του συνεργάτη ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού
Το σπαγγέτι γουέστερν «Καλός, Κακός και Άσχημος» θεωρείται όχι μόνο η κορυφαία ταινία του είδους του αλλά και μία από τις καλύτερες στην ιστορία του κινηματογράφου. Στα γυρίσματα της ταινίας συνέβησαν πολλά ευτράπελα.
Στα περισσότερα απ’ αυτά πρωταγωνιστής ήταν ο Ιλάι Ουάλας, που ενσάρκωνε τον “Άσχημο”!
«Καλός, Κακός και Άσχημος»
Στην ταινία του Σέρτζιο Λεόνε πρωταγωνιστούν ως «Καλός» ο Κλιντ Ίστγουντ με το παρατσούκλι «Ξανθούλης», ως «Κακός» ο Λι Βαν Κλιφ με το παρατσούκλι «Αγγελομάτης» και ως «Άσχημος» ο Ιλάι Ουάλας με το παρατσούκλι «Τούκο».
Οι τρεις τους αναζητούν ένα θησαυρό που έχουν κρύψει οι Νότιοι στη διάρκεια του Αμερικανικού Εμφυλίου (1861-1865), σ’ ένα στρατιωτικό νεκροταφείο στο Τέξας.
Το αποκορύφωμα της ταινίας έρχεται στο τέλος όταν οι τρεις πρωταγωνιστές μονομαχούν, υπό την εμβληματική μουσική του Έννιου Μοριοκάνε, σε μία κυκλική πλατεία στο κέντρο του νεκροταφείου.
Δείτε εδώ την υπόθεση της ταινίας και την περιγραφή της μονομαχίας
Η επική ταινία γυρίστηκε στην Ισπανία το 1966 επί δικτατορίας Φράνκο.
Τα “ευτράπελα”
Αμέσως μετά την κυκλοφορία της στους κινηματογράφους άρχισαν να γίνονται γνωστές πολλές αστείες λεπτομέρειες από τα γυρίσματα της ταινίας. Όμως, τα πιο αστεία έγιναν γνωστά τέσσερις δεκαετίες αργότερα, το 2005, όταν κυκλοφόρησε το βιβλίο του Ιλάι Ουάλας με τις αναμνήσεις του από την ταινία και τίτλο: The Good, the Bad, and Me: In My Anecdotage.
Ο Ουάλας ως ο «Άσχημος» θεωρείται από πολλούς ο πραγματικός πρωταγωνιστής της ταινίας και όχι ο «Καλός» Ίστγουντ . Παρεμπιπτόντως, στην ταινία ο λεγόμενος «Καλός» σκοτώνει πολύ περισσότερους απ’ ότι ο «Κακός» και ο «Άσχημος»….
Το καθεστώς του Φράνκο για λόγους προπαγάνδας υποστήριξε την παραγωγή της ταινίας διαθέτοντας 1500 στρατιώτες ως κομπάρσους. Επίσης, πολλά εξωτερικά σκηνικά της, όπως το περίφημο νεκροταφείο στο τέλος, έγιναν από μηχανικούς του ισπανικού στρατού.
Η λάθος ανατίναξη της γέφυρας
Μία από τις εμβληματικές σκηνές «του Καλού, του Κακού και του Άσχημου» ήταν η ανατίναξη μίας γέφυρας που υποτίθεται ότι έγινε από τον Τούκο και τον Ξανθούλη. Για τις ανάγκες της ταινίας οι Ισπανοί μηχανικοί είχαν στήσει μία κανονική ξύλινη γέφυρα πάνω από ένα ποτάμι που θα ανατιναζόταν όταν έδινε το παράγγελμα ο σκηνοθέτης, Σέρτζιο Λεόνε.
Σύμφωνα με τον Ουάλας, ο Λεόνε αντί να αναθέσει αυτή την κρίσιμη ενέργεια στον ειδικό πυροτεχνουργό στο συνεργείο του ζήτησε να το κάνει ο αξιωματικός που ήταν επικεφαλής των Ισπανών στρατιωτών που συμμετείχαν στην ταινία.
Ήταν ο τρόπος του Λεόνε να δείξει την ευγνωμοσύνη του στον αξιωματικό για την άψογη συνεργασία που είχαν μέχρι τότε.
Οι δύο τους συμφώνησαν ότι ο Ισπανός θα πατούσε το κουμπί που θα προκαλούσε την έκρηξη μόλις άκουγε από τον φορητό ασύρματο το παράγγελμα «Vai!» που σημαίνει «Πάμε!» στα ιταλικά.
Δυστυχώς, ένα άλλο μέλος του κινηματογραφικού συνεργείου, κάποιος Ιταλός τεχνικός, έτυχε να μιλήσει στο ίδιο κανάλι στο οποίο είχε συντονιστεί ο Ισπανός αξιωματικός. Είπε τις λέξεις «vai, vai!», που σημαίνει «είναι εντάξει, προχωρήστε», σε ένα άλλο μέλος του συνεργείου.
Ο αξιωματικός άκουσε το παράγγελμα και νομίζοντας ότι ήταν για αυτόν ανατίναξε τη γέφυρα. Την ώρα εκείνη οι κάμερες ήταν κλειστές και έτσι δεν καταγράφηκε η εντυπωσιακή έκρηξη και καταστροφή της γέφυρας.
Ο Λεόνε αναστατώθηκε τόσο πολύ που απέλυσε αμέσως τον τεχνικό που είχε μιλήσει στον ασύρματο. Μάλιστα τον έδιωξε κακήν κακώς από το χώρο όπου γινόταν η κινηματογράφηση.
Ο αξιωματικός στεναχωρήθηκε για αυτό που είχε συμβεί και πρότεινε στον Λεόνε να χτίσουν πάλι οι άνδρες του τη γέφυρα για να την ανατινάξει ξανά αυτή τη φορά μπροστά στις κάμερες. Όμως έθεσε έναν όρο: να προσλάβει ξανά τον απολυμένο τεχνικό. Ο Λεόνε συμφώνησε και ο Ιταλός τεχνικός επέστρεψε στα γυρίσματα. Η γέφυρα ξαναχτίστηκε και η σκηνή γυρίστηκε με επιτυχία.
Δείτε εδώ τη “δεύτερη” ανατίναξη της γέφυρας
Ο κομπάρσος σκύλος
Κατά τη διάρκεια της σκηνής ακριβώς πριν από την τελική μονομαχία, όπου ο Ουάλας τρέχει μανιωδώς μέσα στο νεκροταφείο, ένας σκύλος τον ακολουθεί στην αρχή σαν να τον κυνηγά. Στο σενάριο δεν προβλεπόταν ο σκύλος.
Ο Σέρτζιο Λεόνε τον έβαλε επίτηδες να κυνηγήσει τον Ουάλας, δίχως να τον ενημερώσει ότι έκανε αυτή την προσθήκη στη σκηνή.
Ο ηθοποιός ξαφνικά είδε τον σκύλο να τρέχει πίσω του και ξαφνιάστηκε. Έτσι, η έκπληξη που υπάρχει στο πρόσωπό του σε αυτή τη σκηνή -κάτι που αποζητούσε ο Λεόνε- είναι πραγματική!
«Όταν πρέπει να πυροβολήσεις, πυροβόλησε, μη μιλάς!»
Μία από τις φράσεις στην ταινία που έχουν μείνει στην ιστορία του κινηματογράφου είναι του Τούκο: «Όταν πρέπει να πυροβολήσεις, πυροβόλησε, μη μιλάς!».
Την απευθύνει σε ένα μονόχειρα πιστολά ο οποίος ετοιμάζεται να πυροβολήσει τον Τούκο ενώ κάνει μπάνιο σε μία μπανιέρα.
Ο πιστολάς αντί να πυροβολήσει επιτόπου τον εχθρό του αρχίζει ένα λογύδριο για το λόγο που θα τον σκοτώσει, για πως τον εντόπισε και τον ακολούθησε κτλ.
Αυτό δίνει χρόνο στον Τούκο να τον πυροβολήσει πρώτος με το πιστόλι του μέσα από τη μπανιέρα. Μετά τον πυροβολισμό ο Ουάλας αυτοσχεδίασε και είπε τη φράση «Όταν πρέπει να πυροβολήσεις, πυροβόλησε, μη μιλάς!».
Δείτε εδώ την κλασική σκηνή:
Δεν υπήρχε στο σενάριο της ταινίας και έτσι ο Ουάλας δεν πίστευε ότι θα συμπεριλαμβανόταν στην ταινία. Την ξεστόμισε με σοβαρότητα στο τέλος καθώς είναι άκρως λογική! Έτσι εξεπλάγη όταν είδε ότι ο Λεόνε και όλα τα μέλη του συνεργείου είχαν ξεκαρδιστεί στα γέλια! Αυτό μπέρδεψε τον Ουάλας, ο οποίος μόνο όταν είδε την κόπια της σκηνής κατάλαβε ότι ήταν ξεκαρδιστική.
Όχι τόσο γι’ αυτό που έλεγε αλλά από το βλέμμα και τη στάση του σώματός του!
Αυτός ήταν και ο λόγος που τελικά μπήκε στην ταινία.
Ιστορίες για τον Ίστγουντ…
Τη νύχτα που ο Ιλάι Ουάλας έφθασε στη Μαδρίτη για να ξεκινήσει τα γυρίσματα της ταινίας δεν υπήρχε διαθέσιμο δωμάτιο σε κανένα ξενοδοχείο της πόλης. Ο Κλιντ Ίστγουντ τον κάλεσε να μείνει μαζί του στο σπίτι ενός φίλου του αλλά θα έπρεπε να μοιραστούν το ίδιο κρεβάτι.
Όταν ο Ουάλας είπε αυτή τη λεπτομέρεια στη σύζυγό του, επίσης ηθοποιό, Ανν Τζάκσον αυτή του είπε ότι θα μπορούσε να καυχηθεί ότι ήταν ο μόνος άντρας που κοιμήθηκε με τον Κλιντ Ίστγουντ!
Σύμφωνα με τον Ουάλας, ο Ίστγουντ που ήταν μη καπνιστής, σιχαινόταν να καπνίζει τα πουράκια όπως προέβλεπε το σενάριο της ταινίας. Είχε πει στον Λεόνε ότι ο καπνός τους τον ανακάτευε και ότι του ερχόταν τάση για εμετό.
Έτσι ο Λεόνε αναγκαζόταν συχνά να κάνει πολλαπλές λήψεις κάθε φορά που ο Ίστγουντ έπρεπε να φαίνεται να καπνίζει. Αυτός είναι και ο λόγος γιατί σε αυτές τις σκηνές ο ηθοποιός φαίνεται δύστροπος, ιδιαίτερα στην τριπλή μονομαχία στο τέλος.
Ο θεατής δεν μπορεί να καταλάβει το πρόβλημα του ηθοποιού αφού στις συγκεκριμένες σκηνές ο «Καλός» έτσι κι αλλιώς αντιμετωπίζει δύσκολες καταστάσεις που θα δικαιολογούσαν να έχει αυτή τη δύστροπη έκφραση στο πρόσωπό του.
Όταν η Αλίκη Βουγιουκλάκη, σώθηκε από το θεατρικό ναυάγιο χάρη στον Σακελλάριο και τον Πλέσσα
Ειδήσεις σήμερα:
- Ωρωπός. Μόλις δύο ετών εθελοντής βραβεύτηκε από τον δήμαρχο
- Μπασάρ αλ Άσαντ: «Δεν είχα σχεδιάσει να φύγω από τη Συρία», η πρώτη δήλωση που έκανε ο έκπτωτος πρόεδρος της Συρίας
- Παραλίγο να λιτζάρουν οδηγό στο Χαλάνδρι επειδή πάρκαρε και μπλόκαρε την κυκλοφορία
- Έρευνα για τις χριστουγεννιάτικες αγορές. Πόσα σκοπεύουν να ξοδέψουν οι καταναλωτές
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ