Στην προβλήτα Ηρακλέους του εμπορικού λιμένα του Κερατσινίου, χιλιάδες Ι.Χ. βρίσκονται σταθμευμένα σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο, “περιμένοντας” τον επόμενο κάτοχό τους.
Πρόκειται για τον Σταθμό Αυτοκινήτων του ΟΛΠ (Car Terminal), ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα διαμετακόμισης αυτοκινήτων για την Ανατολική Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα και τη Βόρειο Αφρική.
Το Φεβρουάριο του 2024, εγκαινιάστηκε η επέκταση του τερματικού σταθμού κατά περίπου 40.000 τ.μ. προς τη βόρεια πλευρά του λιμανιού, δημιουργώντας χώρο για επιπλέον 5.400 οχήματα. Πρόκειται για επένδυση της Cosco συνολικού ύψους 20 εκατ. ευρώ, βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης ΟΛΠ – Ελληνικού Δημοσίου.
Οι μεγάλοι χρόνοι αναμονής και οι επιπτώσεις
Τα αυτοκίνητα του σταθμού παραδίδονται σε πελάτες, οι οποίοι τα έχουν παραγγείλει πολλούς μήνες πριν. Θεωρούνται τυχεροί όσοι παραλαμβάνουν το νέο όχημα σε λιγότερο από έξι μήνες, ενώ δεν λείπουν περιπτώσεις που ο χρόνος παράδοσης ξεπερνάει τον ένα χρόνο.
Σύμφωνα με την οικονομική ιστοσελίδα mononews, το 80% των Ι.Χ. προορίζονται για την εγχώρια αγορά και μόνο το 20% προωθείται σε άλλες χώρες.
Επίσης, όπως αναφέρεται στον ιστότοπο του ΟΛΠ, «στον κατάλογο των πελατών των Σταθμών Αυτοκινήτων περιλαμβάνονται οι περισσότερες από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες διακινούν μέσω αυτού περισσότερα από 260.000 οχήματα το χρόνο».
Ως εκ τούτου, χιλιάδες αυτοκίνητα μπαίνουν στο οδικό δίκτυο της Αττικής, την ίδια στιγμή που ελάχιστα παλιά οχήματα αποσύρονται. Το αποτέλεσμα είναι αφενός να διογκώνεται το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας κι αφετέρου να επιβαρύνεται ακόμη πιο πολύ το περιβάλλον από τους ρύπους.
Τα αριθμητικά δεδομένα
Τα τελευταία χρόνια, μετά την πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco, το Car Terminal εξελίσσεται ραγδαία.
Εκτός από την φορτοεκφόρτωση και αποθήκευση καινούριων αυτοκινήτων, στο σταθμό διακινούνται όλα τα είδη τροχοφόρων εμπορευμάτων.
Κατά το πρώτο μισό του 2023, ο όγκος διακίνησης αυτοκίνητων παρουσίασε πτώση 7,3% σε σχέση με τα επίπεδα του 2022 (174.555 έναντι 188.292 το 2022), διότι το φορτίο μεταφόρτωσης μειώθηκε σε 92.286 μονάδες από 128.928 (-28,4%). Αντίθετη εικόνα παρατηρήθηκε στο εγχώριο φορτίο σε σύγκριση με το 2022, καθώς αυξήθηκε από 59.364 σε 82.269 μονάδες (38,6%).
Σε οικονομικό επίπεδο, το Car Terminal απέφερε έσοδα 10,3 εκατ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη 5,5 εκατ. Το 2022, παρουσίασε έσοδα 17,5 εκατ. και καθαρά κέρδη 7,2 εκατ., έναντι εσόδων 14,1 εκατ. και κερδών 3,3 εκατ. το 2021.
Δείτε τον Σταθμό Αυτοκινήτων του ΟΛΠ στο Κερατσίνι μέσα από τα εντυπωσιακά εναέρια πλάνα του συνεργάτη μας, Michael Miller:
Κυκλοφοριακό, η “μάστιγα” της Αθήνας
Το μποτιλιάρισμα στους δρόμους του λεκανοπεδίου κατά τις ώρες αιχμής προκαλεί τεράστια προβλήματα και καθυστερήσεις στις μετακινήσεις και κατ’ επέκταση εκνευρισμό σε οδηγούς και πεζούς.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζει αναμφίβολα η λεωφόρος Κηφισού, η οποία, όπως αναφέρουν οι ειδικοί, έχει εξαντλήσει τα όριά της, δεχόμενη πολύ περισσότερα αυτοκίνητα απ’ όσα μπορεί να αντέξει.
Με βάση στοιχεία του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής (ΕΣΤε) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, από τις αρχές Οκτωβρίου του 2023 μέχρι σήμερα, ο χρόνος που περνά ένα όχημα στην κάθοδο του Κηφισού είναι περίπου τέσσερις φορές μεγαλύτερος στις ώρες αιχμής (07:45, 08:45, 17:45) από ό,τι σε ένα διάστημα χωρίς φόρτο.
Σύμφωνα με έρευνα του Pricefox για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης σε σύγκριση με άλλες πόλεις της Ευρώπης, η πρωτεύουσα βρίσκεται στην 6η θέση με τον υψηλότερο δείκτη κυκλοφοριακής συμφόρησης, ενώ η συμπρωτεύουσα στην 23η θέση.
Στην Αθήνα η μέση διάρκεια μιας μονής διαδρομής ανέρχεται στα 38 λεπτά, ενώ η αντίστοιχη στην Θεσσαλονίκη είναι στα 29 λεπτά, με βάση την ίδια έρευνα.
Για την αποσυμφόρηση του Κηφισού και γενικότερα την επίλυση του κυκλοφοριακού, έχουν διατυπωθεί διάφορες προτάσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την κατασκευή νέων οδικών αξόνων και την επέκταση της Αττικής Οδού. Ακόμη, όμως, κι αν αυτά τα σχέδια υλοποιούνταν, δεν θα έδιναν οριστική λύση στο πρόβλημα δίχως αλλαγή νοοτροπίας και πολιτική βούληση.
Όπως επισημαίνουν οι συγκοινωνιολόγοι, ο δραστικός περιορισμός της χρήσης των Ι.Χ. μόνο από όσους το έχουν πραγματικά ανάγκη, η αύξηση της χρήσης των ΜΜΜ και του ποδηλάτου και, πάνω απ’ όλα, μια πολιτική που θα είναι φιλική στους πεζούς κι όχι στους οδηγούς, μπορούν μακροπρόθεσμα να αποφέρουν περισσότερο χειροπιαστά αποτελέσματα.
Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Michael Miller
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr