To κείμενο έστειλε η αναγνώστριά μας Ελένη Κοντοτόλη
Τα «Απόρρητα της Νυρεμβέργης» (Judgment at Nuremberg) είναι Οσκαρικό δικαστικό δράμα σε σκηνοθεσία Στάνλεϊ Κρέιμερ, γυρισμένο το 1961 στην πόλη της Νυρεμβέργης.
Η πλοκή της ήταν βασισμένη στη Δίκη των Δικαστών. Μία από τις δίκες που προέκυψαν από τη δίκη των ναζί εγκληματιών και σε κάποιες αληθινές υποθέσεις χωρίς ωστόσο να αποτελεί πιστή ιστορική μεταφορά.
Στην
ταινία θίγεται και το ζήτημα της ευγονικής, δηλαδή μιας σειράς νόμων που σχετιζόταν με τις αναγκαστικές στειρώσεις. Το θέμα απασχολούσε ακόμα την αμερικανική κοινή γνώμη, αφού 29 πολιτείες διατηρούσαν μέχρι τότε σχετικά νομοθετήματα.
Την ταινία υποδέχθηκε με ενθουσιασμό το αμερικάνικο κοινό, αφενός γιατί υπήρξε από τις πρώτες ταινίες που καταπιάστηκαν με το Ολοκαύτωμα και αφ’ ετέρου εξαιτίας του λαμπρού καστ.
Τέσσερις από τους πρωταγωνιστές ( Σπένσερ Τρέισι, Μάρλεν Ντίτριχ, Μπαρτ Λάνκαστερ, Τζούντι Γκάρλαντ ) έχουν συμπεριληφθεί από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου στη λίστα με τους 25 μεγαλύτερους σταρ όλων των εποχών.
Λέγεται πως κάποιοι από τους πασίγνωστους ηθοποιούς λόγω του φορτισμένου περιεχομένου της ταινίας αρνήθηκαν να πληρωθούν (ο Κλιφτ ζήτησε μόνο να καλυφθούν τα έξοδα διαμονής του), ενώ κάποιοι άλλοι αμείφθηκαν συμβολικά.
Η ταινία μέχρι σήμερα συμπεριλαμβάνεται στις καλύτερες του είδους, Ενδιαφέρον ωστόσο προκαλούν και οι ιστορίες των πρωταγωνιστών.
Η Τζούντι Γκάρλαντ, επέστρεψε με αυτήν την ταινία έπειτα από 7 χρόνια στα κινηματογραφικά πλατό κι οι συμπρωταγωνιστές της την υποδέχθηκαν με χειροκροτήματα.
Η άλλοτε σούπερ σταρ που δεν ήταν πια στην πρώτη της νεότητα, θέλησε να χάσει, πριν τα γυρίσματα, τα περιττά της κιλά, ο σκηνοθέτης όμως την προέτρεψε να μην το κάνει για να ταιριάζει καλύτερα η εικόνα της στην νοικοκυρά που υποδυόταν.
Η Γκάρλαντ τον άκουσε, η εικόνα της βγήκε απόλυτα φυσική και με μια συγκλονιστική ερμηνεία, παρότι ο ρόλος της ήταν μικρός σε διάρκεια, κατάφερε να πάρει το Όσκαρ β’ γυναικείου ρόλου.
Ο νεότατος και άγνωστος στο ευρύ κοινό Μαξιμίλιαν Σελ, άρπαξε το ρόλο του Γερμανού συνηγόρου την τελευταία στιγμή μέσα από τα χέρια του Μάρλον Μπράντο.
Ο Μπράντο είχε ενθουσιαστεί με το ρόλο, ωστόσο ο Σελ κατάφερε με την ερμηνεία του να πείσει το σκηνοθέτη πως ήταν ο κατάλληλος. Η επιλογή του δικαιώθηκε κι ο Σελ κέρδισε το Όσκαρ Α΄ Ανδρικού Ρόλου, το πρώτο Όσκαρ για γερμανόφωνο ηθοποιό μετά τον πόλεμο.
- Σπένσερ Τρέισι και Μάρλεν Ντίτριχ
Η Γερμανίδα στην καταγωγή Μάρλεν Ντίτριχ, η οποία στη διάρκεια του πολέμου είχε ταχθεί στο πλευρό των Συμμάχων, βίωσε στα γυρίσματα μια εξαιρετικά επώδυνη εμπειρία όταν κλήθηκε λόγω του σεναρίου να υποστηρίξει με σθένος πως ο γερμανικός λαός δεν είχε την παραμικρή ιδέα για τα εγκλήματα που είχαν διαπραχθεί.
Η Ντίτριχ είπε πως το κείμενο ήταν “αποκρουστικό” και χρειάστηκε τη βοήθεια των συμπρωταγωνιστών της για να καταφέρει να ολοκληρώσει τις σκηνές της.
- Ο Mοντγκόμερι Κλιφτ σε σκηνή από την ταινία
Ο Μοντγκόμερι Κλιφτ υποδύθηκε έναν κακοποιημένο άνδρα που, λόγω πολιτικών πεποιθήσεων, είχε εξαναγκαστεί σε στείρωση.
Ο Κλιφτ, λίγα μόλις χρόνια πριν τα γυρίσματα της ταινίας είχε εμπλακεί σε ένα τρομερό τροχαίο ατύχημα με αποτέλεσμα να υποστεί πολλαπλές επεμβάσεις και βασικές αλλοιώσεις στα χαρακτηριστικά του προσώπου του. Είχε παραμείνει όμως ένας σπουδαίος ηθοποιός, όπως απέδειξε με την ερμηνεία του, η οποία αν και μόλις δώδεκα λεπτά στάθηκε αρκετή να του χαρίσει υποψηφιότητα για το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου.
Η παγκόσμια πρεμιέρα έγινε στο Βερολίνο, υπό την αιγίδα του Δημάρχου και συνέπεσε με την ανάγνωση της καταδικαστικής απόφασης για το ναζί εγκληματία Άντολφ Άιχμαν, ο οποίος καθ όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων δικαζόταν στο Ισραήλ για εγκλήματα κατά του εβραϊκού λαού.
Όσοι αναγνώστες επιθυμούν να στέλνουν κείμενα μπορούν να μας τα στέλνουν στη διεύθυνση: info@mixanitouxronou.gr Εφόσον τηρούνται κάποιες προϋποθέσεις, που έχουν να κάνουν με το ύφος της ιστοσελίδας, θα δημοσιεύονται. Η ΜτΧ δεν ευθύνεται για τυχόν ανακρίβειες στα κείμενα των αναγνωστών
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: «Δεν ξέρω πως έγιναν αυτά τα εγκλήματα», «δεν είπα ποτέ ότι οι Εβραίοι είναι κατώτεροι»… Τι είπαν οι κορυφαίοι Ναζί στη Δίκη της Νυρεμβέργης, όπου κατηγορούσαν ο ένας τον άλλο για να γλυτώσουν