του συνεργάτη ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού
Μεταξύ 2011 και 2013 σε όλα τα τηλεοπτικά κανάλια των Ηνωμένων Πολιτειών προβαλλόταν σειρά διαφημίσεων με πρωταγωνίστρια μία ηθοποιό που παρίστανε τη μαυροφορέμενη ηλικιωμένη Ελληνίδα σε χωριό, γνωστή ως «yiayia». Με χιουμοριστικό τρόπο διαφήμιζε «ελληνικά» γαλακτοκομικά προϊόντα μιας αμερικανικής εταιρείας, όπως φέτα και «ελληνικό» γιαούρτι, ενώ ταυτόχρονα κατέκρινε το σύγχρονο τρόπο ζωής των Αμερικανών εγγονών της. Η διαφημιστική καμπάνια είχε μεγάλη επιτυχία και έτσι η «γιαγιά» έγινε μία οικεία μορφή για εκατομμύρια Αμερικανούς.
“Athenos”
Μεταξύ 2011-2013 στην αμερικάνικη τηλεόραση προβαλλόταν μία σειρά διαφημίσεων της σειράς «Athenos» της εταιρείας Kraft Foods. Στα γαλακτοκομικά προϊόντα της σειράς, τα πιο βασικά είναι γιαούρτια και τυριά.
Αν και κάποια απ’ αυτά συνδέονται με την Ελλάδα, όπως το γιαούρτι και η φέτα, σύμφωνα με τη διαφημιστική καμπάνια της σειράς ακόμη και τα «μη ελληνικά» προϊόντα -όπως το χούμους- παρασκευάζονταν με τον «παραδοσιακό ελληνικό τρόπο».
Το όνομα της σειράς «Athenos» καθώς και η διαφημιστική καμπάνια υποτίθεται ότι έχουν σχέση με την Ελλάδα. Στην πραγματικότητα αυτό δεν ισχύει.
Το όνομα «Athenos» δεν σημαίνει τίποτα αλλά δόθηκε στη σειρά των προϊόντων ώστε ο μέσος Αμερικανός να νομίζει ότι είναι ελληνικά και ότι έχουν σχέση με την Αθήνα ή τη θεά Αθηνά. Στο πλαίσιο της «ελληνικότητας» προστέθηκε και το κλαδί ελιάς ως σύμβολο της σειράς.
Το μόνο «ελληνικό» στα προϊόντα «Athenos» είναι ο ισχυρισμός της εταιρείας ότι παρασκευάζονται με «ελληνικές παραδοσιακές συνταγές».
Οι διαφημίσεις με τη yiayia
Οι διαφημίσεις είναι συνολικά πέντε και σε όλες εμφανίζονται νέοι Αμερικανοί και Αμερικανίδες κάθε φορά να τρώνε ένα προϊόν της «Athenos». Αυτά είναι η φέτα, το χούμους και το «ελληνικό» γιαούρτι.
Ένας εκφωνητής τους ρωτά τι κάνουν και αυτοί απαντούν ότι απολαμβάνουν κάποιο προϊόν «Athenos» που το βρίσκουν εξαιρετικό.
Τότε προκειμένου να επιβεβαιωθεί ότι είναι πράγματι υψηλής ποιότητας και έχει παραχθεί με τον «παραδοσιακό τρόπο» ο εκφωνητής απευθύνεται σε μία «ειδικό», τη «yiayia» («γιαγιά»).
Στην οθόνη εμφανίζεται μία ηλικιωμένη γυναίκα που παριστάνει μία στερεοτυπική γιαγιά σε ελληνικό χωριό. Είναι συνήθως μαυροφορεμένη και φορά τσεμπέρι στο κεφάλι. Σε κάθε διαφήμιση είναι σε διαφορετικό τόπο, π.χ. ένα νησί όπου χτυπά ένα χταπόδι, είτε κάπου ορεινά με τις κατσίκες της.
Σε μία διαφήμιση κουβαλά ξύλα στην πλάτη της για το φούρνο και χτυπά από το παράθυρο του σπιτιού της μια κουρελού μ’ ένα ραβδί.
Οι κατσάδες της “γιαγιάς”
Όμως αντί να πει τη γνώμη της για τα προϊόντα που διαφημίζονται σχολιάζει αρνητικά τα εγγόνια της που τα παρουσιάζουν. Μιλώντας αγγλικά με κάτι που μοιάζει με ελληνική προφορά επιτίθεται φραστικά στους νεαρούς και νεαρές για τον σύγχρονο τρόπο ζωής τους.
Οι απόψεις της είναι υπερσυντηρητικές σε σημείο να τους αιφνιδιάζει και να τους αποστομώνει.
Έτσι σε μερικές νεαρές που φορούν μπικίνι που τρώνε φέτα «Athenos» δίπλα σε μία πισίνα, η εξοργισμένη «γιαγιά» διαμαρτύρεται ότι αυτό που βλέπει είναι «πορνογραφία»!
Φεύγει με αηδία και πάει στην καλύβα της ενώ επαναλαμβάνει συνέχεια «πορνογραφία»!
Σε μία άλλη νεαρή που φορά ένα κόκκινο καλοκαιρινό φόρεμα τη ρωτά γιατί είναι ντυμένη “σαν πόρνη”. Η κοπέλα ρωτά τον παρουσιαστή αν η «γιαγιά» την είπε πόρνη. Αυτός απαντά ότι φυσικά και δεν την είπε πόρνη.
Όμως στην επόμενη σκηνή εμφανίζεται και πάλι η «γιαγιά» να λέει ξεκάθαρα πόρνη την εγγονή της!
Σε άλλη διαφήμιση ένας πατέρας ετοιμάζει στο σπίτι ένα γεύμα για τα μικρά παιδιά του, καθώς η σύζυγος του εργάζεται. Όταν η «γιαγιά» μαθαίνει ότι ο άντρας φυλάει τα παιδιά στο σπίτι ενώ η γυναίκα του εργάζεται λέει ότι αυτός είναι η «γυναίκα του σπιτιού» κάτι που κάνει τα μικρά παιδιά να ξεσπάσουν σε γέλια ενώ φέρνει σε δύσκολη θέση το ανδρόγυνο.
Μία άλλη διαφήμιση δείχνει μια νιόπαντρη κοπέλα ξαπλωμένη σ’ ένα κρεβάτι να έχει διαδικτυακή συνομιλία με τον άνδρα της ενώ τρώει φέτα «Athenos». Η «γιαγιά» δεν μπορεί να καταλάβει πως συνευρίσκεται το ζευγάρι και θεωρεί ότι η κοπέλα έχει παντρευτεί το μηχάνημα (φορητό υπολογιστή) οπότε της φωνάζει ότι είναι ψυχικά άρρωστη!
Στην τελευταία διαφήμιση που είναι για το «ελληνικό» γιαούρτι της «Athenos», όταν η «γιαγιά» μαθαίνει ότι το ανδρόγυνο που το απολαμβάνει συζεί αλλά δεν είναι παντρεμένο τους λέει ότι θα πάνε στην κόλαση!
Δείτε εδώ τη διαφήμιση με το ζευγάρι που η “γιαγιά” λέει ότι θα πάνε στην κόλαση:
Αντιδράσεις Ελληνοαμερικανών
Η γιαγιά μπορεί να είναι αντίθετη με τον τρόπο ζωής των Αμερικανών εγγονών της αλλά συμφωνεί μαζί τους ότι τα προϊόντα της «Athenos» είναι εξαιρετικά.
Έτσι, στο τέλος κάθε διαφήμισης η γιαγιά τα εγκρίνει και απολαμβάνει χαρούμενη το ίδιο προϊόν με τα εγγόνια της. Είναι το μόνο σημείο όπου συμφωνούν!
Η «Ελληνίδα γιαγιά» έγινε πασίγνωστη στις ΗΠΑ για το ιδιότυπο χιούμορ της .
Δείτε εδώ τέσσερις από τις διαφημίσεις της “Athenos” με τη “γιαγιά”:
Κάποιοι Ελληνοαμερικανοί θεώρησαν προσβλητικό τον τρόπο που οι διαφημίσεις παρουσίαζαν την Ελληνίδα γιαγιά. Ιδιαίτερα ενοχλήθηκαν από τη διαφήμιση όπου η γιαγιά αποκαλεί «πόρνη» τη νεαρή Αμερικανίδα με το κόκκινο φόρεμα. Ωστόσο, οι περισσότεροι Ελληνοαμερικανοί θεώρησαν τις διαφημίσεις χιουμοριστικές και όχι προσβλητικές.
Παρεμπιπτόντως, ήταν χάρη στη διαφήμιση με τη «γιαγιά», που η ηθοποιός Κριστίνα Βρεν, ξεκίνησε την καριέρα της στο Χόλυγουντ. Πρόκειται για την κοπέλα με το κόκκινο φόρεμα που η «γιαγιά» αποκαλεί πόρνη. Ο σκηνοθέτης Ζακ Σνάιντερ, είδε τη Βρεν στη διαφήμιση και αποφάσισε να της δώσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία του «Άνθρωπος από Ατσάλι» του 2013.
Ειδήσεις σήμερα:
- Επίθεση στη χριστουγεννιάτικη αγορά του Μαγδεμβούργου. To προφίλ του δράστη. 4 νεκροί
- Ανοιχτά καταστήματα και σούπερ μάρκετ την Κυριακή. Αναλυτικά το εορταστικό ωράριο
- Χειμωνιάτικος καιρός με ισχυρές βροχές και θυελλώδεις άνεμοι. Ποιες περιοχές επηρεάζονται
- Οι δημοφιλείς προορισμοί για τις ημέρες των εορτών. Ψηλά στη ζήτηση τα Τρίκαλα και η Δράμα
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ