“Ο σκύλος της Κυψέλης”. Ποιος ήταν ο κωφός γλύπτης που λάτρεψε τα τετράποδα και είχε την ικανότητα να τα βάζει να ποζάρουν

“Ο σκύλος της Κυψέλης”. Ποιος ήταν ο κωφός γλύπτης που λάτρεψε τα τετράποδα και είχε την ικανότητα να τα βάζει να ποζάρουν

Το μαρμάρινο λαγωνικό της Κυψέλης ίσως δεν είναι πολύ γνωστό στους Αθηναίους. Στους Κυψελιώτες όμως είναι ιδιαίτερα αγαπητό. Κοσμεί ένα από τα παρτέρια της Φωκίωνος Νέγρη, στο ύψος της οδού Έκτορος και είναι έργο του γλύπτη Ευριπίδη Βαβούρη.

Το όμορφο άγαλμα είναι φτιαγμένο από μάρμαρο, έχει μήκος 1,65 και φτιάχτηκε το 1940. Τοποθετήθηκε αρχικά στην πλατεία Κυψέλης, ή στο τελευταίο παρτέρι κοντά στην πλατεία και κατόπιν άλλαξε τρεις θέσεις, πριν καταλήξει στην τωρινή.

Η επίσημη ονομασία του είναι “λαγωνικό σκυλί”.

Απ’ τα ωραιότερα και πιο ανεπιτήδευτα γλυπτά της Αθήνας. Ισως η μοναδική παράσταση ζώου, αν εξαιρέσουμε τα άλογα των βασιλέων. Πηγή φωτογραφίας: youtube

Πρόκειται για ένα ομοίωμα σκύλου σε καθιστή στάση, που προτάσσει το κεφάλι προς τα πάνω, σαν να κοιτάει τον κηδεμόνα του. Εικόνα γνώριμη και αγαπημένη για όσους έχουν ή είχαν σκύλο.

Η γυαλιστερή επιφάνεια του μαρμάρου, η συνολική εικόνα του έργου και το θέμα του, το καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικό σε μικρούς και μεγάλους, ενώ για πολλούς κατοίκους αποτελεί ένα σύμβολο της γειτονιάς.

Ο λόγος που ο δήμος Αθηναίων αποφάσισε να στολίσει την Κυψέλη με το άγαλμα ενός σκύλου, παραμένουν άγνωστοι. Έχουν ακουστεί διάφορες ιστορίες ως  απάντηση στο ερώτημα.

Μία εκδοχή υποστηρίζει ότι το άγαλμα είναι εμπνευσμένο από έναν σκύλο που έμεινε να περιμένει πιστά το πεθαμένο αφεντικό του. Μια άλλη ότι ο σκύλος έσωσε τη ζωή ενός κοριτσιού από τις ρόδες ενός αυτοκινήτου. Τίποτα απ’ αυτά δεν έχει επιβεβαιωθεί.

Ενώ το άγαλμα βρίσκεται σε μια τόσο κεντρική πλατεία των Αθηνών, δεν είναι καθόλου εμφανές. Η πρόσβαση δεν είναι εύκολη, αφού το παρτέρι που είναι τοποθετημένο, δεν έχει καμία είσοδο. Πηγή φωτογραφίας: youtube

Αυτό που ίσως κέντρισε την περιέργεια και δημιούργησε τη συμπάθεια που περιβάλλει το γλυπτό, είναι η ομορφιά του και το απλό θέμα του. Ένας σκύλος.  Το άγαλμα κάποιας σημαντικής προσωπικότητας δεν θα δημιουργούσε απορία και ίσως ούτε και τόση συμπάθεια, όπως συμβαίνει με τις προτομές επιφανών Αθηναίων στην περιοχή.

Όπως έγραψε ο ακαδημαϊκός Διονύσης Κόκκινος: “η διακόσμηση των πάρκων, τουλάχιστον των αλσυλλίων, με γλυπτά ζώων γίνεται αισθητικότερη από εκείνη που παρέχει η γλυπτοποιημένη δόξα μεγάλων προσώπων”.

Ο κωφάλαλος Γλύπτης

Ο Ευριπίδης Βαβούρης γεννήθηκε στο Άργος το 1911. Σε ηλικία πέντε χρόνων, στην Αμερική όπου είχε εγκατασταθεί η οικογένειά του, προσβλήθηκε από μηνιγγίτιδα, με αποτέλεσμα να χάσει την ακοή και τη φωνή του.

Το 1920 η οικογένεια εγκαταστάθηκε οριστικά στην Αθήνα και ο Ευριπίδης Βαβούρης πήγε σε κανονικό σχολείο. Φοίτησε στο προκαταρκτικό τμήμα της Σχολής Καλών Τεχνών και το 1930 μπήκε, ύστερα από διαγωνισμό, στο εργαστήρι γλυπτικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, με καθηγητή τον Θωμά Θωμόπουλο.

H υπογραφή του καλλιτέχνη στο “λαγωνικό σκυλί” της Φωκίωνος Νέγρη. Πηγή φωτογραφίας: youtube

Το 1934 πήρε το πτυχίο της γλυπτικής και από το 1935, σε ηλικία 24 χρόνων, ξεκίνησε την καλλιτεχνική του σταδιοδρομία.

Έγινε μέλος της ομάδας Ελεύθεροι Καλλιτέχνες και το 1937 συμμετείχε στην έκθεση της ομάδας παρουσιάζοντας τρεις γύψους και μία τερακότα. Τον Μαχητή, την Κόρη, τα Γελάδια και το Γαϊδουράκι. Τα έργα του απέσπασαν καλές κριτικές και εγκωμιαστικά σχόλια.

«Έργα τεχνικής ωριμότητος και, πολύ περισσότερο, ζωντανού εσωτερικού πλούτου», έγραψε ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος.

“Ο γάτος μου” του Ευριπίδη Βαβούρη, γύψος 1938. Πηγή φωτογραφίας: Ηellas Special

Η αγάπη για τα ζώα

Ο γλύπτης αγαπούσε τους τετράποδους φίλους και στα έργα του έχει αποδώσει με πολλή ζωντάνια και ακρίβεια κατοικίδια ζώα. «Αποτέλεσμα μιας καλής συνεργασίας του ανθρώπου με τη φύση, αντικειμενική εργασία ενός καλού ζωοπλάστη, για να μεταφράσουμε έτσι το αμετάφραστο ανιμαλιέ», είχε γράψει ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου.

Το όνομα του έμεινε γνωστό για τη δημιουργία γλυπτών που αναπαριστούν ζώα, όπως «τα γελάδια», «το γαϊδουράκι», «η κατσίκα». Η κόρη του καλλιτέχνη είχε δηλώσει πως για τον σκύλο της Κυψέλης, είχε ως αρχικό πρότυπο έναν αληθινό σκύλο, καθώς «είχε την ικανότητα να βάζει τα ζώα να ποζάρουν».

Έργο του γλύπτη στην Εθνική Πινακοθήκη. Γαϊδουράκι, 1935

Ο Ευριπίδης Βαβούρης παρουσίασε το έργο του σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έργα του βρίσκονται σε δημόσιους χώρους στην Αθήνα, το Άργος, την Ύδρα, σε συλλογές στον Δήμο Αθηναίων, τον Δήμο Πειραιώς, το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και σε ιδιωτικές.

Πέθανε στην Αθήνα το 1987, σε ηλικία 76 ετών.

Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr