Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, λόγω της κλιματικής κρίσης, απειλεί να κατακλύσει πολλά από τα μεγαλύτερα λιμάνια πετρελαίου στον κόσμο, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση.
Οι επιστήμονες επισημαίνουν την ειρωνεία του φαινομένου, δεδομένου ότι η καύση ορυκτών καυσίμων είναι η κύρια αιτία της παγκόσμιας θέρμανσης, η οποία με τη σειρά της προκαλεί τις αυξήσεις στη στάθμη των θαλασσών.
Τόνισαν ότι η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέσω της μετάβασης σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μπορεί να ανακόψει αυτή την τάση, προσφέροντας παράλληλα πιο αξιόπιστη ενέργεια για το μέλλον.
Σύμφωνα με την ανάλυση, 13 από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια πετρελαίου στον κόσμο θα υποστούν σοβαρές ζημιές από μια άνοδο της στάθμης της θάλασσας κατά μόλις 1 μέτρο. Ιδιαίτερα ευάλωτα είναι τα λιμάνια Ρας Τανούρα και Γιανμπού στη Σαουδική Αραβία, τα οποία εκμεταλλεύεται η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία Aramco και μέσω των οποίων εξάγεται το 98% του πετρελαίου της χώρας.
Ανάλογο πρόβλημα αντιμετωπίζουν τα λιμάνια των ΗΠΑ (Χιούστον, Γκάλβεστον), καθώς και αυτά των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Κίνας, της Σιγκαπούρης και της Ολλανδίας.
Η πρόσφατη μελέτη της International Cryosphere Climate Initiative (ICCI) προειδοποιεί ότι η άνοδος της στάθμης της θάλασσας κατά 1 μέτρο είναι αναπόφευκτη εντός του επόμενου αιώνα, με πιθανή εμφάνιση του φαινομένου ακόμη και το 2070, εάν δεν περιοριστούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και δεν γίνει προσπάθεια σταθεροποίησης των φύλλων πάγου. Επιπλέον, αναφέρεται ότι μια άνοδος της στάθμης κατά 3 μέτρα είναι σχεδόν σίγουρη για τις επόμενες χιλιετίες, με την κορύφωση να μπορεί να συμβεί μέχρι το 2100.
Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί προβλήματα, επηρεάζοντας τη συχνότητα και τη σοβαρότητα των καταιγίδων, οι οποίες ενδέχεται να οδηγήσουν σε παράκτιες πλημμύρες, ενώ η διείσδυση αλμυρού νερού μπορεί να διαβρώσει υποδομές. Οι ερευνητές τονίζουν ότι η άμεση μείωση των εκπομπών θα καθυστερήσει την άνοδο της στάθμης και θα μειώσει τα καταστροφικά της αποτελέσματα.
Η Παμ Πίρσον, διευθύντρια του ICCI, δήλωσε πως είναι ειρωνικό ότι τα λιμάνια πετρελαίου απειλούνται από την άνοδο της στάθμης, ενώ οι ίδιες οι δραστηριότητές τους προκαλούν αυτήν την ανησυχητική κατάσταση. Παρά τα επιστημονικά δεδομένα, η πολιτική βούληση των κυβερνήσεων και των επιχειρήσεων συχνά δεν ανταποκρίνεται στην κρισιμότητα της κατάστασης.
Ο Τζέιμς Κέρκχαμ, επικεφαλής επιστημονικός σύμβουλος στο ICCI, σημειώνει ότι η συνέχιση της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα θα επιταχύνει την άνοδο της στάθμης της θάλασσας και τις καταστροφικές συνέπειες αυτής.
Η Σαουδική Αραβία έχει δεχθεί κριτική για την αποδοχή της εξόρυξης ορυκτών καυσίμων και για τις προσπάθειες της να εμποδίσει τη λήψη αυστηρών μέτρων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, με πρόσφατο παράδειγμα την αποτυχία των συνομιλιών COP29.
Τα λιμάνια Ρας Τανούρα και Γιανμπού, οι οποίες το 2023 εξήγαγαν πετρέλαιο αξίας 214 δισ. δολαρίων, βρίσκονται στη ζώνη κινδύνου, καθώς η άνοδος της στάθμης απειλεί να καταστρέψει τις υποδομές τους.
Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μπορεί να μειώσει τους κινδύνους και να εξασφαλίσει ενεργειακή ασφάλεια, αντί για την αβέβαιη πορεία των ορυκτών καυσίμων, ενώ παράλληλα υπογραμμίζουν ότι η κατασκευή αντιπλημμυρικών συστημάτων είναι μια βραχυπρόθεσμη λύση που ενδέχεται να αποδειχθεί ανίσχυρη απέναντι στην αυξανόμενη απειλή της ανόδου της στάθμης.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ