Στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου πολέμου το πλοίο S/S Burdigala επιτάχθηκε από την Γαλλική κυβέρνηση και μετατράπηκε σε οπλιταγωγό, που μετέφερε εφόδια και στρατεύματα στα Δαρδανέλια και τη Θεσσαλονίκη.
Το πλοίο ξεκινούσε από τη γαλλική πόλη Τουλόν, περνούσε νότια της Σικελίας και της Σαρδηνίας , κατευθυνόταν προς τον Πειραιά και από εκεί μέσω της Κέας κατευθυνόταν προς τη Θεσσαλονίκη, η οποία αποτελούσε τη βάση των δυνάμεων της Entente στα Βαλκάνια.
Ένα χρόνο αργότερα, το S/S Burdigala χαρακτηρίστηκε σαν βοηθητικό καταδρομικό, εξοπλίστηκε με Q.F. πυροβόλα και με κανόνια διαμετρήματος τα οποία τοποθετήθηκαν στην πλώρη και τη πρύμνη και συνέχισε τα δρομολόγια στη Μεσόγειο.
Η βύθιση του πλοίου
Στις 13 Νοεμβρίου 1916 το S/S Burdigala ξεκίνησε άδειο από τη Θεσσαλονίκη με προορισμό την Τουλόν για να παραλάβει στρατό και πολεμικό υλικό. Κυβερνήτης ήταν ο έφεδρος υποπλοίαρχος Francois Rolland.
Την επόμενη ημέρα, προσέκρουσε σε νάρκη ενός ναρκοπεδίου, το οποίο είχε ποντιστεί από το γερμανικό υποβρύχιο U 73 κοντά στο ακρωτήριο Άγιος Νικόλαος της Κέας.
Αρχικά σημειώθηκε έκρηξη στη δεξιά πλευρά του μεσοκάραβου, μπήκαν νερά στο μηχανοστάσιο και το πλοίο πήρε κλίση τεσσάρων μοιρών.
Το πλήρωμα παρέμεινε στο κατάστρωμα μέχρι που το πλοίο πήρε μεγαλύτερη κλίση και ο κυβερνήτης έδωσε εντολή να το εγκαταλείψουν.
Σε λίγο χρονικό διάστημα το πλήρωμα επιβιβάστηκε στις σωστικές λέμβους. Δεκαπέντε λεπτά αργότερα σημειώθηκε μια δεύτερη έκρηξη, η οποία οδήγησε το πλοίο στον βυθό της θάλασσας.
Θεωρείται το δεύτερο μεγαλύτερο ναυάγιο των ελληνικών θαλασσών. Το πρώτο είναι ο Βρεταννικός
«Κατασκευάστε μας το πιο γρήγορο πλοίο του κόσμου και θα το αγοράσουμε»
Με αυτά τα λόγια, έδωσε εντολή η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία NDL, στην ναυπηγική εταιρεία F. Schichau να κατασκευάσει ένα πλοίο που θα πραγματοποιούσε υπερατλαντικά ταξίδια σε ελάχιστο χρόνο.
Η γερμανική εταιρεία ήθελε να σπάσει το μονοπώλιο της βρετανοκρατούμενης ακτοπλοϊκής γραμμής «Ευρώπη- Βόρεια Αμερική», γι’αυτό παρήγγειλε την κατασκευή ενός πλοίου, που θα έπλεε με μεγάλη ταχύτητα.
Για το λόγο αυτό, έθεσε στην ναυπηγική εταιρεία ως απαράβατο όρο η ταχύτητα του καινούργιου πλοίου να μην είναι μικρότερη των 22 κόμβων, ώστε το υπερατλαντικό ταξίδι να διαρκεί έξι ημέρες.
Το S/S Burdigala ναυπηγήθηκε το 1898 για λογαριασμό της εταιρείας NDL. Το αρχικό του όνομα ήταν S/S Kaiser Friedrich από τον πατέρα του Κάιζερ Γουλιέλμου του Β’ της γερμανικής αυτοκρατορικής οικογένειας Hohenzollem.
Ήταν ένα μεγαλοπρεπές πλοίο, με πολυτελείς εσωτερικούς χώρους, ψηλό επίστεγο και ευρύχωρο κατάστρωμα.
Είχε χωρητικότητα 1375 επιβατών και 291 καμπίνες στην πρώτη και στην δεύτερη θέση.
Αποτυχημένα ταξίδια
Τον Μάιο του 1898 το S/S Kaiser Friedrich ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι. Στη διάρκεια του ταξιδιού διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν δυνατόν να ξεπεράσει τους 20 κόμβους και η ναυτιλιακή εταιρεία αρνήθηκε να το δεχτεί στον στόλο της.
Ύστερα από διαβεβαιώσεις των ναυπηγών, το S/S Kaiser Friedrich ξεκίνησε τα υπερατλαντικά του ταξίδια από το Bremerhaven στο Σάουθάμπτον και από εκεί στη Νέα Υόρκη, μεταφέροντας κυρίως μετανάστες.
Το πρώτο ταξίδι διήρκεσε 7 ώρες 10 ώρες και 15 λεπτά με μέση ταχύτητα τους 17,73 κόμβους, καθώς προέκυψαν μηχανικά προβλήματα.
Το ταξίδι της επιστροφής ήταν ακόμα πιο απογοητευτικό. Διήρκεσε 9 ημέρες, 2 ώρες και 30 λεπτά με μέση ταχύτητα τους 15 κόμβους.
Την επόμενη χρονιά το ταξίδι του S/S Kaiser Friedrich για την Αμερική έκανε άλλα οκτώ ταξίδια στην Αμερική με το γρηγορότερο να διαρκεί 6 ημέρες, 22 ώρες και 30 λεπτά και το πλοίο κατατάχθηκε στην κατηγορία της κλάσης των 19 κόμβων.
Η ναυτιλιακή το επέστρεψε πίσω καθώς δεν κατάφερε να καλύψει τους όρους του συμβολαίου.
Λίγους μήνες αργότερα, μια ναυτιλιακή εταιρεία από το Αμβούργο το νοίκιασε για ένα χρόνο και το 1900 το πλοίο παροπλίστηκε παρέμεινε δεμένο στο λιμάνι του Αμβούργου για τα επόμενα 12 χρόνια.
Το 1912 η γαλλική εταιρεία Compagnie de Navigation Sud- Atlantique το αγόρασε έναντι 4.000.000 φράγκων και το μετονόμασε σε S/S Burdigala. Το πλοίο θεωρούταν το μεγαλύτερο και γρηγορότερο πλοίο στον νότιο Ατλαντικό αλλά στο ταξίδι της επιστροφής του από το Μπουένος Άιρες, αντιμετώπισε ξανά μηχανικά προβλήματα και αντικαταστάθηκε με ένα νεότερο πλοίο.
Η τύχη του πλοίου δεν θα ήταν καλύτερη τα επόμενα χρόνια, καθώς δύο χρόνια μετά την έναρξη του στο ναυτικό της γαλλικής κυβέρνησης βυθίστηκε από τη νάρκη του γερμανικού υποβρυχίου στα ανοιχτά της Τζιάς και μέχρι σήμερα παραμένει στον βυθό της θάλασσας.
Φωτογραφίες και πληροφορίες αντλήθηκαν από το grafasdiving.gr
Διαβάστε στη “ΜτΧ”: Κατάδυση στo ναυάγιο του «Πατρίς» που βυθίστηκε το 1927 κοντά στο Σούνιο. Εμβολίστηκε από άλλο πλοίο που έκανε κόντρα ώστε να φτάσει πρώτο στον Πειραιά. Φωτογραφίες και βίντεο σε βάθος 73 μέτρων (φωτο & βίντεο)
Ειδήσεις σήμερα:
- Συνελήφθη ο ενοικιαστής της γιάφκας στο Παγκράτι. Πρόκειται για 49χρονο φιλόλογο
- Διάγγελμα Πούτιν. «Ο πόλεμος στην Ουκρανία μετατρέπεται σε παγκόσμιο. Μας χτύπησαν με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς»
- Έρχονται χιονοπτώσεις και θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν. Οι θερμοκρασιακές διαφορές βορρά – νότου (Χάρτης )
- Κιβωτός του Κόσμου. «Όχι» από ΣτΕ στην επιστροφή της διοίκησης στην οικογένεια του πατέρα Αντώνιου
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ