 1990.
Οι συγκεντρώσεις γίνονταν παράνομα σε μυστικές τοποθεσίες όπως πάρκα, δασικές εκτάσεις, συγκροτήματα κατοικιών, εγκαταλελειμμένες αποθήκες, υπόστεγα αεροσκαφών, στην Βόρεια Αγγλία. Η τοποθεσία του ρέιβ, διατηρούνταν μυστική μέχρι και τη νύχτα της εκδήλωσης, με επικοινωνία μέσω μηνυμάτων αυτόματου τηλεφωνητή, μυστικά φυλλάδια και ιστότοπους. Κινητά δεν υπήρχαν και όταν βγήκαν ήταν πολύ ακριβά για να τα αγοράσει ένας νέος.
Γιατί επικρατούσε μυστικότητα
Η μυστικότητα ήταν αναπόδραστη συνθήκη, γιατί αν το μάθαινε η αστυνομία, το πάρτυ τελείωνε πριν ξεκινήσει.
Στα πάρτυ, διακινούνταν παραισθησιογόνες ναρκωτικές ουσίες, με κυρίαρχη το χάπι ecstasy ή αλλιώς το “ναρκωτικό του κλαμπ” ή το “ναρκωτικό του πάρτι”.
LSD, κεταμίνη, μεθαμφεταμίνη, κοκαίνη, κάνναβη και GHB, υπήρχαν απλόχερα για όποιον το επιθυμούσε. Αυτό όμως δεν σήμαινε ότι όποιος πήγαινε σε ρειβ πάρτυ έκανε ναρκωτικά.
“Τα χάπια, βοηθούν να ζούμε καλύτερα την μουσικη δόνηση”, δήλωναν οι νεαροί ρέηβερς. “Βρίσκεσαι σε άλλη διάσταση, που δεν την ζει κάποιος πέρα από την ρέιβ και μεταξύ των ρέιβερς, υπάρχει μια έντονη επικοινωνία.”
Ο καλλιτέχνης Τζέρεμι Ντέλλερ, ανέφερε ότι αυτά τα πάρτι, ήταν ένας τρόπος για τη νέα γενιά να ξεσπάσει για τα εθνικά τραύματα που δεν έχουν επουλωθεί. Το ρέιβ προκάλεσε ηθικό πανικό στα ΜΜΕ της εποχής και συνέπεσαν με τους ακτιβιστές για τη διάσωση του πλανήτη από την τρύπα του όζοντος, τις κοινωνικές αναταραχές του θατσερισμού και τις αιματηρές συγκρούσεις με την αστυνομία. Τα ρέιβ πάρτι ήταν πάντοτε περιθωριποιημένα από τις κοινωνικές νόρμες, όπως δήλωσε ερευνήτρια του Πανεπιστημίου του Λιντς, Μαρί-Αβρίλ Μπέρθετ.
Η πορεία της μουσικής εναλλαγής του είδους
Πρόδρομοι της acid house, rave και dance κουλτούρας ήταν διάφορα κλαμπ που ξεκίνησαν τέλη του ’80, όπως το Twisted Wheel στο Μάντσεστερ, το club Warehouse στο Σικάγο με τον Frankie Knuckles να διαμορφώνει την Σικάγο Χάους, τους Μπελβίλ Θρι από το Ντιτρόιτ που δημιούργησαν το Ντιτρόιτ Τέκνο και τους Φουτούρ από το Σικάγο που δημιούργησαν τον χαρακτηριστικό ήχο της acid house.
Έπειτα, αρχές του 1990, η μουσική άλλαξε σε hardcore, gabba ,breakbeats, drum n bass, jungle και μετά με την trance κυρίως σε Ολλανδία και Αγγλία.
Από το 1990 και μετά, η τέκνο μουσική ήταν ευρέως διαδεδομένη στην Ευρώπη και ειδικά στην Γερμανία και Αγγλία. Στην Ελλάδα, το 1994-1995 ήταν η πιο έντονη περίοδος σε διοργάνωση ρέιβ πάρτι με τις εφημερίδες να αφιερώνουν πολλές σελίδες λόγω των ναρκωτικών που έβρισκε η αστυνομία όποτε έκανε ντου. Τα χάπια έκσταση, υπήρχαν σχεδόν σε κάθε δημοσίευμα για το ρέιβ.
Το ρέιβ ως ειδωλολατρικός συμβολισμός
Το ρέιβ λειτούργησε επικουρικά και σε προσπάθειες για διαλογισμό, μυστηριακή μέθεξη και ειδωλολατρικές αναφορές σε εικαστικές προσεγγίσεις.
Πάνω και δίπλα στα πικ απ, υπήρχαν κατά καιρούς βωμοί, εικόνες αρχαίων θεών και πρωτόγονων πολιτισμών, ψυχεδελικά εικαστικά και ό,τι άλλο μπορούσε να δημιουργήσει
ο νεανικός καλλιτεχνικός οίστρος. Προφανώς η προσέγγιση δεν ήταν θρησκευτική αλλά είχε αναφορά στην ενέργεια της φύσης και των πιο αρχικών συναισθημάτων.
Άλλωστε οι αρχαίοι λαοί είχαν περισσότερη κίνηση στις τελετουργίες από το χριστιανισμό και σίγουρα περισσότερα φύλλα δάφνης…
Ο Μάθιου Σμιθ και το βιβλίο των ρέηβερς
Ο Μάθιου Σμιθ ήταν ένας φωτογράφος και ένα από τα πιο ενεργά και επαναστατικά μέλη που υποστήριξε τη ρέιβ μουσική στην Αγγλία.
Έβγαλε ένα βιβλίο, το “Exist to Resist”, που καταγράφει την κοινωνική ιστορία και αποτελεί μια φωτογραφική συλλογή από ρέιβ πάρτι,
αυτού που αποκάλεσε “λαϊκό δημοκρατικό ακτιβισμό”, μεταξύ του 1989 και 1997.
Το Exist To Resist αφηγείται την ιστορία της βρετανικής διαμαρτυρίας και της ρέιβ κουλτούρας σε μια περίοδο που αντιμετωπίστηκε εχθρικά από την αστυνομία.
Συνδυάζει,κ παλαιότερες νεανικές κουλτούρες με τις νέες, και περιγράφει με φωτογραφίες, ταραχές πολιτικές συγκεντρώσεις. Ο Μάθιου Σμιθ δήλωσε: “Το ρέιβ ήρθε μαζί μας και πρόσφερε στον πολιτισμό, ένα εντελώς νέο μέσο ενδυνάμωσης και έτσι επιβίωσης ».
Σόουν Άτγουντ, ο επιζώντας βαρώνος των ναρκωτικών
Ο Σόουν Άτγουντ, είναι μία από τις διασημότερες προσωπικότητες των 90’s. Γεννημένος στο Λίβερπουλ έγινε ένας πλούσιος χρηματιστής. Κάτι καθόλου δύσκολο στην εποχή που το χρηματιστήριο κάλπαζε. Κι ΄ομως, τα παράτησε όλα για την αγάπη του προς την ρέιβ μουσική και μετακόμισε στο Φοίνιξ, όπου άρχισε να διοργανώνει ρέιβ πάρτι με μεγάλη επιτυχία.
Εισήγαγε στην Αμερική τα χάπια ecstasy από την Ολλανδία και απέκτησε επίθετα όπως “Σημαδεμένος” και ο “Εσκομπάρ” των ρέιβ πάρτι, αφού έγινε σε σύντομο χρονικό διάστημα, ένας από τους μεγαλύτερους εμπόρους της περιοχής. Δεν άργησε να πέσει στα χέρια της αστυνομίας και να καταλήξει στη φυλακή Maricopa που είναι ένα από τα χειρότερα σωφρονιστικά ιδρύματα στις ΗΠΑ.
Όταν εξέτισε την ποινή του, αφηγήθηκε σε σχολεία στη Βρετανία αλλά στην Ευρώπη την ιστορία του καθώς στη φυλακή, πέρασε τα πιο φρικτά χρόνια της ζωής του. Βίωσε τον ρατσισμό και τους άγραφους κανόνες που η παράβασή τους κατέληγαν σε μαχαιρώματα και βασανιστήρια.
Οι εμπειρίες του τον άλλαξαν και πλέον προσπαθούσε να συμβουλεύσει τους νέους, για τις επιπτώσεις των ναρκωτικών.
Τα ρέιβ πάρτι και η σημασία τους σήμερα
Στην Ελλάδα το ρέιβ έγινε σχεδόν συνώνυμο με τα Οινόφυτα. Εκεί που έγιναν τα πρώτα μεγάλα πάρτυ με δωρεάν είσοδο.
Οι υπερβολικές αναφορές στα ναρκωτικά, δυσφήμισαν το ρέιβ αλλά μόνο στους μεγάλους. Ο γνωστός τηλεοπτικός τίτλος “μάνα ρέιβερ”, σε δελτίο ειδήσεων, εκτός από γραφικός, ήταν και ενδεικτικός της δημοσιογραφικής άγνοιας για το μουσικό είδος.
Σήμερα τα ρέιβ πάρτυ έχουν χάσει τον ακτιβιστικό χαρακτήρα και είναι μόνο μέσο διασκέδασης για τους νέους. Τα ναρκωτικά όμως υπάρχουν σε αφθονία και προβληματίζουν τις αρχές.
Η Αστυνομία του Έσσεξ, αναφέρει ότι η στρατηγική της είναι να εντοπίσει τα μέρη πριν από τη διεξαγωγή τους και να τα αποτρέψει με εντολές επιβολής.
Κατά τη διάρκεια του πρώτου λοκντάουν το 2020, διοργανώθηκαν πολλά ρέιβ πάρτι στην Αγγλία, με την πρόφαση την καταπάτηση της ελευθερίας και την καταπίεση των πολιτών από την κυβέρνηση. Έτσι οι διοργανωτές είπαν οτι ξαναβρίσκουν τις ρίζες των 90ς όταν ήταν κομμάτι της κοινωνικής αντίστασης και του ενεργού αντιθατσερισμού.
Αυτό εξηγείται και από την Σεάνα Γκάβιν, μια Λονδρέζα καλλιτέχνιδα που δήλωσε ότι η παρούσα στιγμή ευνοεί την επιστροφή αυτής της κουλτούρας και ότι τα ρέιβ θα ξαναγίνουν ζωτικό κομμάτι μιας νεανικής κουλτούρας που καταπιέζεται πιο πολύ από ποτέ, υπό τις τρέχουσες συνθήκες. Είπε επίσης: «Υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία ανάμεσα στο πολιτικό κλίμα που επικρατεί σήμερα με την ανάδειξη ομάδων και κινημάτων όπως το Extinction Rebellion και το Black Lives Matter, και στις συνθήκες που γέννησαν το κίνημα του rave και του acid house. Το ζητούμενο για τους νέους είναι και πάλι να ανακτήσουν τον έλεγχο της ζωής τους και την ελευθερία της ψυχαγωγίας τους».
Διαβάστε ακόμα στη “ΜτΧ”: Μάνα Raver: όταν γυρίζει από το πάρτι μέχρι ξύλο τρώω. Τα ρέιβ πάρτι της Αθήνας που έκαναν τους νέους «να βλέπουν κύκλους». Ο ξέφρενος χορός των 90’s που στιγματίστηκε από τα χάπια «έκσταση»
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr