Γυναίκες σκηνοθέτες. Η ιστορία τους, αν και άγνωστη σε πολλούς, πηγαίνει πίσω στις αρχές του κινηματογράφου.
Οι ιστορικοί συχνά αποφεύγουν να τις αναφέρουν και να παραδεχτούν στην προσφορά τους στον κόσμο της έβδομης τέχνης, από τις αρχές μέχρι σήμερα.
Κατά το παρελθόν, η συμμετοχή των γυναικών στην παραγωγή και τη σκηνοθεσία ταινιών ήταν συχνό φαινόμενο, παρά το γεγονός ότι δεν αναγνωριζόταν το έργο τους και η συνεισφορά τους.
Ακόμα και οι φεμινίστριες δεν παραδέχονταν τα κατορθώματά τους. Αντιθέτως, τις περισσότερες φορές υποστήριζαν ότι ήταν το όνομά τους, συμπεριλαμβανόταν ψευδώς στα συνεργεία.
Οι περισσότεροι ιστορικοί τέχνης και κινηματογράφου αναφέρουν ότι τις γυναίκες τις υποτιμούσαν στο χώρο και συχνά τις αντιμετώπιζαν ρατσιστικά. Τις χρησιμοποιούσαν μόνο ως ηθοποιούς, σύμβολα του σεξ και τίποτα περισσότερο.
Ωστόσο, οι γυναίκες συμμετέχουν ενεργά στην ιστορία του κινηματογράφου ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1920.
Από τη συγγραφή σεναρίου και τη σκηνοθεσία, μέχρι την παραγωγή, το μοντάζ, τα ειδικά εφέ και τη δημιουργία των σκηνικών.
Alice Guy– Blache
H Γαλλίδα Alice Guy-Blache ήταν η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτης στην ιστορία του κινηματογράφου.
Έκανε την πρώτη της ταινία το 1896, σε ηλικία 23 ετών και μέχρι το 1906 πιστεύεται ότι ήταν η μοναδική γυναίκα που σκηνοθετούσε.
Αρχικά, η Blache εργαζόταν ως γραμματέας του Leon Gaumont, ιδρυτή του «Gaumont Film Studio». Αργότερα, την κέρδισε το σινεμά και θεωρείται εκ των πρωτοπόρων του αφηγηματικού κινηματογράφου.
Συνολικά έχει γυρίσει περισσότερες από 1000 ταινίες, εκ των οποίων διασώζονται περίπου 350. Η Blache ήταν εκείνη που καθιέρωσε τα γυρίσματα σε φυσικά τοπία κι όχι αποκλειστικά μέσα σε στούντιο.
Επίσης ήταν εκείνη που χρησιμοποίησε μεταξύ των πρώτων, τα κοντινά πλάνα στους ηθοποιούς.
Πέθανε το 1968, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Lois Weber
Η Lois Weber ήταν η πρώτη αμερικανίδα σκηνοθέτης και ακολούθησε τα χνάρια της Blache. Η καριέρα της ξεκίνησε το 1908, όταν πέρασε από οντισιόν για να παίξει σε ταινία του συζύγου της Βlache, του Helbert.
Ο σκηνοθέτης σύζυγος της Phillips Smalley την παρότρυνε να ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία και να συνεργασθούν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αναλάβουν δουλειές σε μεγάλα στούντιο.
Σύντομα, η Weber θέλησε να προχωρήσει μόνη της και απομακρύνθηκε από το σύζυγό της.
Σκηνοθέτησε την ταινία «Merchant Of Venice» που σημείωσε μεγάλη επιτυχία.
Έχει σκηνοθετήσει 100 ταινίες, εκ των οποίων οι περισσότερες αφορούσαν ζητήματα ηθικής, αφού η ίδια ήταν χριστιανή Ευαγγελίστρια. Μεταξύ των πιο γνωστών ταινιών της είναι το «Hypocrites» το 1915, όπου παρουσίασε την πρώτη σκηνή με εντελώς γυμνό γυναικείο σώμα και το «Where are my children?», όπου ασχολήθηκε με τις αμβλώσεις και τον έλεγχο των γεννήσεων.
Dorothy Arzner
H Dorothy Arzner ήταν η μοναδική γυναίκα σκηνοθέτης στο Χόλιγουντ τη «χρυσή» δεκαετία του 1920 και του 1930.
Στην αρχή εργαζόταν ως στενογράφος. Έπειτα, εντάχθηκε στην ομάδα παραγωγής ταινιών.
Το όνομα της ήταν το μόνο που είχε μπει σε τίτλους τέλους. Τελικά όμως την κέρδισε η σκηνοθεσία.
H Arzner έχει κάνει τρεις βωβές ταινίες και 14 ομιλούσες, σε διάρκεια 20 ετών.
Βοηθούσε με κάθε τρόπο τους ηθοποιούς να ενταχθούν στο νέο κόσμο των ταινιών, μετά την περίοδο του βωβού κινηματογράφου.
Ανακάλυψε επίσης το λεγόμενο μικρόφωνο «boom», όταν η ηθοποιός Clara Bow φοβόταν να μιλήσει μπροστά στην κάμερα.
Ήταν η μόνη γυναίκα μέλος του «Director’s Guild Of America», ενώ γύρισε και πολλά διαφημιστικά.
Έχει σκηνοθετήσει την Katherine Hepborn και τη Rosalind Russell.
Φήμες λένε ότι ήταν λεσβία και προκαλούσε συνεχώς, σε μια εποχή που το Χόλυγουντ ήταν ιδιαίτερα συντηρητικό.
Τazuko Sakane
Η Tazuko Sakane ήταν Γιαπωνέζα. Έχει σκηνοθετήσει πολλές σοβαρές ταινίες τη δεκαετία του 1930, αλλά δέχτηκε σκληρές κριτικές και επιθέσεις επειδή ήταν γυναίκα.
Οι ταινίες της καταστράφηκαν. Το μόνο απόσπασμα που έχει διασωθεί είναι από το «Hatsu Sugata», το οποίο σκηνοθέτησε σε ηλικία 32 ετών.
Η Sakane είχε κάνει και ντοκιμαντέρ. Κατά την έφοδο των Ιαπώνων στη Μαντζουρία, γύρισε ντοκιμαντέρ και προπαγανδιστικές ταινίες στη βορειοανατολική Κίνα, όπως το «Pioneer Bride».
Όταν ο πόλεμος τελείωσε, της αφαιρέθηκε ο τίτλος της σκηνοθέτιδας. Αναγκάστηκε να αποσυρθεί.
Germaine Dulac
H Germaine Dulac ήταν πολιτική ακτιβίστρια, συγγραφέας και δημοσιογράφος στο Παρίσι, στις αρχές του 1900.
Άρχισε να σκηνοθετεί μελοδράματα με δική της εταιρεία παραγωγής, τη «Delia Films». Ωστόσο, από το 1920 και ύστερα άρχισε να κάνει πιο σοβαρές και σημαντικές δουλειές.
Fatma Begun
H Ινδία φημίζεται για την κινηματογραφική της κουλτούρα.
Το μεγάλο της αστέρι θεωρείται η Fatma Begun. Πρώτα, ήταν ηθοποιός. Έπειτα από επιτυχημένη πορεία με συμμετοχές στο θέατρο και τον κινηματογράφο, το 1926 ίδρυσε τη δική της εταιρεία παραγωγής, τη «Fatma Films».
Η Begun ήταν η πρώτη σκηνοθέτης που ενέταξε στις ταινίες τις τη φαντασία και τα παραμύθια.
Αποσπάσματα που έχουν διασωθεί από την ταινία «Bulbul-El-Paristan» το επιβεβαιώνουν και την κατατάσσουν στους σκηνοθέτες φαντασίας.
Διαβάστε στη “ΜτΧ”: Άλις Γκάη. Η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτης που γύρισε χίλιες ταινίες! Εισήγαγε τα ειδικά εφέ και νέες τεχνικές, αλλά καταστράφηκε όταν την πρόδωσε ο σύζυγός της
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr