Καλοκαίρι 1969. Πεταλιοί στο Νότιο Ευβοϊκό.
Η Ντίβα της όπερας Μαρία Κάλλας απολαμβάνει τις διακοπές παρέα με τον Ιταλό σκηνοθέτη Πιερ Πάολο Παζολίνι.
Ένα χρόνο πριν, η Κάλλας είχε καταρρεύσει ψυχολογικά, επειδή ο αγαπημένος της Αριστοτέλης Ωνάσης, ενώ διατηρούσε ακόμα σχέση μαζί της, παντρεύτηκε την Τζάκι Κένεντι.
Η Κάλλας δεν είχε ξεπεράσει τον χωρισμό.
Στο πρόσωπο του Ιταλού σκηνοθέτη βρήκε ένα φίλο που της συμπαραστεκόταν και της κρατούσε συντροφιά.
Ήταν άλλωστε και εκείνος απογοητευμένος μιας και ο σύντροφός του Νινέτο είχε αρχίσει ν’ απομακρύνεται.
Παζολίνι και Κάλλας πέρναγαν πολλές ώρες μαζί στην παραλία.
Η Κάλλας απαθανάτισε τον φίλο της να ζωγραφίζει στην παραλία, αλλά και να απολαμβάνει τον ελληνικό ήλιο ξαπλωμένος στα βράχια στους Πεταλιούς στο Νότιο Ευβοϊκό.
Εκείνο το καλοκαίρι είχε ολοκληρωθεί και η συνεργασία τους στον κινηματογράφο με την ταινία «Μήδεια».
Ο σκηνοθέτης επέλεξε την Κάλλας για τον πρωταγωνιστικό ρόλο και ανέφερε σε συνέντευξή του ότι ήταν από τις λίγες φορές που ήξερε ποιος θα ερμηνεύσει τον ρόλο που ετοίμαζε: «Κάποιες φορές γράφω τα σενάριά μου χωρίς να γνωρίζω ποιος ηθοποιός θα ερμηνεύσει κάθε ρόλο. Σ’ αυτή την περίπτωση γνώριζα ότι θα ήταν η Μαρία Κάλλας, οπότε προσάρμοσα το γράψιμό μου πάνω της. Είχε μεγάλη επίδραση στη συγκρότηση του χαρακτήρα της ηρωίδας.[…]
Η βαρβαρότητα βαθιά μέσα της, που βγαίνει από το βλέμμα της, από τα χαρακτηριστικά της, δεν δείχνεται άμεσα.
Ανήκει σ’ έναν αγροτικό κόσμο, στην επαρχιακή Ελλάδα και μετά ανατράφηκε με την αστική κουλτούρα. Κατά κάποιο τρόπο, προσπάθησα να επικεντρώσω την πολυπλοκότητα της Μήδειας πάνω στο χαρακτήρα της».
Κάλλας- Παζολίνι. Φιλία ή έρωτας;
Πριν καταλήξουν στην Ελλάδα, Κάλλας και Παζολίνι είχαν ταξιδέψει στο εξωτερικό (Παρίσι και Νότιο Αφρική) για να προωθήσουν την ταινία τους.
Τα ταξίδια αυτά τους έφεραν ακόμα πιο κοντά και τότε κυκλοφόρησε η φήμη ότι δεν ήταν απλά συνεργάτες αλλά και εραστές.
Ο Παζολίνι είχε αφιερώσει το ποίημά του «Δαχτυλίδι» στην Κάλλας, μαζί με ένα αληθινό δαχτυλίδι, που της δώρισε ως επισφράγιση της φιλίας ή του έρωτά τους όπως ισχυρίστηκαν πολλοί.
Την είχε φιλήσει στο στόμα μπροστά σε παπαράτσι.
Επιβεβαίωνε τις φήμες ή έπαιζε το παιχνίδι της δημοσιότητας;
Κανείς δεν επιβεβαίωσε με στοιχεία αν μεταξύ της Κάλλας και του Παζολίνι υπήρξε ερωτική σχέση.
Το σίγουρο είναι ο Ιταλός που είχε παραδεχτεί πως ήταν ομοφυλόφιλος, είχε μεγάλη αδυναμία στη Μαρία.
Αυτό φαίνεται και από μια επιστολή της Οριάνα Φαλάτσι προς τον Παζολίνι:
«Ήταν στο Ρίο ντε Ζανέιρο. Είχες έρθει για διακοπές με την Μαρία Κάλλας. Οι εφημερίδες έγραφαν πως ήσασταν εραστές. Ήσασταν; Ξέρω πως δύο φορές στη ζωή δοκίμασες ν’ αγαπήσεις μια γυναίκα και δεν τα κατάφερες. Αλλά νομίζω πως δεν ήταν η Μαρία μια από τις δύο. Ήσασταν πολύ διαφορετικοί χαρακτήρες, άλλη η αισθητική του ενός, άλλη του άλλου. Κι όμως δείχνατε τόσο ενωμένοι. Κάτι σας έδενε. Μια συνέργεια. Μια μυστήρια συνενοχή. Υποψιάζομαι πως εσύ την έβλεπες σαν αδελφή σου κι έκανες ό,τι μπορούσες για να ξεχάσει τον Ωνάση. Δεν τη βαριόσουνα ποτέ. Τη βοηθούσες ακόμη και να βάλει ή να βγάλει τα ρούχα της. Στην παραλία την περιποιόσουν αλείφοντας την πλάτη της με λάδι. Στα εστιατόρια δεχόσουν ήρεμος και με συγκατάβαση όλα της τα καπρίτσια, σαν υπομονετικός νοσηλευτής δημόσιου νοσοκομείου. Ναι, είχες μέσα σου τον ηρωισμό του ιεραπόστολου που βοηθάει λεπρούς, την καλοσύνη του αγίου που υπομένει με χαρά το μαρτύριο.
Ένα απόγευμα στην Κοπακαμπάνα (ο ουρανός ήταν χρυσοκόκκινος κι η Μαρία είχε αποκοιμηθεί στην άμμο), άρχισα να σου μιλώ για το πως βασάνιζαν οι βραζιλιάνοι τους πολιτικούς κρατουμένους. Σου περιέγραφα τα ηλεκτροσόκ, μ’ άκουγες απρόθυμα, σχεδόν ενοχλημένος που οι περιγραφές μου χαλούσανε τη μαγεία του ηλιοβασιλέματος. Κι όταν το κατάλαβες πως η αδιαφορία σου με πλήγωνε, άλλαξες κουβέντα».
Μετά το καλοκαίρι του ’69 και τις κοινές τους διακοπές, διατήρησαν τη φιλία τους μέσω αλληλογραφίας.
Μάλιστα σε ένα γράμμα της Κάλλας προς τον Παζολίνι τον Ιούλιο του 1971, τον παρηγορεί για τον χωρισμό του με τον Νινέτο:
«Πρέπει να βρούμε τη δύναμη στο εσωτερικό του εαυτού μας, τουλάχιστον φαινομενικά. Δεν σου μιλάω σαν μητέρα, αγαπημένε μου Πιερ Πάολο, ούτε εγώ σε είδα ποτέ σαν τον πατέρα μου. Τα βιβλία ξέρουν πολλά πράγματα, όχι όμως τη σκληρή πραγματικότητα και δεν διδάσκουν ό,τι σκέπτομαι και θα πιστεύω μέχρι τον θάνατό μου, δηλαδή αυτό που μόνο ο άνθρωπος μπορεί να κάνει, με μόνη τη θέληση του, την αγάπη στον εαυτό του και την υπερηφάνεια του».
Πηγή χαρακτηριστικής εικόνας: Wikimediamtx Commons
Διαβάστε στη “ΜτΧ”: “Η σκληρή δίαιτα της Μαρίας Κάλλας και τα ηλεκτρικά μασάζ, που τη μεταμόρφωσαν σε μια κομψή γυναίκα”
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr