Του Γιώργου Κασαμπαλάκου
Τα τέλη της δεκαετίας του 80, βρήκαν την ελληνική κοινωνία σε πρωτοφανή πολιτική πόλωση. ΠΑΣΟΚ και ΝΔ μάχονταν για την εξουσία, τα καφενεία χωρίζονταν σε μπλε και γαλάζια, την ώρα που το σκάνδαλο Κοσκωτά, οι μίζες για τα ευρωπαϊκά προγράμματα και η σταδιακή άμβλυνση των πολιτικών διαφορών, είχαν οδηγήσει στην πεποίθηση πως και τα δύο κόμματα ήταν ίδια.
Αλλαγές και αυταπάτες σε Ελλάδα και Ευρώπη
Η Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ), πρόδρομος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, φάνταζε νομοτέλεια για τις χώρες της Ευρώπης, στην οποία το τείχος του Βερολίνου και το ανατολικό μπλοκ κατέρρεαν με κρότο.
Στις 20 Νοέμβρη του 1989, το πρώτο ιδιωτικό κανάλι της χώρας, το MEGA CHANNEL ξεκίνησε να εκπέμπει. Η πεποίθηση ότι η ιδιωτική ή ‘ελεύθερη’ τηλεόραση, όπως αυτοαποκαλούταν, θα ενίσχυε την ελευθεροτυπία και την δημοκρατία, ήταν κυρίαρχη.
Σοκ από το πρώτο επεισόδιο
Την τρίτη μόλις ημέρα λειτουργίας του MEGA, την Τετάρτη 22 Νοέμβρη στις 21.30, εκατομμύρια Έλληνες παρακολουθούσαν έκθαμβοι τους υπότιτλους της νέας πολυδιαφημισμένης σειράς να εμφανίζονται στις οθόνες τους: “Λίγο πριν το 1992, κι ενώ όλοι οι Έλληνες εργάζονται αγαπημένοι και μονιασμένοι για την ενοποίηση της Ευρώπης, το MEGA CHANNEL έψαξε και βρήκε τους πρωτοπόρους….”
Στη συνέχεια ένα τσιφτετέλι με ευρωπαϊκό αέρα αποτελούσε το φόντο της φωτογραφίας των ‘Αυθαίρετων’.
Διαμέρισμα, αυθαίρετο εξοχικό, επίδειξη με δανεικά ή και ανύπαρκτα λεφτά, ανταγωνισμός μέχρι θανάτου μεταξύ δύο γειτονικών σπιτικών, των οποίων οι σύζυγοι – πατεράδες μοιράζονταν και το ίδιο επώνυμο: Χατζηγιώργης.
Ο Κώστας (Χρήστος Βαλαβανίδης) εστιάτορας, ‘κάπελας’ για τους εχθρούς του, ενώ ο Αντρέας (Δημήτρης Πουλικάκος) υποκρινόταν τον μεγαλοδικηγόρο, αν και πιο ταιριαστός τίτλος ήταν ο ‘χασοδίκης’, το παρατσούκλι που του είχαν φορέσει οι άσπονδοι γείτονες.
Συμβολισμοί για την πολιτική κατάσταση
Δεν είχαν καμιά συγγένεια, παρά το ότι κατάγονταν από το ίδιο χωριό. Καθόλου τυχαία, με άμεση αναφορά στην αντιπαλότητα αλλά και τις ομοιότητες των δύο κυρίαρχων πολιτικών χώρων της εποχής, του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας, ο ένας λέγεται Κώστας κι ο άλλος Αντρέας. Έχουν ακόμα και το ίδιο αυτοκίνητο, το οικονομικό οικογενειακό των 80s Seat Gredos.
Οι σύζυγοί τους, Σούλα η βλαχάρα (Νατάσα Τσακαρισιάνου) και Ζανέτ η μεγαλοπιασμένη (Βάσια Τριφὐλλη), έδιναν πνοή στο μικροαστικό όραμα. Η Σούλα ήθελε να κάνει το γαμήλιο τραπέζι της κόρης της, Ούρσουλας, στο Χίλτον. Η Ζανέτ καιγόταν να αποδείξει στους ενοχλητικούς γείτονες την ανωτερότητά της, που μπορεί να την οδηγούσε ακόμα και στην πολιτική.
Η Ελεονώρα (Βάνα Παρθενιάδου), αδερφή της Ζανέτ, ταλαντευόταν μεταξύ του εμμονικού και του ορθολογικού χαρακτήρα, στο σενάριο του Βασίλη Νεμέα. Ο Κάρολος, ψυχολόγος της Ζανέτ, έλυνε σταυρόλεξα την ώρα της συνεδρίας, αποκρούοντας ταυτόχρονα την ερωτική εξομολόγηση της πελάτισσάς του.
Και φυσικά, ο Μπάμπης ο νταλικέρης, αδερφός της Σούλας (Θέμης Μάνεσης) ονειρευόταν να βάλει στο τιμόνι του φορτηγού του το γιο που θα έκανε με την Ντολόρες (Ισαβέλλα Βλασιάδου).
Ένα σεντούκι με χρυσές λίρες, θαμμένο από την κατοχή σε οικόπεδο που εποφθαλμιούσαν και οι δύο οικογένειες, συμπλήρωνε την πλοκή.
Θεϊκές ατάκες και το κλίμα στα παρασκήνια
Οι ατάκες της σειράς αποστηθίζονταν και αναφέρονταν με κάθε ευκαιρία στο σχολείο, την καφετέρια ή το χώρο δουλειάς. “….Το κέρατό μου” και “Eγώ, ο Κώστας Χατζηγιώργης” από τον κάπελα, το ανεπανάληπτο “Μωρή κουφάλα” του χασοδίκη Αντρέα Χατζηγιώργη προς την πρόεδρο του δικαστηρίου, Νένα Μεντή.
Η Ζανέτ δεν έχανε ευκαιρία να τονίσει πως αυτή, με τα λεφτά της, ζούσε τον δικηγόρο-σύζυγό της, ενώ στις δύσκολες στιγμές έβρισκε παρηγοριά στο φλασκί με το ουίσκι που κουβαλούσε πάντα μαζί της. “Δεν αντέχω άλλο εδώ μέσα, δε μπορώ με έναν άντρα βλάκα δικηγόρο που νομίζει ότι μπορεί να με κοροϊδέψει και με μια αδερφή τρελή, που δεν εννοεί να μεγαλώσει… Και με τον εστιάτορα από κάτω για γείτονα… Θα πεθάνω νέα!!!”
Οι ηθοποιοί διασκέδαζαν στις πρόβες, άλλωστε οι περισσότεροι ήταν φίλοι. Με την ανοχή του σκηνοθέτη, που ενθάρρυνε τη χημεία μεταξύ τους, αυτοσχεδίαζαν, λέγοντας και δικές τους ατάκες.
Όπως έχει παραδεχθεί μάλιστα σε συνέντευξή της η Εμμανουέλα Αλεξίου (Ούρσουλα), η ατάκα του Βαλαβανίδη “….Το κέρατό μου” δεν υπήρχε στο σενάριο, ενώ όταν έσπασε το κρεβάτι του με την Τσακαρισιάνου, στο 2ο επεισόδιο, της είπε στο αυτί “Μη σταματάς, γράφουμε εποχή”!!!
Το θρυλικό χριστουγεννιάτικο επεισόδιο
Το κερασάκι στην τούρτα ήταν όμως το χριστουγεννιάτικο επεισόδιο, στο οποίο ο Πουλικάκος τραγούδησε το ‘ΥΠΑΡΧΩ’, σε διασκευή, όπως είχε παιχτεί και στην ταινία ‘Ο Δράκουλας των Εξαρχείων’. Ο Χρήστος Βαλαβανίδης αναφωνεί δήθεν οργισμένος: “…..Το κέρατό μου, θα μου χαλάσει το ρεβεγιόν ο ροκαμπίλης!”
Η σειρά διήρκεσε 66 επεισόδια. Σκηνοθέτης ο πολυτάλαντος Νίκος Κουτελιδάκης, που δημιούργησε πολλές ακόμα πετυχημένες σειρές της ελληνικής τηλεόρασης, όπως το ‘Είμαστε στον αέρα’ και οι ‘Εντιμότατοι κερατάδες’.
Ειδήσεις σήμερα:
- Τέμπη. Κατεπείγουσα εισαγγελική παρέμβαση από τον Άρειο Πάγο για το χαμένο υλικό από τις κάμερες
- Κρήτη. Η ιστορία του Δία, του ήρωα σκύλου που έσωσε γείτονά του από επιληπτική κρίση χωρίς να είναι εκπαιδευμένος
- Ξεκινάει η δίκη για τη γυναικοκτονία της 41χρονης εγκύου στη Θεσσαλονίκη που βρέθηκε σε μπαούλο
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr