Υπάρχουν σπουδαία δείγματα αρχαίας τεχνολογίας που πραγματικά μας αφήνουν άφωνους με τη γνώση και τη σοφία που διέθεταν οι άνθρωποι στο παρελθόν.
Ωστόσο, πολλές από αυτές τις εφευρέσεις χάθηκαν στο πέρασμα του χρόνου και επανεμφανίστηκαν χιλιετίες αργότερα. Μια τέτοια ανακάλυψη έκανε ένας έλληνας μαθηματικός πριν από χιλιάδες χρόνια και σε αυτόν θα πρέπει να “χρεωθεί” η ατμομηχανή που αργότερα κίνησε τον σιδηρόδρομο.
Ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς ήταν ένας σπουδαίος Έλληνας μαθηματικός και μηχανικός του 1ο ου π.Χ ή 1ο ου μ.Χ αιώνα που γεννήθηκε στην Αίγυπτο από έλληνες γονείς που ταξίδεψαν εκεί μετά τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Εγκαταστάθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και πιθανότατα δίδασκε στο Μουσείο της Αλεξάνδρειας, που είχαν ιδρύσει οι πλούσιοι Έλληνες της περιοχής.
Ήταν ο πρώτος που εφηύρε την ατμομηχανή με σκοπό να παράγει κινητήρια δύναμη με την βοήθεια του ατμού. Την ονόμασε ατμοστρόβιλο ή αιολόσφαιρα, από τον Αίολο τον θεό του ανέμου.
Η εφεύρεση αυτή αποτελείται από μια σφαίρα με δύο ακροφύσια σε αντίθετη κατεύθυνση.
Μέσα στη σφαίρα υπήρχε νερό που το θέρμαινε για να ατμοποιηθεί.
Τότε ο ατμός έβγαινε ορμητικά από τις αντίθετες εξόδους δημιουργώντας ένα ζεύγος αντίρροπων δυνάμεων με αποτέλεσμα να αρχίζει η περιστροφή της σφαίρας. Δείτε πως:
Η μηχανή αυτή μπορούσε να περιστραφεί 1.500 φορές ανά λεπτό.
Η εφεύρεση του Ήρωνα όμως ξεχάστηκε ως το 1577 οπότε και η ατμομηχανή εφευρέθηκε εκ νέου από τον φιλόσοφο, αστρονόμο και μηχανικό Taqi al-Din.
Απο τη ατμομηχανή, στα κοντέρ και τον αυτόματο πωλητή!
Στον Ήρωνα αποδίδονται οι εφευρέσεις πολλών ειδών όπως το συντριβάνι που λειτουργούσε με πεπιεσμένο αέρα , τα σιφώνια, η μηχανή κατασκευής σπειρώματος ξύλινων βιδών, ο χειροκίνητος καταπέλτης, αλλά και το οδόμετρο -ταξίμετρο που προσαρμοζόταν σε οποιοδήποτε τροχοφόρο (άρμα) και μετρούσε τις αποστάσεις.
Ο Ηρων κατασκεύασε ακόμα και τον πρώτο μηχανικό κερματοδέκτη που λειτουργούσε με νομίσματα και έδινε νερό-αγιασμό.
Ο χρήστης τοποθετούσε ένα κέρμα μέσα στην ειδική σχισμή και το κέρμα έπεφτε πάνω σε ένα δίσκο. Ο δίσκος ήταν συνδεδεμένος με έναν μοχλό. Το βάρος του κέρματος έκανε το μοχλό να ανοίγει μία βαλβίδα και έτσι έβγαινε το νερό.
Το κέρμα συνέχιζε να γέρνει το δίσκο προς τα κάτω μέχρι τελικά να πέσει από το δίσκο και ένα αντίβαρο να τον επαναφέρει στην αρχική του θέση, κλείνοντας τη βαλβίδα.
Με τα παραπάνω δεδομένα, ο Ηρων ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του κι ίσως η ιστορία δεν τον έχει τιμήσει όπως πρέπει.
Πηγές: History of the Steam Engine, The Aeolipile, Pneumatica – Hero of Alexandria
Διαβάστε επίσης στη “ΜτΧ”: Η αρχαία «χύτρα ταχύτητας» που βρέθηκε στην Ακρόπολη! Λεγόταν «πύραυνος» και λειτουργούσε με κάρβουνα. Μαγείρευαν την ψαρόσουπα στο «Κακάβιο» κι έτσι «γεννήθηκε» η κακαβιά…
Ειδήσεις σήμερα:
- Ανοιχτά σήμερα τα εμπορικά καταστήματα, τα πολυκαταστήματα και τα σούπερ μάρκετ. Δείτε το ωράριο
- Επίθεση στη χριστουγεννιάτικη αγορά του Μαγδεμβούργου. To προφίλ του δράστη. 4 νεκροί
- Ανοιχτά καταστήματα και σούπερ μάρκετ την Κυριακή. Αναλυτικά το εορταστικό ωράριο
- Χειμωνιάτικος καιρός με ισχυρές βροχές και θυελλώδεις άνεμοι. Ποιες περιοχές επηρεάζονται
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ