Ανάμεσα στα Μέγαρα και την Κινέτα, επί της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών-Κορίνθου, κάθε οδηγός προσπερνάει μία από τις άγνωστες πτυχές της ιστορίας της Κατοχής και του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου: τα γερμανικά πυροβολεία στο ύψος της Κακιάς Σκάλας.
Χτίστηκαν με την καταναγκαστική εργασία των κατοίκων των Μεγάρων και είναι συγκεντρωμένα σε μια απόσταση 880 μέτρων, μεταξύ της παλαιάς γραμμής του τρένου και της παλιάς Eθνικής Oδού.
Πρόκειται για μία απόκρημνη παράκτια περιοχή της Δυτικής Αττικής, η οποία από την αρχαιότητα αποτελούσε ένα φυσικό εμπόδιο στη χερσαία συγκοινωνία μεταξύ της Στερεάς Ελλάδας και της Πελοποννήσου.
Aυτήν την στρατηγικής σημασίας τοποθεσία διάλεξαν οι Γερμανοί κατακτητές, για να κατασκευάσουν τα οχυρωματικά τους έργα. Σκοπός τους ήταν να θέσουν υπό τον έλεγχό τους τον μοναδικό τότε δρόμο προς την Πελοπόννησο και τη σιδηροδρομική γραμμή.
Σήμερα στο σημείο υπάρχουν τα απομεινάρια του σιδηροδρομικού υλικού και της γέφυρας της Κακιάς Σκάλας, καθώς οι Γερμανοί την ανατίναξαν κατά την αποχώρησή τους από την Ελλάδα, τον Οκτώβριο του 1944.
Η ανατίναξη του σιδηρόδρομου
Οι κατοχικές δυνάμεις κατέστρεψαν πρώτα τον Ισθμό της Κορίνθου, ένα σημείο νευραλγικό, όπως μαρτυρούν τα φυλάκια που κατασκεύασαν στην περιοχή. Δεν αρκέστηκαν όμως σε αυτό, και έκαναν σαμποτάζ στη σιδηροδρομική γέφυρα της Κακιάς Σκάλας.
Οι καταστροφές που υπέστη το σιδηροδρομικό δίκτυο ήταν από τις μεγαλύτερες στην ιστορία του. Το αποτέλεσμα ήταν να αποκοπεί η Πελοπόννησος από την υπόλοιπη Ελλάδα
Οι ισχυρισμοί του στρατιωτικού διοικητή της Αθήνας, Χέλμουτ Φέλμυ ότι δεν υπήρχε κανένα σχέδιο για ανατινάξεις ή δολιοφθορές, αποδείχθηκαν αναληθείς. Οι Γερμανοί κινήθηκαν μεθοδικά, για να αφήσουν πίσω τους κατεστραμμένες υποδομές και συντρίμμια.
Οι ομάδες του Up Stories και του Michael Miller πραγματοποίησαν αυτοψία στο δίκτυο των πυροβολείων της Κακιάς Σκάλας, με τη βοήθεια του Γιώργου Τσάκα, έφεδρου υπολοχαγού του ελληνικού στρατού και ιδρυτή της οργάνωσης Railbiking in Greece.
Όπως αναφέρει ο κ. Τσάκας, “το 1940-1941, υπήρχε μισή λωρίδα δρόμου και μόνο ο σιδηρόδρομος εξασφάλιζε το μεταφορικό έργο μεταξύ των πόλεων. Υπήρχε και το αεροδρόμιο Μεγάρων, το οποίο έπρεπε πάντα να έχει τροφοδοσία. Αν γινόταν σαμποτάζ από τους αντάρτες στα πυροβολεία της Κακιάς Σκάλας, θα χρειάζονταν πολλές ημέρες για να ξαναδοθούν τα τρένα στην κυκλοφορία“.
Μάθετε για την ιστορία των αθέατων γερμανικών πυροβολείων της Κακιάς Σκάλας στο ακόλουθο βίντεο των συνεργατών μας, Up Stories και Michael Miller:
Πηγές εικόνων κεντρικής φωτογραφίας: αρχείο Γιώργου Τσάκα και Up Stories/Michael Miller (Youtube)
Ειδήσεις σήμερα:
- Πώς θα είναι ο καιρός τα Χριστούγεννα. Τι λένε 8 μετεωρολογικά κέντρα
- Κυνηγός χτύπησε και εγκατέλειψε γεράκι στην Εύβοια
- Συνελήφθη 16χρονος για εκδικητική πορνογραφία. Παραποιούσε τις φωτογραφίες των κοριτσιών και τις διακινούσε
- Ένταλμα σύλληψης για Νετανιάχου από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο. Η πρώτη αντίδρασή του
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ