Η γέφυρα – χρυσάφι. Γιατί κοστίζει στο Δημόσιο 25 εκατ. ευρώ ετησίως. Το σχέδιο για κατεδάφιση και διόδια (φωτο & drone)

Η γέφυρα – χρυσάφι. Γιατί κοστίζει στο Δημόσιο 25 εκατ. ευρώ ετησίως. Το σχέδιο για κατεδάφιση και διόδια (φωτο & drone)

Τον Οκτώβριο του 2023, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε ότι η γέφυρα Βαρυμπόμπης είναι κατεδαφιστέα, εξαιτίας προβλημάτων στατικότητας.

Το σχέδιο προβλέπει κατεδάφιση και μετατροπή του κόμβου σε κυκλικό δακτύλιο, και την τοποθέτηση πλευρικών διοδίων στις εξόδους.

Οι κάτοικοι Νέας Ερυθραίας και των γύρω περιοχών που είναι αντίθετοι με τα διόδια, υποδέχτηκαν την είδηση ως κακό προάγγελο γιατί ο κόμβος συνδέεται με το σχέδιο στο οποίο ήδη έχουν εναντιωθεί.

Θεωρούν ότι η κατεδάφιση της υπάρχουσας γέφυρας και η κατασκευή κυκλικού κόμβου σημαίνει διόδια και κάθε τέτοια προοπτική τους βρίσκει αντίθετους.

Η λειτουργία διοδίων στην περιοχή προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου. Για την μη λειτουργία τους, η εταιρεία παραχώρησης “Νέα Οδός” αποζημιώνεται με τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης με ένα ποσό που φτάνει τα 25 εκατομμύρια ευρώ ετησίως!

Το ποσό αυτό αφορά τη μη λειτουργία των πλευρικών σταθμών Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, αλλά και του μετωπικού σταθμού διοδίων στον συνδετήριο κλάδο Σχηματάρι-Χαλκίδα.

Το ελληνικό Δημόσιο προς αποκατάσταση της εταιρείας, που απαιτεί είσπραξη διοδίων, καταβάλλει ως αποζημίωση πάνω από 25 εκατομμύρια ευρώ ετησίως!

Τόσο υπολογίστηκαν τα απολεσθέντα έσοδα της Νέας Οδού, στην οποία παραχωρήθηκε η ΠΑΘΕ. Η υπόθεση έγινε ακόμα πιο περίπλοκη, όταν ετέθη ξαφνικά και θέμα στατικότητας, το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει αντιμετωπιστεί.

Γέφυρα Βαρυμπόμπης . "Μαχη" για το εαν πρέπει να κατεδαφιστεί.

Η εταιρεία δεν επιβεβαιώνει επίσημα ότι υπάρχει έκθεση επικινδυνότητας της υφιστάμενης γέφυρας και παραπέμπει για απαντήσεις στο αρμόδιο υπουργείο.

«Η γέφυρα θα πρέπει να ανακατασκευαστεί  ή να κατεδαφιστεί  ανεξαρτήτως από το εάν μπουν διόδια», δήλωσε πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος.

“Η γέφυρα της Βαρυπόμπης είναι μία γερασμένη υποδομή και μάλιστα μετά από σχετικές μελέτες, έχουν καταγραφεί δομικά ζητήματα που επηρεάζουν την υγεία της γέφυρας”, επιμένει να λέει ο υφυπουργός Υποδομών.

Μάλιστα για το θέμα των διοδίων στο σημείο, είπε ότι είναι ένα θέμα που πρέπει να συζητηθεί με τη νέα δημοτική αρχή.

Φαίνεται ότι το πολιτικό κόστος δεν επιτρέπει καθαρές απαντήσεις, αφού οι λύσεις έχουν χαθεί όλα αυτά τα χρόνια στη “διαβούλευση”. Έτσι ο χρόνος τρέχει μαζί με τα αυτοκίνητα, πάνω και κάτω από την γέφυρα.

Πως πρόκυψε θέμα επικινδυνότητας;

Το ερώτημα που θέτουν πολλοί είναι: υπάρχει πράγματι στατικό πρόβλημα ή αυτό αποτελεί ένα ακόμα μέσο πίεσης ώστε να προχωρήσουν τα έργα και τελικά να εγκατασταθούν διόδια;

Σύμφωνα με το ιστορικό της γέφυρας στο παρελθόν υπήρξαν φθορές και εργασίες για την ενίσχυσή της. Αλλά τότε δεν ετέθη θέμα στατικότητας.

Ο Κόμβος προ της ανακατασκευής (1968). Αρχείο Κυρ. Γλεζάκου

Το ιστορικό της γέφυρας

Η γέφυρα της Βαρυμπόμπης κατασκευάστηκε το 1964, με σκοπό τη σύνδεση της περιοχής με την Εθνική Οδό.

Αφού συντάχθηκε στατική μελέτη, το έργο δημοπρατήθηκε και ανατέθηκε στην εταιρεία “ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ” του Χρήστου Αγγέλου Γιόκαρη. Ο προϋπολογισμός ανήλθε στις 14.000.000 δραχμές. Την επόμενη χρονιά έγινε και η φωταγώγηση του κόμβου.

Η γέφυρα τον Οκτώβριο του 2023. Διακρίνονται οι φθορές από την παλαιά επισκευή. Λήψη @Life.After.Gravity για την Μηχανή του Χρόνου

Τη δεκαετία του ’90, δρομολογήθηκαν οι πρώτες εργασίες επισκευής της γέφυρας που είχε αρχίσει να εμφανίζει κάποιες φθορές.

Όπως αναφέρει ο εργολάβος ΤΖΑΝΕΤΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ, που έκανε τις εργασίες, οι βλάβες στο χαλαρό οπλισμό προκλήθηκαν από προσκρούσεις διερχόμενων οχημάτων και τις αποκατέστησε.

“Λόγω του μικρού ύψους της γέφυρας και της υποχρεωτικής διατήρησης της διέλευσης των οχημάτων, υποστυλώθηκε με αναρτημένο ικρίωμα. Για την αποκατάσταση των βλαβών τοποθετήθηκαν νέοι οπλισμοί και εφαρμόστηκε εκτοξευόμενο σκυρόδεμα στις δύο (2) ακραίες δοκούς”.

Η επισκευή της γέφυρας το 1995. Φωτογραφία: Tzanetos Engineering

Μια δεκαετία αργότερα, η γέφυρα επανήλθε στην επικαιρότητα. Το 2007, θεσμοθετήθηκε η τοποθέτηση πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, ως τμήμα της σύμβασης παραχώρησης του τμήματος Μεταμόρφωση – Σκάρφεια στην εταιρεία Νέα Οδός.

Η επισκευή της γέφυρας το 1995. Φωτογραφία: Tzanetos Engineering

Οι κάτοικοι εξαρχής εξέφρασαν έντονα τις αντιρρήσεις τους. Παρόλα αυτά, η διαδικασία αδειοδότησης των διοδίων ξεκίνησε το 2014.

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής γνωμοδότησε αρνητικά, ενώ διαδοχικοί υπουργοί Περιβάλλοντος αρνήθηκαν να υπογράψουν το έργο. Παρόλα αυτά δεν ακυρώθηκε, απλώς μπήκε στο συρτάρι.

Το 2015, η σύμβαση παραχώρησης της εταιρείας τροποποιήθηκε και η πολιτεία δεσμεύτηκε να καλύπτει τα απολεσθέντα έσοδά της, για όσα χρόνια δεν πραγματοποιούταν το έργο των διοδίων.

γέφυρα Βαρυμπόμπης

Η γέφυρα Βαρυμπόμπης όπως ήταν στις αρχές του 2000. Tzanetos Engineering

«Η γέφυρα της Βαρυμπόμπης είναι επιβαρυμένη και θα πρέπει κάποια στιγμή να αντικατασταθεί.»

Αυτό δήλωσε ο αρμόδιος Υφυπουργός για τις Υποδομές κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων στον απολογισμό έργου κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023.

Οι δηλώσεις αυτές ήδη πυροδότησαν έντονες αντιδράσεις. Αφενός γιατί οι κατεδάφισή της θα ανοίξει τον δρόμο για διόδια και αφετέρου, αν πράγματι υπάρχουν δομικά προβλήματα, τίθεται άμεσος κίνδυνος για την ακεραιότητα χιλιάδων ανθρώπων που τη διασχίζουν καθημερινά.

Η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών αναμένεται να συναντηθεί με τους νέους δημάρχους προκειμένου να βρεθεί λύση στο ζήτημα…

Αρχική εικόνα: Αρχείο Κυρ. Γλεζάκου, Ελληνική Εργοτεχνική και Εργοληπτική Ιστορία (1836 — 2014)

Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr