Ο Μαρίνος Σκλήρης είναι μια από τις ιστορικές προσωπικότητες της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας. Ο βετεράνος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον εντοπισμό της ιταλικής μεραρχίας αλπινιστών “Τζούλια”, τον Νοέμβριο του 1940.
Έκανε εκατοντάδες πτήσεις, συμμετείχε σε πολεμικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και τη Μέση Ανατολή ενώ εκπαίδευσε δεκάδες νέους ιπτάμενους, στη Σχολή Ικάρων.
Ο βομβαρδισμός της “Τζούλια”
2 Νοεμβρίου 1940. Το γενικό επιτελείο στρατού διέταξε την ελληνική πολεμική αεροπορία να ξεκινήσει τις πρώτες πτήσεις εναέριας παρατήρησης. Μοναδικός στόχος ήταν να εντοπιστεί η μεραρχία «Τζούλια» στα χιονισμένα βουνά της Πίνδου. Ο νεαρός τότε χειριστής Μαρίνος Σκλήρης απογειώθηκε από την αεροπορική βάση της Λάρισας.
Σύμφωνα με όσα αφηγήθηκε μεταγενέστερα, τα ελληνικά αεροσκάφη πετούσαν σε χαμηλό ύψος πάνω από το Μέτσοβο, όταν διέκρινε την ορεινή μεραρχία. Για καλή του τύχη, οι αντίπαλες δυνάμεις νόμισαν ότι πρόκειται για ιταλικά αεροσκάφη και πανηγύριζαν.
Αμέσως, ο Μαρίνος Σκλήρης ειδοποίησε το ελληνικό στρατηγείο, το οποίο διέταξε να πετάξει πάνω από τη Σαμαρίνα, για να ειδοποιήσει τους Έλληνες στρατιώτες, πετώντας φακέλους με τις ακριβείς θέσεις της Ιταλικής μεραρχίας. Η πληροφορία ήταν καθοριστική.
Οι Ιταλοί μέτρησαν πολλές απώλειες και με πεσμένο το ηθικό, η μία ήττα διαδέχονταν την άλλη.
Από τη Μέση Ανατολή στις ΗΠΑ
Με την εισβολή των Γερμανών στην Ελλάδα, η μοίρα του Μαρίνου Σκλήρη δέχτηκε σφοδρή αεροπορική επίθεση. Ο Σκλήρης, μαζί με λίγους συναδέλφους του, εγκαταστάθηκε στα Τρίκαλα και αργότερα διέφυγαν στο Ιράκ. Εκεί εκπαιδεύτηκε στα σύγχρονα αεροσκάφη της εποχής. Στο Ιράκ έμεινε συνολικά 3 μήνες και αμέσως μετά υπηρέτησε στην Παλαιστίνη. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Μέση Ανατολή έλαβε μέρος σε δεκάδες επιχειρήσεις κατά των δυνάμεων του Άξονα.
Με το τέλος του Β’ Παγκοσμίου πολέμου και του εμφυλίου ο Μαρίνος Σκλήρης, διορίστηκε εκπαιδευτής στη Σχολή Ικάρων. Μαζί με μια ομάδα μαθητών του μετέβη αργότερα στις ΗΠΑ ως εκπαιδευτής συγκεκριμένων αεροσκαφών (Χάρβαρ και Μάσταξ). Οι Αμερικάνοι τον παρασημοφόρησαν και τον έχρισαν επίτιμο πιλότο της πολεμικής αεροπορίας των ΗΠΑ, ως ένδειξη αναγνώρισης της προσφοράς του στον πόλεμο. Στον αέρα “έζησε” περίπου 10.000 ώρες. Επτά χιλιάδες ώρες με τα φτερά της πολεμικής αεροπορίας και τρεις χιλιάδες με την Ολυμπιακή Αεροπορία, που στελεχώθηκε από έμπειρους απόστρατους ιπτάμενους.
Διαβάστε επίσης στην ΜτΧ: Ο ηρωικός λοχαγός που σταμάτησε με λίγους άνδρες τους Αλπινιστές της «Τζούλια». Η άγνωστη μάχη της Βοβούσας στη «Μηχανή του Χρόνου»
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr