11 Νοεμβρίου 1950, ώρα 8:30. Ένα Σμήνος επτά Μεταφορικών Αεροσκαφών Ντακότα C-47, απογειώνεται από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με τελικό προορισμό τη μακρινή χερσόνησο της Κορέας.
Την 1η Δεκεμβρίου 1950 προσγειώνεται στην αεροπορική βάση Ιταζούκι της Ιαπωνίας. Το 13ο Σμήνος της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας επίσημα συμμετείχε στον Πόλεμο της Κορέας.
Η συγκρότηση του Σμήνους
Το 1950 η Ελλάδα μόλις είχε βγει από τον εμφύλιο. Η Κορέα μόλις είχε μπει σε τέτοιου είδους πόλεμο, χωρισμένη σε Βόρεια και Νότια. Ήταν μια από τις δυσκολότερες περιόδους του Ψυχρού Πολέμου. Ο ΟΗΕ υπό την πίεση των ΗΠΑ ενεπλάκη «αστυνομικά». Είκοσι χώρες απέστειλαν στρατιωτικές ενισχύσεις για την αντιμετώπιση της «κόκκινης απειλής», δηλαδή των Βορείων Κορεατών. Ανάμεσα σε αυτές ήταν και η Ελλάδα, η οποία έστειλε εκστρατευτικό σώμα μεγέθους τάγματος και μεταγωγικά αεροπλάνα.
Η συγκρότηση του 13ου Σμήνους Αεροπορίας έγινε στις 13 Οκτωβρίου 1950 στην Ελευσίνα. Περιλάμβανε 7 αεροσκάφη ενώ αργότερα προστέθηκαν άλλα δύο.
Στις 11 Νοεμβρίου αναχώρησε από την Ελλάδα, ακολουθώντας το συγκεκριμένο δρομολόγιο: Κύπρος, Σαουδική Αραβία, Πακιστάν, Ινδία, Ταϊλάνδη (Σιάμ), Ινδοκίνα, Φιλιππίνες, Οκινάουα. Η συνολική πτήση είχε διάρκεια 57 ώρες και 46 λεπτά.
Οι επιχειρήσεις των αεροπόρων και τα ατυχήματα
Το 13ο Σμήνος προσαρτήθηκε στην 21η Μοίρα της 403ης Αμερικανικής Πτέρυγας.
Από τις 4 Δεκεμβρίου 1950, εξαιτίας της άμεσης αναγκαιότητας καταστολής των αντίπαλων δυνάμεων, το Σμήνος πραγματοποίησε πολεμικές αποστολές επί του Βορειοκοερατικού εδάφους, στο αεροδρόμιο Χουνγκάμ.
Οι Έλληνες αεροπόροι εκτέλεσαν 2.787 αεροπορικές αποστολές, πετώντας συνολικά 17.532 ώρες, και μεταφέροντας 70.568 επιβάτες και 9.243 τραυματίες.
Ειδικότερα, το Σμήνος ήταν υπεύθυνο για τη μεταφορά πάσης φύσεως υλικού και εφοδίων, τη μεταφορά προσωπικού, τραυματιών, αιχμαλώτων, ακόμη και νεκρών από την πρώτη γραμμή στα μετόπισθεν, ρίψεις πυρομαχικών και εφοδίων σε συγκεκριμένα ή αποκομμένα συμμαχικά τμήματα, αλλά και μεταφορά ταχυδρομείου.
Οι έλληνες αεροπόροι συμμετείχαν επίσης σε αποστολές ειδικής φύσης, σχετιζόμενες με επιχειρησιακές πληροφορίες. Είχαν συνήθως 6ωρη διάρκεια, πολύ κοντά στο εχθρικό έδαφος και πραγματοποιούνταν συνήθως τη νύχτα, ενώ τα αεροσκάφη δεν έπρεπε να εντοπίζονται από τα Ραντάρ των εχθρών.
Οι έλληνες αεροπόροι είχαν αποκτήσει μεγάλη πτητική εμπειρία τα προηγούμενα χρόνια, κυρίως από τον Εμφύλιο Πόλεμο. Ωστόσο, δεν έλειψαν τα ατυχήματα, καθώς οι αποστολές συχνά γίνονταν κάτω από ακραίες καιρικές συνθήκες.
Από τον Ιανουάριο του 1951 μέχρι τον Δεκέμβριο του 1952 σημειώθηκαν τέσσερα ατυχήματα, τα περισσότερα θανατηφόρα.
Συγκεκριμένα, στις 4 Ιανουαρίου 1951, κατά την προσγείωση ελληνικού αεροσκάφους σε γλοιώδες έδαφος, υπέστη σοβαρές βλάβες. Το αεροσκάφος πυρπολήθηκε για να μην είναι χρήσιμο στα χέρια του εχθρού, ο οποίος κατέλαβε την περιοχή λίγες μέρες αργότερα.
Στις 26 Μαΐου 1951, ελληνικό αεροσκάφος προσέκρουσε σε λόφο, εξαιτίας κακής ορατότητας και έπιασε φωτιά. Τέσσερις Έλληνες και ένας Νοτιοκορεάτης πέθαναν.
Στις 22 Δεκεμβρίου 1952, αμερικανικό πολεμικό αεροσκάφος συγκρούστηκε με ελληνικό στο αεροδρόμιο Κ-13 (Σουβόν Κορέας), το οποίο μετέφερε τραυματίες. Όλο το πλήρωμα του ελληνικού C- 47, πέθανε ακαριαία.
Στις 27 Δεκεμβρίου 1952, αεροσκάφος του 13ου Σμήνους, κατά τη διάρκεια νυχτερινής αποστολής, προσέκρουσε σε λόφο και έπεσε φλεγόμενο σε χαράδρα.
Επιστροφή στην Ελλάδα και τιμητικές διακρίσεις
Η τελευταία αποστολή του ελληνικού σμήνους στον Πόλεμο της Κορέας πραγματοποιήθηκε στις 26 Μαρτίου 1955.
Στις 8 Μαΐου του ίδιου έτους, το 13ο Σμήνος απογειώθηκε από την Ιαπωνία και πήρε τον δρόμο της επιστροφής. Τα Ντακότα πάτησαν ελληνικό έδαφος στις 23 Μαΐου 1955.
Το 13ο Σμήνος έλαβε τιμητικές διακρίσεις και αναγνωρίσεις για τη συμβολή του στον Πόλεμο της Κορέας.
Στις 12 Μαρτίου 1953 η εφημερίδα «ASHIYA BREEZE» έγραφε: «Κληρονομικώς φιλικός λαός οι Έλληνες αεροπόροι, διατηρούν εξόχους σχέσεις με τους Αμερικανούς φίλους των και κοινωνικώς και εις την γραμμήν του καθήκοντος. Έχει γίνει εν επικρατούν στοιχείον εις τας επιτυχίας των αποστολών της 6461 Μοίρας μέχρι σήμερον».
Επίσης απονεμήθηκαν “Εύθυμος Μνεία” του Προέδρου των ΗΠΑ για τη δράση του σμήνους κατά τις επιχειρήσεις εκκένωσης του αεροδρομίου Χανγκάρι, όπου απεγκλώβισε Αμερικανούς στρατιώτες, αλλά και “Εύθυμος Μνεία” από τον Πρόεδρο της Νότιας Κορέας.
Το 13ο Σμήνος τιμήθηκε, τέλος, με “Δεύτερη Εύφημο Μνεία”, που απονεμήθηκε στην 315ην Αεροπορική Αμερικανική Μεραρχία και στις προσαρτημένες σε αυτήν υπόλοιπες μονάδες.
Οι απώλειες του 13ου Σμήνους κατά την παρουσία στην κορεατική χερσόνησο ήταν 4 αεροσκάφη και 12 Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί, καθώς κι ένας Διοικητής του Σμήνους.
Διαβάστε στη “ΜτΧ”: Η φονικότερη μάχη για τους Έλληνες στον πόλεμο της Κορέας. Στο ύψωμα Σκοτς χάθηκαν 28 στρατιώτες και τραυματίστηκαν 85. Αποκαλυπτικές μαρτυρίες βετεράνων (βίντεο)…
Ειδήσεις σήμερα:
- Πρωτοπορεί η Σερβία. Τα μέσα μεταφοράς θα είναι δωρεάν από την 1η Ιανουαρίου στην πρωτεύουσα
- Επικύρωσε το δικαστήριο την καταδίκη του Νικολά Σαρκοζί. Θα εκτίσει την ποινή του με ηλεκτρονικό βραχιολάκι
- Μάτι. «Δεν έχω σχέση με τη φωτιά. Απαλλάξτε με» λέει ο άνδρας που κατηγορείται ότι προκάλεσε την πυρκαγιά
- Ηράκλειο. Το τροχαίο ήταν δολοφονία. Σοκαριστικό βίντεο με τον οδηγό να πέφτει πάνω στην γυναίκα
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ