του συνεργάτη μας, ιστορικού ερευνητή Στέφανου Μίλεση
Στο Πέραμα βρέθηκε το πλοίο θρύλος του Έλληνα κροίσου Αριστοτέλη Ωνάση που έχει συνδέσει το όνομά του με κορυφαίες προσωπικότητες του 20 αιώνα. Το «Χριστίνα» σήμερα φέρει την επωνυμία “Christina O” και παραμένει το ίδιο πολυτελής, όπως την σχεδίασε ο δημιουργός της.
Ξεναγός μας σε αυτή την επίσκεψη ήταν ο Πέτρος Αρβανίτης, ναυτικός πράκτορας του πλοίου και άνθρωπος με μεγάλη αγάπη στην ναυτική ιστορία αλλά και στην ιστορία του τόπου του, του Πειραιά.
Για να αντιληφθεί ο επισκέπτης την ιστορία του πλοίου, θα πρέπει να γνωρίζει την ιστορία του Ωνάση. Διότι ο δαιμόνιος Σμυρνιός δεν υπήρξε απλώς ένας εύπορος επιχειρηματίας, αλλά ο μεγιστάνας του εφοπλιστικού, φαλαινοθηρικού, ξενοδοχειακού, αεροπορικού και κάθε γνωστής μορφής πλούτου.
Ο φτωχός πρόσφυγας
Ο κυνηγημένος πρόσφυγας του 1922, που κατέφυγε στην Αργεντινή κι έφτασε να έχει στον έλεγχό του το μεγαλύτερο φορτηγό και πετρελαιοφόρο στόλο του κόσμου, αλλά και το θρυλικό καζίνο του Μόντε – Κάρλο.
Ο αυτοδημιούργητος Ωνάσης ξεκίνησε στην Αργεντινή σε ηλικία μόλις 16 ετών ως νυκτερινός τηλεφωνητής. Οθωμανός υπήκοος αρχικά με την οικογένειά του δολοφονημένη από τους Τούρκους κατά την διάρκεια της Μικρασιατικής καταστροφής.
Καταπιάστηκε με το εμπόριο καπνού δημιουργώντας το πρώτο επιχειρηματικό κεφάλαιο.
Απέκτησε ελληνικό διαβατήριο το 1930 αλλά και τη θέση του γενικού προξένου της Ελλάδας στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής. Κανόνιζε τις αποστολές σιτηρών από την Αργεντινή στην Ελλάδα.
Σε ηλικία μόλις 24 ετών απέκτησε το πρώτο του πλοίο. Όταν εκδηλώθηκε η παγκόσμια κρίση, δεν δίστασε να αγοράσει μισοτιμής έξι καναδικά φορτηγά. Το 1936 αγόρασε το πρώτο του πετρελαιοφόρο.
Οι φωτογραφίες της θρυλικής “Χριστίνας”
Η καναδική φρεγάτα που μετατράπηκε σε σούπερ θαλαμηγό
Κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου τα περισσότερα πλοία του Ωνάση ύψωσαν σημαία Σουηδίας. Μετά τη λήξη του στήριξε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες χάλυβος και ναυπηγείων των ΗΠΑ, με την επωνυμία «Βηθλεέμ».
Απέκτησε 19 φαλαινοθηρικά πλοία και υπήρξε ιδιοκτήτης ξενοδοχείων και σπιτιών σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Νέα Υόρκη, Μοντεβίδεο, Αντίμπ της Κοζ Ντ’ Αζύρ, το Μπουένος Άϋρες, την Ελβετία, Παρίσι, κ.α.
Το 1954 ήταν που ο Ωνάσης αγόρασε τη φρεγάτα «Stormont» του καναδικού πολεμικού ναυτικού, που κατά την διάρκεια του πολέμου είχε προσφέρει υπηρεσίες ως συνοδευτικό νηοπομπών.
Η ανθυποβρυχιακή φρεγάτα κλάσης «ποταμού», όπως οι Καναδοί την είχαν χαρακτηρίσει. Ένα πολεμικό που όχι μόνο έλαβε μέρος σε νηοπομπές του Ατλαντικού, αλλά συμμετείχε και στην ιστορική απόβαση της Νορμανδίας (D-Day).
Ήταν κατασκευασμένη το 1943 και ο Ωνάσης όταν την αγόρασε έντεκα χρόνια αργότερα, κατέβαλε μόνο για 34 χιλιάδες δολάρια.
Όμως για να τη μετατρέψει σε θαλαμηγό της αρεσκείας του ξόδεψε 4 εκατομμύρια δολάρια! Τα μεταπολεμικά εκείνα χρόνια το ποσό αυτό θεωρήθηκε αναίτια σπατάλη. Όμως η οξυδέρκεια και το επιχειρηματικό ένστικτο του Α. Ωνάση αντιμετώπιζαν την επένδυση με διαφορετική οπτική γωνία.
Τα μεγαλύτερα ονόματα της εποχής
Το «Χριστίνα» ενίσχυσε τον μύθο του Έλληνα μεγιστάνα. Ο Ωνάσης δεν επιθυμούσε απλώς ένα σκάφος αναψυχής, αλλά μια πλωτή έπαυλη που θα ήταν ταυτόχρονα και το αρχηγείο του.
Η φιλοξενία σε αυτό αποτελούσε ορόσημο σε κάθε επισκέπτη, όση δύναμη κι αν διέθετε, όποιο όνομα κι αν ήταν.
Το «Χριστίνα», που προήλθε από το όνομα της κόρης του Ωνάση, έμεινε στην ιστορία όχι μόνο για την άφθαστη πολυτέλειά του αλλά και από τις δεκάδες προσωπικότητες που φιλοξένησε. Από την διάσημη Μαρία Κάλλας μέχρι τη σύζυγό του Τζάκι (Ζακλίν) Κένεντι Ωνάση.
Αλλά και τους Σερ Ουίνστων Τσόρτσιλ, Πριγκίπισσα του Μονακό Γκρέις Κέλι, Ρούντολφ Νουρέγιεφ, Γκρέτα Γκάρμπο, Φρανκ Σινάτρα, Τζον Φ. Κένεντι, Εβίτα Περόν, Τζων Γουέην, η Μέριλιν Μονρόε και τον Ρίτσαρντ Μπάρτον με τη γυναίκα του Ελίζαμπεθ Τέιλορ. Ατέλειωτη η λίστα των διάσημων επιβατών.
Πολλοί περισσότεροι δε, τα ονόματα εκείνων που επιθυμούσαν η παραμονή τους στο πλοίο να κρατηθεί μυστική. Η διαμονή στη «Χριστίνα» ήταν μια αξέχαστη εμπειρία που έμενε για πάντα βαθιά χαραγμένη εκείνων που είχαν την τύχη να φιλοξενηθούν στις καμπίνες του.
Η δωρεά στο ελληνικό δημόσιο
Όταν πέθανε ο Ωνάσης το 1975 το άφησε στην κόρη του Χριστίνα. Προέβλεψε όμως και έναν όρο!
Ότι αν η κόρη του Χριστίνα δεν το ήθελε, να το δώριζε στο ελληνικό δημόσιο, αποκλειστικά για χρήση του Προέδρου της Δημοκρατίας. Και πραγματικά εκείνη το δώρισε το 1978 στο δημόσιο, όπου μετονομάστηκε σε «Αργώ».
Όμως μόνο ένας Πρόεδρος της Δημοκρατίας το χρησιμοποίησε, με αποτέλεσμα να περιέλθει σύντομα σε αχρηστία. Όταν το 1990 το ελληνικό δημόσιο δημοσιοποίησε την πώλησή του, δεν υπήρχε κανένας υποψήφιος αγοραστής.
Το 1998 αγοράστηκε από τον John Paul Παπανικολάου, οικογενειακό φίλο της οικογένειας Ωνάση, ο οποίος το ανακαίνισε επαναφέροντας σε παραλλαγή το αρχικό όνομα «Christina O».
Η επισκευή ήταν εκτεταμένη και ολοκληρώθηκε το 2001. Τα πάντα ανακαινίσθηκαν ή αλλάχθηκαν, ακόμα και οι μηχανές της.
Στο Christina O
Σήμερα ο επισκέπτης του «Christina O» δεν εισέρχεται απλώς σε ένα μυθικό διάκοσμο. Ταξιδεύει πίσω στο παρελθόν, στις δοξασμένες ημέρες των μεγαλύτερων προσωπικοτήτων που σημάδεψαν με το πέρασμά τους την ιστορία του πλοίου.
Σε κάθε περίπτωση απαραίτητη είναι η επίσκεψη στη «Σουίτα Ωνάση» που ήταν η προσωπική καμπίνα του επιφανούς ιδιοκτήτη, με το τζάκι να δεσπόζει στο χώρο, το γραφείο και το διπλό κρεβάτι του.
Το θρυλικό Ari’s Bar που γύρω από τον πάγκο είναι αναρτημένα δόντια όρκας τα οποία φέρουν χαράγματα από την ελληνική ιστορία και χρησιμεύουν για να κρεμάνε οι επιβάτες τις τσάντες τους.
Στον ίδιο χώρο βρίσκονται και τα τόσο διαφημισμένα σκαμπό του ενδεδυμένα από το δέρμα γεννητικών οργάνων της φάλαινας, με τα οποία ο Ωνάσης πείραζε τους καλεσμένους του που ανέμελοι κάθονταν πάνω τους.
Η πισίνα στο χαμηλότερο κατάστρωμα του πλοίου και στο πίσω μέρος του.
Το δάπεδο της πισίνας με τις μινωικές απεικονίσεις έχει την δυνατότητα ανύψωσης και μετατροπής της σε δάπεδο χορευτικής πίστας, όταν η κολυμβητική δεξαμενή δεν χρησιμοποιείται!
Οι στριφογυριστές σκάλες εναλλαγής των καταστρωμάτων που καλύπτονται στην κορυφή τους από έναν ουράνιο θόλο, ενώ στο δάπεδο κυριαρχεί το «Ω» που θύμιζε διαρκώς στους παρευρισκόμενους ότι αυτοί ήταν φιλοξενούμενοι στον θρυλικό κόσμο του ιδιοκτήτη που ήταν ο Ωνάσης.
Όλοι το εσωτερικό του σκάφους είναι διακοσμημένο με εκλεκτό γούστο. Τα έργα τέχνης είναι μεν μεγάλης αξίας, αποφεύγουν όμως επιμελώς οποιαδήποτε παραπομπή σε κραυγαλέα επίδειξη πλούτου.
Το περιβάλλον είναι εκλεκτικό, με έμφαση στην παρουσίαση συλλογών έργων τέχνης, σπανίων βιβλίων, ταξιδίων. Η όλη ατμόσφαιρα επικεντρώνεται στην άνεση των φιλοξενουμένων και όχι μόνο στον άκρατο εντυπωσιασμό τους.
Δεκάδες φωτογραφίες φέρουν στη μνήμη των επιβατών ότι κάποτε στο ίδιο σημείο, στάθηκαν άνθρωποι παγκοσμίου κύρους και εμβέλειας.
Σταχτοδοχεία για πούρα που ευθέως παραπέμπουν στον Ουίνστον Τσώρτσιλ. Πρωτοσέλιδα τευχών του περιοδικού «Τάιμς» στα οποία πρωταγωνιστούν η Μαρία Κάλλας ή η Τζάκι Κένεντι.
Φωτογραφίες ευτυχισμένων στιγμών του Ωνάση με τους διάσημους φιλοξενούμενούς του. Ανάμεσά τους όμως και μια φωτογραφία που εκπέμπει πόνο.
Το αδικοχαμένο παιδί του, ο μοναχογιός του ο Αλέξανδρος, σκοτώθηκε σε αεροπορικό δυστύχημα στην ηλικία των μόλις 24 ετών.
Από τις καμπίνες επιβατών, κάθε μια από τις οποίες φέρει την ονομασία ενός ελληνικού νησιού, μέχρι το πιάνο στο οποίο έπαιζε η Μαρία Κάλλας, δημιουργούν μια μοναδική ατμόσφαιρα όπου το παρελθόν συνεχίζει να τροφοδοτεί το σήμερα με «κρυμμένες» ιστορίες.
Το μόνο που έχει να κάνει ο τυχερός επιβάτης, είναι να μη σταθεί μόνο στην πολυτέλεια που προσφέρει το “Christina O”, αλλά να αναζητήσει τις ιστορίες των ανθρώπων, η αύρα των οποίων συνεχίζει μέχρι σήμερα να περιδιαβαίνει τους διαδρόμους, τις καμπίνες και τους χώρους του μοναδικού αυτού πλοίου.
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr