Σε μηχανοδηγό και σταθμάρχη ρίχνει τις ευθύνες ο επιθεωρητής. Νέο βίντεο ντοκουμέντο από τη σύγκρουση στα Τέμπη.
Στην κατάθεση που έδωσε το μεσημέρι της 3ης Μαρτίου στην ανακρίτρια Λάρισας ο 63χρόνος επιθεωρητής Δημήτριος Νικολάου, και αποκαλύπτει το protothema.gr, περιγράφει με λεπτομέρειες όλα όσα έγιναν τη μοιραία νύχτα, αλλά και το πώς λειτουργεί το σύστημα με τις προσλήψεις, την εκπαίδευση και τις βάρδιες των σταθμαρχών.
Τις τελευταίες ημέρες ο συγκεκριμένος επιθεωρητής βρέθηκε στο «μάτι του κυκλώνα» και γιατί αμέσως μετά την τραγωδία με τους 57 νεκρούς πήγε στο νοσοκομείο του Βόλου και κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες πήρε αναρρωτική άδεια ενός μήνα γιατί είχε πρόβλημα με τη μέση του.
Τι είπε στην κατάθεση του
«Είμαι εργαζόμενος στον ΟΣΕ και προσωρινός προϊστάμενος στο τμήμα Επιθεώρησης Λάρισας από τις 20 Φεβρουαρίου 2020. Ιδιότητα μου είναι σταθμάρχης», τόνισε ο επιθεωρητής Νικολάου στην αρχή της κατάθεσης και στη συνέχεια απαντά σε όλες τις ερωτήσεις της ανακρίτριας.
Ερώτηση: Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του σταθμάρχη υπηρεσίας;
Απάντηση: Ο εκάστοτε σταθμάρχης υπηρεσίας είναι υπεύθυνος για την διεξαγωγή της κυκλοφορίας των επιβατικών αμαξοστοιχιών, των εμπορικών αμαξοστοιχιών, μηχανημάτων γραμμής και δρεζινών που είναι απαραίτητες για υπηρεσιακές ανάγκες. Ο εκάστοτε σταθμάρχης συνεργάζεται με τους δύο εκατέρωθεν σταθμούς και συγκεκριμένα όσον αφορά στη Λάρισα με το σταθμό Παλαιοφαρσάλων και τους σταθμούς Νέων Πόρων και Λιτοχώρου».
Ερώτηση: Όταν επίκειται η άφιξη ή η αναχώρηση μια αμαξοστοιχίας τι προηγείται αυτής;
Απάντηση: «Όταν λαμβάνει ο σταθμάρχης αναγγελία από τους εκατέρωθεν σταθμούς δέχεται τηλεγράφημα ότι έχει αναχωρήσει η αμαξοστοιχία από το σταθμό και ότι επίκειται η άφιξη της στη Λάρισα. Γνωρίζοντας και το χρόνο που απαιτείται για να αφιχθεί στο σταθμό».
Ερώτηση: Όταν η αμαξοστοιχία φεύγει από τη Λάρισα ποιον ενημερώνει ο σταθμάρχης;
Απάντηση: «Όταν πρόκειται για αναχώρηση από τη Λάρισα, ο σταθμάρχης δίνει αναγγελία τους σταθμούς Παλαιοφαρσάλων και Νέων Πόρων, αφού διευθετήσει τις αιχμές προς την κατεύθυνση που πρέπει να πάει κάθε τρένο»
Ερώτηση: Ο όρος να διευθετήσει τις αιχμές τι σημαίνει;
Απάντηση: «Σημαίνει οτι όταν η αμαξοστοιχία βρίσκεται σε μια γραμμή κυκλοφορίας, όλες οι αιχμές πρέπει να είναι τοποθετημένες σωστά για να φύγει. Η αιχμές είναι τα κλειδιά που υπάρχουν στις σιδηροδρομικές γραμμές. Συγκεκριμένα είναι σε διαγωνίους και ορίζουν σε ποια γραμμή θα μπει κάθε τρένο. Σύμφωνα με τον πίνακα που βρίσκεται στο γραφείο κινήσεως του σταθμάρχη κυκλοφορίας στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας έχει την 1η γραμμή που είναι η κάθοδος με πορεία προς το Παλαιοφάρσαλο, είναι η 2η γραμμή με πορεία προς την Θεσσαλονίκη που είναι η γραμμή ανόδου, είναι η 3η γραμμή που χρησιμοποιείται για την αμαξοστοιχία του Βόλου, είναι η γραμμή του προαστιακού που λέγεται ΜΟΡΤΑ, από εκεί αναχωρεί ο προαστιακός για Θεσσαλονίκη, είναι η 5η γραμμή που χρησιμοποιείται για εμπορικά βαγόνια και η 6η γραμμή που χρησιμοποιείται μόνο όταν υπάρχει πυκνότητα κυκλοφορίας και μπορεί να χρειαστεί να γίνουν ελιγμοί και αφορά κατά το πλείστον τις αμαξοστοιχίες του Βόλου και του προαστιακού. Οι αμαξοστοιχίες που έχουν προορισμό προς Αθήνα, κινούνται πάντοτε από την 1η γραμμή καθόδου, εκτός από περιπτώσεις που μπορεί να γίνονται εργασίες είναι υπάρχει πρόβλημα στη γραμμή. Αντιστοίχως αυτές που έχουν προορισμό τη Θεσσαλονίκη, πάντοτε από την 2η γραμμή που είναι γραμμή ανόδου».
Ερώτηση:Στις 28/2/2023, υπήρξε κάποια βλάβη κατά τις βραδινές ώρες στις γραμμές ούτε ώστε να καταστεί μόνη η γραμμή;
Απάντηση: «Το απόγευμα, αναχώρησε αμαξοστοιχία προαστιακού από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη και δήλωσε αμηχανία περίπου στο ύψος του εργοστασίου Ζαχάρεως. Αυτό το γνωρίζω διότι στις 19:50 μου τηλεφώνησε ο απογευματινός σταθμάρχης Λάρισας Παυλόπουλος Κωνσταντίνος και μου είπε ότι θα χρειαστούμε κλειδούχο στον σιδηροδρομικό σταθμό Λιτοχώρου για να γίνεται κυκλοφορία μεταξύ Λάρισας – Νέων Πόρων – Λιτοχώρου. Αυτό το ζήτημα διευθετήθηκε λίγο μετά, αφού η μηχανή εφεδρείας παλινδρόμησε την αμαξοστοιχία στο σταθμό της Λάρισας και αποκαταστάθηκε πάλι η κυκλοφορία διπλής γραμμής ανόδου – καθόδου».
Ερώτηση: Γνωρίζετε εάν η αμαξοστοιχία προαστιακού 2597 είχε κάποιο πρόβλημα κατά την είσοδο της στο σταθμό της Λάρισας;
Απάντηση: «Γνωρίζω ότι αναχώρησε από τους Νέους Πόρους στις 22:15 και σε 22 λεπτά περίπου αφίχθη στη Λάρισα, στη γραμμή του προαστιακού».
Ερώτηση: Το φωτόσημο στη γραμμη ανόδου προς Θεσσαλονίκη, λειτουργεί κανονικά;
Απάντηση: «Επί σειρά ετών, πάνω από έξι – επτά χρόνια και στην άνοδο και στην κάθοδο δε λειτουργούσαν τα φώτοσήματα, ήταν μονίμως κόκκινα. Άρα για να αναχωρήσει κάθε αμαξοστοιχία, έπρεπε να επιδοθεί από τον σταθμάρχη στον εκάστοτε μηχανοδηγό υπόδειγμα ειδοποίησης 1001. Από τα μέσα Νοεμβρίου του 2022 παραδόθηκε από τις εταιρείες ΕΡΓΟΣΕ και ΆΛΣΤΟΝ η φωτεινή σηματοδότηση αλλά κάποιες στιγμές παρουσίαζε προβλήματα».
Ερώτηση: Έχετε γνώση αν στις 28 Φεβρουαρίου 2023, η φωτεινή σηματοδότηση λειτουργούσε κανονικά ή είχε προβλήματα;
Απάντηση: «Σαν προϊστάμενος, δεν είχα καμία ενημέρωση αν υπήρχε πρόβλημα. Ό,τι πρόβλημα παρουσιάζεται στον εκάστοτε σταθμό, σταθμάρχης αναφέρει την βλάβη διαβιβάζεται στην επιθεώρηση κι εμείς την διαβιβάζουμε στην αρμόδια υπηρεσία στην Αθήνα στην Δ.Κ (Διευθυνση Κυκλοφορίας) και στις εταιρείες ΕΡΓΟΣΕ και ΑΛΣΤΟΝ».
Ερώτηση: Κατά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας 62 με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, αναφέρθηκε κάποια βλάβη στο φωτόσημο;
Απάντηση: «Δεν αναφέρθηκε κάποια βλάβη, διότι μπορεί να παρουσιάστηκε εκείνη τη στιγμή, οπότε στην περίπτωση αυτή ο σταθμάρχης, όφειλε να επιδώσει υπόδειγμα 1001 στον μηχανοδηγό αμαξοστοιχίας και στον προϊστάμενο βάσει του εσωτερικού κανονισμού κυκλοφορίας. Το υπόδειγμα 1001 συντάσσεται εγγράφως σε τρία αντίτυπα. Το Α, το λαμβάνει ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας, το Β ο προϊστάμενος αυτής και το Γ παραμένει στέλεχος στο βιβλίο του σταθμάρχη. Πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας, οφείλουν να το υπογράψουν ο μηχανοδηγός και ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας. Υπάρχουν περιπτώσεις που το υπόδειγμα 1001 επιδίδεται και μέσω τηλεφώνου. Ο σταθμάρχης μέσω ράδιοτηλεφώνου, επικοινωνεί με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας και τον ενημερώνει για την έξοδο της αμαξοστοιχίας με ερυθρό φωτόσημο και κυκλοφορεί επί της γραμμής ανόδου ή καθόδου μέχρι τον εκατέρωθεν σταθμό εισόδου».
Ερώτηση: Τι άλλο συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου και ώρες βραδινές;
Απάντηση: «Στις 22:15 αναχώρησε από το σταθμό των Νέων Πόρων, η αμαξοστοιχία 2597 προαστιακός με κατεύθυνση την Λάρισα. Η διαδρομή αυτή είναι 22 λεπτά. Αναχώρησε και κινήθηκε κανονικά επί της γραμμής καθόδου μέχρι τη Λάρισα. Ο σταθμάρχης για να εισέλθει η 2597, έκανε τοπικό χειρισμό – χειροκίνητα – των διαγωνίων 118 Β και 118 Α και η αμαξοστοιχία εισήλθε στη γραμμή και στάθμευσέ περί ώρα 22:37. Η αμαξοστοιχία 62 όπως προείπα, κινούνταν από τα Παλαιοφάρσαλα στη γραμμή καθόδου. Στην αιχμή 101 υπήρχε κλειδούχος όποιος με εντολή του σταθμάρχη γύρισε το κλειδί 101 και η αμαξοστοιχία εισήλθε κανονικά στη γραμμή ανόδου, δηλαδή την 2η. Αφίχθη στις 23:02 σύμφωνα με το σταθμάρχη και αναχώρησε στις 23:04. Όπως μου μετέφερε ο σταθμάρχης Σαμαράς σε δια ζώσης επικοινωνία μετά το συμβάν, όσο η αμαξοστοιχία ήταν στο σταθμό, με αριθμό τηλεγράφηματος 47, επικοινώνησε με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και του είπε ότι έχει γραμμή ελεύθερη μέχρι το φωτόσημο είσοδο των Νέων Πόρων, δίχως να του αναφέρει αν κινείται στη γραμμή ανόδου ή καθόδου. Ο μηχανοδηγός ήταν υποχρεωμένος και όφειλε να εκφωνήσει αυτό που του είπε ο σταθμάρχης. Δεν ξέρω αν το έπραξε και εκφώνησε αυτό που του είπε ο σταθμάρχης. Στην περίπτωση που δεν το έπραξε, ο σταθμάρχης έπρεπε να τον ρωτήσει εάν το κατάλαβε και να επακολουθήσει διάλογος για το αν έχει ακούσει την εντολή. Η αμαξοστοιχία ξεκίνησε κανονικά στη γραμμή ανόδου και φτάνοντας στις αιχμές 118 Α και 118 Β που είχαν αφεθεί στη διαγώνιο από την διέλευση της 2557, εξετράπη και εισήλθε στη γραμμή καθόδου. Όταν η αμαξοστοιχια εισήλθε στη γραμμή καθόδου, όπως προκύπτει από ηχητικά ντοκουμέντα που έχουν βγει στην δημοσιότητα, έγινε ο εξής διάλογος μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού:
Μ: Λάρισα ακούει;
Σ: Ακούει.
Μ: Βασίλη φεύγω;
Σ: Φεύγεις, φεύγεις.
Μ: Καλό βράδυ.
Σ: Καλή συνέχεια.
Ο μηχανοδηγός, σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου και θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί δεν πήρε το υπόδειγμα 1001. Ο συγκεκριμένος οδηγός Κουτσούμπας Γεώργιος, απ’ όσο γνωρίζω το τελευταίο χρονικό διάστημα δεν εργαζόταν στην γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και επανήλθε πρόσφατα.
Νέο βίντεο από τα πρώτα λεπτά της τραγωδίας
Ένα νέο συγκλονιστικό βίντεο από τα πρώτα λεπτά μετά την σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη ήρθε στη δημοσιότητα το πρωί της Πέμπτης.
Στο βίντεο που κατέγραψε επιβάτης του μοιραίου Intercity62 φαίνεται η κόλαση φωτιάς που ξέσπασε μετά τη σύγκρουση των τρένων με κάποιον να λέει «έχει γίνει έκρηξη, το ένα τρένο έχει πέσει στο άλλο».
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr