Ο «Μάγος του Οζ» θεωρείται μία από τις εμβληματικότερες παραγωγές του πρώιμου Χόλιγουντ.
Πέρα από τη σημαντική επιρροή που άσκησε στην εξέλιξη του αμερικανικού κινηματογράφου, σημάδεψε ανεξίτηλα και πολλούς από τους συντελεστές του.
Χάρη στην πρωτοποριακή ταινία, οι πρωταγωνιστές γνώρισαν την καταξίωση και καθιερώθηκαν στο στερέωμα.
Ειδικότερα για την «Κακιά Μάγισσα» της ιστορίας, ο «Μάγος του Οζ» αποτέλεσε την πιο επεισοδιακή και τραυματική αρχή μίας μετέπειτα λαμπρής καριέρας.
Η αναζήτηση της Κακιάς Μάγισσας
Η αρχική πρόθεση του βασικού παραγωγού της ταινίας ήταν να αποσυνδέσει τον ρόλο της Κακιάς Μάγισσας από το στερεότυπο της ηλικιωμένης κι άσχημης γυναίκας που κυριαρχούσε μέχρι τότε στον κινηματογράφο και το θέατρο.
Για το λόγο αυτό, πρότεινε να τον ενσαρκώσει η 38χρονη Γκέιλ Σόντεργκααρντ.
Οι υπόλοιποι παραγωγοί διαφώνησαν με το «κόνσεπτ». Η ιδέα μιας «γοητευτικής» μάγισσας δεν ταίριαζε στην ιστορία και επέμεναν ότι η ηθοποιός θα έπρεπε να μακιγιαριστεί έντονα προκειμένου να μοιάζει αποκρουστική.
Μόλις η Σόντεργκααρντ το έμαθε, απέρριψε το ρόλο. Δεν ήταν διατεθειμένη να «τσαλακωθεί» και να χαλάσει την εικόνα της.
Τότε, οι παραγωγοί έκαναν πρόταση στην άσημη Μάργκαρετ Χάμιλτον.
Η Χάμιλτον ήταν μία 36χρονη νηπιαγωγός που περιστασιακά έκανε γκεστ εμφανίσεις σε μικρές παραγωγές.
Καθώς την περίοδο εκείνη ήταν άνεργη και εκτός από τον εαυτό της, είχε να συντηρήσει και τον τρίχρονο γιο της, δέχθηκε τη δουλειά χωρίς δεύτερη σκέψη. Άλλωστε, όπως παραδέχθηκε αργότερα, ο Μάγος του Οζ ήταν το αγαπημένο της παραμύθι όταν ήταν παιδί.
Προς έκπληξη όλων και παρά την απειρία της, μπήκε κατευθείαν στο ρόλο.
Σε αντίθεση με την Γκέιλ Σόντεργκααρντ, δεν είχε πρόβλημα να βάψει το πρόσωπό της πράσινο και να τονίσει την γαμψή της μύτη.
Το «σατανικό» της γέλιο ήταν τόσο αληθοφανές που έχει μείνει στην κινηματογραφική ιστορία ως ένα από τα πιο εμβληματικά. Πολλές μεταγενέστερες συνάδελφοί της προσπάθησαν να το μιμηθούν όταν κλήθηκαν να ενσαρκώσουν παρόμοιους ρόλους.
Παρόλα αυτά, αν και ερμηνευτικά δεν έδειξε να δυσκολεύεται, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων αντιμετώπισε σοβαρότερα προβλήματα.
Το τραγικό ατύχημα
Ο «Μάγος του Οζ» ήταν μία ταινία φαντασίας και πολλές σκηνές απαιτούσαν τη χρήση ειδικών εφέ.
Το 1939, η τέχνη του μοντάζ περιοριζόταν στο «κόψιμο και ράψιμο» των πλάνων, δηλαδή στην τοποθέτησή τους σε σωστή χρονολογική σειρά.
Επομένως, τα ειδικά εφέ έπρεπε να παραχθούν εξ ολοκλήρου την ώρα των γυρισμάτων.
Το γεγονός αυτό πολλές φορές έβαζε σε κίνδυνο τους ηθοποιούς.
Στον «Μάγο του Οζ» ο ρόλος με τις περισσότερες σκηνές που απαιτούσαν εφέ ήταν αυτός της Μάργκαρετ Χάμιλτον.
Η Κακιά Μάγισσα εμφανιζόταν και εξαφανιζόταν μέσα από ένα σύννεφο καπνού. Για το λόγο αυτό, οι τεχνικοί έπρεπε να πυροδοτούν ένα μικρό βεγγαλικό την ώρα που η Χάμιλτον κρυβόταν σε κάποια μυστική καταπακτή μέσα στο στούντιο.
Σε μία από τις σκηνές αυτές, ένας τεχνικός έκανε το μοιραίο λάθος.
Πυροδότησε το βεγγαλικό λίγα δευτερόλεπτα πριν την καθορισμένη στιγμή και η Μάργκαρετ δεν πρόλαβε εγκαίρως να κρυφτεί στην καταπακτή της.
Το αποτέλεσμα ήταν η ηθοποιός να τραυματιστεί σοβαρά.
Μεταφέρθηκε αμέσως στο νοσοκομείο με εγκαύματα δευτέρου και τρίτου βαθμού στο πρόσωπο και στο δεξί χέρι.
Η νοσηλεία και η ανάρρωσή της διήρκεσαν έξι εβδομάδες. Όταν πια ήταν καλά, δέχθηκε να επιστρέψει στο σετ για να ολοκληρώσει τα γυρίσματα, υπό μία βασική προϋπόθεση. Δεν θα συμμετείχε σε άλλες σκηνές που απαιτούσαν τη χρήση φωτιάς.
«Δε θα υποβάλω μήνυση γιατί ξέρω πώς λειτουργεί αυτός ο χώρος και αν το έκανα, δεν θα ξαναέβρισκα δουλειά. Θα επιστρέψω στη δουλειά, αλλά υπό έναν όρο: όχι άλλα βεγγαλικά», είχε δηλώσει.
Πράγματι, οι παραγωγοί εκπλήρωσαν το αίτημά της και προσέλαβαν μία κασκαντέρ για τις σκηνές με τους καπνούς.
Δεν πέρασε πολύς καιρός όμως, και οι φόβοι της Χάμιλτον επιβεβαιώθηκαν. Η κασκαντέρ τραυματίστηκε με παρόμοιο τρόπο και πολύ σοβαρότερα από την ίδια.
Εν τέλει, προσελήφθη και τρίτη ηθοποιός, η οποία κατάφερε να ολοκληρώσει τα γυρίσματα αλώβητη.
Η ειρωνεία είναι ότι πολλές από τις σκηνές της Κακιάς Μάγισσας κόπηκαν από το τελικό προϊόν που βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες, καθώς θεωρήθηκε ότι θα τρόμαζαν το νεαρό κοινό στο οποίο απευθυνόταν η ταινία.
Παρόλα αυτά, η μάγισσα ήταν ένας ρόλος που σημάδεψε την Χάμιλτον, και όχι μόνο εξαιτίας των επεισοδιακών γυρισμάτων.
Από τη μέρα που κυκλοφόρησε ο «Μάγος του Οζ», η απλή καθημερινότητα της 36χρονης άλλαξε.
Οι περαστικοί την αναγνώριζαν στο δρόμο, οι προτάσεις για μεγάλες δουλειές έπεφταν «βροχή», ενώ τα μικρότερα παιδιά που άλλοτε ήταν το λατρεμένο αντικείμενο της δουλειάς της, πλέον την αντιμετώπιζαν με φόβο.
Η τραγική μοίρα της πρωταγωνίστριας
Πέρα από το «δράμα» της Μάργκαρετ Χάμιλτον και των άτυχων κασκαντέρ, υπήρξαν κι άλλοι πρωταγωνιστές που αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα.
Συγκεκριμένα, ένα χρόνο πριν την έναρξη των γυρισμάτων, οι παραγωγοί είχαν υποβάλει την πρωταγωνίστρια σε ένα πολύ αυστηρό πρόγραμμα.
Είχαν την απαίτηση η έφηβη Τζούντι Γκάρλαντ να διατηρηθεί σε όσο λιγότερα κιλά γινόταν, έτσι ώστε το σώμα της να μοιάζει παιδικό και να δείχνει ακόμα μικρότερη από ό,τι ήταν.
Για πολλούς μήνες, λοιπόν, η καθημερινή ρουτίνα της 16χρονης περιελάμβανε ένα πιάτο άνοστης κοτόσουπας, πολλές κούπες σκέτου καφέ, περίπου τέσσερα πακέτα τσιγάρα για να ξεχνά την πείνα της, αλλά και πολλά διαιτητικά χάπια που έπαιρνε κάθε λίγες ώρες.
Πολλοί πιστεύουν ότι αυτή η ανθυγιεινή καθημερινότητα σε μία τόσο κομβική περίοδο της ζωής της αποτέλεσε την αρχή των πολυετών καταχρήσεων.
Η Τζούντι Γκάρλαντ πάλευε για χρόνια με την εξάρτησή της από τα ναρκωτικά, τα οποία τελικά τη νίκησαν το 1969. Μόλις στα 47 της, η Τζούντι Γκάρλαντ βρέθηκε νεκρή στο μπάνιο του σπιτιού της από υπερβολική δόση.
Διαβάστε στη “ΜτΧ”: Ποιος είναι ο διάσημος ηθοποιός που απολύθηκε επειδή είχε μεγάλο μήλο του Αδάμ και σπασμένο δόντι. Επέζησε από αεροπορικό ατύχημα και εξελέγη δήμαρχος
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr