Ιβ Σεν Λοράν, ο ιδιοφυής σχεδιαστής που απελευθέρωσε τη γυναίκα. Η σύγκρουση με τον οίκο Ντιόρ και η μάχη με την κατάθλιψη

Ιβ Σεν Λοράν, ο ιδιοφυής σχεδιαστής που απελευθέρωσε τη γυναίκα. Η σύγκρουση με τον οίκο Ντιόρ και η μάχη με την κατάθλιψη

Ο Ιβ Σεν Λοράν έγινε ο νεότερος σχεδιαστής του 20ου αιώνα και το όνομά του συνδέθηκε με την κομψότητα και την πρωτοτυπία.

Ο Κριστιάν Ντιόρ ανέδειξε το ταλέντο του και ο σύντροφός του, Πιέρ Μπερζέ, αποτέλεσε το θεμέλιο λίθο για τη δημιουργία του ομώνυμου οίκου μόδας.

Ο Σεν Λοράν έγινε γνωστός για τις καινοτομίες που έφερε στο χώρο της μόδας. Με μια ριζοσπαστική πράξη για την εποχή του, δημιούργησε για τις γυναίκες το παντελόνι «για όλες τις περιστάσεις», ένα ένδυμα που μέχρι τότε ήταν συνυφασμένο με τους άνδρες.

Στα σχέδιά του, χρησιμοποίησε μεταλλικά υφάσματα και έγινε ο εμπνευστής για τα σιθρού ρούχα.

Δεν έκρυψε την ομοφυλοφιλία του και τη σχέση του με τον Πιέρ Μπερζέ. Ο Σεν Λοράν οφείλει στον σύντροφό του πολλά από όσα κατάφερε στην επαγγελματική του ζωή, μεταξύ των οποίων ήταν και η δημιουργία του ομώνυμου οίκου του. Ο Μπερζέ τον υποστήριζε ακόμα και όταν χώρισαν, μέχρι το θάνατό του. Ο Σεν Λοράν είχε αναφέρει:

«Η Chanel απελευθέρωσε τις γυναίκες. Εγώ τους έδωσα δύναμη»

Η γνωριμία με τον Κριστιάν Ντιόρ και η ένταξή του στον οίκο μόδας

Ο Ιβ Σεν Λοράν ολοκληρώνοντας τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο Οράν της Αλγερίας, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου ξεκίνησε  σπουδές στη μόδα.

Το 1953,  με τη βοήθεια του πατέρα του, συνάντησε τον Μισέλ ντε Μπρουνόφ, αρχισυντάκτη του περιοδικού Vogue, ο οποίος τον συμβούλευσε να συνεχίσει τις σπουδές του. Το 1954, ο Σεν Λοράν σε γράμμα του προς τον Μπρουνόφ είχε γράψει: «Όπως προτείνατε, ζωγραφίζω πολύ και συνεχίζω να σχεδιάζω μοντέλα, σκηνικά, κοστούμια και φορέματα».

Ο Ιβ Σεν Λοράν. © Robert Doisneau / Gamma-Rapho. Πηγή: Musée YSL Paris

Η πρόσληψη από τον Ντιόρ

Το 1955, ενώ σπούδαζε ακόμα, τον συνάντησε πάλι και του έδειξε τα 50 πιο πρόσφατα σχέδιά του. Ο Μπρουνόφ εντυπωσιάστηκε. Χαρακτηριστικά είχε δηλώσει: «Ποτέ στη ζωή μου δε γνώρισα κάποιον πιο χαρισματικό».

Για αυτό, κανόνισε συνάντηση στην διάσημη oδό «Λεωφόρος Μονταίν 30» με τον Κριστιάν Ντιόρ. Ο κορυφαίος Γάλλος σχεδιαστής αναγνώρισε το ταλέντο του 18χρονου Σεν Λοράν και τον προσέλαβε αμέσως.

Η πρώτη του ανάθεση ήταν να διακοσμήσει την μπουτίκ του οίκου. Έπρεπε να δημιουργήσει την κατάλληλη ατμόσφαιρα για τις απαιτητικές πελάτισσες.

Ο Ιβ Σεν Λοράν κρατώντας ένα σχέδιο που του έφερε 1η θέση σε διαγωνισμό. © AP/SIPA Πηγή: Musée YSL Paris

Στο μεταξύ κέρδισε την εμπιστοσύνη του Ντιόρ, με αποτέλεσμα να του αναθέσει ακόμα περισσότερες δουλειές.

Ο Σεν Λοράν εργάστηκε δύο χρόνια στο πλευρό του. Ήταν παρών σε όλες τις φάσεις δημιουργίας των συλλογών ρούχων, ενώ σύντομα συμμετείχε και στον σχεδιασμό τους.

Ο Κριστιάν Ντιόρ είχε πει: «Ο Ιβ Σεν Λοράν είναι νέος, αλλά είναι τεράστιο ταλέντο. Στην τελευταία μου συλλογή τον θεωρώ “πατέρα” 34 από τα 180 σχέδια. Νομίζω ότι ήρθε η ώρα να το αποκαλύψουμε στον Τύπο. Το κύρος μου δεν θα υποφέρει από αυτό».

Ο θάνατος του Ντιόρ ως ευκαιρία καταξίωσης του Σεν Λοράν

Στις 24 Οκτωβρίου του 1957, ο Κριστιάν Ντιόρ πέθανε από καρδιακή προσβολή. Επιθυμία του ήταν ο προστατευόμενός του Σεν Λοράν να γίνει διάδοχός του.

Έτσι, στα 21 του, διορίστηκε καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου υψηλής ραπτικής.

Ο Ιβ Σεν Λοράν στην κηδεία του Κριστιάν Ντιόρ © Droits réservés. Πηγή: Musée YSL Paris

Αν και ο κόσμος της μόδας ήταν βυθισμένος στη θλίψη για τον χαμό του Ντιόρ, ο Σεν Λοράν είχε μόνο λίγους μήνες να προετοιμάσει την κολεξιόν «Άνοιξη – Καλοκαίρι 1958», η οποία θα παρουσιαζόταν στις 30 Ιανουαρίου του 1958 και ώρα 10:00 π.μ..

Κατάφερε μέσα σε 15 μέρες να δημιουργήσει πάνω από 600 σχέδια.

Όταν έφτασε η μεγάλη μέρα, όλοι ήταν ενθουσιασμένοι και περίμεναν να δουν με ανυπομονησία τα σχέδια του νεαρού Σεν Λοράν.

Η επίδειξη τελείωσε με χειροκροτήματα και επευφημίες.

Από το 1958 έως το 1960, δημιούργησε 6 κολεξιόν.

Η απομάκρυνση του Σεν Λοράν από τον οίκο Ντιόρ

Το 1960, ο Σεν Λοράν κλήθηκε να καταταγεί στο στρατό, κατά τη διάρκεια του πολέμου της Αλγερίας ,όπου έπαθε νευρικό κλονισμό.

Όσο καιρό απουσίαζε ο σχεδιαστής, ο Μαρσέλ Μπουσάκ, ο χρηματοδότης του οίκου Ντιόρ, τον αντικατέστησε με τον Μαρκ Μποάν. Ήταν επιφυλακτικός με τα σχέδια του Σεν Λοράν και τον θεωρούσε αρκετά ριζοσπαστικό.

Ο νεαρός σχεδιαστής έκανε μήνυση στον οίκο Ντιόρ για αθέτηση σύμβασης και κέρδισε. Με αυτά τα χρήματα έφτιαξε τον οίκο Ιβ Σεν Λοράν.

Ο χωρισμός του Μπερζέ για χάρη του Σεν Λοράν και η δημιουργία του οίκου

Στην κηδεία του Ντιόρ, παρευρισκόταν ο Πιέρ Μπερζέ. Αυτός και ο σύντροφός του ήταν στενοί φίλοι με τον εκλιπόντα. Η κηδεία ήταν το πρώτο μέρος που ο Σεν Λοράν και Μπερζέ συναντήθηκαν ως άγνωστοι.

Η επόμενη στιγμή που θα βρίσκονταν στον ίδιο χώρο θα ήταν στην επίδειξη μόδας, στις 30 Ιανουρίου του 1958. Ήταν η πρώτη φορά που ο Μπερζέ θα παρακολουθούσε τέτοιο σόου και ενθουσιάστηκε. Ακολούθησε η γνωριμία τους ήρθε σε δείπνο, λίγες μέρες μετά την επίδειξη.

Ο Ιβ Σεν Λοράν και ο Πιέρ Μπερζέ. Bernard Lipnitzki.© ROGER VIOLLET Πηγή: Musée YSL Paris

Μερικούς μήνες μετά, ο Μπερζέ χώρισε με τον σύντροφό του για τον Σεν Λοράν. Ο ίδιος είχε πει:

«Τον άφησα για να είμαι με τον Ιβ Σεν Λοράν… Πώς θα μπορούσα να αλλάξω εντελώς σε μια στιγμή; Πώς θα μπορούσα να ξεχάσω, να διαγράψω με ένα μόνο κτύπημα, τα οκτώ χρόνια που είχα περάσει με τον Μπερνάρ;

Ξαφνικά συνέβη το απροσδόκητο. Ίσως αυτό το απροσδόκητο πράγμα ήταν ο έρωτας με την πρώτη ματιά».

Το 1961, με παρότρυνση του Μπερζέ και με τα χρήματα που κέρδισε από τη μήνυση, ο Ιβ Σεν Λοράν άνοιξε τον δικό του οίκο.

Ο Πιέρ Μπερζέ. Πηγή: Wikipedia

Η επιχείρηση τη δεκαετία του ’70 επεκτάθηκε, φέρνοντας επανάσταση στο χώρο της μόδας, βγάζοντας άδεια για έτοιμα ενδύματα, δηλαδή ρούχα σε συγκεκριμένα σχέδια και τυποποιημένα μεγέθη κατά παραγγελία.

Πλέον, οι πελάτισσες δε θα χρειάζονταν να περιμένουν πολύ καιρό για τη δημιουργία ενός ρούχου. Ο οίκος παρήγαγε αξεσουάρ, αρώματα και ανδρικά ρούχα.

Ο Ιβ Σεν Λοράν εν ώρα εργασίας. Pierre Boulat.© Courtesy Association Pierre και Alexandra Boulat. Πηγή: Musée YSL Paris

Η μάχη του Σεν Λοράν με τις ουσίες και η στήριξη του Μπερζέ

Αν και το 1970 το ζευγάρι χώρισε, ο Μπερζέ δεν έπαψε να τον στηρίζει.

Ο Ιβ Σεν Λοράν έπασχε από κατάθλιψη, πάθαινε κρίσεις νευρικού κλονισμού και έκανε κατάχρηση ουσιών. Η ανάγκη να έχει δίπλα του τον Μπερζέ γινόταν όλο μεγαλύτερη.

Ο Μπερζέ από τη μεριά του, τον προστάτευε ιδιαίτερα από τον Τύπο. Προσπαθούσε η εικόνα του Σεν Λοράν που βγαίνει προς τα έξω να είναι καθώς πρέπει.

Στόχος του Μπερζέ, μέχρι και το θάνατό του, ήταν η δουλειά του σχεδιαστή να είναι πάντα στο προσκήνιο. Για αυτό και έφτιαξε δύο μουσεία για τον Σεν Λοράν.

Ο περίφημος σχεδιαστής πέθανε το 2008 και ο πρώην σύντροφός του το 2017.

Αρχική φωτογραφία: Ο σχεδιαστής το 1958 . Πηγή:  Son Yffic – https://museeyslparis.com/biographie/le-neiman-marcus-award

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.