26 Σεπτεμβρίου 1934. «Είμαι στην ευχάριστη θέση να ονομάσω αυτό το πλοίο Βασίλισσα Μαίρη. Εύχομαι επιτυχία σε αυτήν και σε όσους πλεύσουν μαζί της».
Η ευχή της βασίλισσας για το πλεούμενο που έφερε το όνομά της εκπληρώθηκε. Το εντυπωσιακό υπερωκεάνιο έμελλε να μείνει στην ιστορία τόσο για την πολυτέλειά του, όσο και για τη συνδρομή του στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που, όντας καμουφλαρισμένο, έφερε το κωδικό προσωνύμιο «Γκρι Φάντασμα».
Η «γέννηση» της Βασίλισσας Μαίρης
Κατά τη δεκαετία του 1920, η ευρωπαϊκή ναυτιλία είχε γνωρίσει ραγδαία άνοδο και τα υπερατλαντικά ταξίδια ήταν πλέον διαδρομές ρουτίνας. Η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία είχαν ήδη ναυπηγήσει υπερσύγχρονα επιβατικά υπερωκεάνια που πηγαινοέρχονταν στην αμερικανική ήπειρο σε διάρκεια μερικών ημερών. Η Βρετανία ήταν η μόνη που είχε μείνει πίσω στον τομέα αυτό. Έτσι, στα τέλη της δεκαετίας του ’20, η σκωτσέζικη ναυτιλιακή «Cunard» δρομολόγησε την κατασκευή του μεγαλύτερου υπερωκεάνιου μέχρι τότε. Το μέγεθός του ήταν τέτοιο που η κατασκευή του διήρκεσε περίπου μια πενταετία. Η αναμονή όμως άξιζε.
Τα επίσημα αποκαλυπτήρια έγιναν σε κλίμα πανηγυρικό στις όχθες του ποταμού Κλάιντ της Σκωτίας. Παρούσες στην τελετή ήταν σημαντικές προσωπικότητες της βρετανικής πολιτικής, βασιλικής και στρατιωτικής σκηνής. Η κόκκινη κορδέλα κόπηκε με όλες τις τιμές από την ίδια τη βασίλισσα Μαίρη. Βέβαια, ο θρύλος λέει ότι η τελική του ονομασία ήταν αποτέλεσμα παρεξήγησης. Πριν οι υπεύθυνοι της «Cunard» ονομάσουν επίσημα το πλοίο, πήγαν να ζητήσουν την έγκριση του βασιλιά, Γεωργίου του Ε’. Του ανέφεραν ότι ήθελαν να δώσουν στο υπερωκεάνιο το όνομα της «σπουδαιότερης βασίλισσας στην ιστορία», εννοώντας τη βασίλισσα Βικτώρια. Εκείνος, όμως το αντιλήφθηκε διαφορετικά.
«Βεβαίως, η γυναίκα μου θα χαρεί πολύ όταν το μάθει», ήταν η απάντησή του.
Οι υπεύθυνοι της ναυτιλιακής, μη θέλοντας να μπουν σε αντιπαράθεση με τον εξοχότατο για το ποια βασίλισσα θεωρείται τελικά σπουδαιότερη, άλλαξαν επιτόπου τα σχέδιά τους. Έτσι, με τα νέα δεδομένα, το πλοίο θα ονομαζόταν «Βασίλισσα Μαίρη».
Η «Βασίλισσα» έκανε το παρθενικό της ταξίδι δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής της, στις 27 Μαΐου του 1936. Για μερικές βδομάδες, πρόλαβε να διατηρήσει το ρεκόρ του μεγαλύτερου πλοίου παγκοσμίως, καθώς, με βάρος που άγγιζε τους 80 τόνους, ξεπερνούσε το ανταγωνιστικό «Normandie» κατά έναν τόνο. Ωστόσο, τη χρονιά εκείνη το γαλλικό υπερωκεάνιο υπέστη τροποποιήσεις που αύξησαν το βάρος του, με αποτέλεσμα να ανακτήσει τον τίτλο του.
Η «Βασίλισσα» που μετατράπηκε σε «Γκρι Φάντασμα»
Όταν ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, η «Βασίλισσα Μαίρη» είχε συμπληρώσει μόλις τρία χρόνια στις θάλασσες. Το Σεπτέμβριο του 1939, το υπερπολυτελές επιβατικό έλαβε εντολή να παραμείνει στο λιμάνι της Νέας Υόρκης, όπου και βρισκόταν. Μερικούς μήνες αργότερα, το Μάρτιο του 1940, δίπλα του ήρθαν να αγκυροβολήσουν το «Normandie» και το «Βασίλισσα Ελισάβετ». Τα τρία μεγαλύτερα υπερωκεάνια στον κόσμο επρόκειτο να επιστρατευτούν στον πόλεμο στο πλευρό των Συμμάχων.
Η «Βασίλισσα Μαίρη» στάλθηκε αρχικά στο Σίδνεϊ. Αποστολή της πλέον δεν ήταν να μεταφέρει πλούσιους ταξιδιώτες, αλλά ετοιμοπόλεμους στρατιώτες στα πεδία των μαχών. Μάλιστα, βάφτηκε εκ νέου, έτσι ώστε να μην τραβάει τόσο τα βλέμματα. Το νέο της χρώμα, ένα μουντό και διακριτικό γκρίζο, καθιέρωσε και το προσωνύμιο «Γκρι Φάντασμα».
Μαζί με τη «Βασίλισσα Ελισάβετ», τα εντυπωσιακά υπερωκεάνια ήταν τα δύο μεγαλύτερα και ταχύτερα πλοία-μεταφορείς που συμμετείχαν στον πόλεμο. Το μέγεθός και ο σχεδιασμός τους τους επέτρεπαν να κουβαλούν μέχρι και 15.000 άντρες τη φορά. Υπολογίζεται ότι συνολικά πραγματοποίησαν 38 υπερατλαντικά ταξίδια μεταφέροντας πάνω από 1,2 εκατομμύρια στρατιώτες. Μάλιστα, το «Γκρι Φάντασμα» κατέχει μέχρι σήμερα το ρεκόρ της μαζικότερης πλωτής μεταφοράς ανθρώπων στην ιστορία. Στο ταξίδι που πραγματοποίησε από τις 25 μέχρι τις 30 Ιουλίου του 1943, μετέφερε στο σύνολο 16.683 άτομα, εκ των οποίων τα 15.740 ήταν στρατιώτες και τα υπόλοιπα 943, μέλη του πληρώματος.
Το «Φάντασμα» επιστρέφει στο θρόνο
Μετά το πέρας του πολέμου, το ιστορικό υπερωκεάνιο αναβαθμίστηκε. Προστέθηκαν καμπίνες, πολυτελείς εγκαταστάσεις και παροχές και επανέκτησε την αίγλη του ως υπερσύγχρονο επιβατικό. Έτσι, πολύ σύντομα, τον Ιανουάριο του 1949 επέστρεψε στην ενεργό δράση. Η «Βασίλισσα Μαίρη» συνέχισε τα υπερατλαντικά ταξίδια για σχεδόν μία εικοσαετία. Αποσύρθηκε το Σεπτέμβριο του 1967, αφού διέσχισε για χιλιοστή φορά τον Βόρειο Ατλαντικό ωκεανό. Ύστερα, αγκυροβόλησε μόνιμα στο λιμάνι του Long Beach στην Καλιφόρνια.
Από τότε μέχρι σήμερα, το ένδοξο υπερωκεάνιο λειτουργεί ως τουριστικό θέρετρο, ξενοδοχείο και μουσείο, ενώ η πλώρη του συχνά μετατρέπεται σε χώρο εκδηλώσεων.
Πηγή αρχικής φωτογραφίας Wikipedia
Διαβάστε στη “ΜτΧ”: Η βύθιση του ατμόπλοιου «Αγγελική» από γερμανικό υποβρύχιο. 56 επιβάτες έχασαν τη ζωή τους. Ήταν εθελοντές στο Μακεδονικό μέτωπο και τους έκλαψε όλη η Θεσσαλονίκη
Ειδήσεις σήμερα:
- Ο Μητσοτάκης διέγραψε από τη ΝΔ τον Αντώνη Σαμαρά. Τι του καταλογίζει o πρωθυπουργός. Η απάντηση Σαμαρά
- Η έκκληση του επικεφαλής του ΟΗΕ για το κλίμα. Σε εξέλιξη η διάσκεψη COP29. Τι αναφέρει
- Συνεχίζονται και κορυφώνονται αύριο οι εκδηλώσεις για την επέτειο του Πολυτεχνείου. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
- Ποιο είναι το ψάρι του «τέλους του κόσμου» που ξεβράστηκε για δεύτερη φορά στις ακτές της Καλιφόρνιας
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ