Η Ρόζα Μπότσαρη το 1844 χαρακτηρίστηκε η πιο όμορφη Ελληνίδα, μετά το τέλος της Επανάστασης του 1821. Το πορτραίτο της βρίσκεται στην «Πινακοθήκη των Καλλονών» στη Γερμανία, μια συλλογή από 36 πορτρέτα των ωραιότερων γυναικών της εποχής.
Την Ρόζα είχε επιλέξει η Αμαλία, η πρώτη Βασίλισσα της Ελλάδας για να βρίσκεται στον στενό της κύκλο ως «κυρία επί των τιμών». Η μόλις 18χρονη βασίλισσα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, μόλις έφτασε στην Ελλάδα, θέλησε να δημιουργήσει την δική της βασιλική αυλή.
Η Αμαλία οργάνωσε τον οίκο της έχοντας ως πρότυπο το Βαυαρικό. Για την βασιλική ακολουθία επέλεξε Ελληνίδες από τις οικογένειες των αγωνιστών της επανάστασης για να στείλει το μήνυμα ότι θα σεβαστεί τα πρόσωπα που συνέβαλαν στην εθνική προσπάθεια για απελευθέρωση. Δίπλα σε αυτές τοποθέτησε και κάποιες Γερμανίδες κυρίες, που τη συνόδευαν.
Ρόζα Μπότσαρη. Η κυρία επί των τιμών που γοήτευσε
Η βασίλισσα ήθελε να φτιάξει μια νέα αριστοκρατική τάξη, η οποία θα αποτελούταν από όμορφες και χαρισματικές γυναίκες που θα τηρούσαν το εθιμοτυπικό της αυλής. Οι κυρίες επί των τιμών ήταν η εικόνα της Αμαλίας προς τα έξω και για αυτό έπρεπε να ήταν οι καλύτερες.
Από τις πρώτες κυρίες που προσέλαβε στη βασιλική αυλή ήταν η κόρη του Σουλιώτη οπλαρχηγού Μάρκου Μπότσαρη, η Ρόζα (Κατερίνα) Μπότσαρη. Η Αμαλία την γνώρισε, όταν ήταν μόλις 16 ετών.
Η επίσκεψη στο Μόναχο και το πορτραίτο στην Πινακοθήκη των Καλλονών
Ένας από τους ρόλους της ήταν να συνοδεύει τη βασίλισσα σε επίσημες επισκέψεις στις διάφορες βασιλικές αυλές της Ευρώπης.
Το ταξίδι της Αμαλίας στο Μοναχό πέρασε στην ιστορία, καθώς κατά την τελετή υποδοχής από τον πεθερό της, Λουδοβίκο Α΄, ο Βασιλιάς της Βαυαρίας εξέφρασε δημόσια τον θαυμασμό του για την νεαρή συνοδό της βασίλισσα της Ελλάδας, Ρόζα Μπότσαρη. Η αντίδρασή του ήταν αστραπιαία και λέγεται ότι έδωσε αμέσως εντολή να της κάνουν το πορτρέτο για να αποτυπωθεί η αιώνια ομορφιά της.
Ο Λουδοβίκος, πατέρας του Όθωνα, υπήρξε ένας αυθεντικός λάτρης του αρχαιοελληνικού πολιτισμού και ήταν αυτός που αποφάσισε το νεοσύστατο Βασίλειο της Ελλάδας να έχει πρωτεύουσα την Αθήνα, που τότε ήταν κατεστραμμένη από τους πολέμους και τις διαρκείς πολιορκίες. Ο Βαυαρός βασιλιάς, που ανήκε στη δυναστεία των Βίττελσμπαχ, ήταν φανατικός ελληνιστής και συλλέκτης έργων τέχνης.
Ως φιλότεχνος ανέγειρε πάρα πολλά νεοκλασικά κτήρια στο Μόναχο με πρότυπο την αρχιτεκτονική της αρχαίας Ελλάδας. Ανάμεσα στα έργα του ήταν η δημιουργία της Πινακοθήκης των καλλονών στο Παλάτι του Νίμφενμπουργκ.
Κάλεσε τον Γερμανό ζωγράφο Γιόζεφ Καρλ Στίλερ να φιλοτεχνήσει το πορτραίτο της Ρόζας και στη συνέχεια να τοποθετηθεί στην Πινακοθήκη των ωραιότερων γυναικών της εποχής. Την ζωγράφισε με το φόρεμα της Αμαλίας, που καθιερώθηκε ως παραδοσιακή φορεσιά στην Ελλάδα.
Η έκθεση με τις 36 προσωπογραφίες, οι οποίες δημιουργήθηκαν μεταξύ 1827 – 1850, περιλάμβανε τις πιο όμορφες γυναίκες της αριστοκρατίας και της μεσοαστικής τάξης του Μονάχου. Οι περισσότερες φιλοτεχνήθηκαν από τον Στίλερ.
Μεταξύ των πορτραίτων, βρίσκονται οι προσωπογραφίες των ερωμένων του Λουδοβίκου Α’ Λόλα Μοντές, διάσημη χορεύτρια ισπανικών χορών, η μαρκησία Μαριάννα Φλορέντσι και Τζέην Ελίζαμπεθ Ντίγκμπυ.
Το 1844, ο βασιλιάς της Βαυαρίας, Λουδοβίκος Α΄, τίμησε την Ρόζα Μπότσαρη με το χρυσό σταυρό
Η αναβίωση της Ρόζας στο Μουσείο Ακρόπολης
Διακόσια χρόνια μετά την ελληνική επανάσταση, παρουσιάστηκε στο Μουσείο Ακρόπολης μια εμβληματική έκθεση των Ανατόλι Γκεοργκίεβ και Βαγγέλη Κύρη με τίτλο «Ένδυμα Ψυχής».
Ανάμεσα στις 70 ενδυμασίες και στολές του προπερασμένου αιώνα, που διαφύλαξε η αγάπη και το μεράκι ανθρώπων από το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, ήταν και αυτή που φορούσε η Ρόζα Μπότσαρη στο Μόναχο.
Οι δημιουργοί της έκθεσης, εμφάνισαν στην θέση της Ρόζας Μπότσαρη την ηθοποιό Χριστίνα Χειλά Φαμέλη, που φωτογραφήθηκε φορώντας το ιστορικό κοντογούνι με το οποίο η Ρόζα είχε απεικονιστεί κατά την επίσκεψή της με την βασίλισσα Αμαλία τον βασιλικό οίκο των Βίττελσμπαχ.
Η ζωή της Ρόζας Μπότσαρη στην Επανάσταση του 1821
Η Ρόζα Μπότσαρη γεννήθηκε στην Ήπειρο, γύρω στο 1820. Με το ξέσπασμα της ελληνικής επανάστασης, ενώ βρισκόταν στα Ιωάννινα, αιχμαλωτίστηκε με άλλα γυναικόπαιδα και μεταφέρθηκε στα τουρκικά χαρέμια. Η ζωή της κινδύνεψε πολλές φορές, αλλά διασώθηκε όταν βρέθηκε υπό την προστασία Οθωμανών γυναικών ανωτέρων τάξεων, εκ των οποίων μία ήθελε να την υιοθετήσει.
Τελικά απελευθερώθηκε μετά από ανταλλαγή ή εξαγορά των ομήρων από την οικογένεια Μπότσαρη. Έτσι ξαναβρήκε τους συγγενείς της.
Η βασίλισσα Αμαλία, τιμώντας το θάρρος κα τη θυσία του Μάρκου Μπότσαρη στον αγώνα και εκτιμώντας την χαρισματική προσωπικότητα της μικρής Ρόζας, τη διόρισε ως κυρία επί των τιμών.
Έμεινε κοντά της μέχρι το 1844, όταν τη ζήτησε σε γάμο ο στρατηγός Γεώργιος Καρατζάς, με τον οποίο απέκτησε τέσσερα παιδιά, δύο εκ των οποίων τα έχασαν σε μικρή ηλικία.
Τη θέση της πήρε η 17χρονη Φωτεινή Μαυρομιχάλη, η κόρη του αγωνιστή Αναστάσιου Μαυρομιχάλη και εγγονή του Πετρόμπεη ,που αργότερα η Αμαλία την απέλυσε γιατί την ζήλεψε υποπτευόμενη ότι είχε φλερτ με τον βασιλιά Όθωνα.
Η Ρόζα Μπότσαρη πέθανε το 1875, στην Αθήνα. Η ποικιλία τριαντάφυλλου που πήρε το όνομά της, «Rosa Botsaris», της χάρισε μια θέση στην αιωνιότητα.
Αρχική φωτογραφία: Κολάζ από Wikipedia & Wikipedia
Ειδήσεις σήμερα:
- «Κίνημα Δημοκρατίας», το όνομα του νέου κόμματος Κασσελάκη. Live η ιδρυτική διακήρυξη
- Λίβανος. Η στιγμή που ισοπεδώνεται με πέντε πυραύλους μια οκταώροφη πολυκατοικία. Τέσσερις νεκροί (βίντεο)
- Απαγορευτικό απόπλου λόγω ισχυρών ανέμων.Τα δρομολόγια που δεν εκτελούνται. Πτώσεις δέντρων και στα Τρίκαλα
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr