Για αρκετούς λάτρεις της θάλασσας, η απόδραση με το σκάφος σε κάποιο κοντινό νησί, αποτελεί τον ιδανικό συνδυασμό περιπέτειας και χαλάρωσης. Οι εξωλέμβιες μηχανές κάνουν τη διαφορά, γιατί καλό το κουπί, αλλά για μικρές αποστάσεις και γυμνασμένους καπετάνιους.
Ο Όλε Εβινρούντ, άριστος μηχανικός, συνέλαβε την ιδέα το σωτήριο έτος 1906 όταν απέτυχε να μεταφέρει με τα κουπιά ένα παγωτό για την καλή του, που έλιωσε στη διαδρομή. Ο απογοητευμένος εραστής, αποφάσισε αυτή η αποτυχία να μην επαναληφθεί και δημιούργησε την εξωλέμβια μηχανή.
Ήθελε να φέρει παγωτό στην αγαπημένη του
Ο Όλε Εφενρουντστούεν, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, γεννήθηκε στην Κριστιάνα της Νορβηγίας, στις 19 Απριλίου του 1877.
Σε ηλικία 5 ετών μετακόμισε με την οικογένειά του στο Ουισκόνσιν των ΗΠΑ και στα 16 του εγκατέλειψε το σχολείο για να ασχοληθεί με το όνειρό του. Τις μηχανές.
Ξεκίνησε να εργάζεται σε διάφορα μηχανουργεία, για να αποκτήσει εμπειρία.
Το 1900 ίδρυσε τη δική του επιχείρηση και άρχισε να κατασκευάζει μικρούς κινητήρες. Ο ίδιος ανέλαβε την τεχνική εξειδίκευση της εταιρείας και προσέλαβε τη βοηθό και γειτόνισσά του, Μπέσι Κάρι ως διευθύντρια.
Σύντομα, οι δυο τους ερωτεύτηκαν και έξι χρόνια αργότερα ενώθηκαν με τα δεσμά του γάμου. Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς, το νεαρό ζευγάρι βρισκόταν για πικνίκ στη λίμνη Okauchee, δυτικά του Μιλγουόκι. Κάποια στιγμή, η Μπέσι Κάρι λαχτάρησε παγωτό. Αποφασισμένος να μη χαλάσει το χατίρι της αγαπημένης του, ταξίδεψε με τη βάρκα στο κοντινότερο σημείο απ’ όπου μπορούσε να προμηθευτεί το αγαπημένο έδεσμα του καλοκαιριού.
Επειδή όμως χρειάστηκε να διανύσει μία απόσταση 5 μιλίων, γύρισε πίσω με το παγωτό λιωμένο. Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής και σχεδόν απογοητευμένος από την αποτυχημένη αποστολή του, σκεφτόταν πως θα μπορούσε να μην πάει χαμένος ο κόπος του. Πως θα μπορούσε, δηλαδή, να αντικαταστήσει τα κουπιά με μία μηχανή.
Έτσι, κατέληξε στην ιδέα της μηχανής εσωτερικής καύσης, η οποία μέχρι την περίοδο εκείνη χρησιμοποιούταν μόνο στα αυτοκίνητα.
Η εξωλέμβια μηχανή
Δούλεψε σκληρά και αξιοποιώντας στο έπακρο τη δεξιοτεχνία του, την επόμενη χρονιά παρουσίασε την πρώτη εξωλέμβια μηχανή, με ιπποδύναμη ενάμισι ίππου. Η γυναίκα του, αν και αρχικά ήταν ιδιαίτερα επιφυλακτική για την εφεύρεση του συζύγου της, γρήγορα μεταπείστηκε.
Ανέλαβε τη διαφημιστική καμπάνια του νέου προϊόντος και η ανταπόκριση από το κοινό, τους δικαίωσε.
Βέβαια, υπήρχαν και άλλοι εφευρέτες που είχαν κατασκευάσει εξωλέμβιες μηχανές νωρίτερα, όμως του Εβινρούντ ήταν η πρώτη που αξιοοιήθηκε εμπορικά. Την ίδια χρονιά, ο Νορβηγός μηχανικός ίδρυσε την εταιρεία “Evinrude Motors” στο Μιλγουόκι και το 1911 έλαβε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για τη “Θαλάσσια Προωθητική Μηχανή”.
Το 1913 και ενώ η επιχείρηση βρισκόταν στο απόγειό της, η ξαφνική ασθένεια της Κάρι, οδήγησε τον Ένβιρουντ να πουλήσει όλες τις μετοχές στον εφοπλιστή ρυμουλκών Κρις Μέγιερ και να μην επανέλθει στην κατασκευή εξωλέμβιων μηχανών για πέντε χρόνια.
Ωστόσο, το εφευρετικό και ταυτόχρονα επιχειρηματικό του μυαλό ποτέ δεν σταμάτησε να λειτουργεί. Έτσι, το 1919, επέστρεψε δριμύτερος στην αγορά, επινοώντας έναν πολύ βελτιωμένο εξωλέμβιο κινητήρα δύο κυλίνδρων με ιπποδύναμη τριών ίππων. Δύο χρόνια αργότερα, ίδρυσαν την εταιρεία ELTO Outboard Motor Company (ELTO), για την εμπορική εκμετάλλευση της νέας μηχανής.
Το 1929, κατάφεραν να εξαγοράσουν την εταιρεία του πάμπλουτου Μέγιερ και δημιούργησαν μία νέα επιχείρηση, την Outboard Marine Corporation (OMC). Ωστόσο, το οικονομικό κραχ δεν τους άφησε αλώβητους. Η επιχείρησή τους ναυάγησε στο χάος της οικονομικής κρίσης των ΗΠΑ.
Τα δικά μας Καναντέρ
Το 1933, η Μπέσι Κάρι πέθανε. Ο Όλε, δεν άντεξε τον θάνατό της και ένα χρόνο αργότερα, στις 12 Ιουλίου του 1934, πέθανε κι αυτός.
Τα ηνία της επιχείρησης ανέλαβε ο γιος τους, Ραλφ.
Τα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η OMC του Έβινρουντ αποτέλεσε τον βασικό προμηθευτή του Αμερικανικού Στρατού σε εξωλέμβιες μηχανές ενώ σήμερα αποτελεί την παγκόσμια ηγέτιδα δύναμη στον κλάδο. Η εταιρεία αποτελεί θυγατρική της καναδικής εταιρείας Bombardier, η οποία κατασκευάζει, μεταξύ άλλων, και τα γνωστά στη χώρα μας πυροσβεστικά αεροπλάνα Canadair.
Διαβάστε ακόμα στη “ΜτΧ”: Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο που είχε ελληνική ονομασία και έμοιαζε με ψάρι. Κατασκευάστηκε το 1858 για την περισυλλογή κοραλλιών, αλλά καταστράφηκε από λάθος μετά από 50 καταδύσεις
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr