Ο Μάνος Χατζιδάκις καθιστός και γυρτός στο πιάνο του. Στη φυσική του θέση και ίσως, στο καταφύγιό του. Το «κλικ» πίσω από αυτή την εικόνα ανήκει στον φωτογράφο Τάκη Πανανίδη, ο οποίος ήταν ο μόνος που φωτογράφησε τον Χατζιδάκι στο σπίτι του.
Γεγονός που μαρτυρά, την εμπιστοσύνη που έδειξαν καλλιτέχνες με απαιτητικό χαρακτήρα, όπως ο Μάνος Χατζιδάκης, όχι μόνο στον φωτογράφο, αλλά και στο φίλο τους Τάκη Πανανίδη.
Το στούντιο του φωτογράφου βρισκόταν στην οδό Μαυροματαίων 6. Μέσα στις σκοτεινές του αίθουσες εμφανίστηκαν χιλιάδες αρνητικά από στιγμιότυπα της δισκογραφίας του ελληνικού τραγουδιού, συναυλίες, εμφανίσεις σε νυχτερινά κέντρα, αλλά και εικόνες καλλιτεχνών από την προσωπική τους ζωή.

Μίκης και Ξαρχάκος φτιάχνουν τη μηχανή του “Τσούφι”. Ο Ξαρχάκος είχε κάνει την “Άπονη ζωή” και ο Μίκης τη μουσική στις Τρωάδες σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη. Η παράσταση θα ανέβαινε στην Επίδαυρο
Μια τέτοια μοναδική φωτογραφία είναι αυτή που δείχνει τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Σταύρο Ξαρχάκο να κάνουν τεχνικές εργασίες πάνω σε ένα αραγμένο ιστιοφόρο στη μαρίνα του Φαλήρου, καθώς ετοιμάζονται να σαλπάρουν για την Επίδαυρο. Τέτοιες φωτογραφίες ίσως να μοιάζουν σήμερα συνηθισμένες, αλλά για τον Ιούλιο του 1965 ήταν πρωτοποριακές.
Η καινοτομία στις φωτογραφίες του Τάκη Πανανίδη δεν περιοριζόταν στη θεματολογία. Επεκτεινόταν και στην τεχνική, με χαρακτηριστικά στοιχεία τη μέση απόσταση του θέματος από τον φακό, αλλά και τους δύο αντίθετους πόλους στο κάδρο. Τα πρόσωπα του Πανανίδη δεν κοιτούν τον φακό, αλλά ο φακός εστιάζει σε αυτούς.

Ο Στράτος Διονυσίου και ο Στέλιος Καζαντζίδης. Ίσως η πιο διάσημη φωτογραφία από το ελληνικό λαϊκό τραγούδι
Αυτό το τελευταίο χαρακτηριστικό έδωσε διάσημες φωτογραφίες όπως η πόζα του Στέλιου Καζαντζίδη με τον Στράτο Διονυσίου. Οι δύο λαϊκοί βάρδοι καθισμένοι σε ένα τραπέζι νυχτερινού κέντρου κοιτάζουν χαμογελώντας ο ένας τον άλλον και “πυροδοτούν” τη διαμάχη των θαυμαστών τους.
Οι μισοί με τον Στέλιο, οι άλλοι μισοί φανατικοί με τον Στράτο και οι δύο κορυφαίοι μαζί, σε μια εικόνα που καταγράφει τους δύο κορυφαίους του λαϊκού τραγουδιού.

Θεοδωράκης, Καρέζη και Κούρκουλος (1963). Στούντιο ΕΡΑ: ηχογράφηση της «Γειτονιάς των Αγγέλων» των Θεοδωράκη-Καμπανέλλη
Ο Τάκης Πανανίδης ακολουθούσε τους σταρ της εποχής και κατέγραψε με τον φακό του, συναντήσεις ξένων διασημοτήτων με τους καλλιτέχνες που μεσουρανούσαν τη δεκαετία του ΄60.

Σεπτέμβριος 1961. Ο Χιώτης κάνει χειραψία με την Κάλλας. Κανείς από τους δύο τους δεν κοιτά το Φακό, σε αντίθεση με τους άλλους και φυσικά την Γκρέις Κέλι.
Η Μαρία Κάλλας και πριγκίπισσα Γκρέις Κέλι του Μονακό ποζάρουν χαμογελαστές πλάι στον Μανώλη Χιώτη και τη Μαίρη Λίντα, τον Σεπτέμβριο του 1961. Είχαν βγει από τη θαλαμηγό Χριστίνα του Αριστοτέλη Ωνάση για νυχτερινή έξοδο στη Σπηλιά του Παρασκευά…στην Καστέλλα.
Παρών και στην πολιτική ιστορία, ο φακός του Πανανίδη κατέγραψε εικόνες από την ταραχώδη δεκαετία του ΄60, όπως αυτή του Μίκη Θεοδωράκη με πανό της νεολαίας Λαμπράκη.

Μεταπολίτευση και «Άξιον Εστί» στη Λυρική σκηνή. Στο φουαγιέ με την καφέ απόχρωση από το φιλμ της Kodak: Ελύτης, Ρίτσος, Θεοδωράκης, Κατράκης
Μεγάλο μέρος της δουλειάς του αείμνηστου φωτογράφου, μπορεί να απολαύσει κανείς στο λεύκωμα «Αυτόπτης Φωτομάρτυρας στην οδό των ονείρων» που έχει επιμεληθεί ο Άρης Μαραγκόπουλος και εκδόθηκε από τις εκδόσεις ΤΟΠΟΣ.
Το λεύκωμα περιλαμβάνει δεκάδες φωτογραφίες από τις δεκαετίες 60΄ και 70΄ που αποτυπώνουν την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού κατά την περίοδο της μεγάλης του ακμής. Ο φακός του Τάκη Πανανίδη αποδίδει αυτή την ιστορικότητα μέσα από την ιδιαίτερη ματιά του και την εμπιστοσύνη που έδειξαν οι καλλιτέχνες στο φωτογράφο, χαρίζοντας του ιδιαίτερες στιγμές και πόζες.
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες στη σελίδα του facebook Takis Pananidis, που διαχειρίζονται οι κόρες του Ήρα και η Αθηνά, που συνεχίζει την οικογενειακή παράδοση.
Διαβάστε επίσης στη ΜτΧ: Οι τόποι του Νίκου Καββαδία. Διαδραστικός χάρτης με όλα τα μέρη που αναφέρει στο έργο του…
Ειδήσεις σήμερα:
- Λίντα Εβαντζελίστα: Έδειξα τα σημάδια της μαστεκτομής στις φίλες μου. Ένιωσα όμορφη
- Αγριογούρουνο χτυπημένο με βέλος εντοπίστηκε κοντά στο τελεφερίκ της Πάρνηθας
- Η Μαντόνα κατά Τραμπ. «Έχουμε έναν πρόεδρο που αποκαλεί τον εαυτό του “βασιλιά”. Δεν είναι αστείο»
- Από την κλοπή στο τζακ ποτ. Άστεγοι κέρδισαν 500.000 ευρώ σε ξυστό που αγόρασαν με κλεμμένη κάρτα
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ