H δολοφονία του Αντώνη Καργιώτη θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν ο καπετάνιος και το λιμενικό ακολουθούσαν το πρωτόκολλο αναχώρησης του πλοίου.
Ο Νίκος Σπανός είναι ναύαρχος Λιμενικού Σώματος ε.α. και τονίζει στη Μηχανή του Χρόνου ότι ο απόπλους και ο κατάπλους διέπεται από αυστηρούς κανονισμούς.
Το πλοίο δεν μπορεί να λύσει κάβους αν δεν ανέβει ο καταπέλτης. Μετά λύνονται οι κάβοι και στη συνέχεια λειτουργούν οι προπέλες.
Αν ο καπετάνιος είχε ακολουθήσει το πρωτόκολλο, ακόμη και μετά την βίαια απώθηση του 36χρονου στο νερό, δεν θα λειτουργούσαν οι προπέλες που δημιούργησαν δίνη και δεν θα αναχωρούσε το πλοίο.
Οι ευθύνες του λιμενικού είναι εμφανείς και όχι μόνο στο συγκεκριμένο δρομολόγιο. Σε όλα τα λιμάνια χιλιάδες επιβάτες γίνονται μάρτυρες, όταν τα πλοία αναχωρούν ενω οι καταπέλτες ακόμη δεν έχουν κλείσει. Μια παρανομία που έγινε συνήθεια με την ανοχή των αρχών.
Η διαχειρίστρια εταιρεία κάθε πλοίου διαθέτει ένα εγχειρίδιο, το οποίο ο πλοίαρχος οφείλει να ακολουθεί κατά γράμμα. Το εγχειρίδιο αυτό δεν συντάσσεται αυθαίρετα, αλλά σύμφωνα με τις διεθνείς ισχύουσες διατάξεις.
Τι προβλέπεται κατά τον απόπλου
Οι ενέργειες είναι οι εξής: Αφού έχει ολοκληρωθεί η επιβίβαση ανθρώπων και φόρτωση των οχημάτων στο πλοίο, το πλήρωμα κλείνει τον καταπέλτη (την μεγάλη μπουκαπόρτα του πλοίου), τον ασφαλίζει και τον σφραγίζει.
Εφόσον έχει αποκοπεί κάθε σύνδεση με την ξηρά, ο πλοίαρχος ενημερώνεται μέσω της ενδοεπικοινωνίας και από τις κάμερες που βρίσκονται στο πίσω μέρος του πλοίου, ότι μπορεί να ξεκινήσει τη διαδικασία του απόπλου.
«Δεν φεύγει κανένα πλοίο από λιμάνι της χώρας, δεν λύνει κάβους, δεν κάνει κανένα χειρισμό, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία αν πρώτα δεν ασφαλίσει και σφραγίσει τον καταπέλτη του», επισημαίνει ο κ. Σπανός, που είναι και διεθνής πραγματογνώμονας ναυτιλιακών υποθέσεων. .
Συγκεκριμένα, στο προεδρικό διάταγμα 177 του 2000, αναφέρεται ρητά ότι «Όλοι οι καταπέλτες πρέπει να κλείνουν καιροστεγώς» και ότι «Η ασφάλιση του καταπέλτη και της θύρας ασφαλείας, πρέπει να γίνεται πριν τον απόπλου του πλοίου με ευθύνη του Πλοιάρχου».
Μετά την καιροστεγή ασφάλιση του καταπέλτη, μπορεί να ξεκινήσει η διαδικασία απόδεσης. Λύνονται οι κάβοι και εν συνεχεία κινούνται οι προπέλες. Όπως αναφέρει ο κ. Σπανός:
Αυτά που είδαμε στο βίντεο είναι αντίθετα από αυτά που προβλέπει η κοινή λογική, η νομοθεσία και η ναυτοσύνη.
«Ακόμα και το πλήρωμα που βρισκόταν πάνω στον καταπέλτη κινδύνευε. Έπρεπε να πάρουν τον Αντώνη μέσα στο πλοίο και αν υπήρχε οποιοδήποτε πρόβλημα να καλέσουν τις λιμενικές αρχές. Έκαναν ακριβώς το αντίθετο, τον έσπρωχναν για να βγει εκτός!».
Όσον αφορά τον καπετάνιο σύμφωνα με το πρωτόκολλο, εφόσον είχε ενημέρωση για το τι συμβαίνει, τόσο από τους ασυρμάτους ενδοεπικοινωνίας, όσο και από τις κάμερες, όφειλε να σταματήσει τις προπέλες και να δώσει εντολή για ρίψη σωσιβίου και βάρκας.
Ποιος ο ρόλος των Λιμενικών Αρχών
Το Λιμενικό Σώμα είναι υπεύθυνο για τη ρύθμιση κάθε ζητήματος ευταξίας και ασφαλείας του λιμένα.
Οι αρμοδιότητες των λιμενικών δεν περιορίζονται στην τροχονόμευση των οχημάτων κατά την φορτοεκφόρτωση των πλοίων. Έχουν και καθήκοντα αστυνόμευσης.
Σε αυτά περιλαμβάνεται ο έλεγχος κάθε προσδεμένου πλοίου ότι τηρεί όλους τους κανόνες ασφαλείας, προτού αναχωρήσει από το λιμάνι.
Αν η Λιμενική Αρχή διαπιστώσει ότι κάτι παρεκκλίνει από τις κείμενες διατάξεις, οφείλει να απαγορεύσει τον απόπλου, να ενημερώσει τα αρμόδια κλιμάκια και να καταγράψει το περιστατικό.
Από εκεί και πέρα, ανάλογα με τη σοβαρότητα του παραπτώματος, ο παραβάτης παραπέμπεται στην αντίστοιχη διαδικασία -είτε αυτή είναι η επιβολή διοικητικού προστίμου, είτε ενημέρωση εισαγγελέα και κίνηση ποινικής διαδικασίας.
«Το Λιμενικό Σώμα κάνει και έκτακτες επιθεωρήσεις, προκειμένου να διαπιστώσει αν η διαχειρίστρια εταιρεία τηρεί όλους τους κανονισμούς ασφαλείας.»
Επομένως, στο πρόσφατο περιστατικό, οι λιμενικοί που είχαν υπ’ ευθύνη τους τον έλεγχο του πλοίου, όφειλαν να παρέμβουν, απαγορεύοντας τον απόπλου, εφόσον αυτός θα διενεργούνταν με ανοιχτό καταπέλτη.
Παρόλα αυτά, όπως καταγγέλλουν επιβάτες, ο απόπλους με ανοιχτό καταπέλτη είναι αρκετά συχνό φαινόμενο. Γίνεται με την ανοχή των λιμενικών αρχών και εις βάρος της ασφάλειας τόσο των επιβατών, όσο και του πληρώματος.
«Θα πρέπει να αυστηροποιηθεί η αστυνόμευση», επισημαίνει ο κ. Σπανός. «Όχι μόνο στο αν κλείνει ο καταπέλτης, αλλά και στη διαδικασία φορτοεκφόρτωσης, αν τα φορτηγά που μπαίνουν λ.χ. τηρούν τους κανονισμούς ασφαλείας».
«Ωστόσο, τα περισσότερα λιμεναρχεία της χώρας, και ειδικά το λιμεναρχείο του Πειραιά, δυστυχώς δεν είναι επανδρωμένα με το κατάλληλο προσωπικό, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι στο λιμάνι για να εποπτεύουν όλες τις διαδικασίες. Καταλήγουν να βάζουν έναν λιμενικό για να εποπτεύει 2-3 πλοία ταυτόχρονα», καταλήγει ο κ. Σπανός.
Πάντως, στο βίντεο της δολοφονίας, λιμενικός δεν φαίνεται. Λιμενικός δεν φαίνεται ούτε στα πλάνα που τραβήχτηκαν από τη στεριά, ούτε στα βίντεο που ελήφθησαν από το πλοίο.
Το θέμα διερευνάται από το Λιμενικό Σώμα με ΕΔΕ.
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr