του συνεργάτη μας, ιστορικού ερευνητή Στέφανου Μίλεση
Ήταν πρωινό Κυριακής 8 Μαΐου 1960, όταν μια μεγάλη ομάδα Ελλήνων δημοσιογράφων και φωτορεπόρτερ, προσκλήθηκαν από το τμήμα Δημοσίων Σχέσεων της Ολυμπιακής αεροπορίας, να επιβιβαστούν σε ένα από τα αεροπλάνα τύπου τζετ που η εταιρεία είχε μόλις αποκτήσει.
Σε ένα Comet 4b (Κομήτη) σε μια πτήση επιδείξεως από Αθήνα προς Βρυξέλλες.
Όλοι είχαν πληροφορηθεί για τις διαφορές πτήσεως που παρουσίαζε ένα αεροπλάνου τύπου τζετ, ως προς τις ανέσεις και την ασφάλεια. Περισσότερο γνωστή όμως ήταν η ταχύτητα την οποία έπιαναν, τα αεριωθούμενα τύπου «Κομήτη».
Η Ολυμπιακή αεροπορία μόλις είχε παραλάβει το δεύτερο, από τους τέσσερις «κομήτες» που είχε παραγγείλει. Τα δύο πρώτα έφεραν τα ονόματα «Βασίλισσα Φρειδερίκη» και «Βασίλισσα Όλγα». Το αεριωθούμενο «Comet 4b» είχε μεταφορική ικανότητα 86 επιβατών, 22 στην πρώτη και 64 στην τουριστική θέση.
Σύμφωνα με την περιγραφή των αμέτρητων πλεονεκτημάτων του, ο «Κομήτης» μπορούσε να αγνοήσει τις καιρικές συνθήκες καθώς μπορούσε “να πετάξει πάνω από τους καιρούς…”
Ήταν εφοδιασμένος με τέσσερις βρετανικούς κινητήρες τύπου Ρολς – Ρόις, ελκτικής δυνάμεως 20 τόνων. Διέθετε σύστημα «τυφλής προσγείωσης», σύμφωνα με την ορολογία της εποχής, με το οποίο οι χειριστές μπορούσαν να «αδιαφορούν» για την ορατότητα στα αεροδρόμια.
Το ρεκόρ του πρώτου Κομήτη
Ο πρώτος «Κομήτης» με την ονομασία «Βασίλισσα Φρειδερίκη» είχε κιόλας καταγράψει ρεκόρ στο ενεργητικό του.
Υπεβλήθη μάλιστα να καταχωρηθεί στα διεθνή ρεκόρ πολιτικής αεροπορίας από πόλη σε πόλη, όταν με κυβερνήτη τον Π. Ιωαννίδη, στις 30 Απριλίου 1960, κάλυψε την απόσταση Λονδίνου – Αθήνας, σε 3 ώρες 13’ και 57’’.
Ο Π. Ιωαννίδης ήταν και πάλι κυβερνήτης στον «κομήτη» με την επωνυμία «Βασίλισσα Όλγα» στην πτήση επίδειξης από Αθήνα προς Βρυξέλλες.
Εντύπωση προκάλεσε ότι ενώ προσέφεραν στους επιβάτες ένα φλυτζάνι ξέχειλο από καφέ, όταν το τοποθέτησαν στο πτυσσόμενο τραπεζάκι, αυτό καθ’ όλη την διάρκεια της πτήσης έμεινε ατάραχο!
Με 854 χιλιόμετρα την ώρα
Το “Βασίλισσα Όλγα” απογειώθηκε με κατεύθυνση τις Βρυξέλλες και σύντομα έφτασε στο προβλεπόμενο ύψος. Ταξίδευε με ταχύτητα 854 χιλιόμετρα την ώρα! Δεν είχαν ακόμα σβήσει οι φωτεινές πινακίδες “Προσδεθείτε, μην καπνίζετε” όταν οι επιβάτες έβλεπαν την διώρυγα της Κορίνθου. Το μικρόφωνο σύντομα τους πληροφορούσε για τη θέση τους. Κέρκυρα, Μπρίντιζι, Αγκόνα, Φλωρεντία… και σε δύο ώρες και πενήντα λεπτά, έφτασαν στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών.
Σήμερα πολλά από τα τεχνολογικά επιτεύγματα των αεροπλάνων, είναι αυτονόητα στοιχεία της πτήσης. Την εποχή εκείνη όμως κάθε τι, αποτελούσε μια νέα ανακάλυψη που ενθουσίαζε. Για παράδειγμα στην πτήση επίδειξης Αθήνας – Βρυξέλλες, οι επιβάτες ταξίδευαν χωρίς να χρειαστεί να φορέσουν τα σακάκια τους, παρότι πετούσαν πάνω από τις Άλπειες, με εξωτερική θερμοκρασία 56 βαθμών κελσίου υπό του μηδενός. Και αυτό διότι στο εσωτερικό του «Κομήτη» η θερμοκρασία ήταν πάντα σταθερή.
Η Ολυμπιακή αεροπορία εγκαινιάζοντας τις πτήσεις των «Κομητών» για το κοινό της στις 18 Μαΐου 1960, άνοιξε μια νέα περίοδο στις ελληνικές αεροπορικές συγκοινωνίες. Οι εναέριοι δρόμοι μίκρυναν, οι αποστάσεις έγιναν εφικτές ή και ασήμαντες. Ένα ταξίδι χιλιάδων χιλιομέτρων διαρκούσε ορισμένες φορές, όσο ένα γεύμα!
Και αυτό δεν αποτελούσε διαφημιστικό κόλπο, αλλά πραγματικότητα. Στο ταξίδι του πρώτου «Κομήτη» με την ονομασία «Βασίλισσα Φρειδερίκη» από Φρανκφούρτη προς Αθήνα, οι αεροσυνοδοί Κολυδάκη, Καλλίδου και Ευσταθίου άρχιζαν να σερβίρουν αμέσως μετά την απογείωση και όπως περιγράφει ο δημοσιογράφος της εφημερίδας «ΕΜΠΡΟΣ» Ανδρόνικος Μαρκάκης: “μέχρι να πάρει το φρούτο του, έγινε αναγγελία πως το αεροπλάνο βρισκόταν πάνω από την Κέρκυρα.
Ήταν η εποχή που με τα συμβατικά μέσα ίσως χρειαζόταν μια μέρα, ίσως και περισσότερο, αν ο καιρός ήταν κακός.
(Πηγή πρώτης εικόνας: wikimediamtx. Αεροσκάφος τύπου DH.106 Comet 4B, στο αεροδρόμιο του Μάντσεστερ, την 21η Αυγούστου του 1966).
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr