Διάφορες εκδοχές για το τι μπορεί να προκάλεσε το πολύνεκρο ναυάγιο σε διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου παρουσιάστηκαν σήμερα (15/6) από καλεσμένους σε διάφορες εκπομπές στην ΕΡΤ.
Ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Καλαμάτας, Δημήτρης Τζωρτζίνης, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι τη βύθιση του σκάφους μπορεί να προκάλεσε κάποια ανταρσία η οποία στάθηκε μοιραία.
Ο ναύαρχος ε.α. του λιμενικού σώματος και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός, εκτίμησε ότι η κλίση που οδήγησε στη βύθισή του και στον υγρό τάφο τόσων μεταναστών προκλήθηκε σκόπιμα από τους διακινητές κι εξηγεί πώς κατά τη γνώμη του έγινε αυτό. Για το τραγικό ναυάγιο μίλησε και ο Νίκος Αλεξίου, εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, αναφέροντας ότι το πλοίο έχασε τη μηχανή του, μετακινήθηκαν άνθρωποι, άλλαξε το κέντρο βάρους κι έγινε το μοιραίο.
Από την πλευρά του ο Γρηγόρης Γρηγορόπουλος, καθηγητής του ΕΜΠ στο Τμήμα Ναυπηγών, έκανε λόγο για οριακή ευστάθεια του πλοίου κι όχι μετατόπιση φορτίου.
Για το τραγικό ναυάγιο μίλησε στην ΕΡΤ και την εκπομπή «Συνδέσεις», ο Νίκος Αλεξίου, εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος :
«μιλάμε για ένα καράβι το οποίο είναι στην κατάσταση που το βλέπετε φορτωμένο με πάρα πολύ κόσμο, με ανθρώπους να το κυβερνούν, που έχουν μια ναυτοσύνη αμφιβόλου ποιότητας. Αν μου επιτρέπετε η έκφραση. Από κει και πέρα σε μια ανοικτή θάλασσα η πορεία που παίρνεις δεν είναι προκαθορισμένη. Δεν είναι αν μου επιτρέπετε αυτή η απλοϊκότητα δεν είναι δρόμος διαγραμμισμένος, ο οποίος τον ακολουθείς και πας. Εμείς αυτό που επιβεβαιώνουμε είναι ότι πρωινές ώρες χθες (14/6) πριν συμβεί το συμβάν έχασε, σταμάτησε, έχασε τη μηχανή του σύμφωνα με αυτά που δήλωσαν και μετά από λίγο επειδή μετακινήθηκαν οι άνθρωποι που ήταν μέσα. Διότι οι άνθρωποι δεν είναι φορτίο να μένουν ακίνητοι, Άλλαξε το κέντρο βάρους και έγινε το μοιραίο»
Δ. Τζωρτζίνης: Ενδεχομένως κάποια ανταρσία των μεταναστών οδήγησε στη βύθιση του σκάφους
«Αυτό που άκουσα από το Λιμενικό και το λέω ανεπίσημα γιατί δεν είμαι αρμόδιος, είναι ότι το πλοίο ξαφνικά ανατράπηκε λόγω μετακίνησης προφανώς αυτών που ήταν μέσα, που ήταν δέκα φορές παραπάνω από ό,τι μπορούσε να χωρέσει το αλιευτικό» ανέφερε ο Δημήτρης Τζωρτζίνης, πρόεδρος του Ιατρικού συλλόγου Καλαμάτας, σε συνέντευξή του στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα.
«Πιθανόν γι’ αυτό δεν μπορούσαν να αντιδράσουν τα γυναικόπαιδα και έμειναν εκεί στο κύτος. Προφανώς γι’ αυτό δεν έχουν βρει κάποιον» προσέθεσε.
«Στην πορεία, από ό,τι κατάλαβα από τις συζητήσεις του Λιμενικού, έμειναν από καύσιμα. Είχαν σοβαρό πρόβλημα μηχανικό ή καυσίμων, δεν μπορούσαν να κινηθούν. Το πλοίο ήταν χωρίς μηχανή, άνευ μηχανικής δύναμης. Άρα, επομένως εκεί προφανώς δημιουργήθηκε η ανταρσία, γιατί οι διακινητές είναι μεμονωμένοι, συγκεκριμένος αριθμός. Νομίζω ότι κάποιοι κρατούνται, δεν ξέρω τον ακριβή αριθμό.
Θα μπορούσε να είναι ανταρσία. Προφανώς, οι άνθρωποι είδαν ότι τους υποσχέθηκαν διαφορετικά πράγματα και στην πορεία είχαν διαφορετικά πράγματα. Πιθανόν αντέδρασαν σε αυτό το πράγμα και αυτό ήταν ολέθριο για την ανατροπή του σκάφους» συμπλήρωσε ο κ. Τζωρτζίνης.
«Δεν έχει αποσαφηνιστεί πόσοι ακριβώς ήταν πάνω στο πλοίο. Πάντως οι ευρεθέντες είτε ζώντες είτε πνιγμένοι είναι υποπολλαπλάσιοι κατά πολύ του πραγματικού αριθμού. Και επειδή δεν έχει, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Λιμενικού Σώματος, βρεθεί κάποιος εδώ και ώρες, είτε νεκρός είτε ζωντανός, όλοι οι υπόλοιποι πιθανόν να έχουν παρασυρθεί από το κύτος του σκάφους και να βρίσκονται στο φρέαρ των Οινουσσών, το οποίο έχει ένα βάθος που δεν μπορεί να προσεγγιστεί» ανέφερε ο πρόεδρος του Ιατρικού συλλόγου Καλαμάτας.
Από τους διασωθέντες, οι περισσότεροι είναι ηλικίας από 20 έως 35 ετών, μόλις δύο είναι πάνω από 35 και ένας είναι 16 ετών. Είναι όλοι άντρες, δεν υπάρχει καμία γυναίκα μεταξύ των ζωντανών. «Στους πνιγμένους είναι μία γυναίκα και ένα δεκάχρονο παιδάκι. Από τα γυναικόπαιδα δεν έχει επιβιώσει κανένας. Κανείς δεν φορούσε κανένα σωσίβιο. Αυτοί που σώθηκαν μάλλον ήξεραν μπάνιο και ήταν πιο οι γεροί, οι πιο δυνατοί» προσέθεσε ο κ. Τζωρτζίνης.
Ν. Σπανός, εμπειρογνώμονας: Την κλίση στο σκάφος την προκάλεσαν οι διακινητές
Φως στα αίτια της ναυτικής τραγωδίας στην Πύλο επιχείρησε να δώσει ο ναύαρχος ε.α. του λιμενικού σώματος και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός ο οποίος μιλώντας στην ΕΡΤ δήλωσε ότι οφείλεται στην παλαιότητα του σκάφους το οποίο το χαρακτήρισε «πλωτό νεκροταφείο». Όσον αφορά τον επιχειρησιακό σχεδιασμό ανέφερε ότι πρέπει να γίνει ένα restart γιατί οι ανάγκες είναι μεγάλες και τα ναυαγοσωστικά σκάφη δεν επαρκούν.
«Είναι μια κατάσταση πάρα πολύ δύσκολη. Όντως πρόκειται για ένα σάπιο πλοίο, ένα πλωτό νεκροταφείο στην κυριολεξία, ένα σκάφος που δεν είχε καθόλου πιστοποιητικά και έσυρε στον θάνατο στον υγρό τάφο δεν ξέρω πόσους ανθρώπους. Πραγματικά ποτέ δεν θα μάθουμε πόσοι έχασαν τη ζωή τους» δήλωσε στη δημοσιογράφο Σταυρούλα Χριστοφιλέα.
«Οι διακινητές συνήθως τους βάζουν σε τέτοια παλιά σκάφη γιατί δεν τα χρειάζονται. Δεν αξίζουν άλλωστε. Για σκραπ πηγαίνουν και μεταφέρουν αθώους ανθρώπους» συμπλήρωσε ο κ. Σπανός.
Εξηγώντας γιατί τα γυναικόπαιδα ήταν κλειδωμένα στο αμπάρι του πλοίου εξήγησε ότι αυτή είναι μια πρακτική που συνηθίζεται να γίνεται από τους διακινητές μεταναστών, οι οποίοι τους κρατούν φυλακισμένους μέχρι να φτάσουν στο προορισμό τους.
Ο κ. Σπανός εκτίμησε ότι η κλίση που οδήγησε στη βύθισή του και στον υγρό τάφο τόσων μεταναστών προκλήθηκε σκόπιμα από τους διακινητές.
«Εγώ πιστεύω δεν έχει να κάνει με την κλίση απλώς του σκάφους. Η κλίση ήρθε από άλλη αιτία. Κάποιος από τους διακινητές -αυτό το συνηθίζουν και το κάνουν δυστυχώς με δόλο – έβαλε νερό μέσα στο σκάφος από το μηχανοστάσιο, από μία βάνα, πλημμύρισε, πήρε κλίση το σκάφος και όπως καταλαβαίνετε σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα λόγω του βάρους του βυθίστηκε και πήρε στο βυθό τους ανθρώπους που ήταν κάτω στα αμπάρια του, πιθανότατα, εγκλωβισμένοι».
Γρ. Γρηγορόπουλος, ναυπηγός: Δεν υπάρχει θέμα μετατόπισης φορτίου – Το σκάφος είχε οριακή ευστάθεια
«Το σκάφος ήταν γεμάτο. Δεν υπάρχει θέμα μετατόπισης φορτίου υποθέτοντας ότι και στα αμπάρια ο κόσμος θα ήταν στοιβαγμένος κατά τον ίδιο τρόπο» δήλωσε στην ΕΡΤ και την εκπομπή Νewsroom ο Γρηγόρης Γρηγορόπουλος, καθηγητής του ΕΜΠ στο Τμήμα Ναυπηγών εκτιμώντας ότι ο τρόπος που έγινε η φόρτωση οδήγησε σε οριακή ευστάθεια του σκάφους που βυθίστηκε κοντά στην Πύλο.
Μιλώντας στην ΕΡΤ για τα αίτια της ναυτικής τραγωδίας ο κ. Γρηγορόπουλος εξήγησε ότι η πλειονότητα των άτυχων μεταναστών βρίσκονταν πάνω από το κύριο κατάστρωμα. Γεγονός που, όπως τόνισε, τον κάνει να πιστεύει ότι οι μετανάστες στο πλοίο ήταν μεταξύ 600 και 750 ατόμων.
«Το σκάφος όσο ταξίδευε, έχοντας τη μηχανή, ο καπετάνιος φρόντιζε με τον τιμονιέρη έτσι ώστε να μην έχει πλευρικούς κυματισμούς. Προφανώς είχε καύσιμα, είχε κάποια νερά, κάποιες προμήθειες οι οποίες έπαιξαν οριακό πιθανόν ρόλο στην ευστάθεια και οι οποίες εξαντλήθηκαν στην πορεία» ανέφερε.
Σύμφωνα με τον κ. Γρηγορόπουλο οι διακινητές φαίνεται να νόμιζαν ότι μπορούσαν να επιδιορθώσουν τη ζημιά κάτι που δεν κατάφεραν και το σκάφος πήρε κλίση. «Αυτή την στιγμή που είναι χωρίς μηχανή το σκάφος δεν μπορεί να την τιμονευθεί. Επομένως, αν δεχτεί κάποια κύματα στην πλευρά, τα οποία όταν όταν το σκάφος είναι καθοδόν μπορεί να τα αποφύγει, ένας κυματισμός που θα οδηγήσει σε ένα συντονισμό, μπορεί να το ανατρέψει», σημείωσε.
Αναφορικά γιατί δεν έλαβε βοήθεια ο κυβερνήτης του σκάφους εξήγησε ότι δεν μπορεί να υπάρξει νόμιμη παρέμβαση τρίτου και ο μόνος υπεύθυνος είναι ο καπετάνιος.
Πηγή: ΕΡΤ
Ειδήσεις σήμερα:
- «Κίνημα Δημοκρατίας», το όνομα του νέου κόμματος Κασσελάκη. Live η ιδρυτική διακήρυξη
- Λίβανος. Η στιγμή που ισοπεδώνεται με πέντε πυραύλους μια οκταώροφη πολυκατοικία. Τέσσερις νεκροί (βίντεο)
- Απαγορευτικό απόπλου λόγω ισχυρών ανέμων.Τα δρομολόγια που δεν εκτελούνται. Πτώσεις δέντρων και στα Τρίκαλα
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr