Η πρώτη ταινία επιστημονικής φαντασίας έχει τίλο “Ταξίδι στη Σελήνη” και γυρίστηκε σχεδόν επτά δεκαετίες πριν να πατήσει ο άνθρωπος το πόδι του στο φεγγάρι.
Δημιουργός της ήταν ο Ζώρζ Μελιές, πρώην ταχυδακτυλουργός σε θέατρο, ο οποίος όμως είχε ήδη αρχίσει να ασχολείται με τον κινηματογράφο μερικά χρόνια νωρίτερα.
Τον Σεπτέμβριο του 1902 προβλήθηκε στους κινηματογράφους η ταινία του με τίτλο, “Le voyage dans la lune”.
Ένα φιλμ διάρκειας 8 -16 λεπτών, ανάλογα με το πόσα καρέ ανά δευτερόλεπτο προβάλλονταν, με πρωταγωνιστές τον ίδιο τον Μελιές, τον Βικτόρ Αντρέ, τον Μπλετ Μπερνόν και τον Ζαν Ντ’ Αλσί.
Βασισμένη στο βιβλίο του Ιουλίου Βερν “Από τη Γη στη Σελήνη” και “Άνθρωποι στην Σελήνη” του Χέρμπερτ Γουέλς, η ταινία αφηγείται την ιστορία μιας ομάδας αστρονόμων οι οποίοι μέσω ενός τεράστιου κανονιού εκτοξεύονται στο διάστημα, φτάνουν στο φεγγάρι και αντιμετωπίζουν τους κατοίκους του.
Η πιο γνωστή σκηνή της ταινίας είναι η εικόνα του διαστημόπλοιου σφηνωμένου στο μάτι του φεγγαριού.
Στοίχισε 10.000 φράγκα, ολοκληρώθηκε σε τρεις μήνες και ο Μελιές χρησιμοποίησε πρωτοποριακές τεχνικές κινουμένων σχεδίων και ειδικών εφέ σε συνδυασμό με δημιουργικό μοντάζ.
Η “πειρατεία”
Ο Μελιές ήλπιζε όχι μόνο να αποσβέσει το τεράστιο για την εποχή ποσό που δαπάνησε, αλλά να βγάλει ακόμα περισσότερα χρήματα όταν η ταινία θα προβαλλόταν στις κινηματογραφικές αίθουσες της Αμερικής.
Έπεσε θύμα πειρατείας όμως από τον εφευρέτη Τόμας Έντισον ο οποίος έβαλε συνεργάτες του και κόπιαραν την ταινία, διανέμοντάς την σε όλη τη χώρα μέσα σε λίγες εβδομάδες. Η κατοχύρωση πνευματικών δικαιωμάτων εκείνη την εποχή ήταν άγνωστος όρος κι έτσι τα χρήματα από την πώληση της ταινίας, που έκανε μεγάλη επιτυχία, πήγαν στον Έντισον!
Λίγα χρόνια αργότερα η εταιρία του κήρυξε πτώχευση κι ο Μελιές έγινε πωλητής παιχνιδιών.
Η προσφορά του στον κινηματογράφο αναγνωρίστηκε από την Ακαδημία των Τεχνών της Γαλλίας, ενώ το 1931 του απονεμήθηκε το Βραβείο της Λεγεώνας της Τιμής. Από το 1946 έχει θεσμοθετηθεί η ετήσια απονομή του Βραβείου Μελιές για την καλύτερη γαλλική κινηματογραφική παραγωγή.
Σκηνές από την ταινία χρησιμοποιήθηκαν στο βίντεο κλιπ του “Heaven For Everyone” των Queen, ενώ το κλιπάκι της επιτυχίας των Smashing Pumpkins “Tonight, Tonight” είναι εμπνευσμένο από το φιλμ του Μελιές.
Η πλήρης κόπια της ταινίας, επιχρωματισμένη με το χέρι, ανακαλύφθηκε το 2002 σε μια αποθήκη της Γαλλίας και μετά την αποκατάστασή της προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Βωβού Κινηματογράφου του Πορντενόνε, ένα χρόνο αργότερα.
Ο Μελιές ήταν από τους ελάχιστους θεατές που παρακολούθησαν την πρώτη κινηματογραφική προβολή των αδερφών Λυμιέρ. Εντυπωσιασμένος ζήτησε από τον Λουί Λυμιέρ τα δικαιώματα χωρίς όμως να καταφέρει να τα αποκτήσει.
Έτσι αποφάσισε να κινηθεί μόνος του. Αγόρασε μια μηχανή και άρχισε τους πειραματισμούς.
Στην αρχή γύριζε ταινίες καταγράφοντας την πραγματικότητα, όμως, ένα λάθος του, αποκάλυψε τα άγνωστα έως τότε κινηματογραφικά εφέ.
Λόγω εμπλοκής σε μια λήψη, ένα λεωφορείο μεταμορφωνόταν σε νεκροφόρα και οι γυναίκες σε άντρες.
Ο Μελιές ενθουσιάστηκε από το αποτέλεσμα και άρχισε να επαναλαμβάνει σκόπιμα “το λάθος” του.
Πέρασαν τρία χρόνια μέχρι να τελειοποιήσει τα εφέ που ήθελε και πριν αρχίσει τα γυρίσματα για το “Ταξίδι στη Σελήνη”.
Ο Μελιές φέρεται επίσης ως ο δημιουργός και των πρώτων έγχρωμων ταινιών, τις οποίες κατάφερε να δημιουργήσει χρωματίζοντας τα κινηματογραφικά καρέ με το χέρι.
Το 1897 σκηνοθέτησε και γύρισε ταινίες μικρού μήκους με θέμα την Ελλάδα, όπως η “Ναυμαχία στην Ελλάδα” και “Σφαγές στην Κρήτη”.
Η ταινία του Μελιές θεωρείται ότι άνοιξε τoν δρόμο για τη δημιουργία ολόκληρης βιομηχανίας στο χώρο του θεάματος.
Δείτε την ταινία
Διαβάστε στη “ΜτΧ”: Σκηνοθέτες που λύνουν τις διαφορές τους με πυγμαχία, που γυρίζουν ταινίες σε τηλεφωνικό θάλαμο και που τους παρακαλάνε να μη γυρίσουν άλλη ταινία. Τα χειρότερα έργα του σινεμά που άφησαν ιστορία
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr