του συνεργάτη ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού
“Ο Νονός” είναι αμερικανική δραματική κινηματογραφική ταινία του 1972 σε σκηνοθεσία Φράνσις Φορντ Κόπολα και πρωταγωνιστές τον Μάρλον Μπράντο και τον Αλ Πατσίνο. Η ταινία βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Μάριο Πούζο.
Πρόκειται για ένα επικό δράμα που μέσα από μια σειρά σκληρών και βίαιων σκηνών παρουσιάζει την ανάδειξη της οικογένειας του «Νονού», Βίτο Κορλεόνε στην κυρίαρχη της ιταλοαμερικανικής μαφίας της Νέας Υόρκης, αμέσως μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
«Ο Νονός» αποτελεί την πρώτη ταινία της ομώνυμης τριλογίας. Μαζί με τη δεύτερη ταινία («Νονός 2») που γυρίστηκε το 1974 θεωρούνται από τις κορυφαίες ταινίες του παγκόσμιου σινεμά.
Οι κριτικές για την ερμηνεία των ηθοποιών κυρίως του Μάρλον Μπράντο και του Αλ Πατσίνο υπήρξαν διθυραμβικές. Ακόμη και σήμερα αποτελούν πρότυπα για ηθοποιούς του κινηματογράφου.
Οι παραγωγοί είχαν απογοητευθεί από τον Αλ Πατσίνο στην αρχή των γυρισμάτων της ταινίας και ετοιμάζονταν να τον αντικαταστήσουν. Αυτό αποτράπηκε όταν την επόμενη ημέρα είδαν την ερμηνεία του Αλ Πατσίνο σε μία από τις σημαντικότερες σκηνές της ταινίας.
Ένας Κορλεόνε διαφορετικός από τους άλλους
Στο “Νονό” ο Αλ Πατσίνο παίζει το ρόλο του Μάικλ Κορλεόνε του μικρότερου γιου του «Νονού», Βίτο Κορλεόνε -τον οποίο ερμηνεύει ο Μάρλον Μπράντο. Σε αντίθεση με τους άλλους Κορλεόνε θέλει να παραμείνει νομοταγής πολίτης και να μην έχει εμπλοκή στην εγκληματική δράση της οικογένειας.
Έτσι είναι το μόνο μέλος της οικογενείας του «Νονού» που σπούδασε. Επίσης είναι ο μοναδικός γιος που κατατάσσεται εθελοντικά στο αμερικανικό στρατό και παίρνει μέρος σε μάχες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Αυτό θυμώνει τον πατέρα του, Βίτο Κορλεόνε, ο οποίος μέσω των διασυνδέσεών του είχε κανονίσει να μην πάνε οι γιοι του στο στρατό και έτσι να συνεχίσουν να εργάζονται για τα συμφέροντα της οικογένειας.
Σύμφωνα με τον «Νονό» μόνο η οικογένειά του έχει σημασία!
Επειδή ο Μάικλ μορφώθηκε, πήγε στο στρατό και πολέμησε, γίνεται αποδέκτης ειρωνικών σχολίων από τους συγγενείς του.
Όταν μετά το τέλος του πολέμου, επιστρέφει στο σπίτι του φέρνει μαζί του στον γάμο της αδελφής του την Αμερικανίδα φιλενάδα του. Ήταν κάτι ασυνήθιστο για μία ιταλοαμερικανική οικογένεια εκείνη την εποχή ένα μέλος της να συνάψει σχέσεις εκτός της εθνικότητάς του.
Επρόκειτο για άλλο ένα σημάδι ότι ο Μάικλ ήθελε να ανεξαρτητοποιηθεί από την οικογένειά του και να ενταχθεί στην ευρύτερη -αγγλοσαξωνική- κοινωνία της Αμερικής.
Η απόπειρα κατά του “Νονού”
Έτσι ο Βίτο δεν αναθέτει στον Μάικλ δουλειές που είχαν να κάνουν με τη μαφιόζικες δραστηριότητές του. Άλλωστε για δεξί του χέρι έχει τον πρωτότοκο γιο του Σάνι. Αυτός είναι ο «χρισμένος» διάδοχος του Βίτο ως αρχηγός της εγκληματικής οργάνωσης των Κορλεόνε.
Όμως μία αντίπαλη ιταλοαμερικανική μαφιόζικη οικογένεια της Νέας Υόρκης στήνει ενέδρα στον Βίτο και τον τραυματίζει σοβαρά. Τα παιδιά του ανακαλύπτουν ότι σημαντικό ρόλο στην απόπειρα έπαιξε ένας γκάγκστερ ονόματι Σολότσο καθώς και ο διεφθαρμένος αστυνομικός διευθυντής Μακλάσκι.
Για διάφορους λόγους ο Σόνι καθώς και ο αδελφός του Φρέντο, δευτερότοκος γιος του Βίτο, δεν μπορούν να πάρουν εκδίκηση για τον πατέρα τους. Ο Μάικλ παρόλο που δεν ήθελε να συμμετέχει στις παράνομες δραστηριότητες του πατέρα του τον αγαπούσε.
Η απόπειρα εναντίον του θυμώνει τον μικρότερο Κορλεόνε σε σημείο να ζητήσει από τα αδέλφια του να κάνει αυτός το χτύπημα εναντίον των επίδοξων δολοφόνων του πατέρα τους.
Αυτοί αρχικά εκπλήσσονται με την πρόταση του Μάικλ αλλά τελικά την αποδέχονται.
Ο Μάικλ σε ρόλο εκδικητή
Οι Κορλεόνε κανονίζουν να γίνει συνάντηση μεταξύ του Μάικλ και των Σολότσο και Μακλάσκι, τάχα για να βρεθεί ένας τρόπος να αποτραπεί ένας πόλεμος μεταξύ των μαφιόζικων οικογενειών μετά την απόπειρα δολοφονίας του Βίτο Κορλεόνε.
Ο Σολότσο και ο Μακλάσκι δεν φοβούνται τον Μάικλ. Γνωρίζουν ότι δεν είναι μαφιόζος όπως ο πατέρας και οι αδελφοί του. Επιπλέον, στο παρελθόν ο Μακλάσκι είχε ταπεινώσει τον Μάικλ δίχως εκείνος να αντιδράσει. Έτσι τον θεωρούν ακίνδυνο.
Για λόγους ασφαλείας ο γκάνγκστερ και ο διεφθαρμένος αστυνομικός αποφασίζουν να συναντήσουν τον Μάικλ Κορλεόνε σε δημόσιο χώρο, ένα ιταλικό εστιατόριο. Δεν του λένε που θα γίνει η συνάντηση αλλά τον παίρνουν με το αυτοκίνητό τους λίγη ώρα πριν.
Ψάχνουν προσεκτικά τον Μάικλ και δεν βρίσκουν κάποιο όπλο πάνω του.
Αυτό που οι Σολότσο και Μακλάσκι δεν γνωρίζουν είναι ότι οι Κορλεόνε είχαν μάθει αρκετή ώρα πριν που θα συναντούσαν τον Μάικλ. Ένας από τους εκτελεστές τους, ο Κλεμένζα, κρύβει ένα πιστόλι στο καζανάκι της τουαλέτας του εστιατορίου για να το βρει μόλις έφθανε εκεί. Με αυτό θα σκότωνε τους δύο εχθρούς της οικογενείας του.
Ο Μάικλ κάθεται στο τραπέζι με τον Σολότσο και τον αστυνόμο Μακλάσκι, ο οποίος έχει ξεκινήσει να τρώει. Τους λέει ότι πρέπει να πάει στην τουαλέτα όπου βρίσκει το κρυμμένο όπλο.
Επιστρέφει μετά από λίγο αλλά δεν τους πυροβολεί αμέσως. Κάθεται δίπλα στο Σολότσο, ο οποίος μιλώντας του ιταλικά προσπαθεί να τον διαβεβαιώσει ότι δεν είχε καμία σχέση με την απόπειρα εναντίον του πατέρα του και ότι ο ίδιος δεν είναι τίποτα!
Ο Μάικλ ξέρει ότι ο Σολότσο ψεύδεται ασύστολα. Τραβά το πιστόλι και τον πυροβολεί. Αμέσως μετά πυροβολεί και σκοτώνει και τον Μακλάσκι ενώ ακόμη μασάει το φαγητό του!
Κορυφαία σκηνή του “Νονού”
Η σκηνή της δολοφονίας των Σολότσο και Μακλάσκι είναι από τις κορυφαίες της ταινίας «Ο Νονός». Ο Αλ Πατσίνο ως Μάικλ Κορλεόνε μιλά ελάχιστα αλλά φαίνεται να ζει κάθε δευτερόλεπτο της σκηνής σαν να είναι πραγματική.
Η γλώσσα του σώματός του, το βλέμμα, τα νεύρα και η αδρεναλίνη, αποκαλύπτουν στον θεατή την πάλη μέσα του: Να παραμείνει ένας νομοταγής Αμερικανός ή να μεταμορφωθεί σε ενεργό μέλος της ιταλοαμερικανικής μαφίας, κάτι που είχε αποφύγει να κάνει όλα τα προηγούμενα χρόνια;
Τελικά τα ανόητα ψέματα του Σολότσο κάνουν τον Μάικλ να τον πυροβολήσει. Είναι μία απόφαση που θα καθορίσει την υπόλοιπη ζωή του.
Η σκηνή αυτή είναι η πιο σημαντική της ταινίας αφού για πρώτη φορά ο θεατής παίρνει το μήνυμα ότι ο Μάικλ θα είναι ο επόμενος “Νονός”. Έτσι αποτελεί βάση για τις επόμενες δύο ταινίες της τριλογίας που επικεντρώνονται αποκλειστικά στον Μάικλ Κορλεόνε.
Απογοήτευση για τον Αλ Πατσίνο
Όπως αποκαλύφθηκε χρόνια αργότερα, πριν ο Αλ Πατσίνο γυρίσει αυτή τη σκηνή οι παραγωγοί της ταινίας σκέφτονταν να τον απολύσουν. Από την αρχή είχαν αμφιβολίες κατά πόσο ο άγνωστος ηθοποιός που είχε βρει ο Κόπολα ήταν κατάλληλος για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Μάικλ Κορλεόνε.
Μέχρι τότε ο Αλ Πάτσινο είχε γυρίσει μερικές σκηνές από την αρχή της ταινίας. Αυτές τον έδειχναν να παίζει μάλλον αγχωμένα.
Έτσι για παράδειγμα, ο Πατσίνο χορεύει άγαρμπα με την Νταϊάνα Κίτον -που παίζει το ρόλο της φιλενάδας του Μάικλ- στη σκηνή του γάμου της κόρης του «Νονού».
Στο τέλος κάθε μέρας που γίνονταν λήψεις ο Κόπολα τις παρακολουθούσε με τους παραγωγούς. Φαίνεται πως οι φόβοι τους είχαν αρχίσει να επιβεβαιώνονται. Ο Αλ Πατσίνο τους είχε απογοητεύσει.
Έτσι είχαν ξεκινήσει να συζητούν την αντικατάστασή του από άλλο ηθοποιό. Ακόμη και η “καρέκλα” του Φράνσις Φορντ Κόπολα ως σκηνοθέτη της ταινίας είχε αρχίσει να “τρίζει”…
Όμως, μόλις είδαν τη λήψη με τη δολοφονία των Σολότσο και Μακλάσκι έπαψε κάθε συζήτηση για αντικατάσταση του Αλ Πατσίνο. Ήξεραν ότι είχαν βρει τον τέλειο συμπρωταγωνιστή του Μάρλον Μπράντο στην ταινία τους!
Εδώ ολόκληρη η σκηνή από τον “Νονό” όπου ο Μάικλ Κορλεόνε δολοφονεί τους Σολότσο και Μακλάσκι.
Ειδήσεις σήμερα:
- Τραμπ. «Κανένας επιζών» από την αεροπορική τραγωδία στην Ουάσινγκτον
- Ποινική δίωξη κατά τεσσάρων αστυνομικών των Αγίων Αναργύρων για την υπόθεση δολοφονίας της Κυριακής Γρίβα
- Ύποπτος για ψευδή κατάθεση ο πρώην επικεφαλής της Hellenic Train Μαουρίτσιο Καποτόρτο. Ελέγχεται για όσα είπε στην Εξεταστική
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr