“Κόμβος Ρενώ”, το θρυλικό τοπόσημο της Αθήνας που ερήμωσε. Εκεί λάνσαραν το ελληνικό αυτοκίνητο RENAULT FARMA

“Κόμβος Ρενώ”, το θρυλικό τοπόσημο της Αθήνας που ερήμωσε. Εκεί λάνσαραν το ελληνικό αυτοκίνητο RENAULT FARMA

Στο 10ο χιλιόμετρο Αθηνών – Λαμίας, στη Νέα Φιλαδέλφεια, βρίσκεται ο αποκαλούμενος για δεκαετίες κόμβος της Ρενώ. Υπήρξε το διασημότερο τοπόσημο για ραντεβού μετά την Ομόνοια. Εκεί δίνονταν τα ραντεβού για τα ταξίδια ή για να περιγραφεί η κατεύθυνση ενός αυτοκινήτου στην εθνική οδό.

Στο εμβληματικό κτήριο στεγαζόταν η ελληνική αντιπροσωπεία (MAVA) της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Από το 2008 όμως έχει εγκαταλειφθεί και παραμένει έρημο. Τελικά στις 8 Σεπτεμβρίου 2021 βγήκε σε πλειστηριασμό και πωλήθηκε για 11.200.585 ευρώ.

Το χρονικό

Το 1977 η αντιπροσωπεία της Renault πέρασε στην ιδιοκτησία της MAVA Α.Ε, ονομασία που προέκυψε από τα αρχικά των ιδιοκτητών της, Αλέξανδρου Μανιατόπουλου και Γεώργιου Βαγιωνή. Από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της, οι πωλήσεις της γαλλικής εταιρείας στη χώρα αυξήθηκαν.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 απογειώθηκαν, με την παρουσίαση του Renault 9, το οποίο αγαπήθηκε από το ελληνικό κοινό και εξελίχθηκε σε τεράστια εμπορική επιτυχία!

To Renault 9 έκανε θραύση στην ελληνική αγορά. (Πηγή: Hellenic Motor History)

Εκτός από τις ανέσεις που προσέφερε το εκάστοτε μοντέλο της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, σημαντικό ρόλο στις ελληνικές πωλήσεις έπαιξε και η επικοινωνιακή πολιτική της MAVA. Οι διαφημίσεις στον Τύπο της εποχής με έξυπνο και “ζωντανό” σχεδιασμό και οι ανοιχτές εκδηλώσεις – παρουσιάσεις, βοήθησαν την ελληνική αντιπροσωπεία να κερδίσει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων αγοραστών.

H πρώτη επίσημη εκδήλωση της MAVA έγινε στις 18 Νοεμβρίου του 1978, στο ξενοδοχείο Ρέθυμνα Μπητς, στην ομώνυμη πόλη της Κρήτης, για την παρουσίαση του μεσαίου Renault 18. Συμμετείχαν προσκεκλημένοι δημοσιογράφοι, τοπικοί αντιπρόσωποι της γαλλικής εταιρείας και Γάλλοι εκπρόσωποί της.

H επίσημη παρουσίαση του μεσαίου Renault 18, έγινε στη χώρα μας στις 18 Νοεμβρίου 1978 (Πηγή: Hellenic Motor History)

RENAULT FARMA – Το ελληνικό Renault

Το 1980 οι Βαγιωνής και Μανιατόπουλος αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα μικρό και οικονομικό επαγγελματικό όχημα. Την σχεδίαση ανέλαβε ο Γιώργος Μιχαήλ. Ήταν η εποχή που η ελληνική νομοθεσία ευνοούσε αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας. Το πρωτότυπο ήταν έτοιμο πολύ σύντομα.

Η ΜAVA το έστειλε στην Γαλλία, για να εγκριθεί από τη Renault. Όπως και έγινε. Στην συνέχεια πήρε έγκριση να κυκλοφορήσει στην Ελλάδα, όπου ήδη έκανε θραύση το ανταγωνιστικό και πετυχημένο ελληνικό Pony. Το αποκαλούμενο “τζιπ των φτωχών” που κατασκευαζόταν στη Θεσσαλονίκη.

Το πρώτο ελληνικό Renault ξεκίνησε να κατασκευάζεται στις εγκαταστάσεις της MAVA, στη Νέα Φιλαδέλφεια.
Mε την ονομασία Farma, “φόρεσε” το σήμα της γαλλικής εταιρίας και άρχισε να πωλείται μέσα από το επίσημο δίκτυο της. Το Farma βασιζόταν σε πλαίσιο της Renault άλλωστε (R4) και ήταν διαθέσιμο με τον κινητήρα των 845 κυβικών εκατοστών της εταιρίας, απόδοσης 34 ίππων. Κατασκευάστηκε σε 5 τύπους, σε συνολικά 3.500 μονάδες.

Το Farma σε πέντε διαφορετικούς τύπους. (Πηγή: Hellenic Motor History)

 Το 1983 παρουσιάστηκε και μια βελτιωμένη έκδοση το Farma Σ, όμως σύντομα η MAVA αναγκάστηκε να διακόψει την παραγωγή, λόγω προβλημάτων. Το 1985 η ελληνική νομοθεσία σταμάτησε να είναι ευνοϊκή για τα ελαφρά επαγγελματικά τέτοιου τύπου, με αποτέλεσμα να μην υπάρξει καμία συνέχεια του εγχειρήματος.

Το Farma στη δημοφιλή εκδοχή του, με αποσπώμενη αδιάβροχη τέντα. (Πηγή: Hellenic Motor History)

Το τέλος

Οι επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων σε ιδιόκτητα ακίνητα αλλά και αρκετές λανθασμένες επιχειρηματικές κινήσεις μαζί με τα υπέρογκα δάνεια, οδήγησαν την ακμάζουσα ελληνική αντιπροσωπεία σε οικονομική ύφεση.

Χαρακτηριστικό της καθοδικής της πορείας αποτελεί το γεγονός ότι μέχρι το 2004 η MAVA πωλούσε κατά μέσο όρο περισσότερα από 14.000 αυτοκίνητα το χρόνο και το 2007 “έπεσε” στα 4.600. Το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης το 2008 ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.

Τον Ιανουάριο του 2008, η γαλλική μητρική ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά στον Αλέξανδρο Μανιατόπουλο το τέλος της συνεργασίας τους. Μετά από 33 χρόνια συνεργασίας, η Renault εγκατέστησε δική της εταιρεία στην χώρα, ανοίγοντας έναν κύκλο σφοδρής σύγκρουσης με τον επιχειρηματία, ο οποίος έφτασε να διεκδικεί δικαστικά αποζημιώσεις μισού δισεκατομμυρίου ευρώ.

Το εμβληματικό κτήριο

Το εμβληματικό κτήριο της MAVA καταλάμβανε στεγασμένους χώρους χωρητικότητας 14.000 τ.μ. και βρίσκεται σε ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο, έκτασης 13 στρεμμάτων περίπου.

Προκειμένου να αποπληρωθούν τα υπέρογκα χρέη της επιχείρησης, το ιστορικό ακίνητο, που βάφτισε την περιοχή ως “κόμβος της Renault”, βγήκε σε πλειστηριασμό. Η αρχική τιμή προσφοράς του ήταν 4.050.000 ευρώ και τελικά κατακυρώθηκε στο ποσό των 11.200.585 ευρώ, δηλαδή αυξημένο κατά 177%.

Δείτε το βίντεο drone του συνεργάτη μας n.p. productions από το ερειπωμένο κτήριο της MAVA:

Renault (Mava): Το επιβλητικό εγκαταλελειμμένο κτίριο στη Νέα Φιλαδέλφεια που έγινε Hypermarket

Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr