του συνεργάτη ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού
Το 2016, δύο έφηβοι φίλοι, ο Κέβιν Νγκουγιέν και T. Τζ. Καγιατάν, επισκέφτηκαν το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο. Ήθελαν να δουν από κοντά κάποια διάσημα έργα του που είχαν μάθει στο σχολείο τους. Εντυπωσιάστηκαν απ’ αυτά, καθώς και από πολλά άλλα εκθέματα του μουσείου. Όμως, απόρησαν για ορισμένα που είδαν και που τους φάνηκαν σχεδόν απλοϊκά. Σκέφθηκαν ότι θα μπορούσαν να τα είχαν κάνει οι ίδιοι.
Η φάρσα
Σαν αντίδραση σε αυτή τη διαπίστωση, ο Νγκουγιέν έβγαλε τα γυαλιά του και ο Καγιατάν τα τοποθέτησε στο πάτωμα του μουσείου κάτω ακριβώς από ένα χαρτί κολλημένο στον τοίχο με το σήμα και το όνομα του μουσείου. Ήθελαν να δουν πώς θα αντιδρούσαν οι άλλοι επισκέπτες.
Μέσα σε λίγα λεπτά, κόσμος άρχισε να συγκεντρώνεται γύρω από τα γυαλιά θεωρώντας ότι ήταν ένα νέο έκθεμα του μουσείου. Μάλιστα κάποιοι τράβηξαν φωτογραφίες των γυαλιών στο πάτωμα. Ο Νγκουγιέν, με τη σειρά του, φωτογράφισε τους επισκέπτες καθώς θαύμαζαν τα γυαλιά του. Επίσης, κατέγραφε τα σχόλια που άκουγε. Αυτά κυρίως επικεντρώνονταν στο πόσο «εντυπωσιακά προκλητικό ήταν το έργο αυτό μέσα από την ακραία απλότητά του».
Για κάποιους ήταν “καταγγελία με στόχο την ατομική αντίληψη“. Άλλοι συμφωνούσαν ότι το «έργο ήταν μία καταγγελία, αλλά για την έλλειψη οπτικής των περισσοτέρων Αμερικανών για τα μεγάλα προβλήματα της ανθρωπότητας». Ένας επισκέπτης σχολίασε: «πρόκειται απλώς για μια επιδεινωμένη μεταφορά της αέναης τυφλότητας της κοινωνίας….».
Στο twitter
Ο Νγκουγιέν δημοσίευσε στο Twitter τη φάρσα που έκανε με τον Καγιατάν, μαζί με φωτογραφίες και σχόλια των επισκεπτών του μουσείου. Η δημοσίευση έγινε αμέσως βάιραλ και δέχτηκε χιλιάδες σχόλια για το «κοινωνικό πείραμα» που απαθανατίστηκε σε μια στιγμή στο Twitter, μια ανάμνηση της τέχνης στην ψηφιακή εποχή!
Ο Νγκουγιέν έδωσε συνεντεύξεις σε διεθνή μέσα. Σε αυτές ανέφερε την αμηχανία που ένιωσε όταν πήγε να πάρει τα γυαλιά του από το πάτωμα, ζητώντας συγγνώμη από τους επισκέπτες του μουσείου που τα θαύμαζαν και τα φωτογράφιζαν.
Η απάντηση του μουσείου
Από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο υπήρξε σχόλιο στον ιστότοπό του, για την ανάρτηση του Νγκουγιέν, όπου συνέκρινε τα γυαλιά του με το «Σιντριβάνι» του Γάλλου ντανταϊστή καλλιτέχνη Μαρσέλ Ντυσάν που ήταν ένα ουρητήριο πάνω σε ένα βάθρο.
Όπως ανέφερε το σχόλιο του μουσείου, ήταν και αυτό «μία απόπειρα αμφισβήτησης των παραδοσιακών εννοιών της δημιουργίας και της έκθεσης τέχνης».
Όταν ο Νγκουγιέν ρωτήθηκε από ένα δημοσιογράφο αν θα πουλούσε τα γυαλιά του ως «έργο τέχνης» απάντησε αρνητικά. Παρά ταύτα, πιστεύει ότι η φάρσα που έκανε με το φίλο του είχε νόημα και δηλώνει: «οτιδήποτε στη ζωή μπορεί να είναι τέχνη, αρκεί να παρέχεις τη διορατικότητα και να βοηθάς τους ανθρώπους να δουν αυτό που βλέπεις και εσύ».
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr