Αναφέρεται συχνότερα ως “το δεξί χέρι του Στίβεν Σπίλμπεργκ” ή “η πρώην σύζυγος του Χάρισον Φορντ”. Κι όμως, η Μελίσα Μάθισον άφησε στίγμα με το δικό της όνομα στην παγκόσμια κινηματογραφική ιστορία.
Γεννήθηκε τον Ιούνιο του 1950 στο Λος Άντζελες. Με πατέρα δημοσιογράφο και μητέρα κριτικό εστιατορίων, κόλλησε από μικρή το “μικρόβιο” της συγγραφής. Ωστόσο, η απόφαση να ασχοληθεί επαγγελματικά ήρθε τυχαία.
‘Οταν ο σκηνοθέτης Φράνσις Φορντ Κόπολα, που ήταν οικογενειακός φίλος των Μάθισον, της πρότεινε να γίνει βοηθός του στον “Νονό ΙΙ”, η Μελίσα αποφάσισε να παρατήσει τελείως το πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϋ. Ο κινηματογράφος την μάγεψε. Και ο Κόπολα εντόπισε κατευθείαν το ταλέντο της 23χρονης και την ενθάρρυνε να γράψει το δικό της σενάριο.
Έτσι “γεννήθηκε” το πρώτο της κινηματογραφικό παιδί: “Η Μαύρη Καλλονή”. Σε σενάριο Μελίσα Μάθισον και σκηνοθεσία Φράνσις Φορντ Κόπολα, η ταινία διηγούταν την ιστορία ενός αλόγου που σώζει τη ζωή ενός μικρού αγοριού, ενώ αναμεσά τους αναπτύσσεται μια ισχυρή φιλία. Το φιλμ απέσπασε καλές κριτικές και έκανε εισέπραξε 37,8 εκατομμύρια δολάρια. Το σημαντικότερο για την καριέρα της νεαρής Μελίσα όμως, ήταν ότι τράβηξε την προσοχή του Στίβεν Σπίλμπεργκ.
“ΕΤ ο Εξωγήινος”
Την περίοδο εκείνη, στο μυαλό του Σπίλμπεργκ στριφογύριζε η ιδέα της ιστορίας ενός εξωγήινου που θα γινόταν φίλος με ένα αγόρι. Ήθελε να εντάξει στοιχεία του δικού του παιδικού ψυχισμού που στιγματίστηκε από το διαζύγιο των γονιών του. Οι διάλογοι της Μάθισον στην “Μαύρη Καλλονή” τον συγκίνησαν. Ήταν ακριβώς αυτό που έψαχνε για την ταινία του. Έτσι, της πρότεινε να συνεργαστούν.
Ακολούθησε τις οδηγίες του, αλλά προσέθεσε και τις δικές της απόψεις κι έτσι η Μελίσα έγραψε το σενάριο του “ΕΤ”. Η αντίθεση της τραυματικής παιδικής ηλικίας του Σπίλμπεργκ με τις ξένοιαστες αναμνήσεις της Μάθισον, δημιούργησαν ένα μοναδικό αποτέλεσμα.
Απομονώθηκε για έξι βδομάδες και όταν παρέδωσε το σενάριο ο Σπίλμπεργκ είπε: “Θα μπορούσα να γυρίσω αυτήν την ταινία αύριο κιόλας”.
Ο “ΕΤ ο Εξωγήινος” κυκλοφόρησε στις κινηματογραφικές αίθουσες το 1982 και από την πρώτη μέρα προβολής, ήταν επιτυχία. Με έσοδα που ξεπέρασαν τα 792 εκατομμύρια, διατήρησε για 11 χρόνια το ρεκόρ του πιο κερδοφόρου φιλμ όλων των εποχών. Την επόμενη χρονιά, η Μελίσα Μάθισον προτάθηκε για Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου, ενώ κέρδισε το βραβείο της Ακαδημίας Επιστημονικής Φαντασίας Saturn.
Η ατάκα “Ε.Τ. phone home” κατατάσσεται από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου στην 15η θέση της λίστας με τις κορυφαίες ατάκες στην ιστορία του αμερικανικού σινεμά.
Η γνωριμία με τον Δαλάι Λάμα
Μετά την επιτυχία του “Ε.Τ.”, η Μελίσα δεν σταμάτησε να γράφει. Προτίμησε όμως να μη μετατραπεί σε “μηχανή παραγωγής”. Οι μετέπειτα δουλειές της είναι μετρημένες και πολύ προσεγμένες. Μερικοί από τους πιο αξιομνημόνευτους τίτλους, των οποίων επιμελήθηκε το σενάριο, είναι το “The Escape Artist”, η “Ζώνη του Λυκόφωτος” και το “Κουντούν”.
Μάλιστα, για τις ανάγκες του τελευταίου, η Μελίσα Μάθισον ταξίδεψε το 1990 στο Θιβέτ και φυσικά γνώρισε από κοντά και τον Δαλάι Λάμα. Μεταξύ τους αναπτύχθηκε μία δυνατή φιλία, η οποία στάθηκε αφορμή να έρθει σε επαφή με τον θιβετιανό πολιτισμό. Το ταξίδι αυτό της άλλαξε τη ζωή. Επιστρέφοντας στην Αμερική, ανέπτυξε ακτιβιστική δράση για την αυτονομία του Θιβέτ, ενώ υπήρξε μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Διεθνούς Εκστρατείας για το Θιβέτ.
Μετά το “Κουντούν”, που κυκλοφόρησε το 1997, έγραψε ακόμα τρία σενάρια για ταινίες που βγήκαν από το 1998 έως το 2016. Επικεντρώθηκε στον ακτιβισμό και την μητρότητα. Απέκτησε δύο παιδιά με τον ηθοποιό Xάρισον Φορντ, με τον οποίο παρέμεινε παντρεμένη για 21 χρόνια, μέχρι το 2004.
Το στίγμα της Μελίσα
Με τον Σπίλμπεργκ, οι σχέσεις τους παρέμειναν καλές. Το 2014, όταν συνεργάζονταν για την κυκλοφορία του “BFG”, ο σκηνοθέτης άρχισε να παρατηρεί ότι κάτι δεν πήγαινε καλά. Η Μελίσα έδειχνε υποτονική και κουρασμένη. Το καλοκαίρι της χρονιάς εκείνης ανακάλυψε ότι ήταν άρρωστη. Διαγνώστηκε με νευροενδοκρινικό όγκο σε προχωρημένο στάδιο. Πέθανε στις 4 Νοεμβρίου του 2015, σε ηλικία 65 ετών.
Σε συνέντευξή του, λίγο μετά τον θάνατό της, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ είχε πει για την Μελίσα:
«Μπορούσε να αλληλεπιδρά με τα παιδιά καλύτερα απ’ τον καθένα. Στο σετ του Ε.Τ., μου έμαθε από την πρώτη κιόλας μέρα ότι ποτέ δεν μιλάς σε ένα παιδί σαν να είναι κατώτερό σου. Σκύβεις στο ύψος των ματιών τους και ανοίγεις κανονική συζήτηση μαζί τους. Μόνο και μόνο βλέποντας πώς καθόταν η Μελίσα ανάμεσα στον Χένρι Τόμας, την Ντρου Μπάριμορ και τον Ρόμπερτ ΜακΝότον και πόσο αβίαστα συζητούσε μαζί τους, άλλαξε εντελώς η προσέγγισή μου στο πώς να σκηνοθετώ παιδιά.
Αρχική φωτογραφία: YouTube
Ειδήσεις σήμερα:
- Καρέκλες και μεταλλικά τραπέζια ανέσυραν δύτες από τη λίμνη Παμβώτιδα. Ο καθαρισμός θα ολοκληρωθεί σε 2 μήνες
- Θεσσαλονίκη. 55χρονος έκανε σκωληκοειδίτιδα και μετά από 1 χρόνο του είπαν ότι έχει καρκίνο. Κατέθεσε αγωγές κατά γιατρών
- Η νέα υπ. Παιδείας του Τράμπ εμπλέκεται σε υπόθεση σεξουαλικής εκμετάλλευσης παιδιών. Οι καταγγελιες
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr