Στις 24 Μαρτίου του 1992 το Boeing 707 των Σουδανικών Αερογραμμών συνετρίβη στις πλαγιές του Υμηττού.
«Κομμάτι-κομμάτι μάζευαν τα διαμελισμένα πτώματα των επτά μελών του μοιραίου αεροσκάφους της Sudan Air» έγραφαν οι εφημερίδες για το αεροπορικό δυστύχημα που συντάραξε την Αθήνα.
Οι κάτοικοι των γύρω περιοχών που έγιναν μάρτυρες του δυστυχήματος, περιέγραφαν, ότι λίγο πριν από τη συντριβή το Boeing έβγαζε μαύρους καπνούς.
Η τραγωδία έγειρε πολλά ερωτήματα. Η ιλιγγιώδης ταχύτητα με την οποία σφηνώθηκε το αεροπλάνο στον Υμηττό, έκανε τους ειδικούς να πιστεύουν ότι ο χειριστής δεν κατάλαβε πού βρισκόταν και ότι το βουνό μπροστά του τον αιφνιδίασε.
Ωστόσο, πιλότος, ο 50χρονος Ταγκ Ελ Σιρ, ήταν από τους παλαιότερους και πιο έμπειρους της εταιρείας, με πάνω από 15 χρόνια πτήσεων στο δυναμικό του. Εκτελούσε μάλιστα πολύ συχνά πτήσεις προς Αθήνα.
Το σενάριο η τραγωδία να προκλήθηκε από λάθος χειρισμούς και απειρία, φάνταζε απίθανο.
Το Boeing εκτελούσε μία πτήση ρουτίνας, από το Άμστερνταμ προς το Χαρτούμ, τη Σουδανική πρωτεύουσα, για μεταφορά εμπορεύματος υφασμάτων.
Δείτε την τοποθεσία της συντριβής, όπως την κατέγραψε ο συνεργάτης μας LifeAfterGravity:
Για τους διοικητικούς παράγοντες της ΥΠΑ, αλλά και τους πιλότους της Ολυμπιακής Αεροπορίας, η επικρατέστερη εκδοχή ήταν ότι υπήρξε ξαφνική βλάβη τα ηλεκτρονικά όργανα διεύθυνσης. Αυτό ήταν άλλωστε το τελευταίο που πρόλαβε να μεταδώσει ο πιλότος στον πύργο ελέγχου.
Η επικοινωνία με το κέντρο ελέγχου
Λίγο πριν τις 7 το πρωί, το αεροσκάφος των Σουδανικών Αερογραμμών βρισκόταν στα 10 χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο του Ελληνικού και ο πιλότος ενημέρωσε ότι είχε ήδη ευθυγραμμιστεί με τον αεροδιάδρομο. Ωστόσο, στις 7 ακριβώς, το κέντρο ελέγχου έλαβε ένα απρόσμενο μήνυμα.
«Αθήνα. Θα περάσω πάνω από το αεροδρόμιο. Έχω βλάβη στα όργανα.»
Ο ελεγκτής είπε στον Ταγκ Ελ Σιρ να ανέβει στα 4 χιλιάδες πόδια πάνω από την Αίγινα και να έρθει σε επαφή με την προσέγγιση.
Ο πιλότος δεν ακολούθησε τις οδηγίες και μέσα σε λίγα λεπτά το Boeing είχε εξαφανιστεί από τα ραντάρ. Κάθε απόπειρα επικοινωνίας μετά από αυτό, απέτυχε.
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, το αεροπλάνο πέρασε «μουγκρίζοντας» πάνω από τις σκεπές των σπιτιών της Βούλας και καρφώθηκε στη θέση «Κρεμαστός Λαγός» του Υμηττού σε υψόμετρο 586 μέτρων.
Τα τρία μέλη του πληρώματος και οι 4 επιβαίνοντες υπάλληλοι της εταιρείας βρήκαν ακαριαίο θάνατο.
Μεθυσμένος πιλότος
Το επίσημο πόρισμα για τα αίτια του δυστυχήματος βγήκε δύο χρόνια αργότερα, τον Μάρτιο του 1994. Οι εμπειρογνώμονες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας επέρριπταν όλες τις ευθύνες στον πιλότο.
Είχε προηγηθεί ιατροδικαστική εξέταση, που έδειξε ότι ο 50χρονος είχε καταναλώσει μεγάλη ποσότητα αλκοόλ πριν από την πτήση.
Το πόρισμα της διερευνητικής επιτροπής επισημαίνει ότι ο κυβερνήτης δεν τήρησε τους προβλεπόμενους διεθνείς κανονισμούς για να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο του Ελληνικού και δεν συμμορφώθηκε ούτε στο συναγερμό που αυτόματα θέτει σε λειτουργία το αεροσκάφος για να προειδοποιήσει ότι βρίσκεται κοντά σε ορεινό όγκο.
«Δεν έπρεπε να επιτραπεί η πτήση σε χειριστή ευρισκόμενο σε αυτήν την κατάσταση»
Η λανθασμένη πορεία ξεκίνησε, ενώ βρισκόταν πάνω από τον ραδιοφάρο στο Καβούρι. Εκεί, αντί να ευθυγραμμιστεί με τη νοητή προέκταση του διαδρόμου προσγείωσης, το αεροπλάνο πήρε άλλη κατεύθυνση.
Έτσι βρέθηκε εκτός της ακτίνας του ραδιοφάρου, με αποτέλεσμα να μη λειτουργούν σωστά τα όργανα, βάσει των οποίων οι πιλότοι καθορίζουν την πορεία. Τότε χάθηκε και η επικοινωνία με τη βάση.
Ο χειριστής φέρεται να κατάλαβε ότι βρισκόταν μπροστά σε βουνό μόλις τριάντα δευτερόλεπτα πριν από τη συντριβή.
Προσπάθησε να το αποφύγει, βάζοντας τους κινητήρες να δουλέψουν σε όλη τους την ισχύ, αλλά ήταν πλέον αργά.
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr