“Όταν αγοράσαμε την πρώτη μας έγχρωμη πρέπει να κατουρήθηκα από την χαρά μου”, γράφει με αφοπλιστική ειλικρίνεια ο Χρόνης Χ. στη νοσταλγική ομάδα Ρετρομάνιαξ, που παρακολουθώ συχνά. Ο ιδρυτής της ομάδας, που μπόρεσα να τον γνωρίσω μέσα από τις εκπομπές μας, είναι δραστήριος άνθρωπος και φροντίζει να μας δίνει “τροφή” για συζητήσεις με θέματα από το παρελθόν.
Ανάλογες είναι οι αντιδράσεις και άλλων
διαδικτυακών φίλων που μοιράζονται μαζί μας παλιές φωτογραφίες και αναμνήσεις από την ιδιαίτερη δεκαετία του ΄80. Τότε που εισέβαλε στη ζωή μας η νέα τεχνολογία και οι πρωτοπόρες συσκευές.
Θυμηθήκαμε μέσα από τις παλιές διαφημίσεις ότι οι έγχρωμες τηλεοράσεις εμφανίστηκαν ως “εξωτικό φρούτο” στα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών και η εταιρείες προωθούσαν τις συσκευές τους με ατάκες τύπου “η τεχνική Siemens εγγυάται” .
Η δεκάδα συμπληρώνεται ως εξής:
“Το walkman του Μάνου”. Το counter του κασετοφώνου ξεκινούσε με την ένδειξη 000 και έφτανε μέχρι το 999. Έτσι το κάθε τραγούδι είχε το δικό του νούμερο και οι σημειώσεις με το περιεχόμενο της κασέτας ήταν απαραίτητες για να βρίσκεις τις αγαπημένες μελωδίες.
Το δημοφιλέστερο μηχανάκι όλων των εποχών. Έγινε ακόμα και προεκλογικό σύνθημα όταν οι ψηφοφόροι του ΠΑΣΟΚ φώναζαν στους Νεοδημοκράτες “καλύτερα παπάκι παρά τον Μητσοτάκη” που υποσχόταν λιγότερους φόρους για την ανεμπόδιστη αγορά ακριβών αυτοκινήτων.
Διάσημο αποσμητικό που κυκλοφορούσε και ως δείγμα μέσα στα περιοδικά. Έβρισκες το αυτοκόλητο mum, το ξεκόλαγες και όταν το έξυνες την επιφάνεια άρχισε να μυρίζει!
Το σαμπουάν κλερόλ χέρμπαλ με το έντονο και ιδιαίτερο άρωμα, που “ευωδίαζε σαν την πρώτη μέρα της άνοιξης” έκανε 15 δραχμές.
Τρομερά δώρα για την εποχή. Τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, τρατζίστορς, πικάπ. Προσφορά του αγαπημένου παιδικού περιοδικού Μίκυ.
Οι θερμοσυσσωρευτές ήταν η εναλλακτική πηγή θέρμανσης που σήμερα μας βάζει σε σκέψεις, λόγω της ακρίβειας του πετρελαίου. Ο παππούς τότε φορούσε μόνο φανελάκι, αλλά τώρα δεν μπορεί να κάνει βήμα χωρίς το μπουφανάκι …
“Η καδένα που εκπέμπει στο πέρασμά σας”. Οι γυναίκες της διαφήμισης συνωμοτούν και χαμογελούν με νόημα, αλλά ο άντρας ξέρει ότι “όσοι το προφέρουν, ξέρουν και να το φορούν”… Αυτό έλεγε η διαφημιστική ατάκα για όσους θυμούνται…
Τότε κυριαρχούσε η σακούλα του ΜΙΝΙΟΝ. Σήμερα αυτό θέλει να κάνει το jumbo. Η κινέζικη ποιότητα όμως, δεν αφήνει να γράψει ιστορία…
Η κανάτα με την “μαγικό¨κουμπί που σφράγιζε αεροστεγώς και δεν χυνόταν το νερό μέσα στο ψυγείο. Κορυφαία ποιότητα.
Κάπως έτσι μου άνοιξε η όρεξη και θα σας ετοιμάσω και άλλες αναμνήσεις απ’ αυτήν την μπερδεμένη, έντονη και έγχρωμη δεκαετία, που σύμφωνα με κάποιους τα λάθη και οι υπερβολές της έφεραν την σημερινή καταιγίδα. Δεν ξέρω αν είναι είναι έτσι, αλλά σίγουρα ήταν έντονα χρόνια και με πολλές όμορφες στιγμές. Θα τα θυμηθούμε εδώ σιγά σιγά. Έχω και βίντεο.
Χρίστος Βασιλόπουλος