Εδώ και δεκαετίες, τα Μ&Μ’s είναι από τα πιο αναγνωρίσιμα σοκολατάκια που κυκλοφορούν στην αγορά. Είναι μικρά, σε σχήμα κουφέτου, πολύχρωμα και με μια σκληρή ζαχαρούχα επικάλυψη που τα καθιστά ανθεκτικά στη ζέστη. Αυτός ήταν και ο λόγος που δόθηκαν στους στρατιώτες κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο: για να έχουν ένα σνακ υψηλής ενέργειας χωρίς να ανησυχούν μήπως λιώσει από τον ήλιο.
Τα M&M’s ανήκουν στην αμερικανική εταιρεία Mars Incorporated, η οποία ιδρύθηκε το 1911 από τον επιχειρηματία Φράνκλιν Κλάρενς Μαρς.
Είναι γνωστή για πολλά δημοφιλή προϊόντα, μεταξύ των οποίων η μπάρα σοκολάτας Mars, τα σοκολατομπαλάκια Maltesers και η σοκολάτα Milky Way.
Ο Φράνκλιν Μαρς σχεδίαζε να μεταβιβάσει την εταιρεία στο γιο του, Φόρεστ. Ωστόσο, πατέρας και γιος δεν τα πήγαιναν πολύ καλά. Οι μεταξύ τους διαφωνίες για τα σχέδια επέκτασης της εταιρείας ήταν μεγάλες. Τόσο ώστε ο Φράνκλιν Μαρς έδιωξε το γιο του.
Ο τελευταίος, όμως, δεν πτοήθηκε. Ήταν φιλόδοξος και ήθελε να κατακτήσει τον κόσμο.
Η άποψη ότι τα M&M’s αντιγράφτηκαν από τα Smarties
Τη δεκαετία του ’30, ο Φόρεστ Μαρς ταξίδεψε στην Ευρώπη για να αποκτήσει πληροφορίες για τη διεθνή βιομηχανία παρασκευής ζαχαρωτών. Κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, ο Μαρς παρατήρησε μερικούς στρατιώτες να τρώνε σοκολατάκια σε σχήμα κουμπιού, με επίστρωση ζάχαρης, που δεν έλιωναν
Ακόμη και σήμερα, πολλοί υποστηρίζουν ότι τα σοκολατάκια που είδε ο Φόρεστ Μαρς στην Ισπανία ήταν τα Smarties. Το επιχείρημα βασίζεται σε μια σειρά συμπτώσεων και υπολογισμών.
Τα Smarties κυκλοφόρησαν από τη βρετανική εταιρεία Rowntree’s το 1937, χρονιά κατά την οποία ο Ισπανικός Εμφύλιος ήταν σε εξέλιξη. Τα M&M’s κυκλοφόρησαν από την Mars τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1941.
Επίσης, η εταιρεία Rowntree’s είχε κυκλοφορήσει από το 1882 τα Chocolate Beans, τα οποία ήταν ο πρόδρομος των Smarties. Με βάση αυτά, εικάζεται πως ο Φόρεστ Μαρς αντέγραψε, ουσιαστικά, την ιδέα για να δημιουργήσει τα M&M’s.
Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, που αναφέρεται στον Guardian, ο Φόρεστ Μαρς βρέθηκε στην Ισπανία με τον Τζορτζ Χάρις, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Rowntree’s.
Εκεί φέρεται να έκαναν μια συμφωνία μεταξύ κυρίων, βάσει της οποίας θα μοιράζονταν την αγορά αντί να ανταγωνίζονται: ο Χάρις θα εμπορευόταν το προϊόν του στην Ευρώπη, ενώ ο Μαρς θα προωθούσε το δικό του στις ΗΠΑ.
Η συγκεκριμένη ιστορία δεν είναι εύκολο να επιβεβαιωθεί ή να διαψευστεί. Το μόνο βέβαιο είναι ότι τα δύο προϊόντα κυκλοφόρησαν σε διαφορετικές χρονολογίες και σημείωσαν τεράστια επιτυχία, “εκτοξεύοντας” τα κέρδη των επιχειρήσεών τους.
H Rowntree’s, εντωμεταξύ, εξαγοράστηκε από τη Nestle το 1988 κι έκτοτε τα Smarties κυκλοφορούν από τον ελβετικό κολοσσό.
Πως προέκυψε η επωνυμία M&M’s
Όταν ο Φόρεστ Μαρς επέστρεψε στις ΗΠΑ, προσπάθησε να θέσει σε εφαρμογή την ιδέα του. Προβλέποντας ότι θα υπάρξει έλλειψη σοκολάτας και ζάχαρης καθώς μαινόταν ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Μαρς αναζητούσε μια συνεργασία που θα του εξασφάλιζε σταθερή παροχή της πρώτης ύλης.
Τη συνεργασία αυτή τη βρήκε στο πρόσωπο ουσιαστικά ενός ανταγωνιστή: του Μπρους Μέρι, γιου του Γουίλιαμ Μέρι, προέδρου μιας άλλης ισχυρής σοκολατοβιομηχανίας, της Hersey.
Την εποχή του πολέμου, η σοκολάτα διακινείτο μόνο με δελτίο και η Hershey ήταν ο μοναδικός προμηθευτής σοκολάτας στους στρατιώτες. Ο Μαρς διέβλεψε την προοπτική να αποκτήσει πρόσβαση στην πολλά υποσχόμενη αγορά των στρατιωτών και πρότεινε στον Μέρι να συνεργαστούν.
Ο Μαρς έβαλε το 80% των κεφαλαίων και ο Μέρι το υπόλοιπο 20%. Έτσι, δημιουργήθηκαν τα M&M’s: από τα επώνυμα των δύο ιδρυτών τους, Μαρς και Μέρι.
Το Μάρτιο του 1941, οι δύο άνδρες κατοχύρωσαν με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το προϊόν, το οποίο είχε μεγάλη απήχηση στους Αμερικανούς στρατιώτες του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου. Η επίστρωση ζάχαρης εμπόδιζε την τήξη της σοκολάτας σε ζεστά κλίματα όπως ο Ειρηνικός.
Το εργοστάσιο της Mars στο Νιου Τζέρσεϊ χρειάστηκε να επεκταθεί, για να καλύψει τη ζήτηση. Όταν ο πόλεμος τελείωσε, ο Μαρς εξαγόρασε το ποσοστό του Μέρι, μια και, σε καιρό ειρήνης, δεν τον είχε πλέον ανάγκη. Το δεύτερο “m” στην επωνυμία του προϊόντος διατηρήθηκε.
Τα κουφετάκια σοκολάτας που έκαναν θραύση και “ταξίδεψαν” στο διάστημα
Μεταπολεμικά, τα M&M’s έπαψαν να προορίζονται μόνο για τον στρατό. Το ευρύ καταναλωτικό κοινό μπορούσε, πλέον, να τα απολαμβάνει. Μέχρι το 1948, τα M&M’s κυκλοφορούσαν σε χαρτονένιους σωλήνες. Από τότε και μετά, ξεκίνησαν να κυκλοφορούν σε μικρά σακουλάκια, όπως σήμερα.
Το 1951, προστέθηκε το γράμμα “m” στο “κέλυφός” τους και, τρία χρόνια μετά, αναπτύχθηκαν τα M&M’s με φυστίκι. Ο Φόρεστ Μαρς, πάντως, δεν πρέπει να τα δοκίμασε ποτέ, επειδή ήταν αλλεργικός στο φυστίκι.
Την ίδια περίοδο, έκανε ντεμπούτο το διαφημιστικό σλόγκαν των M&M’s που “έγραψε” ιστορία: “Η σοκολάτα που λιώνει στο στόμα κι όχι στα χέρια” (“It melts in your mouth, not in your hands”).
Το σλόγκαν βρέθηκε παντού: από τα έντυπα μέσα και το ραδιόφωνο μέχρι την τηλεόραση, όπου πολλές έξυπνες διαφημίσεις αναπτύχθηκαν. Μέχρι σήμερα, το “melts in your mouth, not in your hands” θεωρείται ένα από τα πιο ευρηματικά σλόγκαν στην ιστορία της διαφήμισης.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, τα M&M’s έγιναν τα πρώτα γλυκά που “ταξίδεψαν” στο διάστημα. Τα ζήτησαν αστροναύτες του πρώτου διαστημικού λεωφορείου της NASA, Columbia και αργότερα του Atlantis.
Το 1984, έγιναν το επίσημο σνακ των Ολυμπιακών Αγώνων του Λος Άντζελες. Τα τελευταία χρόνια, ποικίλες παραλλαγές των M&M’s έχουν κυκλοφορήσει και συνεχίζουν να αποφέρουν σημαντικά κέρδη στην Mars.
Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Youtube
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr