Η «Uncle Ben’s» ιδρύθηκε 70 χρόνια πριν. Η εταιρική της ταυτότητα, από το όνομα και το λογότυπο μέχρι τα σλόγκαν, ήταν βαθιά επηρεασμένα από τα στερεότυπα της εποχής.
Στην Αμερική του ’50, ο ρατσισμός ήταν ριζωμένος στην κοινωνία και οι διακρίσεις εις βάρος των έγχρωμων ήταν θεσμικά αποδεκτές.
Λέξεις, όροι και εκφράσεις που το 2020 θεωρούνται αναχρονιστικές ή προσβλητικές, μερικές δεκαετίες πριν ήταν καθημερινές κι ανώδυνες. Σε αυτό το χωροχρονικό πλαίσιο, γεννήθηκε ο «θείος Μπεν».
Όλα ξεκίνησαν όταν δύο συνέταιροι, ο Erich Huzenlaub και ο Gordon Harwell, αποφάσισαν να επεκτείνουν την επιχείρησή τους. Στα χρόνια του πολέμου, παρήγαγαν ρύζι για να προμηθεύουν τον αμερικανικό στρατό. Με το πέρας του πολέμου, το σκηνικό άλλαξε πλήρως και οι δύο επιχειρηματίες έπρεπε να κάνουν το προϊόν τους ελκυστικό για τον μέσο Αμερικανό καταναλωτή. Δεν αρκούσε μία ποιοτική αναβάθμιση του ρυζιού τους, χρειάζονταν ένα ολικό rebranding.
Μία μέρα, ενώ δειπνούσαν στο αγαπημένο τους εστιατόριο στο Σικάγο, άρχισαν τυχαία να συζητούν για έναν περίφημο αφροαμερικανό αγρότη του Τέξας. Επρόκειτο για έναν συμπαθή και εργατικό ηλικιωμένο που είχε γίνει διάσημος στον χώρο τους για το ρύζι που καλλιεργούσε.
Οι δύο άντρες συνειδητοποίησαν ότι ήταν ακριβώς αυτό που έψαχναν. Μία ευγενική, καθημερινή φυσιογνωμία με οικείο όνομα: «θείος Μπεν».
Σύντομα, έγινε επίσημο. Η νέα σειρά ρυζιών που λάνσαραν θα έφερε το όνομα και το πρόσωπο του δημοφιλούς αγρότη.
Ωστόσο, για μοντέλο δεν μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν τον ίδιο. Το διάσημο πρόσωπο στη συσκευασία ανήκει στον Φρανκ Μπράουν, μετρ του αγαπημένου τους εστιατορίου, που δέχθηκε να ποζάρει.
Ρατσιστικές συσκευασίες
70 χρόνια μετά από εκείνο το πρώτο rebranding, η εταιρεία-κολοσσός στην παραγωγή ρυζιού ανακοίνωσε ότι ετοιμάζεται να κάνει τις ριζικότερες αλλαγές στην ιστορία της. Το 1946 αφορμή είχε σταθεί ο πόλεμος.
Το 2020 αφορμή αποτέλεσε ο μεγάλος δημόσιος διάλογος που άνοιξε μετά τον άδικο χαμό του αφροαμερικανού Τζορτζ Φλόιντ. Η «Uncle Ben’s», όπως και πολλές άλλες αμερικανικές επιχειρήσεις, παραδέχθηκε ανοιχτά ότι η εταιρική της ταυτότητα βασίζεται σε αναχρονιστικά πρότυπα και ρατσιστικές αντιλήψεις.
Διαβάστε ακόμα: Το πρώτο δελτίο ΠΡΟ-ΠΟ είχε έπαθλο και πολλά κιλά ρύζι. Στην αγωνιστική υπήρχαν τρεις Δόξες
Στην Αμερική του ΄50 οι λευκοί του Νότου συνήθιζαν να αποκαλούν τους έγχρωμους ηλικιωμένους «θείο» και «θεία», επειδή τους θεωρούσαν κατώτερους και αρνούνταν να τους προσφωνούν ως «κύριο» και «κυρία». Η ονομασία «θείος Μπεν» παραπέμπει και διαιωνίζει το ρατσιστικό στερεότυπο.
Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία σχεδιάζει να αλλάξει πλήρως το λογότυπο και πιθανώς ακόμα και το όνομα των ρυζιών στο άμεσο μέλλον.
Σε παρόμοιες ενέργειες προέβησαν και άλλες διάσημες επωνυμίες. Η εταιρεία Quaker ανακοίνωσε την απόσυρση της σειράς «Aunt Jemima» που επίσης απεικονίζει μία μαύρη γυναίκα αποκαλούμενη «θεία». Η Conagra σκοπεύει να αλλάξει τη συσκευασία από το σιρόπι «Mrs. Butterworth» καθώς έχει σχήμα γυναίκας και είναι διαφανές. Σε συνδυασμό με το εσωτερικό που είναι σκούρου χρώματος, μοιάζει σαν να απεικονίζει μία μαύρη οικιακή βοηθό.
Η συσκευασία της Cream of Wheat απεικονίζει έναν μαύρο σεφ, που στο παρελθόν έφερε το όνομα «Rastus», το οποίο πάλι θεωρείται ρατσιστικός όρος.
Από την άλλη, πολλές εταιρείες που έχουν επίσης κατηγορηθεί για ρατσιστικά στερεότυπα στις συσκευασίες και στις ονομασίες των προϊόντων τους, όπως οι μπανάνες Miss Chiquita και τα παγωτά Eskimo Pie της Nestle, δεν έχουν προβεί σε δηλώσεις για επικείμενες αλλαγές.
Πηγή χαρακτηριστικής εικόνας: YouTube
Διαβάστε στη “ΜτΧ”: «Αν έχεις δύο πουκάμισα, δώσε το ένα. Αν έχεις μια γαβάθα ρύζι, δώσε τη μισή. Όποιος δεν το κάνει είναι καταραμένος». Ποιος λαός είναι υποχρεωμένος να μοιράζεται τα πάντα με τη φυλή και όλο το σόι
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr