Ποια είναι η αντιστοιχία στις τιμές των προϊόντων σε σχέση με το 1975;
Στην παρακάτω διαφήμιση σούπερ μάρκετ της εποχής, αναγράφονται οι τιμές μερικών ειδών βασικής ανάγκης όπως αποτυπώνονται στη διαφήμιση του σούπερ μάρκετ ΟΛΥΜΠΙΑΣ, το 1975 σε δραχμές. Υπενθυμίζουμε ότι ένα ευρώ είναι 345 δραχμές.
Η μισθοί
Το κόστος των παραπάνω προϊόντων είναι περίπου 420 δραχμές, χωρίς να περιλαμβάνεται κρέας. Το 1975 ο μέσος μικρομεσαίος μισθός ήταν περίπου 5000 δραχμές και γύρω στις 10.000 δραχμές ένας καλός μισθός σε ανώτερη θέση. οικογένειας για το διάστημα ενός μήνα.
Οι γυναίκες, αν εργάζονταν έπαιρναν περίπου το μισό μισθό από έναν άνδρα.
Οι λογαριασμοί και η φορολογία δεν επιβάρυναν πολύ τον οικογενειακό προϋπολογισμό, καθώς ήταν χαμηλοί σε σχέση με το εισόδημα.
Άλλωστε ελάχιστα σπίτια είχαν τηλεφωνική σύνδεση και πολλά χρησιμοποιούσαν γκάζι αντί για ηλεκτρική κουζίνα. Το ψυγείο ειδικά για τους εργένηδες και τους φοιτητές, μόνο δεδομένο δεν ήταν και τηλεόραση είχαν λίγα σπίτια.
Ταξίδια και διακοπές ήταν πολύ διαδεδομένα αλλά μόνο στα σενάρια του κινηματογράφου.
Οι έξοδοι για ψυχαγωγία περιορίζονταν σε γειτονικά ταβερνάκια με ρετσίνα και μπακαλιαράκια. Οι παρέες διασκέδαζαν σε σπίτια με χύμα κρασί από την ταβέρνα. Ο πληθωρισμός έτρεχε με αδιανόητους ρυθμούς και όποιος είχε δολάρια τα φύλαγε σαν χρυσές λίρες.
Ο κόσμος πέρναγε δύσκολα.
Λίγα χρόνια αργότερα, το 1981, ο μέσος μηνιαίος μισθός κυμαινόταν από 9000 έως 12000 δραχμές.
Όμως ο πληθωρισμός κάλπαζε. Η αύξηση κάποιων προϊόντων, όπως αποτυπώνεται σε διαφήμιση της εποχής:
Τον Ιούνιο του 2024, οι ενδεικτικές τιμές σε αντίστοιχα προϊόντα, ήταν:
Ζάχαρη: από 0,85 έως 1,50 ευρώ (περίπου πεντακόσιες δραχμές)
Γάλα εβαπορέ 500γρ: 0,96 (περίπου 340 δραχμές)
Καλαμάρια κουτί: 4,67
Ντοματοπολτός: από 1,15 έως 2,33
Μακαρόνια: από 0,62 έως 1,18
Ουίσκι: από 16,85 έως 18,60
Το”καλάθι του νοικοκυριού”
Σχεδόν 50 χρόνια μετά και με όλες τις αλλαγές που έχουν μεσολαβήσει, οι συνήθειες των καταναλωτών, επιστρέφουν στη δεκαετία του ’70. Οι ανατιμήσεις βασικών προϊόντων, σύμφωνα με τα στοιχεία, μέσα σε δύο χρόνια (2022-2024), έχουν φτάσει το 40%. Τα ίδια προϊόντα στο εξωτερικό πωλούνται από 10% έως και 50% φθηνότερα, ενώ σε αρκετές χώρες έχουν γίνει αναπροσαρμογές στους μισθούς.
Η σωστή σύγκριση είναι σύμφωνα με την αγοραστική δύναμη του μισθού και τις καταναλωτικές συνήθειες της εποχής. Δηλαδή δεν είναι δυνατόν να θεωρούμε το ψυγείο είδος πολυτελείας ή τις διακοπές περιττές.
Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι η ακρίβεια πάντα φαινόταν στο σούπερ μάρκετ και οι εποχές όσο κι αν έχουν αλλάξει, δείχνουν το ίδιο πρόσημο και αυτό είναι το αρνητικό. Ο μέσος μισθός δεν φθάνει για τα έξοδα του μήνα.
Ειδήσεις σήμερα:
- Επίθεση στη χριστουγεννιάτικη αγορά του Μαγδεμβούργου. To προφίλ του δράστη. 4 νεκροί
- Ανοιχτά καταστήματα και σούπερ μάρκετ την Κυριακή. Αναλυτικά το εορταστικό ωράριο
- Χειμωνιάτικος καιρός με ισχυρές βροχές και θυελλώδεις άνεμοι. Ποιες περιοχές επηρεάζονται
- Οι δημοφιλείς προορισμοί για τις ημέρες των εορτών. Ψηλά στη ζήτηση τα Τρίκαλα και η Δράμα
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ