Μία από τις πιο γνωστές μάρκες παπουτσιών είναι τα Geox. Εξίσου γνωστό και διάσημο είναι το διαφημιστικό σλόγκαν που τα συνοδεύει: “το παπούτσι που αναπνέει”. Αυτό, όμως, που ίσως δεν είναι τόσο γνωστό είναι το πώς προέκυψε η ιδέα για τα ιταλικής προέλευσης παπούτσια.
ΠΗΓΗ: “Γνωστά ονόματα, άγνωστες ιστορίες 1“, εκδόσεις Σταμούλη
Εξ απαλών ονύχων, τη δεκαετία του ’50, ο Μάριο Μορέτι Πολεγκάτο προοριζόταν για διάδοχος στην επιτυχημένη οικογενειακή επιχείρηση οίνου. Το χρίσμα το είχε λάβει από τον πατέρα του, ο οποίος όταν ήταν μωρό, του έβρεξε τα χείλη με κρασί και τον ανακήρυξε συνεχιστή της οικογενειακής παράδοσης στην οινοποιία.
Ωστόσο, η μοίρα κάποιων ανθρώπων δεν είναι προδιαγεγραμμένη. Ένας από αυτούς φαίνεται πως ήταν ο Πολεγκάτο, ιδρυτής της Geox, o οποίος, στα τέλη της δεκαετίας του ’90, λάνσαρε στην ιταλική αγορά ένα νέο είδος παπουτσιού με τρύπες στη σόλα.
Πηγή έμπνευσης για τον 43χρονο τότε Πολεγκάτο ήταν ένα περιστατικό που του συνέβη ενώ βρισκόταν σε ένα συνέδριο για οινοπαραγωγούς στο Ρίνο της Νεβάδα.
Σε ένα διάλειμμα από τις επαγγελματικές υποχρεώσεις, αποφάσισε να εκδράμει στην φημισμένη έρημο της Νεβάδα. Ένιωσε, όμως, ένα δυσάρεστο συναίσθημα, καθώς οι πατούσες του είχαν υπερθερμανθεί.
Σε μια κίνηση απελπισίας, έβγαλε τον ελβετικό του σουγιά και άνοιξε τρύπες στις σόλες των αθλητικών του παπουτσιών. O Πολεγκάτο ανακουφίστηκε και κατάφερε να ολοκληρώσει τον περίπατό του.
Αυτή η αυθόρμητη αντίδραση τον έκανε να αναρωτηθεί αν υπάρχει κάτι ανάλογο στην αγορά. Όταν επέστρεψε στην Ιταλία, δεν άργησε να αντιληφθεί ότι κανένας δεν είχε προσπαθήσει μέχρι τότε να δημιουργήσει ένα παπούτσι που να αερίζεται. “Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν”, σκέφτηκε.
“Κανείς δεν πίστευε σε εμένα”
Χωρίς να χάσει χρόνο, ο Πολεγκάτο συνεργάστηκε με τοπικά πανεπιστήμια για να δημιουργήσει την κατάλληλη τεχνολογία. Μετά από τρία χρόνια πειραματισμών, κατάφερε με την προσθήκη μεμβράνης από μικροπορώδες υλικό να απορροφήσει τον ιδρώτα υπό μορφή ατμού και να τον αποβάλει από το παπούτσι, παραμένοντας την ίδια στιγμή αδιάβροχο.
“Ήθελα τα παπούτσια να “αναπνέουν” και να είναι αδιάβροχα ταυτόχρονα“, είχε πει ο Πολεγκάτο σε μια συνέντευξή του στο BBC. Απευθύνθηκε σε εταιρείες-κολοσσούς στον κλάδο της υπόδησης προκειμένου να τους πουλήσει την ευρεσιτεχνία του
Δεν συνάντησε, όμως, ευήκοα ώτα, διότι καμία από αυτές δεν θεώρησε ότι ένα παπούτσι με τρύπες στη σόλα θα μπορούσε να είναι εμπορικό. “Πέρασα τρία χρόνια ερευνώντας την πατέντα μου και την προσέφερα σε όλες τις μεγάλες εταιρείες υποδημάτων, αλλά κανείς δεν πίστευε σε μένα“, δήλωσε ο Ιταλός επιχειρηματίας στο BBC.
Τα πρώτα παπούτσια που διατέθηκαν ήταν παιδικά. Άρεσαν τόσο πολύ στις μητέρες τους, ώστε ζήτησαν από τον Πολεγκάτο να φτιάξει κάτι και γι’ αυτές. Αργότερα, ο Πολεγκάτο και οι φίλοι του έφτιαξαν παπούτσια και για άνδρες.
Αντιλαμβανόμενος τη νέα του ενασχόληση ως χόμπι, προσέλαβε πέντε νέους ανθρώπους από το χωριό του, κοντά στο Τρεβίζο, χωρίς να τους γνωρίζει ή να έχει συνεργαστεί στο παρελθόν μαζί τους.
Παράλληλα, συνέχισε να εργάζεται για λίγο στο οικογενειακό οινοποιείο προκειμένου να εξασφαλίσει ένα σταθερό μηνιαίο εισόδημα. Όμως, η απρόσμενη επιτυχία που θα γνωρίσουν τα παπούτσια του θα τον κάνουν να αποτραβηχτεί από τον έλεγχο της οικογενειακής επιχείρησης, παραδίδοντας τα “σκήπτρα” στον αδερφό του.
Ο Πολεγκάτο έσπευσε ευθύς αμέσως να υποβάλει αίτηση αναγνώρισης της ευρεσιτεχνίας του. Όχι σε μία ή δύο, αλλά σε 100 χώρες, με αποτέλεσμα, μέχρι σήμερα, το προϊόν του να παραμένει μοναδικό.
Για την εταιρεία του επέλεξε το όνομα “Geox”, από τη πρόθημα geo-, που αναφέρεται στη Γη, και το γράμμα “x”, που παραπέμπει στην τεχνολογία. Τα παπούτσια Geox αναδείχθηκαν πολύ γρήγορα σε μια υψηλών προδιαγραφών λύση στο πρόβλημα του ιδρώτα και της υγρασίας των ποδιών.
Ωστόσο, η καινοτομία του δεν περιορίστηκε στα παπούτσια. Το 1999, εφήρμοσε την ίδια ιδέα σε ρούχα, κυκλοφορώντας μια σειρά από σακάκια και μπουφάν που “αναπνέουν”. Το 2001, ακολούθησε η καινοτομία του αδιάβροχου δέρματος και το 2008 τα αθλητικά παπούτσια που “αναπνέουν”.
Σήμερα η Geox, είναι ένας παγκόσμιος κολοσσός με 30.000 υπαλλήλους, συμπεριλαμβανόμενων των πέντε πρώτων στην ιστορία της.
Ο ετήσιος κύκλος εργασιών της προσεγγίζει τα 20 εκατομμύρια δολάρια και διαθέτει πάνω από 1.000 καταστήματα ανά τον κόσμο. Η εταιρεία επενδύει το 2% του τζίρου της, κάθε χρόνο, στην έρευνα και τον πειραματισμό με νέες ιδέες.
Επιπρόσθετα, τα προϊόντα του Ιταλού επιχειρηματία έχουν φορεθεί μέχρι και από την βασιλική οικογένεια της Ισπανίας, τον Μπάρακ Ομπάμα, την Αντζελίνα Τζολί και τον Αλβέρτο του Μονακό.
Τα δε ονόματα όλων των διασημοτήτων που έχουν κατά καιρούς επιλέξει τα Geox, είναι αναρτημένα στους διαδρόμους της εταιρείας.
Παρά τη σχετικά σύντομη ιστορία τους, τα Geox θεωρούνται ως η δεύτερη πιο αναγνωρίσιμη επωνυμία παπουτσιών στον πλανήτη, μετά τα Clarks. Ο δε εμπνευστής τους, Μάριο Πολεγκάτο ταξιδεύει συχνά ανά την υφήλιο, μιλώντας σε φοιτητές για την επιχειρηματικότητα, την καινοτομία και το περιβάλλον.
Το 2014, το περιοδικό Forbes κατέταξε τον Πολεγκάτο στην 13η θέση μεταξύ των πλουσιότερων ανδρών στην Ιταλία. Η περιουσία του υπολογίζεται σε περίπου 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι πληροφορίες του κειμένου και η κεντρική φωτογραφία αντλήθηκαν από το βιβλίο “Γνωστά ονόματα, άγνωστες ιστορίες 1“, εκδόσεις Σταμούλη
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr