Ο καλλιτέχνης που χρειάστηκε 22 χρόνια για να ζωγραφίσει τον Οδυσσέα και τον Κύκλωπα Πολύφημο. Έφτασε σε σημείο να δεθεί σε κατάρτι για να ζωγραφίσει έναν πίνακα. Η ελληνική μυθολογία εμπνέει την παγκόσμια τέχνη

Ο καλλιτέχνης που χρειάστηκε 22 χρόνια για να ζωγραφίσει τον Οδυσσέα και τον Κύκλωπα Πολύφημο. Έφτασε σε σημείο να δεθεί σε κατάρτι για να ζωγραφίσει έναν πίνακα. Η ελληνική μυθολογία εμπνέει την παγκόσμια τέχνη
Μετά τη δεκαετή πολιορκία της Τροίας και τη νίκη των Ελλήνων, ο Οδυσσέας με τους συντρόφους του ξεκίνησαν το ταξίδι της επιστροφής στην πατρίδα.

Ωστόσο, μετά το σαλπάρισμα των πλοίων, ένας δυνατός άνεμος τους οδήγησε σε ένα άγνωστο νησί, που σύμφωνα με τον Όμηρο ήταν το νησί των Κυκλώπων, η Θρινακία.

Μόλις έδεσαν τα πλοία, ο Οδυσσέας μαζί με 12 άντρες αποβιβάστηκαν για να αναζητήσουν προμήθειες για το μεγάλο ταξίδι.

Βρήκαν ένα σπήλαιο, το οποίο ήταν γεμάτο τρόφιμα, γάλα και τυρί.

Όταν μπήκαν μέσα, εμφανίστηκε ένας Κύκλωπας μαζί με το κοπάδι του, που αποτελούνταν από γιγαντιαία πρόβατα.

Ονομαζόταν Πολύφημος και ήταν γιος του Ποσειδώνα και της νύφης Θοώσης.

Ασχολούνταν με την εκτροφή κοπαδιών και θεωρούταν ο πιο άγριος από τους Κύκλωπες, που ζούσαν στο νησί.

Μόλις, ο Πολύφημος είδε τον Οδυσσέα και τους άντρες του, αρνήθηκε να τους βοηθήσει.

Αντίθετα, σφράγισε τη σπηλιά με μια μεγάλη πέτρα και τους αιχμαλώτισε. Ο Οδυσσέας του ανέφερε ότι είχε πολεμήσει στην Τροία και επικαλέστηκε τον Ξένιο Δία. Όταν Πολύφημος ζήτησε να μάθει το όνομά του, του απάντησε ότι ονομαζόταν «Κανένας».

Ο Οδυσσέας και οι άνδρες του τυφλώνουν τον Πολύφημο (λεπτομέρεια πρωτοαττικού αμφορέως, περ. 650 π.Χ., Μουσείο Ελευσίνας)

Ο Οδυσσέας και οι άνδρες του τυφλώνουν τον Πολύφημο (λεπτομέρεια πρωτοαττικού αμφορέως, περ. 650 π.Χ., Μουσείο Ελευσίνας)

Τότε, ο Κύκλωπας έφαγε δύο από τους συντρόφους του και ο Οδυσσέας, για να γλιτώσει από το μένος του, του πρόσφερε κρασί.

Ο Πολύφημος μέθυσε και έπεσε για ύπνο. Στο μεταξύ, ο Οδυσσέας άρχισε να σκέφτεται τρόπους διαφυγής αλλά γρήγορα συνειδητοποίησε ότι δεν υπήρχε περίπτωση να μετακινήσουν την μεγάλη πέτρα από την είσοδο.

Τη επόμενη μέρα, ο Πολύφημος έφαγε δύο ακόμα άντρες. Όταν  έπεσε για ύπνο, ο Οδυσσέας και οι υπόλοιποι πήραν ένα ξύλο, το έμπηξαν στο μάτι του και τον τύφλωσαν.

Οι άντρες παρέμειναν στην σπηλιά αλλά πλέον δεν μπορούσε να τους δει. Μια μέρα, ο Πολύφημος, έσυρε την πέτρα για να πάει το κοπάδι του για βοσκή.

Ο Οδυσσέας με τους εναπομείναντες άντρες δέθηκαν πάνω στα ζώα και κρύφτηκαν στις μαλλιαρές κοιλιές τους.

jordaens-jacob

Με αυτό τον τρόπο κατάφεραν να ελευθερωθούν και άρχισαν να τρέχουν προς τα πλοία τους.

Όταν απομακρύνθηκαν αρκετά, ο Οδυσσέας φώναξε στον Πολύφημο: «Δεν ήταν γραφτό, Κύκλωπα, να φας όλους τους συντρόφους μου. Δε σεβάστηκες τους ξένους, γι’αυτό ο Δίας σε τιμώρησε». Ο Πολύφημος πέταξε έναν βράχο προς τα πλοία και ο Οδυσσέας συνέχισε να τον περιγελά, αποκαλύπτοντας του την ταυτότητα του: «Κύκλωπα, αν σε ρωτήσει ποτέ κανείς ποιος  σε τύφλωσε, να του απαντήσεις ο Οδυσσέας, ο γιος του Λαέρτη από την Ιθάκη».

1

«Ο Οδυσσέας χλευάζει τον Πολύφημο»

Η περιπέτεια του Οδυσσέα στο νησί του Πολύφημου, όπως την αφηγήθηκε ο Όμηρος στο έργο του, αποτέλεσε έμπνευση για τον Άγγλο ζωγράφο, Ουίλιαμ Τέρνερ.

Από το 1807 έως το 1829 ασχολήθηκε με τον ζωγραφικό πίνακα «Ο Οδυσσέας χλευάζει τον Πολύφημο» ο οποίος εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.

Ο πίνακας «Οδυσσέας-χλευάζει τον Πολύφημο»-1829

Ο πίνακας «Ο Οδυσσέας χλευάζει τον Πολύφημο», 1829

Στον πίνακα απεικονίζεται ο Οδυσσέας μαζί με τους άντρες του πάνω στο πλοίο τη στιγμή που απομακρύνονται από το νησί. Οι Ιθακήσιοι κυματίζουν σημαίες και χλευάζουν τον Κύκλωπα, ενώ πάνω στο κατάρτι κυματίζει μια πορτοκαλί σημαία στην οποία είναι γραμμένη η αρχαιοελληνική λέξη «ούτις», που σημαίνει «Κανένας». Ο Πολύφημος απεικονίζεται στα αριστερά του πίνακα, πίσω από τα βουνά.

O Τίμοθυ Σπολ ως Ουίλιαμ Τέρνερ στην ταινία "Ο κος Τέρνερ"

O Τίμοθυ Σπολ ως Ουίλιαμ Τέρνερ στην ταινία “Ο κος Τέρνερ”

Ο Ουίλιαμ Τέρνερ θεωρείται από τους σημαντικότερους ζωγράφους του 19ου αιώνα, ο οποίος φιλοτέχνησε περισσότερα από 30.000 έργα ζωγραφικής.

Ξεκίνησε να ζωγραφίζει από την ηλικία των 12 και τα έργα του χαρακτηρίζονται από φως και χρώμα. Οι πρώτοι του πίνακες εκτέθηκαν στη βιτρίνα του κουρείου του πατέρα του. Μεγαλώνοντας ταξίδεψε στην βρετανική ύπαιθρο και στην Ευρώπη, με σκοπό να δει τοπία που θα αποτελούσαν έμπνευση για τους πίνακες ζωγραφικής του.

Ο πατέρας του έγινε ο προσωπικός του βοηθός και άνοιξε το δικό του εργαστήρι ζωγραφικής στην Αγγλία. Ήρθε σε επαφή με ανθρώπους της αριστοκρατίας και αρχές του 19ου αιώνα είχε καταξιωθεί ήδη ως σπουδαίος ζωγράφος.

Σκηνή από την ταινία "Ο κος Τέρνερ"

Σκηνή από την ταινία “Ο κος Τέρνερ”

Δεν δίσταζε να διακινδυνεύει τη ζωή του για να ζωγραφίζει τους πίνακες του, ενώ μια φορά είχε δεθεί πάνω σε κατάρτι ενός πλοίου για να αποτυπώσει στον καμβά του μια χιονοθύελλα.

Το 2014 ένας πίνακάς του με θέμα τη Ρώμη πουλήθηκε έναντι 30 εκατομμυρίων λιρών.

Η ζωή του αποτέλεσε έμπνευση για τον σκηνοθέτη Μάικ Λι, ο οποίος το 2014 γύρισε την ταινία «Ο κος Τέρνερ”, η οποία ήταν υποψήφια για 4 Όσκαρ.

Τον ιδιόμορφο ζωγράφο υποδύθηκε ο Βρετανός ηθοποιός, Τίμοθυ Σπολ, ο οποίος χρειάστηκε δύο χρόνια καθημερινής εξάσκησης για να μάθει να ζωγραφίζει όπως ο Τέρνερ και βραβεύτηκε στις Κάννες για την ερμηνεία του.

Διαβάστε στη “ΜτΧ”: Ο «φρικιαστικός» πίνακας με τον αποκεφαλισμό που ανακαλύφθηκε τυχαία σε μια σοφίτα. Πιστεύεται ότι ανήκει στον Καραβάτζιο και η αξία του αγγίζει τα 136 εκατ. δολάρια (Σκληρές Εικόνες) 

Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr