Ένας ευκατάστατος άντρας, ντυμένος για επιτυχία: μαύρα κορδόνια, γραβάτα και κοφτερό κοστούμι με ρίγες. Γιατί λοιπόν κοιμάται σε ένα πεζοδρόμιο του Τόκιο μέσα στη νύχτα, κουλουριασμένος σαν έμβρυο στη μήτρα;
Το High Fashion, ένα νέο βιβλίο, δείχνει ότι αυτό δεν είναι μεμονωμένο περιστατικό.
Mοναχικοί επιχειρηματίες με κοστούμια και μπότες κοιμούνται στη μέση της πόλης. Μερικά ποτά μετά τη δουλειά μπορεί μερικές φορές να ξεφύγουν από τον έλεγχο. Όμως, στην «εταιρική» κουλτούρα της Ιαπωνίας, το να μεθύσεις και να μένεις κολλημένος χωρίς κρεβάτι φαίνεται να συμβαίνει συνέχεια.
«Όταν φύγει το τελευταίο τρένο, ένα παγκάκι της πόλης ή ο δρόμος είναι οι μόνες επιλογές που απομένουν. Για τους περισσότερους, ένα ξενοδοχείο είναι πολύ ακριβό», λέει ο Paweł Jaszczuk.
Αρχικά, ο γεννημένος στη Βαρσοβία φωτογράφος με έδρα το Τόκιο λέει ότι του τράβηξαν το βλέμμα αυτοί οι εργαζόμενοι για καθαρά αισθητικούς λόγους. «Η αντίθεση μεταξύ αυτών των καλοντυμένων ανδρών και του δρόμου τράβηξε την προσοχή μου και το μήνυμα ήρθε αργότερα».
«Οι φωτογραφίες δείχνουν ανθρώπους που είναι καταπονημένοι, υπεραγχωμένοι και εξαντλημένοι. Θέλουμε πραγματικά να καταλήξουμε έτσι;»
Αυτό το θέμα εμφανίζεται ξεκάθαρα στο βιβλίο του, το οποίο είναι διαμορφωμένο σαν ένα γυαλιστερό περιοδικό υψηλής ποιότητας, με τη ροή των εικόνων να δημιουργεί μια αυξανόμενη αίσθηση συντριβής.
Μερικοί από τους πρωταγωνιστές που φωτίζουν τα φλας μοιάζουν με θύματα δολοφονίας (ίσως σκοτώθηκαν από υπερβολική δουλειά), ακριβώς όπως μπορεί να τους απαθανάτισε ο Νεοϋορκέζος φωτογράφος Weegee.
Αλλά οι φωτογραφίες του Jaszczuk προχωρούν περισσότερο: υποδηλώνουν ότι βρισκόμαστε όλοι στο ίδιο εκμεταλλευτικό καπιταλιστικό-καταναλωτικό κρεβάτι και όλοι κοιμόμαστε καθώς κάνουμε τούμπες.
Η διαδρομή του Jaszczuk στη φωτογραφία – και στο Τόκιο – ήταν απρογραμμάτιστη. «Στις αρχές των 20 μου, έφυγα από την Πολωνία κυνηγώντας την περιπέτεια και πήγα στο Σίδνεϊ για να σπουδάσω γραφιστική», λέει. «Μετά από λίγο βαρέθηκα να κάθομαι πίσω από ένα γραφείο. Χρειαζόμουν κάποια ενέργεια. Η φωτογραφία μου ήρθε φυσικά». Στο Σίδνεϊ, γνώρισε μια Γιαπωνέζα, τη Ρέικο, την οποία και παντρεύτηκε. «Μετά την αποφοίτησή μας, αποφασίσαμε να πάμε στην Ιαπωνία».
Το τρέχον πρότζεκτ του Jaszczuk ασκεί επίσης κριτική στην καπιταλιστική εκμετάλλευση.
«Η φωτογραφία μου ωριμάζει μαζί μου, γίνεται πιο σοβαρή με την ηλικία», λέει. «Προσπαθώ να εγείρω ερωτήματα, να ενθαρρύνω τους ανθρώπους να σκεφτούν τον εαυτό τους και την ανθρώπινη φύση».
Πηγή: Guardian
Πηγή αρχικής φωτογραφίας: wikicommons
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr