H τρομοκρατική επίθεση στο κρουαζιερόπλοιο “City of Poros” ανοιχτά της Αίγινας. Ο στόχος ήταν αμερικανοί τουρίστες. Σκοτώθηκαν 7 μη αμερικανοί και εκτέλεσαν εν ψυχρώ τον έλληνα υποπλοίαρχο

H τρομοκρατική επίθεση στο κρουαζιερόπλοιο “City of Poros” ανοιχτά της Αίγινας. Ο στόχος ήταν αμερικανοί τουρίστες. Σκοτώθηκαν 7 μη αμερικανοί και εκτέλεσαν εν ψυχρώ τον έλληνα υποπλοίαρχο
Στις 11 Ιουλίου 1988, το ελληνικό κρουαζιερόπλοιο “City of Poros” δέχτηκε τρομοκρατική επίθεση ανοιχτά της Αίγινας. Ένοπλος άνοιξε πυρ εναντίον επιβατών, σκοτώνοντας επτά τουρίστες και τον υποπλοίαρχο. Ο δράστης σκοτώθηκε κι αυτός. Λίγες ώρες νωρίτερα είχε πραγματοποιηθεί έκρηξη σε αυτοκίνητο στο Τροκαντερό, σκοτώνοντας δυο επιβάτες.
Οι έρευνες αποκάλυψαν πως η έκρηξη στο Τροκαντερό ήταν άμεσα συνδεδεμένη με την επίθεση στο κρουαζιερόπλοιο, καθώς και ότι οι δράστες είχαν σχέση με την παλαιστινιακή οργάνωση Φατάχ. Παρά την κινητοποίηση των ελληνικών και γαλλικών αρχών, όσοι δράστες επέζησαν δεν βρέθηκαν ποτέ.
Το χρονικό της μοιραίας κρουαζιέρας

Στις 11 Ιουλίου 1988, το ελληνικό κρουαζιερόπλοιο “City of Poros” εκτελούσε την καθιερωμένη ημερήσια κρουαζιέρα, Τροκαντερό – Αίγινα – Πόρος. Η ώρα ήταν 06:48 το απόγευμα και το πλοίο βρισκόταν τρία μίλια ανοιχτά της Αίγινας. Οι επιβάτες ήταν 471 τουρίστες κυρίως Αμερικανοί και Γάλλοι, ενώ το πλήρωμα αποτελούταν από 25 άτομα.

Καθώς έπλεε ανάμεσα στις Λαγούσες ένοπλος κρατώντας ημιαυτόματο όπλο άνοιξε πυρ στο κατάστρωμα. Έφτασε τρέχοντας έξω από την καμπίνα του υποπλοίαρχου Αντώνη Δεϊμέζη χτυπώντας μέλη του πληρώματος. Σημάδεψε με το όπλο τον υποπλοίαρχο και τον σκότωσε.

To κρουαζιερόπλοιο City of Poros ανοιχτά της Αίγινας δέχτηκε τρομοκρατική επίθεση, στις 11 Ιουλίου 1988

Επόμενη κίνηση ήταν η ανατίναξη της γέφυρας με τη ρίψη χειροβομβίδων. Το πλοίο τυλίχτηκε στις φλόγες. Την ίδια στιγμή οι έντρομοι επιβάτες έπεφταν ο ένας μετά τον άλλο στη θάλασσα, σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να σωθούν.

Στον τύπο της εποχής κυκλοφόρησε η φήμη ότι η επίθεση πραγματοποιήθηκε από τουλάχιστον τρεις δράστες, οι οποίοι μόλις τελείωσε η αιματηρή επίθεση δραπέτευσαν με ταχύπλοο σκάφος που τους περίμενε σε κοντινή απόσταση από το κρουαζιερόπλοιο. Άλλοι υποστήριξαν ότι έπεσαν στη θάλασσα, κολύμπησαν και επιβιβάστηκαν σε ιστιοφόρο.

Η επιχείρηση διάσωσης

Παρά τον αιφνιδιαστικό χαρακτήρα της επίθεσης, ο καπετάνιος πρόλαβε και έστειλε σήμα κινδύνου, το οποίο έλαβε ο πλοίαρχος του επιβατηγού “Ευτυχία”. Το πλοίο επέστρεφε στον Πειραιά και αμέσως έσπευσε στο σημείο που καιγόταν το “City of Poros”. Το πλήρωμα του “Ευτυχία” ρίχτηκε με αυτοθυσία στη θάλασσα και περισυνέλεξε τους επιβάτες που είχαν βουτήξει για να σωθούν.

Αρκετοί ανασύρθηκαν τραυματισμένοι.

Ο καπετάνιος παρά την αιφνίδια επίθεση, πρόλαβε να στείλει σήμα κινδύνου. Αμέσως έσπευσαν στο σημείο επιβατηγά και πλοία του Πολεμικού Ναυτικού και ξεκίνησαν τη διαδικασία περισυλλογής των επιβατών που είχαν βουτήξει στη θάλασσα για να σωθούν

Στην επιχείρηση διάσωσης συμμετείχαν ακόμα το φέρυ-μποτ “Αίας”, το κρουαζιερόπλοιο “Aegean of glory”, τρία πολεμικά από το Ναύσταθμο της Σαλαμίνας, έξι περιπολικά του Λιμενικού σώματος, δύο πλοιάρια της Πυροσβεστικής, 4 ρυμουλκά και ένα ελικόπτερο. Η επιχείρηση της περισυλλογής των επιβατών συνεχίστηκε μέχρι τα μεσάνυχτα.

Τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού έπλευσαν μέχρι το Σούνιο για να βρουν επιβάτες που τυχόν είχαν παρασυρθεί από τα ρεύματα. Η Αστυνομία άρχισε τις έρευνες για να εντοπιστούν οι δράστες, βασιζόμενοι σε μαρτυρίες των επιβατών και του πληρώματος.

“Γυρίσαμε από την κόλαση”

Τις επόμενες μέρες οι τραυματίες μεταφέρθηκαν στα νοσοκομεία της χώρας και έκαναν δηλώσεις περιγράφοντας τη φρίκη που έζησαν. Μια τουρίστρια από τη Γαλλία, 27 χρονών είπε:

“Ακριβώς από πάνω μου, δηλαδή στο πάνω κατάστρωμα του πλοίου, είδα έναν άντρα να πυροβολεί τους τουρίστες. Τον είδα να ρίχνει μια χειροβομβίδα σ’ εκείνο το μέρος του πλοίου και σ’ εκείνο το σημείο όπου βρισκόμασταν εμείς. Τα θραύσματα με χτύπησαν στο πρόσωπο, τα χέρια και τα πόδια. Όλος ο κόσμος πανικοβλήθηκε, μερικοί έπεσαν στη θάλασσα για να σωθούν.

Το πλοίο τυλίχτηκε στις φλόγες, αλλά ευτυχώς ήρθαν αμέσως πολλά πλοία και μας μετέφεραν στο λιμάνι του Πειραιά. Γυρίσαμε από την κόλαση.”

Η επίθεση στο Τροκαντερό

Το μεσημέρι της ίδιας μέρας, στις 2:45, εξερράγη ένα αυτοκίνητο στο πάρκινγκ του Ναυτικού Ομίλου Αμφιθέας, στο Τροκαντερό. Στο σημείο απ’ όπου απέπλεε το κρουαζιερόπλοιο και θα αγκυροβολούσε επιστρέφοντας από την Αίγινα και τον Πόρο. Στο αυτοκίνητο υπήρχε αυτοσχέδιος εκρηκτικός μηχανισμός μεγάλης ισχύος. Με την έκρηξη το αυτοκίνητο κομματιάστηκε και οι δύο επιβάτες σχεδόν εξαϋλώθηκαν. Ανθρώπινα μέλη βρέθηκαν σε απόσταση τριακοσίων μέτρων από το σημείο της έκρηξης.

Ότι απέμεινε μετά την έκρηξη αυτοκινήτου στο Τροκαντερό. Οι επιβάτες του αυτοκινήτου κάηκαν ζωντανοί και θεωρήθηκε ότι ήταν μια πράξη άμεσα συνδεδεμένη με την αιματηρή επίθεση στο κρουαζιερόπλοιο

Το περιστατικό πιστεύεται ότι ήταν άμεσα συνδεδεμένο με την δολοφονική επίθεση στο κρουαζιερόπλοιο. Κάποιοι υποστήριξαν ότι ίσως ήταν μια δεύτερη ευκαιρία για τους τρομοκράτες, σε περίπτωση που η επίθεση στο κρουαζιερόπλοιο ήταν αποτυχημένη.

Οι δράστες της επίθεσης

Η έρευνα των διωκτικών αρχών χωρίστηκε σε δύο μέρη. Την έκρηξη στο Τροκαντερό ανέλαβε να εξετάσει η Αστυνομία, ενώ οι λιμενικές αρχές ανέλαβαν να διερευνήσουν την επίθεση στο κρουαζιερόπλοιο.

Στις 17 Ιουλίου 1988 η Ασφάλεια Αττικής παρουσίασε το πόρισμα της έρευνας για την έκρηξη στο Τροκαντερό. Σύμφωνα με την έρευνα, βασικός πρωταγωνιστής ήταν ο 38χρονος Χατζάμπ Τζαμπάλα ή Σαμίρ Χαντάρ, ο οποίος είχε γεννηθεί στη Βεγγάζη και είχε εισέλθει στην Ελλάδα την 1η Ιουνίου 1888 με λιβυκό διαβατήριο. Αποδείχθηκε ότι αυτός ήταν μεν ο οργανωτής της αιματηρής επίθεσης, αλλά όχι ο “εγκέφαλος”.

Διαβάστε ακόμα: Ο Ντέμης Ρούσσος είχε πέσει θύμα αεροπειρατείας με νεκρούς. Οι απαγωγείς του ζήτησαν να τραγουδήσει και του έδωσαν τούρτα στα γενέθλιά του, πριν απελευθερωθεί

Ο Τζαμπάλα κατοικούσε στην οδό Γρηγορίου Λαμπράκη 6 στη Γλυφάδα. Από την έρευνα στο διαμέρισμά του προέκυψε ότι αυτός κατασκεύασε τα εκρηκτικά που χρησιμοποιήθηκαν στο Τροκαντερό, ενώ είχε στην κατοχή του τα πλήρη στοιχεία για την δραστηριότητα των υπόλοιπων δραστών.

Στην επιχείρηση συμμετείχαν ακόμη ο Αμούντ Αμπούλ Χαμίντ και ο Μεχρί Μεγεντίν, οι οποίοι είχαν έλθει στην Ελλάδα δύο μήνες νωρίτερα και συνεργάζονταν με τον Τζαμπάλα. Το παζλ των δραστών συμπλήρωσε ο 21χρονος Μοχάμεντ Σοζάντ Αντνάν, ο οποίος αναγνωρίστηκε ως ο εκτελεστής του κρουαζιερόπλοιου. Είχε εισέλθει στην Ελλάδα από τη Βηρυτό στις 3 Απριλίου 1988 και επιβιβάστηκε στο πλοίο με εισιτήριο στο οποίο αναγραφόταν κανονικά το όνομά του.

Πως είχαν μοιραστεί οι ρόλοι

Ο Μοχάμεντ Σοζάντ Αντνάν ήταν ο δράστης στο κρουαζιερόπλοιο, ο οποίος σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια της τρομοκρατικής επίθεσης. Δίπλα στη νεκρή σωρό του βρέθηκε το ημιαυτόματο ιταλικής προέλευσης όπλο που χρησιμοποίησε στην επίθεση. Όλοι οι κάλυκες που βρέθηκαν στο πλοίο προέρχονταν από το όπλο του Αντνάν.

Ο λιμενάρχης Πειραιά Μανώλης Πελλοπονήσιος κοιτάζει το όπλο, που σύμφωνα με τις καταθέσεις κρατούσε ένας από τους δράστες

Ο Μεχρί Μεγεντίν θεωρήθηκε ως έναν από τους υπεύθυνους για την έκρηξη στο Τροκαντερό. Ήταν μάλιστα ένας από τους δύο επιβαίνοντες που κάηκαν ζωντανοί μέσα στο αυτοκίνητο που εξερράγη.

Τον Νοέμβριο του 1922 άλλαξαν τα δεδομένα.

Ένας Παλαιστίνιος με το όνομα Μεχρί Μεγεντίν συνελήφθη στη Γερμανία. Ο Παλαιστίνιος εκδόθηκε το 1993 στη Γαλλία και όλοι ανέμεναν αποκαλύψεις για την υπόθεση του “City of Poros”. Τελικά μετά την ανάκριση διαπιστώθηκε πως δεν ήταν ο Μεγεντίν, αλλά κάποιος που κατείχε το διαβατήριό του. Αφέθηκε ελεύθερος και επιβεβαιώθηκε ότι ο Μεχρί Μεγεντίν είχε σκοτωθεί στο Τροκαντερό.

Ρολάν Βινιερόν

Ταυτόχρονα με τις έρευνες που ξεκίνησαν οι ελληνικές αρχές διέρρευσαν πληροφορίες που έκαναν λόγο για δυο δράστες στο κρουαζιερόπλοιο. Το Λιμενικό Σώμα κλήθηκε να διερευνήσει το θέμα και από τις μαρτυρίες προέκυπτε η πιθανότητα συμμετοχής του 21χρονου γάλλου φοιτητή Ρολάν Βινιερόν.

Ορισμένοι δήλωσαν πως είδαν τον Βινιερόν με τον Αντναν να αλληλοπυροβολούνται, ενώ άλλοι αναφέρονταν στον δεύτερο δράστη λέγοντας ότι φορούσε χακί μπλούζα. Κάτι που πράγματι ίσχυε για τον γάλλο φοιτητή.

Η αναφορά στον Γάλλο φοιτητή καθώς και το γεγονός ότι οι περισσότεροι νεκροί τουρίστες ήταν Γάλλοι οδήγησε στην επέμβαση των γαλλικών αρχών. Σε λίγες μέρες έφτασε στην Αθήνα κλιμάκιο της γαλλικής Δικαστικής Αστυνομίας με προϊστάμενο τον Ζακ-Λυκ Μπριγκέρ, ο οποίος ήταν ειδικός σε θέματα τρομοκρατίας. Όσο οι έρευνες προχωρούσαν τα στοιχεία για τη συμμετοχή του Βινιερόν ως δράστη λιγόστευαν. Μόλις διαπιστώθηκε η σύνδεση των τρομοκρατών με την οργάνωση Φατάχ διαλύθηκε κάθε υπόνοια για τον γάλλο φοιτητή.

Η σύνδεση των τρομοκρατών με την οργάνωση Φατάχ

Η παρουσία του 38χρονου Σαμίρ Χαντάρ ή Τζαμπάλα δημιούργησε τον συσχετισμό με την οργάνωση Φατάχ. Ο Χαντάρ ήταν υπεύθυνος της Επιτροπής Πληροφοριών Εξωτερικού στη Διεύθυνση Πληροφοριών της οργάνωσης και ένας από τους έμπιστους του αρχηγού της, Αμπού Νιντάλ.

Πρόσθετο στοιχείο που επιβεβαίωσε τη σύνδεση του χτυπήματος στο κρουαζιερόπλοιο με την Φατάχ ήταν η προέλευση του ημιαυτόματου όπλου. Το συγκεκριμένο όπλο προερχόταν από μία παρτίδα όπλων που είχαν κατασκευαστεί στη χώρα όπου βρισκόταν το αρχηγείο της οργάνωσης. Μάλιστα, η ανακάλυψη αυτού του στοιχείου έκανε τις ελληνικές αρχές να χειριστούν την υπόθεση με διακριτικότητα, προκειμένου να αποφευχθεί ένταση σε διπλωματικό επίπεδο.

Σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές ο Χαντάρ ήταν συνεπιβάτης με τον Μεγεντίν και σκοτώθηκε στο Τροκαντερό.

Ο στόχος της επίθεσης και το αρχικό σχέδιο

Σύμφωνα με τις έρευνες που ακολούθησαν αποκαλύφθηκε πως ο στόχος της επίθεσης ήταν ένα γκρουπ εκατό Αμερικανών. Το αρχικό σχέδιο είχε ως εξής: το γεμάτο εκρηκτικά αυτοκίνητο θα ήταν σταθμευμένο στον χώρο αποβίβασης των επιβατών στο Τροκαντερό και ταυτόχρονα με την έκρηξή του θα προκαλούσε τον θάνατο των εκατό Αμερικανών. Την ίδια στιγμή ο Μοχάμεντ Σοζάντ Αντνάν θα πυροβολούσε από το κατάστρωμα του πλοίου.

Το σχέδιο είχε ανατεθεί στον Αντνάν. Όμως κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας πληροφορήθηκε την πρόωρη έκρηξη του αυτοκινήτου. Έτσι αποφάσισε να πραγματοποιήσει την επίθεση μόνος και ακολούθησε η αιματοχυσία.

Το “City of Poros” αποσύρθηκε το 1993, ενώ το 2006 αγοράστηκε από άλλη εταιρεία και μετονομάστηκε σε “Ιφιγένεια – Άννα ΙΙ”. Σε λιγότερο από δύο χρόνια είχε αποσυρθεί επισήμως στην Ελευσίνα, απ’ όπου δεν μετακινήθηκε ξανά.

Διαβάστε ακόμα στη “ΜτΧ”: Η πειρατεία του κρουαζιερόπλοιου Ακίλε Λάουρο, που παραλίγο να προκαλέσει την επίθεση Ιταλών κομάντος εναντίον της ομάδας Δέλτα των ΗΠΑ. Ο ρόλος του Ανδρέα Παπανδρέου στη διαπραγμάτευση 

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.