του ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού
Το πρώτο ποδήλατο έφθασε στην Ελλάδα το 1881 και ανήκε στον βασιλιά Γεώργιο Α΄. Ήταν ολόκληρο από ξύλο, ακόμη και οι τροχοί του.
Από το 1890 άρχισαν να εισάγονται στην Ελλάδα πιο σύγχρονα ποδήλατα. Τα ποδήλατα αυτά ήταν κυρίως γερμανικά και ο εισαγωγέας τους ήταν ο φον Γκέντριχ που έμενε στην Αθήνα. Οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες του 1896 προώθησαν πολύ το ποδήλατο στην Ελλάδα. Για τις ανάγκες των Αγώνων κατασκευάστηκε ένα ποδηλατοδρόμιο στο Φάληρο -στη θέση του είναι σήμερα το γήπεδο «Γεώργιος Καραϊσκάκης»- και μάλιστα υπήρξαν και δύο Έλληνες Ολυμπιονίκες, οι Παρασκευόπουλος και Κωνσταντινίδης.
Δείτε εδώ ανάρτηση της ΜΤΧ για τα πρώτα ποδήλατα στην Ελλάδα.
Ήταν αναμενόμενο ότι μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες θα υπήρχε έντονο ενδιαφέρον των Ελλήνων για να αποκτήσουν ποδήλατο. Αυτό ήταν κάτι που αντιλήφθηκαν τα στελέχη της εταιρείας «Έκλειψις» («Eclipse»), μίας από τις πολλές αμερικανικές εταιρείες που κατασκεύαζαν ποδήλατα. Λίγα χρόνια πριν, το 1890, η εταιρεία είχε μεταφέρει την έδρα της από το Πίτσμπουργκ, στη Νέα Υόρκη και προσπαθούσε να ανταγωνιστεί τις πιο μεγάλες εταιρείες που έφτιαχναν ποδήλατα στην αμερικανική μεγαλούπολη.
«Έκλειψις»
Στο πλαίσιο αυτό, η «Έκλειψις» προσπάθησε να επεκταθεί στην Ευρώπη. Η ελληνική αγορά αν και ήταν ιδιαίτερα μικρή φαινόταν αρκετά ελκυστική στους Αμερικανούς λόγω της διοργάνωσης των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα.
Ήταν μία παράτολμη κίνηση γιατί μέχρι τότε οι εισαγωγές αμερικανικών βιομηχανικών προϊόντων στην Ελλάδα ήταν περιορισμένη καθώς κυριαρχούσαν τα ευρωπαϊκά προϊόντα. Έτσι, στα τέλη του 1896, λίγους μήνες μετά το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων, η εταιρεία «Έκλειψις» ξεκίνησε διαφημιστική καμπάνια για την προώθηση των ποδηλάτων της στην Ελλάδα.
Αυτή εκφράστηκε μέσω της διαφήμισης στο μόνο μέσο μαζικής ενημέρωσης που υπήρχε τότε και ήταν οι εφημερίδες. Σήμερα θα χαρακτηρίζαμε την καμπάνια της εταιρείας ως «επιθετικό μάρκεντιγκ» σε μία εποχή που στην Ελλάδα αυτή η τακτική ήταν ασυνήθιστη.
Το κείμενο της διαφήμισης ξεχώριζε για το χιούμορ και τον πηγαίο -προφορικό- λόγο που ήταν αυτός που οι Έλληνες χρησιμοποιούσαν μεταξύ τους. Αντίθετα, στις ελληνικές εφημερίδες εκείνης της εποχής τα κείμενα των διαφημίσεων ήταν γραμμένα με σοβαροφανές ύφος ώστε να έχουν «κύρος».
Έτσι, η διαφήμιση της «Έκλειψις» στις ελληνικές εφημερίδες, ξέφευγε από τα ελληνικά πρότυπα και όπως στα αμερικανικά έντυπα της εποχής, συνδύαζε το χιούμορ, με την άμεση επικοινωνία και την υποτίμηση των προϊόντων των ανταγωνιστών τους. Στη διαφήμιση αυτή χρησιμοποιείται, για παράδειγμα, η υποτιμητική ελληνική λαϊκή έκφραση «χαίρε βάθος αμέτρητον!» για τα άλλα ποδήλατα που εισάγονταν στην Ελλάδα.
Η αμερικανική εταιρεία στη διαφήμισή της τόνιζε ιδιαίτερα το γεγονός ότι τα ποδήλατά της ήταν κατασκευασμένα ώστε να σηκώνουν μεγάλο βάρος και να παρέχουν ασφάλεια και άνεση στον ποδηλάτη.
«Αι Καιροί» Δεκέμβριος 1896
ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΑ
«Κύριοι ποδηλατισταί, μικροί τε και μεγάλοι, αρσενικοί και θηλυκοί, άξιοι απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων, προσέλθετε και θαυμάσετε. Τα απαράμιλλα καλλιτεχνικά τελειότερα ποδήλατα της υφηλίου αφίχθησαν εις Πειραιά. Προσέλθετε και προσκυνήσατε τα ποδήλατα «Έκλειψις», ελαφρά ως πούπουλο, χάρις και ωραιότης εξαισία, η Αμερική εν Ελλάδι. Χαίρε βάθος αμέτρητον δια τα άλλα, γαλλικά, αγγλικά, γερμανικά.
Τα ποδήλατα «Έκλειψις» δύνανται να σηκώσουν 16 ατόμων βάρος. Η Αμερικανική Εταιρία Eclipse Bicycle Co, Νέας Υόρκης, επιθυμούσα να ευχαριστήση, να μαγεύση την ελληνικήν πελατείαν της, ίδρυσεν εν Πειραιεί, οδώ Καποδιστρίου (άνωθε καταστήματος Γ. Μελλά) τακτικήν παρακαταθήκην ποδηλάτων «Eclipse». Τιμαί τοις μετρητοίς και προ ευρυτέραν διάδοσιν μυθωδώς ευθηναί ακαταγώνισται. Η πρώτη αποστολή σχεδόν εξηντλήθη, η δευτέρα αναμένεται εντός ολίγων ημερών. Προσεχώς ανοιχθήσεται τακτική παρακαταθήκη εν Αθήναις».
Δεν είναι γνωστό κατά πόσο πέτυχε η προώθηση των ποδηλάτων «Έκλειψις» στην ελληνική αγορά στα τέλη του 19ου αιώνα. Πάντως, λίγα χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες οι Έλληνες που είχαν ποδήλατο ήταν τριπλάσιοι σε σχέση με αυτούς πριν από το 1896. Είναι λοιπόν πολύ πιθανόν ότι πολλά από τα ποδήλατα που αγοράστηκαν να ήταν της αμερικανικής εταιρείας. Και σήμερα στις ΗΠΑ κατασκευάζονται ποδήλατα της «Έκλειψις», αλλά δεν πρόκειται για την ίδια εταιρεία.
αρχική εικόνα: Pinterest
Διαβάστε στη “ΜτΧ”: Πώς προέκυψε η μανία των Ολλανδών για τα ποδήλατα; Ήταν σχέδιο μιας αναρχικής ομάδας που ήθελε να προκαλέσει την αστυνομία. Σταδιακά υιοθετήθηκε έναντι της χρήσης αυτοκινήτων
Ειδήσεις σήμερα:
- Συνελήφθη ο ενοικιαστής της γιάφκας στο Παγκράτι. Πρόκειται για 49χρονο φιλόλογο
- Διάγγελμα Πούτιν. «Ο πόλεμος στην Ουκρανία μετατρέπεται σε παγκόσμιο. Μας χτύπησαν με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς»
- Έρχονται χιονοπτώσεις και θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν. Οι θερμοκρασιακές διαφορές βορρά – νότου (Χάρτης )
- Κιβωτός του Κόσμου. «Όχι» από ΣτΕ στην επιστροφή της διοίκησης στην οικογένεια του πατέρα Αντώνιου
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ