Πως ήταν το Σούνιο τα αρχαία χρόνια. Το ισχυρό φρούριο, το εμπορικό λιμάνι και μυστική ναυτική βάση. Δείτε πως φωτίστηκε

«Σούνιον ιρόν άκρον Αθηναίων», το «ιερό ακρωτήριο των Αθηναίων», όπως το χαρακτηρίζει ο Όμηρος στην Οδύσσεια, έχει μακρά ιστορία και πολλούς συμβολισμούς.

Ο τόπος ήταν ιερός για τους αρχαίους Αθηναίους, και είχε τεράστια στρατηγική σημασία, καθώς πρόσφερε ορατότητα και έλεγχο των θαλασσίων οδών, από και προς τον Πειραιά. Από τον Αργοσαρωνικό και το Μυρτώο Πέλαγος.

Τα αρχαία χρόνια, τα πλοία αγκυροβολούσαν στο Σούνιο, έως ότου οι καιρικές συνθήκες να τους επιτρέψουν να ταξιδέψουν.

Εκεί έμεινε αραγμένο το πλοίο που ανέφερε ο Πλάτωνας στον “Κρίτωνα” και εκεί οι Αιγινήτες αιχμαλώτισαν το ιερό πλοίο των Αθηναίων το οποίο μετέφερε τους θεωρούς στη Δήλο.

Στο λιμάνι του Σουνίου βρισκόταν σε επιφυλακή μια ευέλικτη ναυτική δύναμη  έτοιμη να επέμβει αν υπήρχε ανάγκη

Το ιερό δέσποζε στην κορυφή του ακρωτηρίου και από κάτω βρισκόταν ο οικισμός, ο οποίος ήταν οχυρωμένος με τείχος 400 μέτρων. Εκεί έμεναν κυρίως στρατιώτες και εργάτες του λιμανιού.

Στην ψηφιακή αναπαράσταση απεικονίζεται το ακρωτήριο του Σουνίου κατά την αρχαιότητα. Στην κορυφή του ξεχωρίζει το ιερό του Ποσειδώνα, απέναντί του το Τέμενος της Αθηνάς Σουνιάδας και το λιμάνι με τον οικισμό και τις ναυτικές εγκαταστάσεις, όπου σήμερα είναι η παραλία των Λεγρενών.

Το φρούριο του Σουνίου ήταν ενισχυμένο με πύργους και θεωρείτο ένα από τα σημαντικότερα της Αττικής. Επόπτευε τη διέλευση των σιταγωγών πλοίων της Αθήνας και ήταν επανδρωμένο με στρατιώτες, οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για τον έλεγχο του ναυτικού περάσματος προς το Αιγαίο.

Ο Ναός του Ποσειδώνα με το Τέμενος, τα ιερά και τις παρακείμενες οχυρώσεις στο Σούνιο. Ψηφιακή αναπαράσταση Δημήτρης Τσαλκάνης (www.ancientathens3d.com)

Το λιμάνι του Σουνίου από δυτικά. Υπήρχαν αποθήκες και μία στοά που εξυπηρετούσε τις εμπορικές ανάγκες.© Copyright  Δημήτρης Τσαλκάνης

Στην είσοδο του όρμου, βρίσκονταν οι Νεώσοικοι, όπου στάθμευαν πολεμικά πλοία, μικρότερες της τριήρους, πιθανότατα διήρεις,  ώστε να μπορούν να σαλπάρουν άμεσα σε περίπτωση εχθρικής απειλής.

Οι νεώσοικοι είχαν χωρητικότητα δύο πλοίων και ήταν λαξευμένοι στη βραχώδη ακτή του ακρωτηρίου.

Οι νεώσοικοι στην δυτική πλευρά του τείχους με το λιμάνι στο βάθος. Τα πλοία φυλάσσονταν στον στεγασμένο αυτόν χώρο. Ψηφιακή αναπαράσταση: Δημήτρης Τσαλκάνης (ancientathens3d.com)

Είχε ορθογώνιο σχήμα και πλάτος 11,50 μέτρων. Κατά μήκος του είχαν λαξευθεί δύο παράλληλες τάφροι βάθους 1,25 μ. για την ανέλκυση και καθέλκυση των πλοίων. Βοηθητικό ρόλο στην επόπτευση της περιοχής έπαιζε και το  οχυρωμένο νησί του Πάτροκλου που βρίσκεται κοντά στον δίαυλο του Σουνίου.

H περιοχή του αρχαίου Δήμου του Σουνίου. Η εικονογράφηση πρόερχεται από το βιβλίο: “Σούνιο. Το ιερό του Ποσειδώνα”. Εκδοτική Αθηνών.

Κατά τον 2ο αιώνα π.Χ. το φρούριο του Σουνίου καταλήφθηκε από 1.000 δούλους που εργάζονταν στα λατομεία, οι οποίοι επαναστάτησαν.

Τον επόμενο αιώνα η περιοχή παρήκμασε και ο ναός της Αθηνάς μεταφέρθηκε στην Αγορά της Αθήνας.

Τα νεότερα χρόνια έγινε κρησφύγετο πειρατών και τον 19ο αιώνα, ο λόρδος Βύρωνας ανέβηκε στο ναό του Ποσειδώνα και αποκάλεσε τον όρμο “το μαρμαρένιο ύψωμα”.

Σήμερα οι νεώσοικοι και τμήματα της αρχαίας οχύρωσης είναι ορατά και από την ακτή του Σουνίου, ενώ ο ναός του Ποσειδώνα δεσπόζει στην κορυφή του όρμου.

Ο μαρμάρινος δωρικός ναός του Ποσειδώνα είναι χτισμένος πάνω στα θεμέλια του παλαιού, περί το 444-440 π.Χ.. Έφερε ζωφόρο που απεικόνιζε σκηνές από την Κενταυρομαχία και τους άθλους του Θησέα. Συμβόλιζε την νίκη των Αθηναίων κατά των Περσών και την υπεροχή της Αθηναϊκής Δημοκρατίας έναντι της Απολυταρχίας της Ανατολής.

Ο σύγχρονος φωτισμός

Τα εγκαίνια του νέου φωτισμού του ιερού του Ποσειδώνα πραγματοποιήθηκαν από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και καλεσμένων, από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το Υπουργείο Πολιτισμού, το 2004, με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες, προχώρησε στον φωτισμό του ιερού του Ποσειδώνα, προσφέροντας  μια νέα οπτική εμπειρία ενισχύοντας το Σούνιο, ως διεθνή προορισμό για χιλιάδες επισκέπτες.

 Ο ναός αποδίδεται στον ίδιο αρχιτέκτονα με τους ναούς του Ηφαίστου στην Αγορά, του Άρεως στις Αχαρνές και της Νεμέσεως στο Ραμνούντα. Φωτογραφία  από την εκδήλωση του ΥΠΠΟ

Είκοσι χρόνια μετά, η τεχνολογία έχει κάνει άλματα. Το ΥΠΠΟ, με τη χορηγία της METLEN Energy & Metals προχώρησε στη μελέτη  του νέου φωτισμού.

«Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, Βαγγέλης Μυτιληναίος», είπε η Υπουργός «ανταποκρίθηκε αμέσως στο αίτημά μας. Ο φωτισμός οφείλεται στη γενναιόδωρη χορηγία  του».

Τον φωτισμό, που αναδεικνύει, με μοναδικό τρόπο την αρχαιολογική και αρχιτεκτονική σημασία του μνημείου, προσδίδοντάς του νέες διαστάσεις, ανέλαβε η Ελευθερία Ντεκώ με τους συνεργάτες της.

Η εκδήλωση της φωταγώγησης έκλεισε  με τη συναυλία του διακεκριμένου Έλληνα συνθέτη Σταύρου Ξαρχάκου, ο οποίος μέσα από τις μουσικές του απέδωσε φόρο τιμής στην πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας. Οι μελωδίες του ταξίδεψαν από το Σούνιο σε όλον τον κόσμο μέσα από τις ερμηνείες του Δημήτρη Μπάση, της Ηρώς Σαΐα, και του Ζαχαρία Καρούνη.

Οι φωτογραφίες από την φωταγώγηση του ναού είναι του Υπ. Πολιτισμού

Διαβάστε επίσης: Η Φρασίκλεια και ο Κούρος. Τα αριστουργήματα της αρχαϊκής γλυπτικής που ενταφιάστηκαν για να σωθούν από τους Πέρσες εισβολείς. Οι αρχαιολόγοι τα εντόπισαν μελετώντας μια αρχαία επιγραφή σε εκκλησία του Πόρτο Ράφτη

Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr