Τέσσερα ιστορικά ναυάγια που δεν έχουν εντοπιστεί. Η “ναυαρχίδα” του Χριστόφορου Κολόμβου και το πλοίο του κάπτεν Κουκ

Τέσσερα ιστορικά ναυάγια που δεν έχουν εντοπιστεί. Η “ναυαρχίδα” του Χριστόφορου Κολόμβου και το πλοίο του κάπτεν Κουκ

Για εκατοντάδες χρόνια βρίσκονται θαμμένα στον πυθμένα της θάλασσας. Πλοία θρυλικά που συνέβαλαν ώστε να γραφτεί η σύγχρονη Ιστορία του κόσμου.

«Ιερά δισκοπότηρα» εδώ και δεκαετίες, για ομάδες εξερευνητών που προσπαθούν να τα εντοπίσουν και να τα φέρουν στο φως. Πρόκειται για διάσημα ναυάγια πλοίων που κουβαλούν τον δικό τους μύθο, αλλά ακόμη κανείς δεν έχει καταφέρει να τα εντοπίσει.

Ανάμεσά τους η «ναυαρχίδα» του Χριστόφορου Κολόμβου στην πορεία του από την Ισπανία προς την ανακάλυψη της Αμερικής. Επίσης το πλοίο που ο Τζέιμς Κουκ εξερεύνησε για πρώτη φορά μέρος της Αυστραλίας και τη Νέα Ζηλανδία.

Κατά διαστήματα πολλοί δηλώνουν πως βρίσκονται κοντά σε μία ανακάλυψη. Πάντα όμως τα δεδομένα τους διαψεύδουν, δίνοντας έτσι ακόμη πιο θρυλική όψη στα τέσσερα αυτά πλοία.

Το Santa Maria του Χριστόφορου Κολόμβου

Το θρυλικό πλοίο του Χριστόφορου Κολόμβου αναπαύεται για πάνω από 500 χρόνια στον βυθό του Ατλαντικού Ωκεανού, δίχως να έχει καταφέρει ποτέ κάποιος να το εντοπίσει.

Στο πρώτο του ταξίδι στην Αμερική, ο Κολόμβος απέπλευσε με τρία πλοία, το Niña, το Pinta και το Santa Maria, αλλά μόνο δύο επέστρεψαν στην Ισπανία. Την παραμονή των Χριστουγέννων του 1492 έπειτα από μία αλληλουχία παραλείψεων των πηδαλιούχων το πλοίο προσέκρουσε σε έναν κοραλλιογενή ύφαλο κοντά στη σύγχρονη Αϊτή.

Ρεπλίκα του Σάντα Μαρία. Φωτό: Wikipedia

Οι ναύτες αλλά και οι ντόπιοι κατάφεραν να αδειάσουν το πλοίο από το φορτίο του, όμως την επόμενη ημέρα βυθίστηκε και καλύφθηκε από τα ιζήματα.

Συνειδητοποιώντας ότι το πλοίο δεν επισκευαζόταν, ο Κολόμβος διέταξε τους άντρες του να αφαιρέσουν τα ξύλα από το πλοίο τα οποία χρησιμοποιήθηκαν αργότερα για την κατασκευή ενός οχυρού που ο Κολόμβος ονόμασε La Navidad (Χριστούγεννα) επειδή το ναυάγιο συνέβη την ημέρα των Χριστουγέννων, βόρεια από τη σύγχρονη πόλη Limonade.

Η ακριβής τοποθεσία του δεν έχει γίνει γνωστή, ωστόσο το 2014 ο υποβρύχιος εξερευνητής Μπάρι Κλίφορντ υποστήριξε πως κατάφερε να το εντοπίσει.

Έπειτα, όμως, από σχετική έρευνα που έγινε από ομάδα ειδικών αποδείχθηκε πως το ναυάγιο ανήκε σε διαφορετικό πλοίο από τον 17ο ή τον 18ο αιώνα. Ακόμα και σήμερα πολύ λίγα είναι γνωστά για τις πραγματικές διαστάσεις του Santa María, αφού καμία τεκμηρίωση ή απεικόνιση δεν έχει διασωθεί από εκείνη την εποχή.

Ωστόσο εδώ και πολλές δεκαετίες έχουν δημιουργηθεί αντίγραφα του θρυλικού αυτού πλοίου.

Le Griffon

Το γαλλική κατασκευής τρικάταρτο ιστιοφόρο Le Griffon δημιουργήθηκε ώστε να συμμετάσχει σε αποστολή εξερεύνησης του περάσματος από τη Βόρεια Αμερική προς την Κίνα και την Ιαπωνία.

Ήταν το μεγαλύτερο ιστιοφόρο στις Μεγάλες Λίμνες μέχρι εκείνη την εποχή. Κατά την κατασκευή του ανακαλύφθηκαν και οι καταρράκτες του Νιαγάρα στον ομώνυμο ποταμό μεταξύ των λιμνών Έρι και Οντάριο.

Ξύλα που εντοπίστηκαν μετά από εξερεύνηση και εξετάζονται σε αξονικό τομογράφο, ώστε να διαπιστωθεί αν ταιριάζουν χρονικά με το Le Griffon. | AP Photos

Στο παρθενικό του ταξίδι στις 7 Αυγούστου 1679, απέπλευσε με πλήρωμα 32 ατόμων για να ταξιδέψει στον ποταμό Νιαγάρα και να εξερευνήσει μέρη της λίμνης Erie, της λίμνης Huron και της λίμνης Michigan, μέσα από αχαρτογράφητα νερά που μόνο τα κανό είχαν εξερευνήσει προηγουμένως.

Λίγες εβδομάδες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 1679 αφού απέπλευσε από το σημερινό Green Bay με έξι άτομα πλήρωμα και ένα φορτίο γούνας, εξαφανίστηκε. Οι θεωρίες για την εξαφάνισή του είναι πολλές, με άλλες να θέλουν να έχει χτυπηθεί από καταιγίδα και άλλες να λένε πως έπεσε πάνω σε πειρατικά πλοία.

Κατά καιρούς πολλοί ερευνητές προσπάθησαν να εντοπίσουν το λεγόμενο «ιερό δισκοπότηρο των ναυαγίων των Μεγάλων Λιμνών», δίχως αποτέλεσμα. Ακόμη και το 2014 όταν κάποιοι υποστήριξαν πως το εντόπισαν, αποδείχθηκε πως το ναυάγιο ήταν πιθανότατα ένα ατμοκίνητο πλοίο του 19ου ή του 20ού αιώνα.

Bonhomme Richard

Κατασκευάστηκε από τους Γάλλους για να χρησιμοποιηθεί ως East Indiaman στις αποικίες, και πέρασε στην κατοχή των ΗΠΑ τον Φεβρουάριο του 1779.

Αποτέλεσε ένα από τα πιο φημισμένα πλοία της Αμερικής, καθώς λίγα πλοία του Ηπειρωτικού Ναυτικού σημείωσαν περισσότερες επιτυχίες σε μάχες, από το Bonhomme Richard.

Bonhomme Richard Φωτό: Wikipedia

Στις 23 Σεπτεμβρίου 1779, η μοίρα που συμμετείχε συνάντησε τον βρετανικό στόλο με 41 πλοία και ενεπλάκη σε ναυμαχία με το HMS Serapis, στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Αγγλίας. Ο πλοίαρχος John Paul Jones αρνήθηκε να παραδοθεί λέγοντας μια ιστορική φράση:

«Κύριε, δεν έχω αρχίσει ακόμα να πολεμώ!»

Μετά από αρκετές ώρες μάχης απέναντι στο πολύ πιο βαριά οπλισμένο Serapis κατάφερε να αιχμαλωτίσει το βρετανικό πλοίο. Το τέλος της μάχης όμως βρήκε το Bonhomme Richard να φλέγεται και να έχει πολλές ζημιές.

Παρά τις προσπάθειες του πληρώματος να το διασώσει, μετά από 36 ώρες το εγκατέλειψαν απρόθυμα και το άφησαν να βυθιστεί στα νερά της Βόρειας Θάλασσας.

Τα συντρίμμια του έγιναν από τότε στόχος αποστολών από Βρετανούς, μέχρι επαγγελματίες εταιρείες διάσωσης, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, αλλά και διάφορους ερευνητές. Μερικές από τις ομάδες έχουν βρει ναυάγια που ταιριάζουν με την περιγραφή του Bonhomme Richard, αλλά κανένα από αυτά δεν έχει ακόμη αναγνωριστεί ως το αγνοούμενο πλοίο.

HMS Endeavor του Τζέιμς Κουκ

Με το συγκεκριμένο ιστιοφόρο πλοίο έκανε τα πρώτα του ταξίδια ο εξερευνητής Τζέιμς Κουκ από το 1768 ως και το 1771 και με αυτό επισκέφτηκε την ανατολική ακτή της Αυστραλίας και έκανε τον περίπλου της Νέας Ζηλανδίας.

Όταν επέστρεψε το πλοίο πουλήθηκε σε ιδιώτη και μετονομάστηκε σε Lord Sandwich, ενώ αργότερα ναυλώθηκε από το Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό και χρησιμοποιήθηκε για να μεταφέρει στρατεύματα στη Νέα Αγγλία κατά τη διάρκεια της Αμερικανικής Επανάστασης.

Αντίγραφο του ΗMS Endeavor Φωτό: wikipedia

Αφού οι Βρετανοί εγκατέλειψαν τη Βοστόνη τον Μάρτιο του 1776, στράφηκαν στο Ρόουντ Άιλαντ και στο λιμάνι του Newport. Έναν χρόνο αργότερα και ενώ ήταν αγκυροβολημένο στο λιμάνι έγινε ένα από τα 13 πλοία που βυθίστηκαν σκόπιμα για να εμποδιστεί ο γαλλικός στόλος που πλησίαζε.

Τα συντρίμμια του πλοίου είναι στόχος αναζητήσεων, με το Rhode Island Marine Archaeology Project και το National Maritime Museum της Αυστραλίας, να οργανώνουν επιχειρήσεις εξερεύνησης στα γεμάτα λάσπη νερά γύρω από το Newport.

Πηγή: reader.gr

Αρχική φωτογραφία: Flickr

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.