Η λεγόμενη Χρυσή Εποχή του Χόλυγουντ διήρκησε μεταξύ της δεκαετίας του ’20 ως τις αρχές του ’60 και κυρίαρχοι στη βιομηχανία του κινηματογράφου ήταν τα μεγάλα στούντιο. MGM,Paramount Pictures, 20th Century Fox , Warner Bros και RKO, κυριαρχούσαν στην παραγωγή σημαντικών κινηματογραφικών ταινιών, ελέγχοντας κάθε πτυχή της παραγωγής ενός φιλμ αλλά σε μεγάλο βαθμό και τις ζωές των σταρ. Δημιούργησαν λαμπερά αστέρια, αλλά τα προνόμια της δόξας τους συνοδεύονταν από αυστηρότατα συμβόλαια και κανόνες.
Μακροπρόθεσμα συμβόλαια και αποκλειστικότητα
Κατά τη διάρκεια της Χρυσής Εποχής του Χόλυγουντ, όταν τα κινηματογραφικά στούντιο ανακάλυπταν ένα νέο ταλέντο υπέγραφαν μαζί του συμβόλαια τεσσάρων έως επτά ετών. Κατά τη διάρκεια αυτού του διαστήματος, δεν μπορούσαν να δουλέψουν με άλλα στούντιο. Η ρύθμιση αυτή μπορούσε είτε να απογειώσει είτε να καταστρέψει μια καριέρα, καθώς ο ηθοποιός ήταν στον απόλυτο έλεγχο του στούντιο και τις ευκαιρίες που θα του έδινε. Οι ηθοποιοί δεν μπορούσαν να αρνηθούν ρόλους χωρίς να υποστούν συνέπειες.Η Bette Davis ήταν ένα παράδειγμα “ανυπακοής” και τέθηκε στον πάγο από την Warner Brothers για απόρριψη ρόλων.
Ωστόσο τα στούντιο μπορούσαν να δανείζουν τα ταλέντα τους. Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ ήταν γνωστή περίπτωση “δανείου” από το στούντιο της, Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), ώστε να μπορέσει να εργαστεί σε ιδιαίτερες ταινίες, όπως Giant, A Place in the Sun και Suddenly, Last Summer.
Οι βοηθοί- κατάσκοποι
Τα στούντιο παρείχαν συχνά βοηθούς στους ηθοποιούς τους, οι οποίοι τους συμβούλευαν και τους φρόντιζαν. Τα ανεπίσημα καθήκοντά τους ήταν επίσης να αναφέρουν τις κινήσεις τους στο στούντιο ενεργώντας ουσιαστικά ως κατάσκοποι.Σύμφωνα με πληροφορίες, η Τζούντι Γκάρλαντ καταρρακώθηκε όταν ανακάλυψε την προδοσία.
H Σίρλει Τεμπλ ήταν παιδί, όταν έγινε σταρ αλλά δούλευε όπως οι ενήλικες / needpix.com
Πολύωρη παιδική εργασία
Η Shirley Temple έμαθε από νεαρή ηλικία ότι δεν ήταν ποτέ καλή ιδέα να μην είσαι επαγγελματίας στο σετ.«Ο χρόνος είναι χρήμα. Ο σπαταλημένος χρόνος σημαίνει σπατάλη χρημάτων κι αυτό σημαίνει πρόβλημα», έγραψε στο βιβλίο της “Child Star”. Η ελάχιστη νομοθεσία για την παιδική εργασία σήμαινε ότι τα στούντιο μπορούσαν να απαιτούν από τα παιδιά να εργάζονται τον ίδιο χρόνο με τους ενήλικες. Για την Τζούντι Γκάρλαντ, αυτό σήμαινε εργασία έξι ημερών την εβδομάδα και βάρδιες έως 18 ώρες γεμάτες με τραγούδι και χορό. Τα χάπια αμφεταμίνης της έδιναν ενέργεια και τα υπνωτικά χάπια τη βοηθούσαν να ξεκουραστεί τη νύχτα. Ποιος θα το έκανε αυτό στο παιδί του;
Οι ερωτικές σκηνές
Τα φιλιά δεν έπρεπε να δείχνουν πολύ “παθιασμένα”, που σήμαινε ότι δεν μπορούσαν να διαρκέσουν περισσότερο από τρία δευτερόλεπτα. ‘Οσο για τους εραστές, ο κανόνας “ένα πόδι στο πάτωμα” εφαρμόστηκε για να αποτρέψει τους ηθοποιούς να κοιτάνε πολύ οριζόντια ενώ γύριζαν μια ερωτική σκηνή.
Οι κανόνες ήταν συγκεκριμένοι και για τις ερωτικές σκηνές / pickpik
Η Lucille Ball και ο Desi Arnaz, παρόλο που ήταν παντρεμένοι στην πραγματική ζωή, έπρεπε να ακολουθήσουν τον κανόνα που ήθελε τους ηθοποιούς που υποδύονταν παντρεμένα ζευγάρια να κοιμούνται σε ξεχωριστά κρεβάτια.
Κανόνες ομορφιάς
Η ομορφιά ήταν βασικό συστατικό της επιτυχίας των σταρ. Οι γυναίκες ειδικά, έπρεπε να παραμένουν αδύνατες, καλλίγραμμες και λαμπερές. Έβαζαν τις ηθοποιούς να ακολουθήσουν ιδιαίτερα αυστηρές δίαιτες εάν έπαιρναν βάρος. Η Marlene Dietrich ήταν ένα από τα πρώτα γνωστά αστέρια του κινηματογράφου που της ζητήθηκε να χάσει κιλά, ακολουθώντας μια διατροφή με ζωμό, τυρί cottage και φρυγανισμένο ψωμί που της υπαγόρευε το στούντιο της. Στην Τζούντι Γκάρλαντ πρότειναν να καπνίζει για να περιορίσει την όρεξή της.
Η Ρίτα Χέιγουορθ αναγκάστηκε να κάνει ηλεκτρόλυση για να ανεβάσει την γραμμή των μαλλιών της. Ταυτόχρονα έβαψε τα μαλλιά της κόκκινα. / Υoutube
Οι υπεύθυνοι προέτρεπαν τους ηθοποιούς να γυμνάζονται και οι starlets ασκούνταν συχνά για να διατηρήσουν ένα ωραίο σώμα, αν και δεν ήταν συνηθισμένο να μιλάνε γι’ αυτό.Η Katharine Hepburn είχε επιλέξει το τένις και το κολύμπι, ενώ η Μέριλιν Μονρόε ήταν μια από τις πρώτες ηθοποιούς που έκανε τακτικά βάρη.
Οι γυναίκες επίσης έπρεπε συχνά να αλλάξουν την εμφάνισή τους. Πέρα από το βάψουν τα μαλλιά τους, ορισμένες σταρ προχωρούσαν σε χειρουργικές επεμβάσεις. Τα νέα ταλέντα έπρεπε να γίνουν “εμπορικά” με κάθε τρόπο. Στις γυναίκες δεν επιτρεπόταν να φοράνε παντελόνια. Η Katharine Hepburn απέρριψε τις οδηγίες του στούντιο και αρνήθηκε να ακολουθήσει τον ενδυματολογικό κώδικα. Όταν κάποιος στο τμήμα κοστουμιών της RKO Radio Pictures πήρε το παντελόνι της, εκείνη φέρεται να περπατούσε με το εσώρουχό της στο πλατό, αρνούμενη να ντυθεί.
Στις γυναίκες δεν επιτρεπόταν να φοράνε παντελόνια. Η Katharine Hepburn απέρριψε τις οδηγίες του στούντιο και αρνήθηκε να ακολουθήσει τον ενδυματολογικό κώδικα. / Pinterest
Ονόματα και εκπαίδευση
Πολλά από τα παλιά αστέρια του Χόλυγουντ όπως η Μέριλιν Μονρό, η Ρίτα Χέιγουορθ, η Τζούντι Γκάρλαντ, χρησιμοποιούσαν ονόματα που είχε επιλέξει το στούντιο.Η MGM πραγματοποίησε ακόμη και διαγωνισμό για να βρει όνομα για ένα νέο αστέρι τους τη Lucille LeSueur. Το όνομα που κέρδισε ήτανJoan Crawford και σύμφωνα με πληροφορίες η ηθοποιός το μισούσε.
Μερικές φορές τα στούντιο έβλεπαν τις δυνατότητες σε έναν ηθοποιό πριν τον αναδείξουν.Έτσι ήταν συνηθισμένο τα ανερχόμενα αστέρια που είχαν ήδη υπογράψει συμβόλαια με μεγάλα στούντιο να παρακολουθήσουν ξανά μαθήματα υποκριτικής. Κάτι όχι απαραίτητα κακό. Η Lauren Bacall έκανε μια σειρά από μαθήματα φωνητικής, όταν υπέγραψε για πρώτη φορά στην Warner Bros. Μέσα από αυτές τις συνεδρίες η ηθοποιός ανέπτυξε τη χαρακτηριστική χαμηλή φωνή για την οποία έγινε γνωστή και που την ξεχώρισε από τους συναδέλφους της.
Η προώθηση των ταινιών ήταν το παν.
Μερικοί stars, όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, έφτασαν πολύ μακριά για να προωθήσουν τις ταινίες τους.Ο πρώτος γάμος της star της MGM με τον Conrad Hilton δημοσιεύτηκε παντού και “συνέπεσε” με την κυκλοφορία τής νέας ταινίας της, Father of the Bride.
Η προσωπική ζωή των σταρ και η φήμη τους
Καθώς τα στούντιο προσπαθούσαν να παρουσιάσουν τους ηθοποιούς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, οι φήμες ή τα σκάνδαλα θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο μια καριέρα.Η ηθοποιός Clara Bow ήταν μια από τις πιο διάσημες γυναίκες τη δεκαετία του 1920, που η άστατη ζωή της την έκανε να χάσει το συμβόλαιό της με την Paramount.
Η Τζιν Χάρλοου το 1933. Πηγή: Wikipedia
Μερικές φορές οι γάμοι απαγορεύονταν. Η Jean Harlow γνωρίζοντας ότι ένας γάμος θα αλλοίωνε το sex appeal της και λόγω της ηθικής ρήτρας στο συμβόλαιό της με την MGM, δεν παντρεύτηκε το μεγάλο της έρωτα William Powell. Από την άλλη τα στούντιο ανάγκασαν πολλούς ομοφυλόφιλους ηθοποιούς, να κάνουν ετεροφυλόφιλους γάμους, ώστε να μην αποκαλυφθούν. Ο Ροκ Χάντσον αναγκάστηκε να παντρευτεί τη γραμματέα του ατζέντη του, Phyllis Gates.Μόλις ανακοινώθηκε δημόσια η διάγνωση για AIDS αποκάλυψε ότι ήταν ομοφυλόφιλος.
Οι εκτρώσεις
Οι ηθοποιοί ήξεραν ότι η εγκυμοσύνη ήταν αντίθετη με τους κανόνες των περισσότερων στούντιο. Έτσι η Μπέτι Ντέιβις, η Τζόαν Κρόφορντ, η Τζούντι Γκάρλαντ, η Λάνα Τέρνερ, η Ζενέτ Μακντόναλντ και άλλες που είχαν μείνει έγκυες, υποχρεώθηκαν να κάνουν αμβλώσεις για να συνεχίσουν να δουλεύουν στον κινηματογράφο.«Η MGM είχε κάθε είδους ποινική ρήτρα σχετικά με τους ηθοποιούς και την εγκυμοσύνη», αποκάλυψε η Gardner στην αυτοβιογραφία της, Ava: My Story, που είχε επίσης διακόψει την κύηση για να αποφύγει τις κυρώσεις.
Τα στούντιο κανόνιζαν αυτές οι αμβλώσεις να γίνονται διακριτικά και συχνά δεν διέρρεαν καμία πληροφορία στον τύπο. Προκειμένου να δικαιολογηθεί η απουσία μιας σταρ από τα γυρίσματα μιας ταινίας, τα στούντιο έβγαζαν ανακοινώσεις. Σε αυτές αναφέρονταν σε «μικρά προβλήματα υγείας» των πρωταγωνιστριών.
Λορέτα Γιανγκ. Πηγή: Wikipedia
Ωστόσο, υπήρξαν περιπτώσεις που οι ηθοποιοί αρνήθηκαν να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις των στούντιο. Μια τέτοια περίπτωση ήταν αυτή της σταρ της 20th Century Fox Λορέτα Γιανγκ, η οποία έμεινε έγκυος από τον Κλαρκ Γκέιμπλ το 1934 όταν γύριζαν την ταινία «The Call of the Wild». Οργάνωσε ένα περίπλοκο σχέδιο προκειμένου να μην μάθει το στούντιο ότι ήταν έγκυος και την υποχρεώσουν να κάνει άμβλωση. Μόλις άρχισε να φαίνεται η εγκυμοσύνη της, η Λορέτα Γιανγκ πήγε στην Αγγλία υποτίθεται για διακοπές, όπου και γέννησε ένα κορίτσι.
Η Τζούντι Γκάρλαντ ήταν το πιο χαρακτηριστικό “θύμα” των αυστηρών κανόνων του Χόλυγουντ. Πηγή: Wikipedia
Τζούντι Γκάρλαντ
Η Τζούντι Γκάρλαντ ήταν το πιο χαρακτηριστικό “θύμα” των αυστηρών κανόνων του Χόλυγουντ. Τα χάπια που της παρείχαν στο στούντιο ώστε να δουλεύει ακατάπαυστα ή για να χάσει βάρος, της προκάλεσαν εθισμό με τον οποίο πάλευε σε όλη την υπόλοιπη ζωή της, όπως και με το αλκοόλ. Όταν δήλωσε άδεια ασθενείας για 16 ημέρες εξαντλημένη από τα χάπια και τα πολύωρα γυρίσματα δύο ταινιών ταυτοχρόνως, όλες οι καθυστερήσεις των γυρισμάτων λόγω της απουσίας της αφαιρέθηκαν από τον μισθό της. Το ποσό έφτασε τα 100.000 δολάρια. Όταν παντρεύτηκε τον συνθέτη Ντέιβιντ Ρόουζ το 1941, επειδή η MGM δεν το ενέκρινε, την ανάγκασαν να επιστρέψει στη δουλειά 24 ώρες μετά το γάμο της.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ