Κρυμμένη μέσα στο καταπράσινο φαράγγι του Βουραϊκού και σε απόσταση 10 χιλιομέτρων από τα Καλάβρυτα, βρίσκεται ένα από τα ομορφότερα χωριά της Αχαΐας: η Ζαχλωρού.
Το όνομά της προήλθε από τη σλαβική λέξη “Ζάγκλορο”, που σημαίνει “πίσω από τα βουνά”, και χτίστηκε στα χρόνια της Τουρκοκρατίας από καταδιωκόμενους Ηπειρώτες.
Βρίσκεται σε υψόμετρο 623 μέτρων και οι λιγοστοί μόνιμοι κάτοικοί της ασχολούνται κυρίως με τη κτηνοτροφία και τη γεωργία.
Ανάμεσα στα πλατάνια και δίπλα στο ποτάμι του Βουραϊκού υπάρχουν ξενώνες και ταβέρνες, όπου ο επισκέπτης μπορεί να απολαύσει τα τοπικά εδέσματα και την ιδιαίτερη φιλοξενία των κατοίκων.
Η ομορφότερη διαδρομή τρένου της Ελλάδας
Για να φτάσει κανείς στη Ζαχλωρού, πρέπει να πάρει το τρένο. Κι όχι οποιοδήποτε τρένο, αλλά τον θρυλικό Οδοντωτό Σιδηρόδρομο, δηλαδή τη σιδηροδρομική γραμμή στενού εύρους και μήκους 22 χιλιομέτρων που συνδέει το Διακοφτό με τα Καλάβρυτα.
Για όποιον έχει κάνει το δρομολόγιο, θεωρείται μία συναρπαστική και αξέχαστη εμπειρία. Η διαδρομή, μέσα από βράχια και γκρεμούς, θεωρείται η ομορφότερη της Ελλάδας και μία από τις πιο εντυπωσιακές στην Ευρώπη, όπως μαρτυρούν επιβάτες.
Η πλούσια βλάστηση, τα τρεχούμενα νερά και οι απόκρημνοι βράχοι δημιουργούν ένα σκηνικό κινηματογραφικό και απαράμιλλης ομορφιάς.
Όταν ο επισκέπτης φτάνει στο σταθμό της Ζαχλωρούς, αντικρίζει μια ταμπέλα με την ονομασία “Μέγα Σπήλαιο”. Κι αυτό, διότι άνωθεν του χωριού, σε απόσταση περίπου 45 λεπτών, βρίσκεται η Μονή Μεγάλου Σπηλαίου.
Θεωρείται το παλαιότερο μοναστήρι στην Ελλάδα, διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο κατά τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα και προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο.
Δείτε τον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο και την Ζαχλωρού Αχαΐας μέσα από τα εκπληκτικά πλάνα του συνεργάτη μας, Μαρίνου Χαραλαμπόπουλου (Travel Inspiration):
Η ιστορία του Οδοντωτού Σιδηρόδρομου
Ο Οδοντωτός Σιδηρόδρομος αποτέλεσε έμπνευση του Χαριλάου Τρικούπη. Το όραμά του ήταν να φτάσει το τρένο μέχρι την Τρίπολη, αλλά οι καθυστερήσεις στην κατασκευή της γραμμής Διακοφτό-Καλάβρυτα και οι υπερβάσεις στο κόστος ήταν οι λόγοι, για τους οποίους η γραμμή δεν επεκτάθηκε μέχρι εκεί.
Η μελέτη ανατέθηκε σε Γάλλους επιστήμονες. Συνέδραμαν επίσης Ιταλοί τεχνίτες, οι οποίοι διέθεταν εμπειρία από ανάλογα έργα στις Άλπεις. Το κόστος κατασκευής θα ξεπερνούσε το 1.000.000 δραχμές.
Το έργο άρχισε το 1889 και εγκαινιάστηκε το Μάρτιο του 1896, επί κυβερνήσεως Θεόδωρου Δηλιγιάννη. Από τότε και μετά, Οδοντωτός και Βουραϊκός “πορεύονται” μαζί.
Η υλοποίηση του έργου συνέβαλε αποφασιστικά στην τουριστική ανάπτυξη και κίνηση των Καλαβρύτων και των όμορων χωριών, αλλά δεν έγινε εις βάρος του φυσικού περιβάλλοντος.
Η κατασκευή έγινε με απόλυτο σεβασμό στο ιδιαίτερο οικοσύστημα του φαραγγιού. Το τρένο ενσωματώθηκε τόσο καλά στο φυσικό περιβάλλον, που μοιάζει σαν να βρισκόταν πάντα εκεί.
Η πρώτη μηχανή ήταν ατμοκίνητη και σε κάθε στάση του τρένου είχαν φτιαχτεί υδατόπυργοι, από τους οποίους γέμιζαν με νερό τα καζάνια των μηχανών. Στα χρόνια της Κατοχής, οι Γερμανοί εκτροχίασαν την παλιά μηχανή και κατέστρεψαν τις γραμμές.
Μεταπολεμικά, ο σιδηρόδρομος αποκαταστάθηκε στην αρχική του μορφή και ήρθαν νέα βαγόνια με πετρελαιοκίνητη μηχανή. Σήμερα η πρώτη ατμοκίνητη μηχανή που χρησιμοποιήθηκε κοσμεί τον σταθμό του Διακοπτού.
Η ιδιαίτερη τεχνική κατασκευής
Ο Οδοντωτός αποτέλεσε ένα από τα δυσκολότερα έργα για την εποχή του, λόγω του ιδιαίτερα δύσβατου εδάφους και του μεγάλου υψομέτρου στο οποίο κατέληγε. Για να ξεπεραστούν αυτές οι δυσκολίες, ο σιδηρόδρομος κατασκευάστηκε με την τεχνική της οδόντωσης.
Βάσει αυτής, το τρένο γαντζώνεται, χρησιμοποιώντας κατάλληλα γρανάζια, σε οδοντωτές σιδηροτροχιές στα σημεία όπου η κλίση του εδάφους υπερβαίνει το 10%. Από εκεί προέρχεται και η ονομασία του σιδηρόδρομου.
Η γραμμή του Οδοντωτού έχει πλάτος 75 εκατοστά. Είναι πολύ στενή, αλλά όχι η στενότερη της Ελλάδας, μια και ο “τίτλος” αυτός ανήκει στο επίσης θρυλικό τρενάκι του Πηλίου, γνωστού και ως “Μουτζούρη”.
Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Μαρίνος Χαραλαμπόπουλος (Travel Inspiration)
Ειδήσεις σήμερα:
- Ηλιοφάνεια, χωρίς βροχές με σταθερές θερμοκρασίες. Αναλυτική πρόγνωση
- “Όχι” της Χαμάς για σύντομη εκεχειρία στη Γάζα. Τι ζητά η οργάνωση
- Σερβία. Στους 14 οι νεκροί από κατάρρευση οροφής στον σιδηροδρομικό σταθμό του Νόβι Σαντ (βίντεο)
- Απεργία πείνας ξεκινά ο πρώην πρόεδρος της Βολιβίας, Έβο Μοράλες. Οι λόγοι που τον ώθησαν
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ